Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 246103 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #300 : 29.10.2009 klo 16:17:37 »
Eipä löydy antiikkisesta photoshop 6.01:stä tuommoista Smooth-juttua mistään.
Hermot tässä menee.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #301 : 30.10.2009 klo 16:54:44 »
Duunipaikan koneesta löytyi Smoothing, mutta minne hemmettiin se on piilotettu Photoshop kutosessa (joka mulla on kotona)?!?

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #302 : 30.10.2009 klo 17:40:36 »
Onko Tertsi ruvennu piirtämään digitaalisesti?
Laitappa sitten kvaakkiin näytettä, jahka saat viivat pyöristymään.  :D

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #303 : 30.10.2009 klo 18:38:07 »
En ole digipiirtäjäksi ruvennut (ainakaan vielä). Viime aikoina ei ole
tullut piirustelluksi yhtään mitään.

Värittämisessäkin nuo kulmaviivat (jagged lines?) saavat lopputuloksen
näyttämään kehnolta.

edit:
Joku oli saanut ongelman poistumaan, kun oli ladannut uudet ajurit alkuperäiseltä
ceedeeltä netistä ladattujen tilalle. Huoh.

Ja vielä toinen Huoh.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2009 klo 19:25:10 kirjoittanut Tertsi »

Juho

  • Tadaa
  • Jäsen
  • Viestejä: 179
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #304 : 11.11.2009 klo 17:22:48 »
Grrh, kokoajan tuntuu että olen liian nuori piirtämään sarjakuvia. Sanokaas te viisaammat että onko 13-vuotiaana järkevä aloittaa sarjakuvien piirtäminen?

AapoK

  • Jäsen
  • Viestejä: 589
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #305 : 11.11.2009 klo 17:37:20 »
Grrh, kokoajan tuntuu että olen liian nuori piirtämään sarjakuvia. Sanokaas te viisaammat että onko 13-vuotiaana järkevä aloittaa sarjakuvien piirtäminen?

Mitä aikaisemmin aloittaa, sitä enemmän aikaa on kehittyä. Pistä tuulemaan vain niin hyvä tulloo!

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #306 : 11.11.2009 klo 22:42:21 »
Grrh, kokoajan tuntuu että olen liian nuori piirtämään sarjakuvia. Sanokaas te viisaammat että onko 13-vuotiaana järkevä aloittaa sarjakuvien piirtäminen?

13 vuotta on ihan hyvä ikä alkaa tehdä omia pienlehtiä, esimerkiksi. Ei pidä harmistua, jos isot kustantamot ei vielä kiinnostu - harjoitus tekee mestarin, ja se vie aikaa. Mutta mitä aikaisemmin aloittaa, sitä nopeammin jälki alkaa olla sellaista että omia kuvia katsoo mielellään vielä myöhemminkin.

13 vuotta on myös siitä hyvä ikä, että voi turvallisesti luottaa vanhempien sponsoriapuun vielä monta vuotta. Kannattaa myös panostaa hyvään kynään ja paperiin ja opetella eroja eri paperien välillä - hyvä ei tarkoita kallista, ja täällä käyty työvälinekeskustelu kannattaa jättää osin omaan arvoonsa. Hyvä lyijykynä, kumi, viivoitin, kuitukärki ja paksumpi tussikynä sekä vähintään 160 grammaa /neliömetri (merkitään 160g/m2) oleva piirustuspaperi on sopiva lähtökohta, ja niillä kun opettelee, on opittua helppo sitten soveltaa.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #307 : 11.11.2009 klo 23:08:20 »
Grrh, kokoajan tuntuu että olen liian nuori piirtämään sarjakuvia. Sanokaas te viisaammat että onko 13-vuotiaana järkevä aloittaa sarjakuvien piirtäminen?

Viisaudesta tiedä, mutta jo aiemminkin.
Piirrä kaikkea, mallista ja ilman, kopioi ja älä.
Liian nuoria tai liian vanhoja ei ole.

Tämä pääsee kyllä tietosanakirjaan kohtaan "paradoksi":
Kannattaa myös panostaa hyvään kynään ja paperiin ja opetella eroja eri paperien välillä - hyvä ei tarkoita kallista, ja täällä käyty työvälinekeskustelu kannattaa jättää osin omaan arvoonsa. Hyvä lyijykynä, kumi, viivoitin, kuitukärki ja paksumpi tussikynä sekä vähintään 160 grammaa /neliömetri (merkitään 160g/m2) oleva piirustuspaperi on sopiva lähtökohta, ja niillä kun opettelee, on opittua helppo sitten soveltaa.

tavallinen kopiopaperikin käy alkuun. Hifistellä ehtii.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #308 : 12.11.2009 klo 02:16:33 »
Tämä pääsee kyllä tietosanakirjaan kohtaan "paradoksi":
tavallinen kopiopaperikin käy alkuun. Hifistellä ehtii.

Mitä kauemmin mä oon piirtänyt, sitä varmemmaksi mä olen tullut että paperi on tärkeämpää kuin kynät. Tavallinen kopiopaperi toimii ihan hyvin kuulakärkikynän kaverina, saattaapa kestää HB tai B -lyijykynänkin, mutta terien, siveltimien, kuitukärkien tai tussikynien kanssa siitä ei ole kuin harmia (joko väri leviää tai kynä imee paperipölyä ja menee pilalle) ja kumittamista se ei salli ollenkaan.

Kaupasta saa "piirustuslehtiöitä" halvalla, ja ne ovat jo ihan eri maailmaa, joten miksi pitäisi väkisin ährätä kopiopaperin kanssa, rutata ja sutata ja harmitella kun jälki näyttää huonommalta kuin pitäisi? Joku Walkin tai Paperiston tai mitä niitä nyt onkaan blokki käy ihan hyvin. 160g/m2 paksumpi kopiokartonki käy myös, sitä saa riiseinä kuten muitakin kopiopapereita.

Tiedän, että monissa (varsinkin englantilaisissa 1980-luvun) pilapiirrosoppaissa puhutaan kopiopaperin puolesta, mutta kannattaa kans katsoa niiden tekijöiden jälkeä, ja miettiä, tätäkö halutaan.

Tai jos jälki on hyvää, onko se sittenkään kopiopaperia - yksi piirtäjä kerran kehui kuinka tavallisella konekirjoituspaperilla oli hyvä tussata ja läpikin näkyi ilman valopöytää, tarkemmassa tsekkauksessa se "tavallinen konekirjoituspaperi" osoittautui vesileimalliseksi Jyväskylä LinenBankiksi joka on äärimmäisen kovaa ja tasalaatuista, ihan eri kamaa kuin kopiopaperit. Mutta olihan se A4-kokoista.
 ;)

Kivi

Ami

  • Jäsen
  • Viestejä: 264
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #309 : 16.11.2009 klo 22:59:41 »
Täydellistä blogialustaa ei ole.
Sarjakuvablogit.comista puuttuu kävijäseuranta (vaikka wp:lla on hyvä oma statistiikkalisuke  >:( ), Blogsomessa ei ole hakusanoja ja WordPressillä kuvat ei näy kunnolla. Vuodatukseenko pitää siirtyä? :(

Emppu

  • Vieras
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #310 : 26.11.2009 klo 04:49:17 »
Täydellistä blogialustaa ei ole.
Sarjakuvablogit.comista puuttuu kävijäseuranta (vaikka wp:lla on hyvä oma statistiikkalisuke  >:( ), Blogsomessa ei ole hakusanoja ja WordPressillä kuvat ei näy kunnolla. Vuodatukseenko pitää siirtyä? :(
Muistan, kun joskus tein vertailua LJ:n, Wordpressin (ja sen johdannaisten), Xangan/Vuodatuksen* ja Bloggerin välillä ja päädyin siihen tulokseen, että joko a) itse se pitäis koodata, jos haluaa oikeasti sellaisen, mitä haluaa tai b) hommata oma sivutila, pystyttää Wordpress ja tuunata se sitten plugineilla ja lisäreillä kuntoon. Tumblrkin tarjoaa suhteellisen paljon plugineita, mutta toisaaltaan sen käyttötarkoitus on enemmän tai vähemmän puhdas spämmiminen ja sen takia se on myös äärimmäisen riisuttu tietyiltä osin.

*Nämä molempien ulkoasujen muokkaus on samaa luokkaa MySpacen kanssa: ei todellakaan jaksa säätää.

Juho

  • Tadaa
  • Jäsen
  • Viestejä: 179
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #311 : 28.11.2009 klo 09:37:36 »
Ärh, mahtava tussi, liian pieni paperi. Ostin Temperasta sivellinkärkisen tussin, jolla kuitenkin tulee liian paksua jälkeä A4:lle. Ilkeää. Julmaa. Kamalaa.

Huomasin myös, ettei työni kerää missään kovin hyviä ja monia tähtiä ja kommentteja. Missä voisin vielä parantaa?

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #312 : 28.11.2009 klo 09:57:52 »

Heips Lawiss,

Älä välitä siitä, että saat vain muutaman tähden kvaakkilaisilta. Se on ihan sama, mitä porukka ajattelee sinun tai minun kuvista.  Viittaan vaan kintaalla. Samaa minulla ollut. Joku antaa vaivaisen kaksi tähteä, muttei saa suutaan auki ja kerro mikä kuvassa mättää niin voisi vaikkapa yrittää parannella seuraavaan kertaan. Tee niin, ettet anna mahdollisuutta arvostella kuvaasi jos sinusta tuntuu, ettei palaute ja tähdet ole oikeudenmukaisia. Mä ajattelin tästä lähin tehdä niin.
Pääasia on se, että voit piirtää ja se tuntuu sinusta hauskalta. Ehkä suurin osa kvaakkilaisista haluaa piirtää omaksi ilokseen eikä havittele sarjakuva taiteilijan täysipainoista loistokasta ja rahallisesti turvattua elämää :laugh:!!!!!

Ja sitten tosta sivellin tussikynästä. Kyllä.......useimmilla Temperan sivellin tussikynillä pitäisi pystyä tekemään ohutta viivaa. Ehkä olet ostanut niitä halpoja paskoja, parin euron juttui joilla voisi heittää vesi lintuja tai villi-kaneja :P.

Toinen mahdoillisuus on tietenkin se, mutta luulen että sinun tapauksessasi EI, että et osaa käyttää vielä sivelliin-tussi kynää. Voin todellakin sanoa, että sen käyttö kuten siveltimenkin käyttö vaatii harjoitusta. Ihan tosi. Mutta niiden molempien jälki on sitten kauniin eleganttia ja antaa sinulle paljon enemmän mahdolisuuksia. Esim. Jean Giraud käyttää pääasiassa Blueberry albumeita kuvittaessaan sivellintä, mutta joissakin kohdissa terä ja musteta. Mutta päätyökalu on sivellin. Hienoa että olet valinnut sivellin-tussi kynän työvälineeksi. Tsemii harjoitteluillesi!
« Viimeksi muokattu: 28.11.2009 klo 10:01:01 kirjoittanut redman1 »

Juho

  • Tadaa
  • Jäsen
  • Viestejä: 179
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #313 : 16.12.2009 klo 18:33:09 »
Parhaat piirrustukset tulee oppitunneilla vihkon sivuille.

SnowMan

  • Jäsen
  • Viestejä: 373
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #314 : 17.12.2009 klo 14:58:55 »
Lawisss, älä huoli ainakaan tähdistä. Minä en ole uskaltanut laittaa galleriaan yhtään kuvaa kun ne on niin huonoja :D

Ja kyllä, parhaat piirustukset tulee (etenkin matikan ja opon) tunneilla vihkoon :D
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!