Kirjoittaja Aihe: Toiminimellä laskuttaminen  (Luettu 52365 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Toiminimellä laskuttaminen
« : 22.01.2008 klo 10:35:20 »
Olen viimein siirtynyt verokortista toiminimelle ja kyselisin, minkälaista laskupohjaa armaat kohtalotoverini käyttävät?

Ensimmäisiä laskuja olen nyt lähettämässä, lisäsin laskuun y-tunnuksen ja tiedon alv-vapaudesta. Kaupparekisteriin en ole ilmoittanut toiminimeä erikseen, toimin siis edelleen omalla nimelläni, ainoastaan y-tunnuksella varustettuna. Tässä ei varmaan ole mitään ongelmaa?

Esimerkkilaskupohjani olisi tämänmallinen:

Laskun numero

Oma Nimi                   Maksuerittely

Kuvituspalkkio:   Kuvitustyön erittely esim. "Ryhävalaskuvitukset yht. 8 sivua"

Saaja:                  Oma Nimi
                            Katuosoite
                            Postinumero
                            puhelinnumero
                            sähköpostiosoite

Saajan tilinumero:   123456-78910
Maksaja:      Matti Meikäläinen, Mainostoimisto Mainos
Laskun päiväys:   
Laskun eräpäivä: Esim. kaksi viikkoa päiväyksestä
Huomautusaika: 14 päivää 
Viivästyskorko:   Voimassaolevan viivästyskorkoprosentin mukaan, (tai ilmoitus  "maksukehoituksesta peritään x euroa")
Loppusumma:    15 000 euroa, alv-vapaa

y-tunnus:

Viivästyskoron lisäämisestäkään ei tarvittaessa ole aavistustakaan. Tuskin siihen kovin helposti tarttuisinkaan, lähinnä ulosottotapauksessa, mutta jos nyt tilanne kävisi sellaiseksi että moiseen turvautuisin, tietääkö kukaan miten korko lasketaan?

Edit: Laskun numero, maksukehoitus ja alv-vapaus lisätty, laskun eräpäivä kaksi viikkoa  päiväyksestä.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2008 klo 08:43:28 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #1 : 22.01.2008 klo 10:43:49 »
Itse olen käytellyt tuollaista ilmaista Arkhimedes-laskutusohjelmaa
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #2 : 22.01.2008 klo 11:07:15 »
Ensimmäisiä laskuja olen nyt lähettämässä, lisäsin laskuun y-tunnuksen ja tiedon alv-vapaudesta. Kaupparekisteriin en ole ilmoittanut toiminimeä erikseen, toimin siis edelleen omalla nimelläni, ainoastaan y-tunnuksella varustettuna. Tässä ei varmaan ole mitään ongelmaa?

Kannattaa pitää huoli, etteivät nuo tulot siinä tapauksessa nouse yli ALV-rajan. Se ei ole kauhean suuri. Itse asiassa miksi et ilmoittaudu ALV-rekisteriin? Voisit vähentää liiketoimintaasi liittyvien hankintojen alvit.

Minun muistini mukaan laskuissa on myös laskun numero. Kannattaa laittaa jokin juokseva numero. Samalla on helpompi itsekin seurata laskujaan.

En ole tutustunut tuohon Hollen linkittämää laskutusohjelmaa mutta pitääpä katsoa, olisiko siitä iloa.

Lisäksi moni yritys tuntuu vaativan, että niiden nimi jne. ovat virallisessa muodossa. Siihen kannattaa kiinnittää huomiota, ettei tarvitsisi montaa kertaa samaa laskua lähettää.
Nuo viivästyskorot ovat aika minimaalisia ja niiden laskeminenkin oli jotenkin hankalaa. Kannattanee laittaa laskuun joku ilmoitus jostain muutaman euron laskutuslisästä, jos joutuu uudestaan viivästyksen takia laskuja lähettämään.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2008 klo 11:10:04 kirjoittanut Ossi Hiekkala »

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #3 : 22.01.2008 klo 11:29:31 »
Kannattaa pitää huoli, etteivät nuo tulot siinä tapauksessa nouse yli ALV-rajan. Se ei ole kauhean suuri. Itse asiassa miksi et ilmoittaudu ALV-rekisteriin? Voisit vähentää liiketoimintaasi liittyvien hankintojen alvit.

Hmm.. Verotoimistosta neuvottiin aikanaan että kuvitustöiden ja valokuvien käyttökorvaukset rinnastetaan taiteellisten teosten käyttökorvauksiin, joista alv on 0%. Poikkeuksena tosin mainoskuvitus, josta menee alvit. Vastaavasta syystä alv-vähennys menee kuulemma eri tavalla, eli minun tulisi veroneuvojan mukaan ilmoittaa liiketoimintaan liittyvät hankinnat kokonaisuudessaan vähennyksiin eikä eritellä alvia...?

Minun muistini mukaan laskuissa on myös laskun numero. Kannattaa laittaa jokin juokseva numero. Samalla on helpompi itsekin seurata laskujaan.

Joo, lisäänpä tuohon esimerkkilaskuun laskun numeron. Kiitti neuvoista, Ossi. Täytyypä nyt selvittää tuo alv-juttu oikein kunnolla.... ja tutustua tuohon Arkhimedesiin. Kiitos linkistä, Holle.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #4 : 22.01.2008 klo 11:36:03 »
Hmm.. Verotoimistosta neuvottiin aikanaan että kuvitustöiden ja valokuvien käyttökorvaukset rinnastetaan taiteellisten teosten käyttökorvauksiin, joista alv on 0%. Poikkeuksena tosin mainoskuvitus, josta menee alvit. Vastaavasta syystä alv-vähennys menee kuulemma eri tavalla, eli minun tulisi veroneuvojan mukaan ilmoittaa liiketoimintaan liittyvät hankinnat kokonaisuudessaan vähennyksiin eikä eritellä alvia...?

Eäähhh kun minä inhoan noita verojuttuja. Minä teen kuvituksia myös kustannusyhtiöille ja pistän alvit laskuun siinä samalla. Eivät ole asiasta urputtaneet. Kyse on kuitenkin yritysten välisestä toiminnasta jossa alvit eivät meinaa sitä sun tätä.

Ja kaiken tuollaisen homman minä olen joka tapauksessa ulkoistanut kirjanpitäjälle. Eikä ole haitannut elämää enää sen jälkeen (etenkin kun senkin on saanut vähennettyä veroista).

Esa Vehmassalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 17
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #5 : 22.01.2008 klo 11:46:39 »
Toiminimellehän joudut perustamaan myös oman tilin.
Pankista saat viitenumerolistat, joita kannattaa käyttää, koska pankin veloitukset ovat viittellisten laskujen osalta pienemmät kuin muiden.

Maksuaikaa ei varmaan kannata antaa enempää kuin kaksi viikkoa.
Itse olen laittanut laskuun eräpäiväksi päiväyksen kaksi viikkoa laskun kirjoituspäivästä.
Ja alle: 14 päivää netto.

Alv-rekisteriin varmaan kannattaa liittyä.
Ei niitä alveja silti tarvitse maksaa, jos on alvittomia töitä: kuvitusten käyttökorvaukset...

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #6 : 22.01.2008 klo 12:01:00 »
Pitäisi varmaan tuota kirjanpitäjää itsekin harkita, eivätkös ne ole vielä melko edullisia, muutaman kympin kuussa tms? Tosin tällä hetkellä se muutama kymppikin on vielä suuri raha ja vainoharhaisena kontrollifriikkinä kirjanpitäjäänkin luottaminen tuntuu haasteelliselta, mutta pitäisi varmaan silti :P

Toiminimellehän joudut perustamaan myös oman tilin.
Pankista saat viitenumerolistat, joita kannattaa käyttää, koska pankin veloitukset ovat viittellisten laskujen osalta pienemmät kuin muiden.

Joo veroneuvoja sanoi ettei ole pakko, mutta kirjanpidon kannalta vahvasti suositeltavaa. Ensimmäinen lasku ehti jo lähteä vanhalle tilille, mutta täytynee hoitaa tuo ensi tilassa. Mutta siis laskuttaako pankkikin tuosta välistä? Eikös kyse ole normaalista tilisiirrosta? Onko muuten kokemusta että saako tilin nimeä määritellä jollain tavalla esim. "Oma Nimi tmi", jotta erottuisi tavallisesta tilistä?

Lainaus
Maksuaikaa ei varmaan kannata antaa enempää kuin kaksi viikkoa.
Itse olen laittanut laskuun eräpäiväksi päiväyksen kaksi viikkoa laskun kirjoituspäivästä.
Ja alle: 14 päivää netto.

Oma kokemukseni on että laskujen maksu tuppaa yrityksillä venymään säännöstään yli eräpäivien. Olen yrittänyt suhtautua melko rennosti asiaan hyvät asiakassuhteet säilyttääkseni, vaikka on sitä pariin otteeseen täytynyt jo ulosottomieskin nostaa puheeksi. Ehkä täytyisi todella kokeilla nopeampaa eräpäivää, jotteivät laskut pääse vaipumaan maksajalla "unholaan".

Lainaus
Alv-rekisteriin varmaan kannattaa liittyä.
Ei niitä alveja silti tarvitse maksaa, jos on alvittomia töitä: kuvitusten käyttökorvaukset...

Kannattanee varmaan joo. Olisi muuten kiva tietää tarkat rajat, missä menee alv-vapauden raja... tuntuu olevan vaikea asia verotoimistossakin. Tälläkin hetkellä tuntuu että liikun siellä rajamailla..
« Viimeksi muokattu: 22.01.2008 klo 12:03:21 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #7 : 22.01.2008 klo 12:16:47 »
Muistakaa että 2004 tuli voimaan alv:n alarajahuojennus jonka alaraja oli v. 2005 22500 €. Tarkoittaa että jos liikevaihto lopulta jäävät alle tuon niin alveja voi hakea takaisin.
Taitaa olla portaittainen l. jos liikevaihto jää kovin pieneksi niin saat kaiken takaisin.
Tätä byrokratian kukkasta ei tietenkään missään mainosteta vaan pitää itse etsiä.
alarajahuojennus . Ei löydy suoraan linkistä vaan sielta oikeasta sivupalkista.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Esa Vehmassalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 17
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #8 : 22.01.2008 klo 12:32:38 »
Minulta näkyy kirjanpitäjä veloittavan seuraavanlaisesti:
(minulla on siis toiminimi)
Perusveloitus 30,-
Vienitveloitus 1,-/tosite
Valvontailmoituksen laadinta (alv) 4.-
Tuloslaskelama ja tase 4,-

Eli kuukausimaksu tositteista riippuen n. 50 -80 euroa.

Kyllä pankit aina jonkin moisen palvelumaksun ottavat.
Vuodelta 2005:
Saapuvat kotimaan maksut: Viite4siirto konekielisenä, paperilla tai tilitotteella 12 senttiä
Viestisiirto tiliotteella 46 senttiä

Jos sinulla on pankin verkkopalvelu, niin tilin voit nimetä vaikka makkaraksi.


Isommilla yrityksillä lasku voi hyvinkin kiertää vaikka kolme viikkoa (jopa neljäkin), ennen kuin tulee maksuun. Silti olen pitänyt maksuaikana tuon kaksi viikkoa ja asiakkaalle kertonut, että joku maksuaikahan siinä täytyy olla merkittynä. Maksuajasta huolimatta on ok, jos suoritus tuleekin tilille vasta myöhemmin, kunhan tiedän, milloin sitä odottaa.
Ja toisaalta minulla on laskussa merkintää "14 päivää netto", joka automaattisesti antaa sen kaksi viikkoa lisämaksuaikaa.
Lähes kaikki maksavat laskunsa kahdessa viikossa.



Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 812
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #9 : 22.01.2008 klo 16:38:42 »
Kaksi viikkoa on hyvä maksuaika jo pelkästään siksi, että se on hyvää liikemiestapaa. Toisekseen, palkkionmaksu on aina jonkun työtä, joten turha kiristää kenenkään hermoja pistämällä lyhyt maksuaika.

Omissa laskuissani käytän tekstiä: "Viivästyskorko 14 päivän jälkeen voimassa olevan viivästyskorkoprosentin mukaan." Tai: "Viivästyskorko korkolain mukaan." Tällä hetkellä korko taitaa olla jotain 11 %. Enpä ole ikinä viitsinyt periä, vaikka aihetta olisi ollut, mutta onneksi vain yhden ja edesmenneen "yhteistyö" "kumppanin" kanssa.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 150
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #10 : 22.01.2008 klo 17:44:49 »
Kahta viikkoa olen itsekin käyttänyt. Usein laskut venyvät yli sen, mutta en ole viitsinyt viivästyskorkoja periä. Osittain siitä syystä, että itsellänikin jää joskus laskujen maksaminen yli eräpäivän. Aina ei vain ole rahaa.

Joo veroneuvoja sanoi ettei ole pakko, mutta kirjanpidon kannalta vahvasti suositeltavaa. Ensimmäinen lasku ehti jo lähteä vanhalle tilille, mutta täytynee hoitaa tuo ensi tilassa. Mutta siis laskuttaako pankkikin tuosta välistä? Eikös kyse ole normaalista tilisiirrosta? Onko muuten kokemusta että saako tilin nimeä määritellä jollain tavalla esim. "Oma Nimi tmi", jotta erottuisi tavallisesta tilistä?

Pankki laskuttaa yritystilien käytöstä enemmän kuin yksityisten. Jos toiminta on sivutoimista, ei se erillinen tili mitenkään välttämätön ole. Mutta jos homma on päätoimista, kyllähän se selkeyttää.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #11 : 31.01.2008 klo 07:37:52 »
Pankki laskuttaa yritystilien käytöstä enemmän kuin yksityisten. Jos toiminta on sivutoimista, ei se erillinen tili mitenkään välttämätön ole. Mutta jos homma on päätoimista, kyllähän se selkeyttää.

Nyt voin olla heikoilla jäillä mutta muistaakseni yrityksellä (toiminimellä) pitää olla erillinen tili, jolta sitten siirtää rahoja yksityistililleen. Näin siksi, etteivät omat ja firman rahat mene sekaisin ja kirjanpitäjäkin pysyy selvillä. Ja ei sitä yritystiliä noiden pankin maksujen vuoksi kannata peljästyä, eivät ne niin isoja ole. Ja saanee ne vähennettyä veroistakin.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #12 : 31.01.2008 klo 08:44:44 »
Nyt voin olla heikoilla jäillä mutta muistaakseni yrityksellä (toiminimellä) pitää olla erillinen tili, jolta sitten siirtää rahoja yksityistililleen. Näin siksi, etteivät omat ja firman rahat mene sekaisin ja kirjanpitäjäkin pysyy selvillä. Ja ei sitä yritystiliä noiden pankin maksujen vuoksi kannata peljästyä, eivät ne niin isoja ole. Ja saanee ne vähennettyä veroistakin.

Veroneuvonnasta vastasivat ettei toiminimellä ole pakko olla erillistä tiliä, jos hoitaa kirjanpidon itse —johtui jostain yksinkertaisesta kirjanpidosta tai vastaavasta, mistä en ymmärtänyt hölkäsenpöläystä — mutta se on erittäin suositeltavaa. Onko sitten mitään järkeä olla perustamatta erillistä tiliä onkin eri asia. Parilla napin painalluksella näytti onnistuvan verkkopankissa.

Esimerkkilaskua muokattu taas viimeisimpien viestien pohjalta, kiitos Petterille, moottorille ja Docille. Myös maininta alv-vapaudesta olisi kuulemma hyvä olla, joten lisäsin senkin.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #13 : 31.01.2008 klo 08:49:01 »
Ok. Mutta itse ainakin suosittelen erillistä tiliä. Kulut eivät ole niin kovat, että niiden takia ei sitä voisi ylläpitämään (jos muutaman euron kuussa takia kokee konkurssin, niin eipä ole kummoinen yritys muutenkaan) ja on helpommin selvillä siitä mitä on saanut ja mitä maksanut.

T.Kokkila

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 107
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #14 : 31.01.2008 klo 09:18:36 »
Itselläni on toiminimi. En ole alv-velvollinen. Joskus takavuosina kun toiminimeä aloittelin, pyysin verolautakunnasta oikein lausunnon asiasta, kun verotoimistossa eivät tuntuneet olevan ihan varmoja. Verolaissa mainitaan alv:stä vapaaksi muistaakseni "eräät tekijänoikeuksien myynnit." Piirroksia lehdille yms. myytäessä myydään siis julkaisuoikeus, ei fyysistä esinettä. Eli kaupataan tekijänoikeuksia, ei paperia jolle kuva on piirretty.

Omissa laskuissani on rivi:
"Ei ALV:n alainen palkkio (tekijänoikeuksien myynti)."

ja yritysrekisterinumeron perässä:
"Ennakkoperintärekisterissä
Ei ALV-rekisterissä"

ALV:stä voisi kai olla hyötyäkin, mutta kertyyhan siitä kai lisävaivaakin. En ole asiaan perehtynyt, mutta itsestäni on yksinkertaisempi systeemi tuntunut paremmalta (=helpommalta).