Kirjoittaja Aihe: Skannerit (esim. A3 Mustek)  (Luettu 24169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mia2

  • Jäsen
  • Viestejä: 91
  • Kvaak!
Skannerit (esim. A3 Mustek)
« : 30.10.2003 klo 17:06:10 »
Olisikohan tällainen A3-skanneri sopiva piirrosten digitalisointiin?

Mustek ScanExpress A3 USB - tasokuvanlukija:
-optinen resoluutio 300x600 dpi
-twain-yhteensopivuus
-värierottelu 36 bit (sisäinen), 24 bit (ulkoinen)

Siinä varmaan tärkeimmät ominaisuudet. Epäilyttää vaan hiukan kun se maksaa "vaan" 172 €... Mielipiteitä?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 13:59:13 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Antti Schroderus

  • Jäsen
  • Viestejä: 21
Re:Skanneri
« Vastaus #1 : 31.10.2003 klo 12:42:26 »
600 dpi riittää mustan skannaukseen mainiosti (tiedostokokokin pysyy aisoissa) ja tuota Mustekia on kyllä kehuttu hyväksi hintaansa nähden.

Et tuolla rahalla ainakaan parempaa A3-skanneria uutena saa.
--------
I go to eleven.

Zabbo

  • Jäsen
  • Viestejä: 111
Hyvä ja edullinen tasoskanneri harrastuskäyttöön?
« Vastaus #2 : 05.11.2003 klo 16:01:28 »
Otsikon mukaista laitetta ei taida olla edes olemassa, mutta yritetään...

Vanha ja uskollinen Plustek OpticPro 9636P taisi lukea viimeisen kuvapisteensä tänään. Laite nimittäin lisää omin luvin skannattuun kuvaan vaakasuuntaisia viivoja. Viivojen paksuus riippuu luettavan alueen koosta ja käytetystä resoluutiosta. Luulen että ko. massatuotannon edustajan lukupäätä liikuttava mekaniikka on pettänyt, eikä autom. kalibrointi enää pysty sitä enää korjaamaan.

Nyt täytyisi nopeasti löytää jostakin korvaava laite.
Skanneria tarvittaisiin lähinnä tekstin, valokuvien ja mustavalkopiirrosten digitalisointiin.

Joten ehdottakaapa hyväksi havaittua ja hinnaltaan opiskelijabudjettiin sopivaa tasoskanneria, ettei tule laitettua vähiä rahojaan orgaaniseen kuona-ainekseen...
- Jokainen eilinen on uusi huominen -

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Hyvä ja edullinen tasoskanneri harrastuskäyttöön?
« Vastaus #3 : 12.11.2003 klo 21:53:34 »
En vastaa tuohon kysymykseen suoraan, mutta asiaan liittyen. Osta sellainen ihan hiukan kalliimpi skanu, jossa on mukana Photoshop Elements. Sillä värittää kuvat näppärästi. Katso vaikka mun kotosivulta (Kehuko haisee... ei vaan henkeni.) Eipä tarvii maksaa viittä donitsia Photarista (Warettajat älkööt vaivautuko kirjoittamaan, että sen voi ladata ilmaiseksi - SE ON LAITONTA ja olen kunnian mies!).

Mulla on Canoscan D1250U2F

Hazart


Larska

  • Vieras
Skanneria hankkimassa
« Vastaus #4 : 16.03.2004 klo 22:03:44 »
Niin olisi tässä lähiaikoina tarkoitus hommata skanneri.
Siispä lähdin tässä teiltä kyselemään että minkalaista mallia olisi hyvä lähteä ostelemaan.
Skanneri tulisi tussi/vesiväri töitten skannailemiseen.

Sitten kysyisin vielä sellasta että onko mitään järkeä hommata A3 kokoinen skanneri. Siis tällä tarkoitan että onnistuuko A4 kokoisella skannerilla A3 kokoisten kuvien tallentaminen esim. sillalailla panorama tyyliin (toivottavasti edes joku tajusi)

Kiitos sille joka jaksaa vaivautua :P

Jarmo

  • tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 164
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re:Skanneria hankkimassa
« Vastaus #5 : 16.03.2004 klo 22:24:20 »
Minä hankkisin semmoisen pikkusen canonin lituskan.Vie vähemmän tilaa kun moni muu.  Aika hyviksi oli ne muistaakseni arvioitu.

Isojen skannaus onnistuu kyllä osissa, jos osaat sitten kiinnittää osat uudelleen. Photoshopissa on ainakin aika helppoa.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Re:Skanneria hankkimassa
« Vastaus #6 : 16.03.2004 klo 22:55:20 »
Isojen skannaus onnistuu kyllä osissa, jos osaat sitten kiinnittää osat uudelleen. Photoshopissa on ainakin aika helppoa.

Niin, tussipiirrosten kohdalla. Väritöissä se ei olekaan niin helppoa, ei varsinkaan vesiväritöissä, joissa paperi elää aina jonkun verran, ja on siis aina vähän eri tavalla mutkalla skannerin lasilla.

Mä olen sovinnolla tyytynyt siihen, että mittasin millilleen skannerin suurimman skannauspinta-alan (pienempi kuin skannerin lasi!) ja teen sävykuvat sitten siihen kokoon. 1-bittisiä jyrkkiä tussipiirroksia toki ositan.

Itselläkin on haaveissa kunnollinen pro/semipro A3-skanneri, 800x800dpi pitäisi löytyä, tai edes 600x600 muutenkin kuin laskennallisesti, ja ulkomitoilla tai helppoudella ei oo niin väliä. Diakansi bonusta. Ehdotuksia?

(Nykyisen HP Scanjet 4P:ni ostin uutena vaihtamalla päittäin huonohkoon mutta toimivaan pakettiautoon, että sitä rataa...)
« Viimeksi muokattu: 16.03.2004 klo 22:57:08 kirjoittanut [kivi] »

tertsi

  • Vieras
Re:Skanneria hankkimassa
« Vastaus #7 : 16.03.2004 klo 22:57:14 »
Larskalle tiedoksi: Sarjakuvat / Sarjakuvien tekeminen / Sarjakuvien skannaaminen -osiosta löytyy tästä aiheesta aika lailla keskusteltua.

A3-skanneria minäkin halajan!

HEsko

  • Vieras
A3 skanneri, Mustek
« Vastaus #8 : 03.07.2004 klo 09:33:39 »
Onko kenelläkään kokemuksia Mustek -merkkisestä
A3-skannerista?

http://www.tietokonekauppa.fi/tuotetiedot.php?id=333

Pystyvät tekemään aika edullisen tarjouksen, onko se
sitten merkki huonosta laadusta?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 13:54:15 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Mustek
« Vastaus #9 : 03.07.2004 klo 21:45:04 »
Määrittele laatu.
Onhan sillä tuplahinta tavalliseen tusinapeliin. Optinen tarkkuus on 300dpi, eli diakuvia tolla ei ehkä skannata. Piirroksiin just passeli

Hommasin tommosen joku aika sitten.
Liitteenä tuli photoshop5 :D

tertsi

  • Vieras
Re:Mustek
« Vastaus #10 : 04.07.2004 klo 00:07:24 »
Mustek Paragon 3600 A3 Pro   942 €

A3-taso (A3DIN). Lukualue 43,1 cm x 29,7 cm. 1800x3600dpi max. 19200dpi, CIS-lukukennot, USB-liitäntään, 48-bit. värit (sisäisesti ja ulkoisesti), täydellinen softapaketti kuvanlukuun ja tekstintunnistukseen. 12 cm x 70 cm x 50 cm (H x L x W) / 15,5 Kg. Suosittelemme mallia mm painotalojen tai mainostoimistojen käyttöön. Optiona diakansi.

Tämmöisen tarjouksen löysin.

http://tulppaani.com/kauppa/tuote.php3?koodi=ed10000121

Resoluutio kohtuullinen, mutta hinta mahdollisuuksien rajoissa.

Sen toisen 300 x 600 resoluutio on mielestäni liian vähän.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2004 klo 00:08:35 kirjoittanut tertsi »

HEsko

  • Vieras
Re:Mustek
« Vastaus #11 : 04.07.2004 klo 15:37:50 »
Jukka kirjoitti:
Lainaus
Onhan sillä tuplahinta tavalliseen tusinapeliin. Optinen tarkkuus on 300dpi, eli diakuvia tolla ei ehkä skannata.

Eihän tuo kallis ole! Itse en ole aiemmin nähnyt A3-skannereita alle 500 euron. Siksi hälytyskelloni rupesivat soimaan.

Tertsi kirjoittaa:
Lainaus
Sen toisen 300 x 600 resoluutio on mielestäni liian vähän.

Eikös tuo resoluutio tarkoita optimistista resoa, eli sitä minkä kone skannaa nopeasti? Itse teen skannaukseni
aina 600dpi * 600dpi tarkkuudella.  
 Tertsin löytämän skannerin hinta on ainakin mulle liikaa.
Sitä paitsi samalla hintaa saan A3 - kopiokoneen (tosin
käytettynä!) ja siihen päälle laadukkaan A4-skannerin.

Hazart:
Lainaus
Tästä skannerista oli puhetta jossain ketjussa aikaisemmin

En löydä millään, sori.

Käytän vielä tällä hetkellä vanhaa Marketista ostettua
Canonia ja se on surkea! Se on hidas ja viivakuviin se heittää mustia pisteitä. Eli nyt on laiteuudistusten
aika.

kitani

  • Vieras
Re:Mustek
« Vastaus #12 : 05.07.2004 klo 01:11:28 »
Jos tarkoitatte Mustek scanexpress A3:sta, niin itselläni on ollut se keväästä lähtien ja minulle on jälki riittänyt aivan hyvin. Toisaalta en ollenkaan tiedä mitä ihmiset skannerilta vaativat, itse olen skannannut sarjakuviani ja ainakin siihen jälki on ollut riittävää. Pitäisi varmaan testata myös isolla nelivärikuvalla.

Mutta ilomielin maksoin 150€ siitä ettei tarvitse enää koota photoshopilla sivuja yhteen.

Markku Mäkelä

  • Jäsen
  • Viestejä: 33
  • MM
Re:Mustek
« Vastaus #13 : 05.07.2004 klo 08:49:24 »
En myöskään löytänyt sitä aikaisempaa keskustelua tuosta Mustekin A3-skannerista, joten kertausta;

Itselläni on ollut tuo Mustekin A3 "halpis"-skanneri jo jonkun vuoden, ja puhtaissa viivapiirrosten mustavalkoskannauksissa se on palvellut loistavasti. Jälki on hyvää ja luku tapahtuu suht nopeasti. Kojetaulu on selkeä ja siinä riittävästi säätömahdollisuuksia.
Täysväriskannauksiin se ei kiireellisille raapustajille kuitenkaan sovi. Koneen lukiessa värikuvaa ehtii mainiosti keittää kahvit, käydä kessulla ja muilla tarpeillaan, ja siltikin joutuu vielä odottelemaan kuvan valmistumista.

kitani

  • Vieras
Re:Mustek
« Vastaus #14 : 05.07.2004 klo 09:33:50 »
Ei se väriskannaus minusta niin hidas ole,  pari minuuttia menee A3 sivun skannaamiseen parhaimmalla laadulla. Tosin en ole varma vaikuttaako skannattavan kuvan monimutkaisuus aikaan, itse olen skannannut lyijykynä ja tussipiirrustuksia värillisinä.

Säätömahdollisuuksia ei minun skannerissani liiemmälti ole skannauslaadun valitsemisen lisäksi, joten kuvankäsittelyohjelma pitää olla, mutta mukana tulee Photoshop 5, jonka pitäisi riittää varsin hyvin. Tämä juttu on näköjään muuttunut kun vertaa Markun kertomukseen.

Edelleen suosittelen tätä laitetta.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2004 klo 09:38:14 kirjoittanut kitani »