Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Kolumnit ja matkaraportit: Sarjakuvaostoksilla Norjassa (07.12.2019 klo 20:18:02)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
03.07.2020, klo 17:26:57

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
483326 viestiä 10470 aihetta kirjoittanut 3843 jäsentä. Uusin jäsen: ACrockett
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Galleria | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Kotimaiset sarjakuvat ja tekijät
| | |-+  Jouko Nuora - Mies Nanin takaa
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 ... 22 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Jouko Nuora - Mies Nanin takaa  (Luettu 134746 kertaa)
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #165 : 15.12.2013, klo 11:37:08 »

Onneksi olkoon minunkin puolestani. Sekä synttäreiden että sopparin johdosta. Vinkkaisin kumminkin noteeraamaan sen sopimuksen tekijänoikeuksia käsittelevän kohdan. Japanilaisten käsitys ja käytäntö näissä asioissa poikkeaa meikäläisestä. Toinen vinkki liittyy siihen että kirjat myydään siellä joka paikassa muovitettuina. Eli kannattaa erityisesti panostaa kanteen/kansiin, sillä sikäläiset kuluttajat joutuvat normaalisti tekemään ostopäätöksensä pelkästään kansien perusteella. No, kustantaja tietenkin tietää tämän, mutta lieneekö muistanut mainita asiasta sinulle?

Ketjussa on puhuttu myös ulkomaisen sarjakuvan tarjonnasta Japanissa. Olen aiheesta jonkin verran kirjoitellut värikirjassani sekä Anime-lehdessä (aiheesta kiinnostuneen kannatta tsekata myös Gravettin kirja), joten tässä vain lyhyesti. Bilalin lisäksi eurooppalaisista mainittakoon Baru, Baudoin, Barbier ja tietenkin Moebius. Jenkeistä taas muun muassa Mignola, Woodring ja Spiegelman ovat saaneet kirjojaan siellä julki. Lisäksi on julkaistu muutama länsimaisia sarjoja esittelevä antologia. Jokunen lännessä heikommin tunnettu ulkomainen tekijä on saanut Japanissa hieman huomiota 2000-luvun puolella (ja julkaisusopparin) sarjakuvakilpailujen kautta. Disneyn hahmoja tunnetaan hyvin, vaikkei sarjakuvien perusteella, samoin DC yritti joskus muinoin viedä ainakin (Giordanon?) Teräsmiestä. Suomalaisista on Janssonin lisäksi nähty Pekka ja Julia Vuoren kuvia. (En muista oliko Julian Sika sarjakuvaakin?), mutta hyvään seuraan siis Jouko pääsee.

Ongelmanahan on se että jenkki- tai eurokokoisille albumeille ja lehdille ei Japanin kaupoissa ole kunnon hyllytiloja. Kokemusteni mukaan, jos semmoisia valikoimasta löytyi, ne sijoitettiin vajaa 10 vuotta sitten sarjakuvataidekirjojen, ei sarjakuvien sekaan. Siellä ne sitten muun värillisen matskun kanssa olivat aika piilossa, kun vain ohut selkä pilkotti hyllystä. Väripainatus ja viikkolehtiin verrattuna minimaaliset painokset näkyvät lisäksi ikävällä tavalla tuotteiden vertailuhinnassa näiden mustavalkoisten puhelinluetteloiden hyväksi.

Kustantajasta riippuu paljon. Esimerkiksi Presspop teki ainakin 10 vuotta (En ole tarkistanut viime aikoina) pitkäjännitteisesti työtä Jim Woodringin maineen rakentamisessa (sarjisten lisäksi teetettiin figuja, dvd-tä ja pidettiin näyttelyitä) ja saikin luotua artistille ihan mukavan kokoisen fanikunnan. Tässäkin puhutaan tietenkin vain kuitenkin pienestä vaihtoehtokustantajasta, ei mistään merkittävästä tekijästä mainsteram-bisneksessä.

Semmoinen kuva jäi että sarjisten importtaus on ollut muutaman henkilön varassa ja että Eurooppa on näyttäytynyt siellä vahvempana kuin jenkit. B.D.:n tyyli- ja tarinakirjoa osataan arvostaa, siinä missä isojen talojen jenkkimainstream ei niin kiinnosta. Meinasi ihan unohtua Kioton Mangamuseo (ja yliopisto), missä on tehty paljon työtä sarjakuvasivistyksen lisäämiseksi myös tällä saralla.

Edit: painatukset>painokset
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013, klo 11:55:14 kirjoittanut Reima Mäkinen » tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Jouko Nuora
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #166 : 19.12.2013, klo 15:40:27 »

kiitokset vinkeistä vinkeistä!
Juu, ainakin t-paitoja aion teettää ja kahtellaan sit mitn tuo lähtee meneen...
Nanifiguuri kyllä sopisi tuohon hyllylle notkumaan...
 mutta mennään ny iisisti vaan.
 Japaninnos on siis jo alotettu ja mä vääntelen sitä t-paitaa seuraavaks... juhla-aikain jälkeen.
10 kpl saan itsekin Japanialbumia...  ensipainoksesta ja sit ens vuonna festareilla pari kipaletta Pienlehtitaivassa myynnissä, turisteille. Ja joka tapauksessa tästähän tullee keräilykappale saman tien... Wink

Ja jotain extraa tietysti mitä ei ollu europpanpainoksessa! Wink
 ja syksyllä tulee Nanit  1 ja 2 enkuks ja katotaan sitä Japania sit taas uudestaan.
 Kaikki vinkit sopimusasioihin on edelleen tervetulleita.

Kiitos kiinnostuneille ja jo Nani III+IV ostaneille... lisääkin saa ostaa...
www.nuora.com 'in kautta, kiitti.
ja hyvää joulua!!! Smiley
tallennettu

Can't spend what you ain't got,
Can't lose something you ain't never had!
Jouko Nuora
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #167 : 31.12.2013, klo 13:53:30 »

Oikein hyvää uutta vuotta kaikille hyville sarjakuvien ystäville!
 Nähdään hyvissä merkeissä ja tässä tuleva Japaninvalloitus t-paita!

Nanilla menee hyvin, albumi myi itsensä painokustannukset jo  ekalla viikolla syyskuussa ja sen jälkeen KAIKKI on vain boonusta ja extrahyvää!
 Japaninversioon tulee UUSI kansi jossa "EKSOOTTINEN" Suomenlippukin saa osansa! Wink

Suudelma uudelle vuodelle!

* Japanese3B.jpg (56.21 kilotavua, 319x425 - tarkasteltu 282 kertaa.)
tallennettu

Jouko Nuora
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #168 : 23.01.2014, klo 19:37:59 »

Mä olen 3 sivun haastattelussa tänään imestyneessä Sarjainfossa.
Lukekaa itse sieltä mitä mulle kuului syksyllä...! Wink
Kiitokset Vesa Saariselle ja kaikille hyville ja kauniille ja rohkeille sarjakuvatekijöille! Wink
 ja kuten siellä kuvatekstissä mainitaan Nani ilmestyy Japanissa huhtikuussa!

Sopimukset on jo allekirjoitettu ja käännöskin on pitkällä. Myös japaninpainokseen tulee mun (toinen) haastetteluni. Lienee tapana siellä...(?).

Lähdenkin tästä (kohta) varailemaan lentoja Hokkaidoon! Wink

(edit. typot.)
« Viimeksi muokattu: 24.01.2014, klo 10:39:13 kirjoittanut Jouko Nuora » tallennettu

Kreegah Bundolo
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #169 : 24.01.2014, klo 18:18:24 »

Hauska ja valaiseva haastattelu Sarjainfossa. Sen luettuani suhtaudun huomattavasti suopeammin Nuoran sekoiluun täällä Kvaakissakin. Ja kirjojen kammottavien ulkoasujen herättämistä ennakkoasenteista huolimatta tutustunen myös Nuoran sarjakuvatuotantoon. Haastattelun näytekuvat ainakin teknisesti korkeatasoisia.
tallennettu

Jouko Nuora
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #170 : 25.01.2014, klo 10:33:07 »

heh, öö, ...kiitos(?)... "Kreegah Bundolo" (eli Hans Nissen'kö?!?).

Sehän olisi aivan  ennekuulumatonta että joku ENSIN lukisi munkin teoksia ja vasta sitten haukkuisi!!  Eikä siis toistepäin....Wink
"...kirjojen kammottavien ulkoasujen herättämistä ennakkoasenteista huolimatta..."
 heh, niin mä voisin sanoa AIVAN saman (useimmista) Kreegah Bundolon julkaisemien kansista! Ollaan melkeen tasoissa... hahahah.

Todettakoon vielä että Sarjainfonkin haastattelusta JÄI pois paljon joista OSAN aionkin kertoa sit seuraavaassa albumissani Kultainen nuoruus osa 2, "Villi Nuoruus". Mutta siitä enempi sit omassa osiossaan... ja ensi syksynä julkaisussa.

Voi kun tämä elo ei ole pelkkää ruusuilla tanssia,

...vaan se on myös silkkaa juhlaa! Ikinä ei oo mitään ongelmaa tahi harmitusta... sattunu tien varrelle tahi ojaan missä oon nukkunu.

Peace and (selected) love.

Ainiin, uusin NANI-uutinen: teen Japaninpainokseen UUDEN etukannen, ( kiitos Reimalle kritikistä! Ilman sitä en ehkä oisi jaksanut tehdä kolmatta versioo Japanille!)) eilen lyijäröity ja Japanissa hyväksytty. Luonnoksen voi kurkkaa www.nuora.com 'ista "Blogit 2014"-osiosta.
Jota ei kuulemma suositella lapsille... ainakaa Sarjainfon mukaan!!  Evil

t. Yoko Nöyrä.

« Viimeksi muokattu: 25.01.2014, klo 11:51:08 kirjoittanut Jouko Nuora » tallennettu

Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #171 : 25.01.2014, klo 14:35:25 »

Jaha, kiitos. Vaikka ihan en viitsinyt sanoa mitä siitä edellisestä ajattelin.  Smiley Tämä uusi on minusta hahmon osalta parempi. Jätä vain takakäsi kokonaan pois, hahmon taakse. Tiukalla lipulla sais sit jalan/reiden muodonkin paremmin esiin. "Taustan" kanssa tässä tuppaa olemaan vähän samaa ongelmaa kuin edellisessä. Hahmo ei liity siihen kovin elimellisesti, eikä kuvassa näin ole kovin hyvä syvyysvaikutelma. Tietenkin se on makuasia tykkääkö tollasesta "raamista", mitä nuo sivut edustaa, mutta nyt se vaikuttaa hieman tahattomalta ratkaisulta. (Viidakko ahdettu minne se sattuu mahtumaan.) Pupu-Ankkaa tuskin nähdään lopullisessa?  Grin

Se vähä mitä olen juttujasi lukenut, niin eniten olen tykännyt siitä Hiltusen käsikirjoittamasta Lordista. Toimii sarjakuvallisesti ja muutenkin parhaiten.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Jouko Nuora
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #172 : 26.01.2014, klo 12:16:54 »

hyviä huomioita (taas) Reima,
 MUTTA Pupuankka jää, mulla ON Texin lupa käyttöön eikä häntä haitannut edes sisäsivujen toiminta...
 Saatan ehkä panna sitä viidakkoa vielä sinne taustalle enempikin, niin saisin muitakin albumin hahmoja (salaa) vähä jo kanteen näkymiin...

Onneks täs on vielä 2 kuukautta aikaa hieroo tota kantta paremmaksi...
 juu mietin sitä lippua, SEHÄN siihen on  ylimääräsenä ängetty, mut jos paan sen reisille(!) siniristi ei ole niin tunnistettava...

Seuraavaa Naniin sit pannaa kaikki Suomikliseet Nokiasta Muumeihin seikkaileen jonnekin...ruotsalaiseen viidakkoon, missä nytkin seikkaillaan... Wink

tallennettu

Jouko Nuora
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #173 : 20.02.2014, klo 15:29:25 »

Uutta kantta pukkaa, tässä über YLIadjusterattu versio siitä tulevasta ja jäävästä...
Japanikannesta...
 Painoon edellen menossa huhtikuussa ja julki toukokuussa, snadi delay... tuli, koska  painohinnoittelutsydeemejä Japanissa, nääs.

* Kansi4Kvaak.jpg (167.45 kilotavua, 315x426 - tarkasteltu 306 kertaa.)
tallennettu

Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #174 : 20.02.2014, klo 16:08:56 »

Paras kokonaisuus näistä näkemistäni. Tausta ja värit toimii hyvin samoin sommittelu on jees.
tallennettu

Secos-Bill
Galleriataiteilija
*
Poissa

« Vastaus #175 : 21.02.2014, klo 17:25:12 »

En väitä pystyväni parempaan tai että minulla olisi varaa neuvoa, mutta Sad Sad Sad
Sommittelu ehkä toimii, mutta värit ovat hirvittävät ( myös blogiversiossa ) ja kasvot olisivat rumat miehellekin... minusta ehdottomasti heikoin versio.
tallennettu
Jouko Nuora
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #176 : 21.02.2014, klo 17:29:54 »

heh, eise oo viä valmis...

kiitos arvioista! Wink
Aijuu se blogi versio on vedetty ihan tarkotuksella/huumorilla värit alas...ja levelseillä lisää... tää on niin kesken.
Mutta naama on nätti kun ihan läheltä katsoo...

Mä jatkan askartelua...
« Viimeksi muokattu: 21.02.2014, klo 17:51:44 kirjoittanut Jouko Nuora » tallennettu

Secos-Bill
Galleriataiteilija
*
Poissa

« Vastaus #177 : 21.02.2014, klo 17:52:35 »

Minusta blogin värit ovat paremmat Wink. Ja  lyijykynäversiossa kasvot ovat kyllä ihan nätit  Kiss se pitäisi vaan saada säilymään väriversiossakin.
tallennettu
OM
Galleriataiteilija
*
Poissa

« Vastaus #178 : 21.02.2014, klo 17:58:17 »

Mistä voin löytää tuon toisen version kansikuvasta niin minäkin laitan sormeni soppaan...toivottavasti Nuora ei nakkaa mua nekkuun seuraavilla festereilla  Huh. Niin. Missä tuon kansikuvan toinen versio mahtaa löytyä.
tallennettu
Jouko Nuora
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #179 : 21.02.2014, klo 17:58:56 »

Heh juu... jokasellahan meillä on mielipide...

tää on tämmöstä taistelua vesivärien kanssa, kun skannaus vie osan väreistä pois ja adjusteeraus taas korosta toisia liikaa jne jne... ja mä tykkään tehä sillee epäotrhodoksisesti vesivärejä moniin keroksiin...
ja sit kummiski paino ryssii kaiken lopuksi... nyt kun ei pääse itse painonvartijaksi Tokioon.... Sad

ellei Japaniseura anna matka-apurahaa... hmm... heti anomus sisään! Wink

Ällös pelkää Orjani, mä en ole väkivaltainen mies... versio löytyy Blogit 2014 www.nuora.com ' ista.
tallennettu

Sivuja: 1 ... 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 ... 22 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: