Kirjoittaja Aihe: Mitä on vaikea piirtää?  (Luettu 157192 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jpan

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
  • Kvaak!
Mitä on vaikea piirtää?
« : 11.03.2004 klo 17:11:50 »
Löytyykö asioita, joita pidätte vaikeana piirtää ? Tänään minun piti piirtää keittiötikkaat alhaaltapäin vinossa perspektiivissä eikä siitä meinannut tulla millään valmista.

Muuten muistan tuskailleeni  ainakin polkupyörän, kattilan,  jääkiekkomailan, tuolien ja pöydänjalkojen kanssa. Ylipäänsä esineet joissa on pyöreitä muotoja tai kaksi tai useampia viivoja toistensa lähellä.

O.K.

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #1 : 11.03.2004 klo 17:15:24 »
Puhh... Kaikki on ihan liian vaikeaa. Miksi sitä ihmisen pitääkin itseään kiusata?

Jarmo

  • tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 164
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #2 : 11.03.2004 klo 17:36:04 »
Vaikka kuinka paljon.

Kädet.Ranteesta sormiin. Himputti mitä pylpyräsormia sitä onkin tusannut. Jalkaterät on muuten yhtä vaikeita, mutten ota niitä niin vakavasti.

Naiset. Naamasta. Tahtoo aina mennä mieheksi.

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #3 : 11.03.2004 klo 18:11:22 »
Itselleni kaikkein vaikeimpia piirrettäviä on jotkut teknis-mekaaniset monimutkaiset ja -tahoiset värkit ja vimpaimet. Yritin yhteen Irakin sotaa käsittelevään pilakuvaan kerran väsätä kuvaa Apache- helikopterista etuviistosta päin sillai, että se lentäisi ikään kuin kohti, mutta väistäisi sitten viime tipassa... ei tullu lasta eikä muutakaan... Piirtelin tuota varmaan pari kolme päivää jatkuvasti uusin luonnoksin, enkä voi käsittää itsestäni sitä, etten koskaan lopulta onnistunut saamaan sitä kohdalleen, lukuisista mallikuvista huolimatta. Läpipiirtelyyn en ylpeyttäni halunnut sortua, vaikka kerrankin olin sitä mieltä, että olisi sittenkin pitänyt...

No... luovuin siitä kopterista ja piirsin sitten Jenkkiläarmeijan perusyleisen tankin vyörymässä kohti dyynien takaa. Siis tämä oli vain osa kuvaa. Älkää vetäkö johtopäätöksiä pelkästä tankista...   ::)

Muutoin ei ole paljoakaan ongelmia. Kaikki elävä on nykyisin mulle aika helppoa ja menee yleensä halutulla tavalla kohilleen ennemmin tai myöhemmin. Enemmän mua ärsyttää ja raivostuttaa sellaiset piirrettävät, joita ei saa koskaan kohalleen vaikka niitä kuinka säätäis. Ei vain yksinkertaisesti hiffaa sen rakennetta täysin. Ainakin luulen, että se johtuu ilmeisesti juuri tästä asiasta. Joitain kuvia pitää säätää huomattavasti kauemmin kuin muita, mutta kyllä mulla useimmat kuvat jonkinlaisen väsäämisen jälkeen menee suht halutulla tavalla. Kyse on kai juuri silmän ja käden yhteispelistä, kuinka käsi tottelee sitä kuvaa, minkä mielessäs näet...

Joskus vähän monimutkaisemmat perspektiiviin sijoittamiset on vaikeita. Joskus ihmisten kohdalla vaikeat perspektiivit ja ennen muuta vaatteet. Vaatteet on mulla vielä aika heikko alue ja sitä tässä tällä hetkellä kehittelen. Piirrän kaikki ihmiset ensin alasti ja puen ne sitten vasta vaatteisiin. Tästä huolimatta niiden pukeminen on joskus älyttömän vaikeata ja tekis vain mieli jättää ne hillumaan ilkosilleen...  ;D

Enimmäkseen piirtämisen vaikeudet johtuvat kuitenkin harjoituksen puutteesta. Mulla se ainakin pätee suurimmalta osin, että se, mitä on piirretty eniten, on myös helpointen ja nopeinten paperille iskettävissä. Poikkeuksena ihmiset. Jostain syystä, vaikka aloitin ensimmäisten ihmisten piirtämisen vasta viime vuonna, ne menee suht vaivattomasti paperille. Vieläpä sellaisina, joihin useimmiten olen tyytyväinen. Ilmeisesti Läpi elämän jatkunut yleinen eläinten piirtäminen on kuitenkin kehittänyt jonkinlaista alitajuntaista anatomian ja hahmottamisen tajua ja ennen muuta käden, silmän ja mielen yhteistyötä. En ole mitään muuta oppinut piirtämään niin nopeasti ja vaivattomasti kuin ihmisiä. En siis piirrä ihmisiä kovinkaan nopeasti, mutta se kehitys tikku-ukoista realistisen näköisiin ihmisiin on ollut verraten nopeaa mun tapauksessa. On mulla silti ihmistenkin kansas välillä vaikeuksia. Riippuu ihan ihmisen ja sen asentojen monimutkaisuudesta, perspektiivistä yms. asioista. Edelleen on vaikeuksia tuottaa sama kuvitteellinen hahmo samannäköisenä lukuisista eri kuvakulmista. Yhtä säätämistä...  ;D

« Viimeksi muokattu: 11.03.2004 klo 18:13:20 kirjoittanut Axuz »

Esa

  • Jäsen
  • Viestejä: 712
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #4 : 11.03.2004 klo 18:59:13 »
Ihminen on kaikin puolin helppo piirtää, paitsi suoraan edestä juoksuasennossa, kun toinen käsi on siinä edessä nyrkissä. Olen huomannut, että suht isot suorat portaat on kauhean vaikea piirtää. Isot sisätilat tuottavat myös tuskaa.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #5 : 11.03.2004 klo 19:02:06 »
Sormet on vaikeita minulle. Muut asiat saa tällä hetkellä pienemmällä vaivalla paperille. Käsi ei ole vaikea, jos koko on riittävän iso, mutta pikkuruisia sormia on tuska vääntää.

 8)


Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #6 : 11.03.2004 klo 19:06:42 »
Aijoo... toi unohtui vielä. Epun tavoin, suuret ja monimutkaiset sisätilat on yhtä kissanraiskausta...

Koettakaapa piirtää siedettävällä tavalla ostoskeskusten sisätiloja vähän syrjemmästä vinkkelistä. Ei siis pääkulkuväylältä...  :-\

Ville

  • Jäsen
  • Viestejä: 293
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #7 : 11.03.2004 klo 19:10:42 »
Mä piirrän pään aina eka. Sitten kun pitäisi piirtää vartalo siitä tulee huono ja se pilaa koko hahmon. Ja niinkuin jo edeltä mainittiin, niin on isot sisätilat vaikeita piirtää, jos piirtää ne tarkasti.

Nyt kaikki sitten muistaa että tän viestin kohdalla tuli sata täyteen! ;D
« Viimeksi muokattu: 11.03.2004 klo 19:11:30 kirjoittanut Ville Halonen »
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Janne Yliruusi

  • Jäsen
  • Viestejä: 115
  • Tappajakarhun paluu
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #8 : 11.03.2004 klo 20:31:54 »
Sormet on vaikeita ja jostain syystä myös kaikenlaisten rakennusten piirtäminen on viimeaikoina tuntunut ylivoimaisen vaikealta.
"A waste of talent and electricity." John Peel on ELP

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #9 : 11.03.2004 klo 20:52:44 »
Autot, korvat ja kädet. Myös perspektiivit (vai mikä se hieno sana olikaan ;) ) tuntuvat joskus ylivoimaisilta. Nuo kun oppisi piirtämään niin väitän että sarjakuvani olisivat paljon parempia ;) B. Virtasessa autot on piirretty aikas jännästi (katsokaa vaikka jos omistatte alpparin).

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #10 : 11.03.2004 klo 20:56:13 »
Voisinpa vastata, että kaikki ja ei mitään. Jos olisi kysytty, että mikä on ikävintä/inhottavinta jne., kuten jossakin toisessa ketjussa, niin vastaus olisi ollut suht helppo, mutta kun pitäisi sanoa, mitä on vaikea piirtää, niin eipä olekaan niin helppo sanoa.
Se riippuu kuitenkin paljon piirrettävästä kuvasta ja mielialastakin. Joskus joku hyvinkin yksinkertainen kuva ei tunnu onnistuvan millään ja joskus vaikeakin kuva piirtyy kuin itsestään.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #11 : 11.03.2004 klo 21:35:29 »
Samat jutut kuin muidenkin täällä mainitsemat. Itselle tuottaa erityistä päänvaivaa autot yms. tekniset härvelit, ihmisten kallon muoto ja suuret sisätilat sekä puut. Välillä tuntuu, että mikään ei onnistu vaikka kuinka tuhertaisi. Silloin  ainakin mulla auttaa, kun unohtaa koko kuvan päiväksi tai pariksi ja yrittää sitten uudelleen - ja kas kummaa, kuvasta alkaa saada jo jotakin tolkkua.
Klik klik --> Sarjisblogini

O.K.

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #12 : 11.03.2004 klo 21:50:50 »
Kasataan kvaakkilaisista sellainen studio, missä kaiken piirtämiseen löytyy joku osaaja!

"Heii, kukas tulis piirtään mulle tähän handun, ku ei irtoo?!..."
"Kukas se olikaan se autoexpertti?"
"Minä osaan piirtää tatteja, ne on helppoja..."

Muuten hyvä idea, mutta leivänteko saattaisi olla sen jälkeen tiukassa, olisi vähän liikaa potista jakajia ;D

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #13 : 11.03.2004 klo 21:59:09 »
Kasataan kvaakkilaisista sellainen studio, missä kaiken piirtämiseen löytyy joku osaaja!
Tuossa kun lueskelin Natashaa tulin melkein kateelliseksi. Olisi kiva, kun itselläkin olisi joku, joka piirtäisi taustat ja muut ikävät jutut.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jarmo

  • tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 164
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re:Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #14 : 11.03.2004 klo 22:04:34 »
Muuten hyvä idea, mutta leivänteko saattaisi olla sen jälkeen tiukassa, olisi vähän liikaa potista jakajia ;D

Eiku. Liukuhihnatekniikkahan on tunnetusti se tehokkain. Tehään 20 sivua sarjakuvaa päivässä. Kaikille tulvii rahaa ovista ja ikkunoista.

Minä voisin vaikka piirtää käsivarsia.