Tietenkin tärkeää on lukea mahdollisimman monipuolisesti aiheesta.(kokea jos mitenkään mahdollista)
Lähdekritiikkiä ei silti sovi unohtaa tässäkään.
Mutta noin esimerkinomaisesti tehdään sukellusvenekertomus.
Mitä siis tarvitaan?
Valitaan tehdäänkö komediallinen juttu, sotakertomus, vakoilua, scifiä, ihmissuhdedraamaa vai mitä.
Kun tämä ja mahdollinen teema tiedetään täytyy yhä tietää seuraavat asiat(esimerkissä 2. Maailmansota taustana selkeyden vuoksi):
? sukellusveneen tekniikka, fyysiset mitat, maksimisukellussyvyys, huippunopeus, sisätilojen mitat, toimintasäde, huolto.
?Alue jolla liikutaan merellisesti. Eritoten syvänteet ja säätilat
?paineen vaikutukset ihmisvartaloon ja paineen vaikutus sukellusveneeseen.
? miten kommunikoida koska radioaallot eivät läpäise vettä
?paljonko ja minkälaista ruokaa täytyy varata miehistölle, säilytys mahdollisuudet
? hygienia ja terveydenhoito sukelluksen ajan
? eristäytymisen psykologiset vaikutukset miehistöön
? miehistön koulutus ja lapsuustaustat(onko ollut nälänhätää köyhyyttä, eriarvoisuutta, mikä koulutustaso muuten)
? miehistön harrasteet laivalla ja ajanmukaiset viihdepalvelut(suositut laulut jne.)
? sukellusveneen valmistuspaikka ja valmistusmetodit, -materiaali, työn laatu
? sukellusveneen tehtävät: vartiointi, hyökkäys mikä?
? miten sukellusveneiden toiminta vaikutti laivareitteihin, tekniseen kehitykseen, yleiseen ilmapiiriin jne.
Tämä on minimi enemmänkin pitää tehdä. esimerkiksi sotakertomuksen kohdalla täytyy tuntea molempien tahojen poliittiset ryhmät ja tavoitteet niin sisä-, ulko- kuin kauppapoliittisestikin (kulttuuripolitiikasta plussaa).
Elämänkerrat ovat hyödyllisiä mutta täytyisi saada käsiinsä useampia esimerkiksi paitsi sukellusveneen kapteenin ja miehistön jäsen(t)en lisäksi esimerkiksi vastapuolen sukellusveneen saalistajan muistelmateos tai kertomus siitä miten vastapuolen maassa joku näki nälkää kun sukellusvene katkaisi huoltoyhteyden, menetti sukulaisen upotetulla laivalla yms.
Toki kaiken voi jättää väliin ja tehdä jotain omiaan, keksiä päästään, mutta tulos on useimmiten sen mukainen.
Docin näkökulma briljeeraamisesta on osuva, mutta tarkkaa aikamäärää ei voi sanoa tietämättä tapaus- ja tekijäkohtaisesti mitä tarina tarvitsee.
On mahdotonta rajata jos ei tiedä mistä rajata.
Siksi lause kirjoita mistä tiedät on niin sattuva.
Tekemästä se ei estä.