Jaa meitä on niin moneen junaan ja asemallekin jää moni; tarkoittaen että "oma tyyli" on kuiteski jokaisella, vaikka kuinka matkis Hergeä tai Uderzoa, niin ihan omantyylisiltä ne kuvat näyttää.
Mä alotin keittiönpöydän n. 7 vuotiaana (1971)ääressä piirtäen Asterixin naamaa niin kauan että osasin sen ulkoa katsomatta mallia! mun mielestä Uderzo oli niinku parasta!.Aku ankkojakin tuli piirrettyä, mutta silloin 70-luvulla ne oli niin kehnoja ettei niistä' ollu (mulle) inspiraatioks.Ihan eka sarjakuvahahmoni oli länkkäri Lucky Luken tyyliin muttei 7 vuotias viä osaa Morristelua, apinoituna. Kansakoulussa vuonna 1972-74 olin jo sitten saanu tän "luokan paras piirtäjä"-tittelin ja kaikki halus mun piirtämiäni kuvia, joita sitten ahersin koulutöiden kustannuksella ilmaseks niitä pyytäville, kunnes luokalleni tuli toinen hyvä piirtäjä joka kysy miksen pyydä rahaa niistä, ja mä olin etä häh? rahaa? ei ollu tullu mieleenkään!! ah, tuo viattomuuden aika, noh kun ystävänneuvosta pyysin yhden pennin kuvalta niin kukaan ei enää halunnutkaan kuvia- öö, en tiedä olinko sit onnellisempi, noh jäi aikaa piirreelä omia juttuja.
Tosin kuvio toistui keskikoulussa eli taas kaikki halus mun kuvia ja olla mun kaveri, joka tällaiselle pienelle ja ujohkolle pojalle oli fantastista, enkä enää pyytänyt rahaa, mutten raatanut ihan joka iltaakaaan. Suzi Quattron ja Hurriganesien kuvia tein useammallekin kaverille ja tytöillekin!

ja elämä hymyili.
!5-vuotiaana menin maliipiirustukursille Tapiolassa ja piirsin alsatonmallia ensi kertaa, viikon aikana opettaja onnistu hukkaamaan mun oman tyylin tavallaan vaatia vähä sommitteleen ja mittaileen mittasuhteita.Noh, oli siitä kai jotain hyötyä, mutta hiileellä isolle paprulle auttaa ehkä öljyvärimaalareita, ei niinkään sarjakuvaintuhertajaa...
Vuonna 1982 kun piti lukulomalla lukea yo-kirjotuksiin mä piirsin 10 päivää ekan oikean sarjakuvani tussilla 10 sivua "Rauno Rotta Sag mir wo die mädchen sind?" pzykedeeelisen taidesarjakuvan jossa Rauno asuu vessassa keskellä autiomaata ja löytää Lemmylle uuden naisroudarin

) inspiraationa toimi luokkakavri joka oli todennut "että kyllä piirtää osaat, mutte sarjakuvia" !?! caramba sillehän oli näytettävä,heh...
Oma tyyli lienee mun tapauksessani ikuista etsimistä, tykkään tehä sekä mahd. realisitisennäköstä sekä karikatyyrihahmoilla, ja niiden ristisiitoksella kuten Naneissa...
Mä oon (taas) eri mieltä Kiven kanssa, musta semmosta asiaa ei oo olemassakaan että "taiteilija näkee" omalla tavallaan, kaikki me näemme samalla tavalla, ilman rillejä tai rilleillä, ei se puu muuta muotoaan meidän katselutavan mukaan, vain tyylit miten taiteilija osaa/haluaa/ehtii/ ilmaista itseään kulloisessakin elämäntilanteessaan ja innostuksessaan ne piirtää.
Ärsyttävän moni peesaa jonkun ulko tahi suomalaisen sinähetkenä pop olevan piirtäjän tyyliä/tyylittömyyttä,koskaan tajuumatta kuinka kornia se on tehdä huonoa pastissia hyvästä originaalista.Mutta niin se vaan menee, ehkä tämä "oman tyylin metsästys" liittyy tuohon aikuistumiseen ja irtautumiseen esim. kotoa tai kaveripiirin mielipiteistä, matkiminenhan on aina kunnianosoitus, jopa nälviminen ja parodiointi, todettakoon ny viel että muaki saa matkia niin paljo ku haluaa !