Kirjoittaja Aihe: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)  (Luettu 13593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #30 : 03.10.2007 klo 09:03:04 »
Koko ketjun lukeneena olen vieläkin pihalla kuin lumiukko... Siis mikä tässä sarjakuvassa nyt järkytti enemmän Kvaakkilaisia - pihtaava nainen vai raiskauksen fantasioiminen?

Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #31 : 03.10.2007 klo 09:06:02 »
Luin sarjakuvan vielä uudelleen ja jotenkin tämä tulkinta "nainen haluaa tulla raiskatuksi" on aika outo. Ymmärtäisin sen paremmin, jos tarinan lopuksi nainen olisi lähtenyt lenkille ja puskasta olisi hyökännyt ahdistelija ja raiskannut naisen pururadalla ja nainen siinä olisi voihkinut että onpas ihanaa, vaikka sukkahousut hajosivatkin. No, onneksi ei loppunut näin, ehkä itselläkin olisi siinä vaiheessa huumorikäämi palanut loppuun. ;)

Sitä paitsi tarinassa nainen selvästi itsekin kärvistelee seksin puutteessa ja haluaisi seksiä, muttei voi, kun pihtaamiskoe on kesken.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #32 : 03.10.2007 klo 09:19:07 »
Eikös avioliitossa (tai avo-) suoritettu raiskaus tullut rikolliseksi teoksi joskus 1990-luvulla?

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #33 : 03.10.2007 klo 09:31:04 »
Koko ketjun lukeneena olen vieläkin pihalla kuin lumiukko... Siis mikä tässä sarjakuvassa nyt järkytti enemmän Kvaakkilaisia - pihtaava nainen vai raiskauksen fantasioiminen?

Olen varmasti kirjoittanut tästä jo liikaa, selvennetään nyt vielä viimeisen kerran. Ihan subjektiivisena mielipiteenäni pidin Pakkopuutetta vastenmielisenä sarjakuvana. Haukuin sitä "vihaamasi sarjakuva"-threadissa, en minä sitä tarkalleen ottaen vihaa mutta ajattelin otsikon olevan tarpeeksi sinne päin.

Pidin Pakkopuutetta vastenmielisenä, koska siinä näytetään kuvaavan positiiviseen sävyyn mielestäni aika julmaa ja sairasta parisuhdekäyttäytymistä. Miesparka menee aivan romuksi koska nainen haluaa testata milloin hän napsahtaa. Ei tuollaisen lukeminen varmaan kaikkia kauhistuta, mutta itsekin kehnossa parisuhteessa olleena inhoan tuollaista omaksi huvikseen toisella pelaamista.

Lopussa mies ottaa naisen väkisin, ja nainen nauttii. Se onkin kiinnostava kohta. Mies syyllistyy raiskaukseen suutuksissaan ja nöyryytettynä, nainen sensijaan nauttii. Kaikki sujuu niinkuin hän halusi. Voidaan ajatella että miestä siinä alistetaan. Viimeisen kuvan mukaan mies jää makoilemaan vihoissaan, nainen on onnensa kukkuloilla. Äijää tunteineen on siis käytetty aika laskelmoidun julmasti naisen tyydyttämiseksi. Uskon että monissa parisuhteissa tunnevammaiset miehet ja naiset tekevät vastaavaa, hyvä että siitä keskustellaan. On siis viime kädessä hyvä, että tämä inhoamani sarjakuva on tehty ja julkaistu.

Jokainen on mielestäni vapaa olemaan pitämättä jostain sarjakuvasta, eikä minun tarvitse käsittääkseni edes selittää inhojani kenellekään.  Kiinnostava keskustelu tästä silti tuli, ja hyviä pointteja puolin & toisin.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #34 : 03.10.2007 klo 09:32:15 »
Eikös avioliitossa (tai avo-) suoritettu raiskaus tullut rikolliseksi teoksi joskus 1990-luvulla?

Se on totta, ja tärkeä laki tämä onkin.
   
Kiinnostava keskustelu tästä silti tuli, ja hyviä pointteja puolin & toisin.

Kyllä, ja aivan puun takaa. Hanna-Anniina (Hannu Esko?) voi olla tyytyväinen.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2007 klo 09:36:01 kirjoittanut Irene »
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #35 : 03.10.2007 klo 11:33:38 »
Luin sarjakuvan silloin kun linkki ilmaantui alkuperäiseen ketjuun.
Hyvä että väkivaltaa ja valtaa käsitellään glorifioivasti myös sarjakuvissa, hyvä että aiheesta keskustellaan.
Ainuttakaan raiskausta tai väkivallantekoa tämä ei estä. Molempien niin henkisen valtapelin kuin raiskaamisen harrastajat eivät näe itseään muuna kuin uhrina.

En minä tätäkään vihaa, ihan tyypillinen undergroundsarjis jonka ainoa pointti ja anti on olla mukarohkea ja niin rankka että jotta tokkiinsa.
Näitä on nähty.
Tekijän sukupuoli on toissijainen. Ei tietenkään kaikille, osalla on sangen rajoitunut käsitys siitä mitä voi ja miten voi asioita käsitellä.

 Kommentoijilla on puolin ja toisin ihan ymmärrettävät näkökohdat: sarjakuvan voi lukea kevyenä pikkutapauksena parisuhteessa, kritiikkinä parisuhdeväkivallasta, kannanottona siihen miten seksuaalispainotteisessa maailmassa elämme.
Sen voi lukea myös niin että sarjakuvan nainen nauttii raiskauksesta ja kuten Pertti Jarla osoitti koska on itse tekijä, saa tossukan miehen joka on liian pehmo olemaan määrätietoinen, käytettyä sukupuolirooleja perinteisessä mielessä omaksi hyödykseen.


Mutta tekijää voi tosiaan onnitella, näkyvyysarvo täyttyi.
Ei minun makuuni, ei siksi että käsittelisi arkaa tai sopimatonta aihetta vaan siksi että on mitäänsanomaton, suoraan verrattavissa populaarimusiikkiiin joka koettaa sanoa positiiviseen sävyyn tärkeistä asioista kolmessa minuutissa tarttuvalla renkutuksella.
Voimasoitossa nyt, unohdettu uuden rallin tultua kuvioihin.


Hullu ruusu

  • Jäsen
  • Viestejä: 25
  • MIAUU!!!! :D
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #36 : 25.10.2007 klo 17:35:22 »
Hih hih, taitaapa olla eka kerta ku mua on luultu mieheksi.  :laugh:

Ompas outoa, että noin paljo tapellaan mun jutuist. Ikävää, ettei kaikki tykänny siitä sarjiksesta. Ei se mun omastakaan mielestä mun paras oo, mut silti.

Mutta en mä tarkoita että kaikki tytöt tykkää rajusta seksistä. Mulle tää juttu on enempikin kertomus siitä miten pari oppii lukemaan toisiaan suhteen syventyessä. Tietää ainakin alitajuisesti mitä toinen tarvitsee. Fantasiat olis tylsiä, jos niitä joutuis toiselta pyyteleen.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #37 : 25.10.2007 klo 20:50:45 »
Mulle tää juttu on enempikin kertomus siitä miten pari oppii lukemaan toisiaan suhteen syventyessä. Tietää ainakin alitajuisesti mitä toinen tarvitsee. Fantasiat olis tylsiä, jos niitä joutuis toiselta pyyteleen.

Tuo pointti meni ainakin allekirjoittaneelta TÄYSIN ohi...
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

jinroh

  • Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Viestejä: 964
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #38 : 25.10.2007 klo 21:50:15 »
Tuo pointti meni ainakin allekirjoittaneelta TÄYSIN ohi...

Niin meni minultakin ja näyttäisi menneen monelta muultakin. Tuota vaikuttaisi luetun yleisesti henkisen väkivallan kuvauksena, jollaisena minäkin sitä pidin. Eroa on ollut enemmän kuvauksen aiheuttamissa tunnetiloissa kuin tapahtuman tulkitsemisessa.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

nimismies

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #39 : 25.10.2007 klo 22:00:15 »
Kovin on tuon sarjakuvan mieshenkilö orgasmihakuinen tyyppi. Eikö se tajua, että orgasmin saa kyllä ihan ilman seksiäkin? Sillä on pahasti mennyt nussimiset ja rakastelut sekaisin, mielestäni. Mut-mut, täytyy kyllä sanoa tuon lopun perusteella, että on siinä kaksi hyvin samanlaista ihmistä löytäneet toisensa. Onneksi olkoon.
On olemassa paikkoja, tilanteita ja elämänalueita, joissa edellytetään kohtuullista ihmisten tunteiden ja vakaumusten kunnioittamista. -HE 6/1997

Hullu ruusu

  • Jäsen
  • Viestejä: 25
  • MIAUU!!!! :D
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #40 : 28.10.2007 klo 11:19:16 »
Kiitti vaan, vaikka saatkin tuon onnittelun kuulostamaan enemmän pahalta kuin hyvältä. Sitä paitsi eikös kaikki jätkät oo orgasmihakuisii muutenkin? Ainakin mun kokemuksesta on niin. Juha on ihana! Teidän mielipiteet ei sitä muuta...  :angel:

No, voi. Ei kai sen pointin tartte tuosta niin läpinäkyvästi tullakaan esille. Mä yritän enempi kertoa tapahtumista kuin ympätä joitain ihme elämänohjeita näihin mun sarjiksiin. En oo mikään raamattutyyppimäinen osoittelija.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #41 : 28.10.2007 klo 14:53:04 »
Mä yritän enempi kertoa tapahtumista kuin ympätä joitain ihme elämänohjeita näihin mun sarjiksiin.

Yksiselitteinen pyyntöni on että jatkat juuri tuolla tavalla.

jinroh

  • Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Viestejä: 964
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #42 : 29.10.2007 klo 14:58:35 »
Olen täysin samaa mieltä Keijon kanssa. Me muut saamme sitten ihmetellä ja nolata itsemme tappelemalla mahdollisista merkityksistä.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

Hullu ruusu

  • Jäsen
  • Viestejä: 25
  • MIAUU!!!! :D
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #43 : 30.10.2007 klo 18:18:13 »
Jatkan jatkan  ;D

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
« Vastaus #44 : 10.12.2007 klo 22:15:07 »
Aivan hillitöntä syväanalyysia naisen seksuaalisuudesta ja parisuhteen vaativista kiemuroista on tämä uusin Nettinarttujuttukin:

http://www.narttu.net/index.php?option=com_content&task=view&id=96&Itemid=88888901

(klikatkaa siis alareunasta sivulle 6 ja jatkakaa siitä eteenpäin)
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com