Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
24.08.2019, klo 04:30:50

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
476360 viestiä 10578 aihetta kirjoittanut 7418 jäsentä. Uusin jäsen: Herra Tarkka
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Netti- ja mobiilisarjakuvat
| | |-+  Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pakkopuute: Vihaamasi sarjakuva? (leikattu)  (Luettu 11848 kertaa)
Grezen
Valvoja
Poissa

Sukupuoli: nainen

¡Viva Zapata!

« Vastaus #30 : 02.10.2007, klo 23:03:07 »

Mitäs nyt me miehet, muuta kuin että täsmälleen samaa sarjakuvaa, ajateltuna miehen tekemänä naiset eivät suostu analysoimaan.

Siis jos kyseessä olisi täsmälleen sama sarjakuva, niin tekijän ollessa miespuolisen sarjakuvaa tietysti ajattelisi enemmän fiktiona kuin nyt. Vaikea kuvitella, mitä silloin ajattelisi. Jotenkin tuntuu, että ohittaisin varmaan helpommin kuin nyt, pitäisin parodiana tai tarkoituksellisena rankisteluna. Nyt sarjakuva pistää enemmän miettimään, kun siinä tuntuu olevan jonkinlaista omakohtaisuutta taustalla.

(Ja Surfin Joen voisin kuitenkin haastaa miettimään tuota Irenen visiota, siis jos mies pihtaa ja nainen raiskaa.)

Miehet kyllä varmaan kokevat "pihtaamisen" olevan paljon julmempi väkivallan muoto kuin naiset. Siis näin voisin kuvitella ja tämä kommentti oli täysin vailla arvolatausta. Että siinä mielessä voi kai nämäkin järkyttyneet kommentit ymmärtää. Mutta se kyllä yllättää, ettei juuri kukaan ole kritisoinut raiskaavaa poikaystävää. Entäs jos "pihtaamisen" syy olisikin ollut joku muu kuin testi, ja poikaystävä olisi toiminut samoin? Tätähän voi visioida monin tavoin. Entäs, jos juonena olisi ollut, että tyttö ei antanut koska ei vaan tuntunut siltä, jolloin poikaystävä tuli ja raiskasi ja se oli tytön mielestä ihanaa? Hm.

Jarlalle: Mä en kyllä erityisesti huomannut mitään hilpeää sävyä jutussa? Kun mun mielestä se oli just semmoinen "näin tuli tehtyä". Mutta tulkintakysymyksiä nämäkin...
« Viimeksi muokattu: 02.10.2007, klo 23:16:50 kirjoittanut Grezen » tallennettu

Ossi Hiekkala
Archipictor
Galleriataiteilija
Poissa

archipictor.com

« Vastaus #31 : 02.10.2007, klo 23:16:53 »

Jarlalle: Mä en kyllä erityisesti huomannut mitään hilpeää sävyä jutussa? Kun mun mielestä se oli just semmoinen "näin tuli tehtyä". Mutta tulkintakysymyksiä nämäkin...

En ole Jarla ja vastaan vain omasta tulkinnastani mutta jotenkin tuo sarjakuvan loppu viestii, että kyllä ne naiset oikeasti kuitenkin haluaa tulla otetuksi väkisin.
tallennettu

Matti Karjalainen
Valvoja
Poissa

Sukupuoli: mies

Friendly Neighborhood Librarian

« Vastaus #32 : 02.10.2007, klo 23:17:11 »

Gretzenin viimeisimpään kommenttiin voisin todeta, että mielestäni olisi hedelmällisempää etäännyttää tilanne kokonaan sarjakuvan esilletuomasta "pihtaamisesta" ja keskittyä vaikkapa miettimään miten naislukija suhtautuisi sarjakuvaan, jossa mies harjoittaa samanlaista henkistä väkivaltaa ja saa siitä samanlaiset kicksit. Käsittääkseni päähenkilön epämiellyttävä käytös itsessään oli myös Pertin alkuperäisen viestin pääpointtina.
tallennettu

"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #33 : 02.10.2007, klo 23:20:48 »

Mies ei pihtaa. Jos pihtaa niin kyseessä on homo tai erektiovaivainen. Tai sitten jompikumpi tai molemmat osapuolet ovat henkisesti epäkypsiä. Lukekaapa Peter Baggen Hate # 23. Ei ihan sama asia, mutta menee jopa pidemmälle, ja siis miehen tekemänä. Mutta edelliset ja seuraavat numerot liittyvät asiaan.

Jos tämän sarjakuvan olisi tehnyt mies, niin miehet ottaisivat tämän niin että onpa tosi vittumainen ämmä. Ja lisäksi ihmettelevät että haluaako nainen tosiaan raiskausta. Tuota kyllä ihmetellään muutenkin tässä.

Pihtaamisesta ei ole kyse, vaan vallankäytöstä. Nainen haluaa pompottaa miestä ja pitää miehen tossun alla. Siksi kysyin tuosta puuttuvasta viimeisestä mahdollisesta sivusta. Hilpeyttä tuossa tosiaan ei ollut ollenkaan.

Mies ei tuossa sarjakuvassa vielä sitä tajunnut. Miehen tekemänä tuo jatkuisi vielä.

tallennettu

Grezen
Valvoja
Poissa

¡Viva Zapata!

« Vastaus #34 : 02.10.2007, klo 23:21:50 »

En ole Jarla ja vastaan vain omasta tulkinnastani mutta jotenkin tuo sarjakuvan loppu viestii, että kyllä ne naiset oikeasti kuitenkin haluaa tulla otetuksi väkisin.

Ei naiset, vaan sarjakuvan päähenkilö omassa parisuhteessaan. Rajansa yleistämiselläkin. Wink

Mutta joo, eihän keskustelun pääpointti tosiaan ollut pihtaamisessa tai raiskaamisessa. Mutta Matin kysymykseen miespäähenkilön harjoittamasta henkisestä väkivallasta... no, mä tosiaankin ajattelisin, että "onpas mulkku jätkä". Ja jatkaisin lukemista. Grin

Jos joku on luullut, että tuota päähenkilönaista pitäisin itse jonakin sankarina, niin väärässä on ollut. Eihän tuo nyt ollut kivastikaan tehty. Pointtini on vaan se, että miespäähenkilön mulkkumaisuus jostain syystä kestetään paljon paremmin. Ainakaan mieleeni ei muistu yhtään vastaavaa miesesimerkkiä?
« Viimeksi muokattu: 02.10.2007, klo 23:33:10 kirjoittanut Grezen » tallennettu

Curtvile
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #35 : 03.10.2007, klo 00:42:27 »

tässä oli alunperin monisanainen kauniin kyyninen kohtelias teksti linkkeineen kaikkineen ja analyyseineen, mutta lyhyt proosa käy yhtä hyvin.

Pysykää aiheessa.

Jos tunnette palavaa halua parantaa mielestänne maailmaa (hyvä yritys, epäonnistuu silti) perustakaa sille oma ketju jos sopivaa ei ole.
on parikin mutta hakukoneen käyttö ei ole kiellettyä.
Tämä ei ole poistetaan sukupuolien välinen eriarvoisuusketju.

Tämä on sarjakuvafoorumin vihaamasi sarjakuva-ketju.
tallennettu
Matti Karjalainen
Valvoja
Poissa

Friendly Neighborhood Librarian

« Vastaus #36 : 03.10.2007, klo 05:07:19 »

Pysykää aiheessa. Jos tunnette palavaa halua parantaa mielestänne maailmaa (hyvä yritys, epäonnistuu silti) perustakaa sille oma ketju jos sopivaa ei ole. on parikin mutta hakukoneen käyttö ei ole kiellettyä. Tämä ei ole poistetaan sukupuolien välinen eriarvoisuusketju. Tämä on sarjakuvafoorumin vihaamasi sarjakuva-ketju.

Mietin jo aikaisemmin, pitäisikö tämä lohkaista jossakin vaiheessa ketjuksi, joka käsittelisi tuota Hanna-Anniinan sarjakuvaa. Ehkä se olisi perusteltua, vaikka liika irrottelu ja liittäminen ei sekään helpota mielestäni foorumin luettavuutta.

On tässä keskustelussa taidettu ennenkin käydä läpi niitä perusteita, miksi joku kvaakilaisista vihaa sarjakuvaa X. Lisäksi missään ei olla taidettu asettaa sellaisia puitteita, että tässä täytyisi keskittyä vain systemaattiseen sarjakuvien listaamiseen.

Ja mitä tulee hakukoneeseen tai uuteen ketjuun, niin tuskin kenellekään olisi tullut mieleen lähteä keskustelemaan missään sukupuolten eriarvoisuudesta, ellei Pertti olisi ottanut esille Hanna-Anniinan sarjakuvaa. Sarjakuvastahan tämä koko juttu lähti rönsyilemään omille teilleen, ja siihen on myös viitattu pitkin keskustelua.

En ole aina ihan varma, kumpi on foorumin kannalta hedelmällisempää, pitää keskustelu tiukasti siinä rajatussa aiheessa vai antaa sen kasvaa vähän sen ulkopuolellekin. Ainakin tässä tapauksessa näkisin, että aika harvasta sarjakuvasta ja sen käsittelemistä teemoista on saatu Kvaakissa näin hyvää ja mielenkiintoista keskustelua aikaiseksi.
tallennettu

"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)
JanneT
Jäsen
Poissa

« Vastaus #37 : 03.10.2007, klo 09:03:04 »

Koko ketjun lukeneena olen vieläkin pihalla kuin lumiukko... Siis mikä tässä sarjakuvassa nyt järkytti enemmän Kvaakkilaisia - pihtaava nainen vai raiskauksen fantasioiminen?

tallennettu

Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi
Irene
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #38 : 03.10.2007, klo 09:06:02 »

Luin sarjakuvan vielä uudelleen ja jotenkin tämä tulkinta "nainen haluaa tulla raiskatuksi" on aika outo. Ymmärtäisin sen paremmin, jos tarinan lopuksi nainen olisi lähtenyt lenkille ja puskasta olisi hyökännyt ahdistelija ja raiskannut naisen pururadalla ja nainen siinä olisi voihkinut että onpas ihanaa, vaikka sukkahousut hajosivatkin. No, onneksi ei loppunut näin, ehkä itselläkin olisi siinä vaiheessa huumorikäämi palanut loppuun. Wink

Sitä paitsi tarinassa nainen selvästi itsekin kärvistelee seksin puutteessa ja haluaisi seksiä, muttei voi, kun pihtaamiskoe on kesken.
tallennettu

Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com
Ossi Hiekkala
Archipictor
Galleriataiteilija
Poissa

archipictor.com

« Vastaus #39 : 03.10.2007, klo 09:19:07 »

Eikös avioliitossa (tai avo-) suoritettu raiskaus tullut rikolliseksi teoksi joskus 1990-luvulla?
tallennettu

pertti jarla
Jäsen
Poissa

« Vastaus #40 : 03.10.2007, klo 09:31:04 »

Koko ketjun lukeneena olen vieläkin pihalla kuin lumiukko... Siis mikä tässä sarjakuvassa nyt järkytti enemmän Kvaakkilaisia - pihtaava nainen vai raiskauksen fantasioiminen?

Olen varmasti kirjoittanut tästä jo liikaa, selvennetään nyt vielä viimeisen kerran. Ihan subjektiivisena mielipiteenäni pidin Pakkopuutetta vastenmielisenä sarjakuvana. Haukuin sitä "vihaamasi sarjakuva"-threadissa, en minä sitä tarkalleen ottaen vihaa mutta ajattelin otsikon olevan tarpeeksi sinne päin.

Pidin Pakkopuutetta vastenmielisenä, koska siinä näytetään kuvaavan positiiviseen sävyyn mielestäni aika julmaa ja sairasta parisuhdekäyttäytymistä. Miesparka menee aivan romuksi koska nainen haluaa testata milloin hän napsahtaa. Ei tuollaisen lukeminen varmaan kaikkia kauhistuta, mutta itsekin kehnossa parisuhteessa olleena inhoan tuollaista omaksi huvikseen toisella pelaamista.

Lopussa mies ottaa naisen väkisin, ja nainen nauttii. Se onkin kiinnostava kohta. Mies syyllistyy raiskaukseen suutuksissaan ja nöyryytettynä, nainen sensijaan nauttii. Kaikki sujuu niinkuin hän halusi. Voidaan ajatella että miestä siinä alistetaan. Viimeisen kuvan mukaan mies jää makoilemaan vihoissaan, nainen on onnensa kukkuloilla. Äijää tunteineen on siis käytetty aika laskelmoidun julmasti naisen tyydyttämiseksi. Uskon että monissa parisuhteissa tunnevammaiset miehet ja naiset tekevät vastaavaa, hyvä että siitä keskustellaan. On siis viime kädessä hyvä, että tämä inhoamani sarjakuva on tehty ja julkaistu.

Jokainen on mielestäni vapaa olemaan pitämättä jostain sarjakuvasta, eikä minun tarvitse käsittääkseni edes selittää inhojani kenellekään.  Kiinnostava keskustelu tästä silti tuli, ja hyviä pointteja puolin & toisin.
tallennettu

Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti
Irene
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #41 : 03.10.2007, klo 09:32:15 »

Eikös avioliitossa (tai avo-) suoritettu raiskaus tullut rikolliseksi teoksi joskus 1990-luvulla?

Se on totta, ja tärkeä laki tämä onkin.

Kiinnostava keskustelu tästä silti tuli, ja hyviä pointteja puolin & toisin.

Kyllä, ja aivan puun takaa. Hanna-Anniina (Hannu Esko?) voi olla tyytyväinen.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2007, klo 09:36:01 kirjoittanut Irene » tallennettu

Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com
Curtvile
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #42 : 03.10.2007, klo 11:33:38 »

Luin sarjakuvan silloin kun linkki ilmaantui alkuperäiseen ketjuun.
Hyvä että väkivaltaa ja valtaa käsitellään glorifioivasti myös sarjakuvissa, hyvä että aiheesta keskustellaan.
Ainuttakaan raiskausta tai väkivallantekoa tämä ei estä. Molempien niin henkisen valtapelin kuin raiskaamisen harrastajat eivät näe itseään muuna kuin uhrina.

En minä tätäkään vihaa, ihan tyypillinen undergroundsarjis jonka ainoa pointti ja anti on olla mukarohkea ja niin rankka että jotta tokkiinsa.
Näitä on nähty.
Tekijän sukupuoli on toissijainen. Ei tietenkään kaikille, osalla on sangen rajoitunut käsitys siitä mitä voi ja miten voi asioita käsitellä.

Kommentoijilla on puolin ja toisin ihan ymmärrettävät näkökohdat: sarjakuvan voi lukea kevyenä pikkutapauksena parisuhteessa, kritiikkinä parisuhdeväkivallasta, kannanottona siihen miten seksuaalispainotteisessa maailmassa elämme.
Sen voi lukea myös niin että sarjakuvan nainen nauttii raiskauksesta ja kuten Pertti Jarla osoitti koska on itse tekijä, saa tossukan miehen joka on liian pehmo olemaan määrätietoinen, käytettyä sukupuolirooleja perinteisessä mielessä omaksi hyödykseen.

Mutta tekijää voi tosiaan onnitella, näkyvyysarvo täyttyi.
Ei minun makuuni, ei siksi että käsittelisi arkaa tai sopimatonta aihetta vaan siksi että on mitäänsanomaton, suoraan verrattavissa populaarimusiikkiiin joka koettaa sanoa positiiviseen sävyyn tärkeistä asioista kolmessa minuutissa tarttuvalla renkutuksella.
Voimasoitossa nyt, unohdettu uuden rallin tultua kuvioihin.

tallennettu
Hullu ruusu
Uusi jäsen
*
Poissa

MIAUU!!!! :D

« Vastaus #43 : 25.10.2007, klo 17:35:22 »

Hih hih, taitaapa olla eka kerta ku mua on luultu mieheksi.  laugh

Ompas outoa, että noin paljo tapellaan mun jutuist. Ikävää, ettei kaikki tykänny siitä sarjiksesta. Ei se mun omastakaan mielestä mun paras oo, mut silti.

Mutta en mä tarkoita että kaikki tytöt tykkää rajusta seksistä. Mulle tää juttu on enempikin kertomus siitä miten pari oppii lukemaan toisiaan suhteen syventyessä. Tietää ainakin alitajuisesti mitä toinen tarvitsee. Fantasiat olis tylsiä, jos niitä joutuis toiselta pyyteleen.
tallennettu
rama
Jäsen
Poissa

”Be a devil, not a crybaby!”

« Vastaus #44 : 25.10.2007, klo 20:50:45 »

Mulle tää juttu on enempikin kertomus siitä miten pari oppii lukemaan toisiaan suhteen syventyessä. Tietää ainakin alitajuisesti mitä toinen tarvitsee. Fantasiat olis tylsiä, jos niitä joutuis toiselta pyyteleen.

Tuo pointti meni ainakin allekirjoittaneelta TÄYSIN ohi...
tallennettu

”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: