Kirjoittaja Aihe: Etsivätoimisto Lättä -lehti  (Luettu 6863 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lättä

  • Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 007
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
Etsivätoimisto Lättä -lehti
« : 18.09.2007 klo 20:45:17 »
Kehotuksesta laitoin tämän aiheen alulle. Ei minulla tosin mitään sanottavaa ole... Paitsi että milloin on seuraavat festarit tai muu tapahtuma, jossa voin tulla myymään näitä? Huonon aamupalan takia pari Lättää jäi vielä kouraan.

Katsokaa siis toki www.omakustanne.fi ja laittakaa myös kommenttia, kun olette lukeneet lehden. Siis mitä kaikkea parannettavaa paitsi väritys, yms.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #1 : 18.09.2007 klo 20:52:12 »
Helsingin kirjamessut on seuraavaksi ja ensi vuoden huhtikuussa on sitten toinen Tampere kuplii -festari (18.-20.4.2008 siis).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #2 : 18.09.2007 klo 21:37:24 »
Kyllä minä ainakin voin kehua tuotostanne, onhan 46 sivua juonellista sarjakuvaa enemmän kuin minä olen piirtänyt sarjakuvaa elämäni aikana, eli hatunnoston arvoinen saavutus.

Juoni etenee mukavasti vailla suurempia loogisia reikiä, toimiston väki saadaan kasattua tarinan mittaan oikein sujuvasti. Lisäksi huumori toimii, sitä on sopivasti, homma ei mene pelleilyksi.

Piirroksissakin on vältetty isoimpia perspektiivi ja mittakaavavirheitä, aika vauhdikkaan oloista se on. Isoimman laadullisen hyppäyksen seuraavaan julkaisuun saa jos malttaa piirtää suorat viivat hieman suorempaan ja katsoa että viivat nurkissa yms. päättyvät kohdilleen. Toiseksi kannattaa harjoitella vielä hahmojen ja päiden piirtelyä eri suunnista, Lättä on sivuprofiililtaan aika lättä.
Mukavasti on kuitenkin vaihdeltu kuvakulmia ja hahmoista nähdään muutakin kuin vain staattista puolivartalokuvaa. Yrittämistä ja kunnianhimoa on, selvästikään ei ole pyritty aidan matalimmasta kohdasta yli.

Olen siis positiivisesti yllättynyt, Jussi Jänikseen ja Blacksadiin on matkaa, mutta startti on hyvä.

Ja joku Tinttikö tästä piti tulla mieleen, minulle tuli Kultasaksinen Rapu.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Lättä

  • Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 007
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #3 : 19.09.2007 klo 14:44:11 »
Kiitoksia arvostelusta. Jätän pikkuveljeni syyksi nuo piirustusvirheet, mutta tussaamisessa autoimme me muutkin, joten ne olkoot meidän vikoja ne siihen liittyvät.

Olin niin sokaistunut, etten välittänyt oikein laadusta. Halusin osallistua Taivaallisin pienlehti -kisaan.

Mitä tulee muuten Jussi Jänikseen, Blacksadiin ja Kultasaksiseen rapuun...
Julle oli aluksi erinäköinen, mutta muuttui Jussi Jäniksestä tutun linnun näköiseksi, kun kadotin alkuperäismallin. Blacksadia en mielestäni imitoinut missään tahallisesti, mutta muistan kyllä sanoneeni keväällä jollekin kuultuani Blacksadista ensi kerran, että "noni, nyt varmaan alan plagioida sitäkin..."
Ja se Tintti oli aivan oikein! Lähinnä se laivamatkaosuus häiritsee minua. Miksi tein sen niin typerästi, aivan kuin Tintissä. Olisin osannut paremmin.  >:( Voi miksi!?

Petraamme ensi kertaan. Pikkubroidi näyttää haluavan tehdä kolmososan Lätälle ensi vuodeksi, mitään varmuuksia ei tosin ole. Minulla on kakkososa tekeillä, mutta siitä tulee pokkari...

ILMOITUSLUONTOINEN ASIA:
Linnankatu 7, Underground Ullakko. Sieltä löytyy nyt Lättää hintaan 5€. Koetin hinnan laskemista, mutta demokraattisessa tekijäryhmässämme olen vähemmistö - hävisin siis...

Lättä

  • Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 007
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #4 : 19.09.2007 klo 21:42:06 »
Olisiko siinä mitään ideaa, että koska netin kautta tilaaminen on 2,10€ kalliimpaa, sieltä tilaajat saisivat tilauksen mukana kupongin, joka oikeuttaisi alennukseen seuraavan lehden oston yhteydessä? Vaikka ensi vuoden festareilla.

Rami Selin

  • Jäsen
  • Viestejä: 550
  • Uskon kaiken
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #5 : 20.09.2007 klo 15:08:21 »
Olisiko siinä mitään ideaa, että koska netin kautta tilaaminen on 2,10€ kalliimpaa, sieltä tilaajat saisivat tilauksen mukana kupongin, joka oikeuttaisi alennukseen seuraavan lehden oston yhteydessä? Vaikka ensi vuoden festareilla.

Jos kuponkien jakelu ei kaada talouttanne, tuskinpa tilaajat pahastuvat.

ezuli

  • Vieras
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #6 : 20.09.2007 klo 15:42:20 »
Tai sitten hankit halvempia kirjekuoria. Et kai vaan käytä mitään postin omia yksittäin myytäviä? Kaupasta saisi ~0,1 maksavia parinkymmenen nipuissa, jolloin alennusta tulisi jo 0,6€ ja hinta olisi huokuttelevampi tasapuolikas.

Tilasin kuten lupasin. Kupongit ovat siitä hyviä, että ostaja tuntee saavansa alennusta, mutta suuri osa kuitenkin jättää ne käyttämättä.

Lättä

  • Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 007
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #7 : 20.09.2007 klo 16:34:18 »
Tai sitten hankit halvempia kirjekuoria. Et kai vaan käytä mitään postin omia yksittäin myytäviä? Kaupasta saisi ~0,1 maksavia parinkymmenen nipuissa, jolloin alennusta tulisi jo 0,6€ ja hinta olisi huokuttelevampi tasapuolikas.
...
Eikun kävin viereisessä kirjakaupassa.
Voisin toki yrittää löytää muualta vielä halvempia...
Olen myös huono matematiikassa, mutta laskeskelin, ettei se kaataisi. Jos nimittäin esim. 115 lehteä (siis A5, 44 sivua, värikannet) maksaisi 204€ ja antaisin postitilaajille 2€ alennusta normaalista 4€:n hinnasta, jäisin silti 0,30snt voitolle per lehti, vaikka kaikki ostaisivat alennuksella. Eivätkä voi, koska Lättiäkään ei ole jakaa 115:lle. Pitää työstää niitä kuponkeja sitten. Saa nähdä, ehdinkö vielä tänään lähettää lehteä, Ezuli, mutta piakkoin kuitenkin.

ezuli

  • Vieras
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #8 : 20.09.2007 klo 17:15:54 »
Ei kiirettä.

Ei kannata laskea turhan tiukalle. 1€ on riittävä alennus, koska kyllä postituksesta saa hyvällä omallatunnolla euron periä.

tertsi

  • Vieras
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #9 : 24.09.2007 klo 22:23:10 »
Voihan välijohto!
Olette tehneet sen mistä mä olen haveillut n. 40 vuotta, albumimittaisen seikkailun ja vielä julkaisseet sen.

Tarina tempaa mukaansa, meno on kuin Tinteissä ikään. Luin tämän ahmimalla kerralla, ei voinut jättää kesken.
Enkä kertaakaan pudonnut kärryiltä, hallitsette vaikean kuvakerronnan taidon tosi hyvin.

Eihän tämä tietenkään ihan valmista tavaraa ole teknisesti (siis kerronta ja kuvitus), mutta tästä on tosi hyvä jatkaa. Odotan malttamattomana Lättä kakkosta.

Toivottavasti ihmiset tajuavat ostaa tätä mestariteosta!!!!!!!!!!

Suomessa on varmaan tuhansia tällaisia projekteja lopahtanut kesken, mutta te olette jaksaneet pakertaa sen valmiiksi. Olkaa siitä ylpeitä.


Mahtavaa, jätkät!
« Viimeksi muokattu: 24.09.2007 klo 22:58:34 kirjoittanut Tertsi »

Lättä

  • Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 007
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #10 : 25.09.2007 klo 07:14:52 »
 :P ohhoh

Lupaamme jatkaa tätä ainakin kaksi tarinaa vielä. Mutta seuraavalla kerralla emme kiirehdi niin yhtään. Satsaamme tuplasti. Kiitos kommenteista.

Lättä

  • Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 007
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #11 : 28.09.2007 klo 17:26:56 »
Http://www.omakustanne.fi/ssä on alennettu Lätän hintaa. Nykyinen hinta on 5,70, koska löysin vain 0,29€ maksavia kirjekuoria. Sinne nyt kaikki, hopi, hopi! Mukana tilaaja saa alennuskupongin, joka oikeuttaa euron discountiin seuraavasta omakustanteestamme. 8]

Wade

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 163
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #12 : 28.09.2007 klo 21:08:40 »
Ensimmäinen Lättä on arvosteltuna etusivulla.
Wade Koivurinne

Eggu

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Creating visual brilliance
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #13 : 28.09.2007 klo 21:20:54 »
Ensimmäinen Lättä on arvosteltuna etusivulla.
Ja kiitos siitä.  :laugh:
-Lätän väki

ezuli

  • Vieras
Vs: Etsivätoimisto Lättä -lehti
« Vastaus #14 : 03.10.2007 klo 18:45:36 »
Lainaus käyttäjältä: arvostelu
Tekstaus on yksi asioista, johon lukija pettyy. Tietokoneella tehty tekstaus ei toimi pidemmän päälle,
Vastalause. Selkeä tekstaus perusfontilla pitää sarjiksen kasassa. Piirros on sen verran huteraviivaista, että käsitekstaus olisi todennäköisesti saanut kokonaisuuden näyttämään liian hutaistulta. Konetekstin kanssa piirros näyttää laatukontrastin ansiosta mielenkiintoiselta.

Tarinan sujuvuudesta yllätyin. Välillä jopa unohdin, että tämä on "vain" nuoren porukan ensimmäinen omakustanne. Tarina on perineisyydessään toimiva ja mukana on pientä muttei liian irrallista sivuasiaa (puhelin, kamerat, Sörkön asenne).

Aika kova näpäytys paatuneita perfektionisteja kohtaa: viivan laatu on mitä on, sävyjen käyttö vaihtelee paljon, kaikki sivut on painettu pieni resoluutioisina kuvina ja tekstitkin on lisätty suoraan kuvakäsittelyohjelmassa. Silti tuloksena on erittäin lukukelpoinen lehti.