Kirjoittaja Aihe: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)  (Luettu 18612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #15 : 27.09.2007 klo 07:18:58 »
Onpas mukavaa että olet tässä asiassa eri mieltä. :)

Vaikea sanoa tyhjentävästi miksi olin niin järkyttynyt tämän luettuani - olisiko se sitä, että tämmöinen raskaushehkutus tuntuu jotenkin kovin itsekkäältä? Ja ihmisalun kutsuminen "masuasukiksi" kovin vähättelevältä. Koska luen mielelläni historiallisia romaaneja, olen lukenut niissä paljon kuvauksia esimerkiksi suomalaisesta "vanhaan hyvään aikaan" meiningistä - joka kärjistettynä on sitä, että torpan muija plopsauttaa peräpäästään kymmenennen mukulan navettapolulle aamu- ja iltalypsyn välillä, vaikka väliliha on revennyt ja tulehtunut jo kuudennen raskauden aikoihin. Tämän jälkeen lapsi kapaloitiin ja nostettiin seinälle roikkumaan pois jaloista häiritsemästä. Tolkun immeisiähän niistäkin lapsista tuli, noin suurimmaksi osaksi. ;) Jostain syystä tämmöiset raskauskuvaukset kyllä minua kiehtovat, varsinkin kun muistaa että tällainen meininki on edelleen useissa kehitysmaissa arkipäivää.

Eli kyllä, minusta olisi tosi kiehtovaa nähdä tuosta siittämistapahtumasta alkava raskaustarina roisilla otteella kerrottuna ;) Ei se varmaan tähän Sydänääniin olisi sopinut, vaan vaatisi kokonaan uuden tarinan ja tyylin.

Kaipa tässä näkyy sekin, että "kunnon ihmisille" Suomessa syntyy nykyään aika vähän ns. vahinkolapsia, mikä on tietysti hyvä asia, eikä edellä kuvattu tietenkään mikään perheen perustamisen ideaali ole. Mutta sitten se lapsen tekeminen tuntuukin olevan nykyään mieletön projekti - pitää olla oikeanlainen parisuhde, oikeanlainen työ, kaikki valmiina ja kunnossa, ja sitten ehkä voidaan ruveta sitä lasta tekemällä tekemään. Odotuksetkin voivat olla silloin aika ruusunpunaiset, vaikkei elämä pikkulapsen kanssa sitä suinkaan aina ole. Vielä 20-30 vuotta sitten "vahinkoja" syntyi paljon useammin, jolloin äideillä ei suinkaan aina ollut varaa masuasukkihehkutukseen, vaan piti järjestää oma arkielämä raskauden mukaan ja lapset syntyivät ikään kuin "siinä sivussa".

Kokonaisuutena on tietysti erittäin hienoa, mitä useampi lapsi syntyy toivottuna ja rakastettuna sen sijaan että olisi ei-toivottu. Mutta jostain kumman syystä minulla, samoin kuin Grezenilläkin, "masuasukki" ja siihen liittyvä hehkutus uhkaa pistää vatsan kääntymään ympäri. Eräs tuttu käytti kylläkin sanaa "masumönkiäinen", se oli vielä ällöttävämpi minusta.

Raskaussarjakuvan lukemisen rinnastaminen siihen tilanteeseen että odottaa omia lapsiaan (miehenä tai naisena), lienee sama asia kuin sotasarjakuvan lukemisen rinnastaminen sotaan joutumiseen. Kaikki mekin täällä olemme lukeneet tai katselleet järjettömästi sotakuvauksia, ja silti emme ole olleet sodassa (jos joku kvaakkaaja on ollut, ilmoittautukoot), eikä sodan kokemista silti edellytetä sotasarjakuvan lukijalta.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Matti Karjalainen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 931
  • Friendly Neighborhood Librarian
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #16 : 27.09.2007 klo 09:06:48 »
Vaikea sanoa tyhjentävästi miksi olin niin järkyttynyt tämän luettuani - olisiko se sitä, että tämmöinen raskaushehkutus tuntuu jotenkin kovin itsekkäältä? Ja ihmisalun kutsuminen "masuasukiksi" kovin vähättelevältä.

Olen tästä aivan eri mieltä. "Sydänäänissä" ei mielestäni esiintynyt missään vaiheessa tuota Vauva-lehdestä tuttua hehkutusta, vaan aihepiiriä kuvattiin hyvin sympaattisesti. Ja albumin leimaaminen "itsekkääksi" kertonee kyllä enemmän tulkitsijasta kuin itse teoksesta.
Lisäksi "masuasukki" on mukava hellittelynimi, eikä siinä pysty näkemään ihan hevillä mitään vähättelevää.

Eli kyllä, minusta olisi tosi kiehtovaa nähdä tuosta siittämistapahtumasta alkava raskaustarina roisilla otteella kerrottuna ;) Ei se varmaan tähän Sydänääniin olisi sopinut, vaan vaatisi kokonaan uuden tarinan ja tyylin.

Tässäpä Happy Horselle markkinarakoa. Jätän sen tosin itse lukematta.

Raskaussarjakuvan lukemisen rinnastaminen siihen tilanteeseen että odottaa omia lapsiaan (miehenä tai naisena), lienee sama asia kuin sotasarjakuvan lukemisen rinnastaminen sotaan joutumiseen.

Olen tästä samaa mieltä. Kuten tuossa ylempänä totesin, "Sydänäänet" ei vaadi lukijaltaan  kokemusta raskaudesta, ja siitä huolimatta siitä voi pitää. Laadukas teos ei tunne kohderyhmiä, vaikka epäilemättä se voi tarjota enemmän sellaiselle lukijalle, jolle aihepiiri on omakohtainen.

Jos vertailukohtaa halutaan etsiä, niin varmaankin sotakirjallisuutta on luettu Suomessa samaan tapaan: nuoremmille se on viihdettä tai enemmän tai vähemmän tarkkaa historiallista kuvausta, kun taas sodan itse kokeneet veteraanit saattavat kokea teoksen hieman toisella tavalla. Molemmat voivat silti pitää lukemastaan.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #17 : 27.09.2007 klo 09:52:43 »
Näköjään päästiin siihen pisteeseen että "makuasioista ei sovi kiistellä", eli tykkääkö masuasukki-sanasta vai ei. :)

Aamun Hesarissa muuten vinkattiin tosi mielenkiintoisesta gradusta. Siinä haastateltiin "vihreää nuorisodelegaattia" tjsp Eekku Aromaata, joka kertoi tutkivansa Vauva-lehden nettikeskustelupalstan jäsenien suhtautumista työhön. Tämän gradun haluaisin lukea!
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

J. Suominen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 170
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #18 : 28.09.2007 klo 16:10:32 »
Anne on ainakin löytänyt albumille kohderyhmän levityskanavia.

 Ja miksei löytäisi... Sydänääniä on ammattimaisesti suurellekin yleisölle tehtyä viihdesarjakuvaa sopivalla määrällä hiukan räävimpääkin asennetta. Irenen kaipaamalla visvaisen inhorelistisella synnytys- ja siittämisverioopperalla tuskin saisi montaakaan makkaraa leivän päälle, vaikka katu-uskottavuutta ropisisikin... (Kavereita paheksuttiin synnytysvalmennuksessa, kun ne nimitti mukeloa chest busteriksi ja pelleili muutenkin Alienin hengessä ihan liikaa vakavalla aiheella...)

J. Suominen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 170
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #19 : 03.10.2007 klo 10:36:26 »
Nyt on Ada 4 lukaistu läpi, ja se olikin sitten rankempaa tavaraa. Joku haastattelija voisi Annelta joskus kysäistä, jotta missä määrin nämä kaksi samoihin aikoihin kirjoitettua ja piirrettyä teosta ovat toistensa sisarteoksia, kun toinen on elämää täynnä ja toinen käsittelee menettämistä ja kuolemaa. Auttoiko hyvien fiilisten pukaminen Sydänääniin hiomaan Adan melankolian lopulliseen teräänsä? Itse nostan tuoreen Adan hyvinkin korkealle sijalle parhaimpien suomalaisten sarjakuva-albumien joukossa. Räikeän hyvä suoritus, kun muihin vertaa. Ja kolmosesta on petrattu rutkasti. Tekijä ns. aikuistui.

J. Suominen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 170
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #20 : 28.02.2008 klo 10:17:20 »
Masuasukin pojan koston paluu!

Vaikka Tampere Kupliin julkistuksissa kummittelee "Sydänjää", niin oikeasti se on kovilla kansilla ja kahdella lisästripillä ladattu isommin kustannettu painos tästä samaisesta todella pienesti kohutusta Sydäristä!

J. Suominen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 170
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #21 : 14.05.2008 klo 10:48:14 »
Nyt minä mekastan täällä aivan yksinäni, mutta tämän voinee siirtää pois omakustanteista, koska:

http://www.egmontshop.fi/epages/egmont.axl/?ObjectPath=/Shops/egmont/Products/911E

« Viimeksi muokattu: 14.05.2008 klo 13:12:09 kirjoittanut J. Suominen »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #22 : 14.05.2008 klo 11:03:13 »
mutta tämän voinee siirtää pois omakiustanteista,
Tehty. Tosin tuo toinen aluehan ei ole pelkästään omakustanteille, vaan yleensä vaihtoehtoisemmalle sarjakuvalle. Onhan siellä Simpsonitkin, joka nyt ei vissiin sunkaan mielestä ole mikään omakustanne.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #23 : 14.05.2008 klo 11:12:28 »
Tehty. Tosin tuo toinen aluehan ei ole pelkästään omakustanteille, vaan yleensä vaihtoehtoisemmalle sarjakuvalle. Onhan siellä Simpsonitkin, joka nyt ei vissiin sunkaan mielestä ole mikään omakustanne.

Mnniiin. Ei se Simpsonit kyllä sinne kuulu.

J. Suominen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 170
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #24 : 14.05.2008 klo 11:13:25 »
Tehty. Tosin tuo toinen aluehan ei ole pelkästään omakustanteille, vaan yleensä vaihtoehtoisemmalle sarjakuvalle. Onhan siellä Simpsonitkin, joka nyt ei vissiin sunkaan mielestä ole mikään omakustanne.

Joop. Näille luokitteluille on tullut hörähdeltyä useampaankin kertaan. Välillä sarjakuvaa harrastamattomalle valtavirralle suunnatut sarjakuvat tuntuvat olevan Kvaakkaajille vaihtoehtoista sarjakuvaa, mikä oikeastaan alleviivaa luokittelujen vaikeutta ja älyttömyyttä. Mutta toisaalta pysyyhän indiebändikin indiebändinä, vaikka se olisi major labelilla ja möisi miljoonia. Indie on kuitenkin fiksumpaa ja vaativampaa kuin peruspoppis, muka.

Äitienpäivänä tuli nähtyä sellainenkin ihme, että serkun 8-vuotias muksu luki Sydärin kovin intensiivisesti. Ei se kyllä nauranut kertaakaan, eli ei ollut ihan kohdeyleisöä. Siltä kuulema pitää piilottaa sarjakuvia kotosalla, tai se keskityy niiden lukemiseen liikaakin. Minusta sarjakuviin uppoutuminen on terve piirre mukelossa.

« Viimeksi muokattu: 14.05.2008 klo 13:11:40 kirjoittanut J. Suominen »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #25 : 14.05.2008 klo 11:49:27 »
Mnniiin. Ei se Simpsonit kyllä sinne kuulu.
Se on totta, mutta toistaiseksi ei parempaakaan aluetta sille ole. Kyllähän se kummiskin lähempänä undergroundia on kuin vaikkapa perinteistä supersankarimättöä.
Mutta hei, puhukaapas nyt tosta Annesta ja sen sarjakuvasta.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #26 : 14.05.2008 klo 12:05:50 »
Nyt kun noita vauvauutisia pukkasi oikein urakalla tuttavapiiristä, niin tekisi kyllä mieli jaella tuota Sydänääniä lahjaksi näille odottaville äideille. Pitääkin tutustua Egmontin tarjontaan.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Inverloch

  • Jäsen
  • Viestejä: 26
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #27 : 14.05.2008 klo 17:37:47 »
Nyt kun noita vauvauutisia pukkasi oikein urakalla tuttavapiiristä, niin tekisi kyllä mieli jaella tuota Sydänääniä lahjaksi näille odottaville äideille. Pitääkin tutustua Egmontin tarjontaan.

Tuokin on ihan hyvä vaihtoehto, mutta Havukaisen & Toivosen tuore Himaset-kokoelma voisi upota vielä paremmin.

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #28 : 14.05.2008 klo 19:16:36 »
Tuokin on ihan hyvä vaihtoehto, mutta Havukaisen & Toivosen tuore Himaset-kokoelma voisi upota vielä paremmin.

Tai Katja Tukiaisen Rusina. :)

J. Suominen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 170
Vs: Anne Muhonen (Älä unohda minua ja muut)
« Vastaus #29 : 14.05.2008 klo 22:16:46 »
Tuokin on ihan hyvä vaihtoehto, mutta Havukaisen & Toivosen tuore Himaset-kokoelma voisi upota vielä paremmin.

Olisikohan liikaa vaadittu, että tuollaista heittoa myös perusteltaisiin jotenkin...?