Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Uutiset: Maalaispunkki muistelee taas (10.12.2017 klo 17:36:19)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
11.12.2017, klo 11:49:38

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
460892 viestiä 10213 aihetta kirjoittanut 7213 jäsentä. Uusin jäsen: timotonttu59
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Välineet ja oppaat
| | |-+  Paperin valinta
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 12 13 14 15 16 [17] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Paperin valinta  (Luettu 83048 kertaa)
Juha Kouvalainen
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 532



« Vastaus #240 : 19.11.2014, klo 12:57:23 »

Asian tultua itsellänikin taas ajankohtaiseksi, lainaampa näin alkuun ketjun alkupäästä itse itseäni reilun 10 vuoden takaa:

Itse käytän Paperiston (entinen Walki) A4-piirustuslehtiötä 120g/m2, jota en valitettavasti nykyisellään saa näiltä leveysasteilta 100 arkin paketeissa, vaan joudun ostamaan noita kalliita 16-arkin lehtiöitä, joissa kaiken lisäksi osa papereista on liimaselän pilaamia.

Tuota kun jostain voisi tilata isompia lössejä, niin oispa hyvä.

Kaipailemani Paperiston liimaselkäiset A4-piirustuslehtiöt joille tuohon aikaan tein kaikki sarjakuvani ja kuvitukseni lienevät sittemmin poistuneet markkinoilta. Arkistoistani löysin vielä jokusen 16-arkin lehtiön, mutta uuden paperin hankkiminen tulee kyllä ennemmin tai myöhemmin eteen.

Kuopion Suomalaisessa lähin vastine sormituntumalla ja myyjänkin mukaan tuntui olevan Cansonin vihreäkantinen 120g piirustuspaperi ("Real drawing paper"), mutta valitettavasti tämä testissäni muodostui pettymykseksi. Pentelin sivellinkynän muste jää paperin pintaan kiiltämään ja kuivuu huonosti, huolimatta siis siitä, että Canson on Paperistoon verrattuna jopa aavistuksen huokoisemman tuntuinen pinnaltaan. Alla olevien lyijykynäjälkien kumittaminen on mahdotonta siististi musteen levitessä.

Tertsi näkyy kehuvan tuota.

Ite olen ostellut vain kotimaisista ja aasialaisista kaupoista. Ei ole tainnut tulla vastaan enkä ole osannut etsiäkään. Tuota Canson Illustration Padiahan on esimerkiksi myyty täällä aika yleisesti. 250grammaista, ihan mielellään sille piirtää.

Kuopion Suomalaisessa Kirjakaupassa (Kauppakeskus Minna, torin vieressä) oli aika laaja valikoima Cansonin papereita muutenkin ja muistaakseni myös tuota samaa Cansonin Illustrator Padia ainakin A4:na. Vierastin kuitenkin 250g/m2 kartonkimaista paksuutta kun olen tottunut työskentelemään puolet ohuemmalla. Täytynee varmaankin kokeeksi seuraavaksi ostaa tuollainen ja toivoa, että muste tarttuu tiukemmin.

Ketjua en ole vielä kahlannut läpi, mutta jos jollakin on suosituksia paperista joka olisi mahdollisimman lähelle Walkin/Paperiston 120g piirustuslehtiöpaperia, suosituksia ottaisin mielellään vastaan.

Saman paperimateriaalin saatavuus vuosia tai vuosikymmeniä olisi myös tärkeää, mutta näistäpä kun ei koskaan tiedä. Walkin/Paperiston kyseinen tuote lienee ajettu alas suomalaisen hienopaperiteollisuuden mukana.
tallennettu

Hilmis
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: nainen
Viestejä: 10



« Vastaus #241 : 19.11.2014, klo 19:46:33 »

Minun löytöni on Suomalaisen kirjakaupan paperi, jonka kannessa lukee Vesivärilehtiö. Vesiväritöihin kyseinen paperi ei mielestäni käy ollenkaan, mutta siihen on hyvä piirtää  tussiterällä. Paperi on 150-grammaista ja siinä ei ole valmistajan nimeä. Maksaa 7,95€/50 arkkia A3 koossa. Luonnosteluihin ja vastaaviin olen käyttänyt Lidlin Sketch Pad -paperia. A3-lehtiö maksaa muutaman euron.
tallennettu
mikko jylhä
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 175



« Vastaus #242 : 20.11.2014, klo 11:44:30 »

Joo, tuota 'Vesivärilehtiötä' sai myös aikanaan Tiimareista ja nykyään ainakin Halpahalleista. Täysin toivotonta vesivärien kanssa, mutta aika sopiva pinta sivellin-/terätussaukseen.

Ja se on halpaa.
tallennettu

float like a butterfly, stink like a beaver
Juha Kouvalainen
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 532



« Vastaus #243 : 20.11.2014, klo 16:04:40 »

Koska sopivan, helposti paikallisesti saatavilla olevan paperilaadun löytäminen on nyt itselleni tärkeää, minun piti tehdä aivan pieni vertailu asiasta ostamalla Suomalaisesta valikoima vaihtoehtoja. Mainitut hinnat hyllyhintoja 19.11.2014. Tässä tulokset:

Canson 120g/m2 piirustuspaperi (7,95e, 30 arkkia)

Ensimmäinen verrokki, jonka jo edellisessä viestissä haukuin. Huokoisempi kuin erinomainen Paperiston referenssini, ja samalla tietysti käsissä hieman paksumman tuntuinen (molemmat siis 120g:isia). Myöhempien testien perusteella kyllä tällekin piirtää, kunhan malttaa antaa sivellintussin kuivua. Pentelin sivellinkynän muste tuntuu kuitenkin haalenevan ja rosoutuvan aavistuksen lyijärin kumituksen jälkeen. Arkin kappalehinnaksi tulee 0,27e.

Canson 120g/m2 1557 -luonnoslehtiö (9,95e, 50 arkkia)

Hyvin lähelle edellisen kaltainen paperilaatu. Tuntuu sormeen karvan verran liukkaammalta, mutta lähemmän tarkastelun jälkeen ero selittyi sillä, että paperikuitu menee arkissa poikittain eikä pitkittäin kuin edellisessä. Itse asiassa taitaa olla edellisen kanssa ihan samaa paperia, joka on vain leikattu muotoon eri suuntaisesti. Paperi myydään luonnoslehtiönä, eli hinta on halvempi (50 arkin lehtiö maksaa 7,95e) mutta kierreselän rei'itys tietysti pilaa A4-arkin. Arkin kappalehinnaksi tulee 0,20e.

Canson 180g/m2 1557 -piirustuslehtiö (7,95e, 30 arkkia)

30 arkkia sisältävä liimaselkäinen lehtiö on edellistä luonnoslehtiötavaraa paksumpi pienemmästä lehtimäärästä huolimatta, mutta paperilaatu onkin puolet paksumpaa. Kuvittelin ensin tätäkin tuota Cansonin ensimmäistä piirustuspaperia liukkaammaksi, mutta samaa tavaraa tämä taitaa olla. Kuitu näkyy tässäkin läheltä tarkasteltuna silmään niin, että tulee taas ikävä alasajettua kotimaista hienopaperiteollisuutta. (Paperin pinta ei siis ole tasainen, vaan siinä näkyy pieni nypytys, aivan kuin käsin tehdyssä paperissa). Ehkä kuitenkin paksuutensa vuoksi edellisistä vähiten huono. Arkin kappalehinnaksi tulee 0,27e. Jos paksuudelle laskee arvoa, kilohinta jää halvemmaksi kuin ensimmäisessä vaihtoehdossa.

Canson Illustration Pad, 250g/m2 (8,95e, 12 arkkia)

Edellisistä liukkaampi pinta ja ehkä pintatunnultaan lähimpänä alkuperäistä Paperiston verrokkipaperiani, mutta ei tätä enää paperiksi voi sanoa - paksua kartonkia tämä on. Olenko myös ainoa, jota paperin kermankeltainen väri häiritsee? Tätä ei siis ole samaan tapaan valkaistu kuin noita muita. Joku toki voi tykätäkin, mutta minusta tuo näyttää jo valmiiksi kuin kesäksi työpöydälle aurinkoon unohtuneelta. Silmissäni laatupisteitä laskee myös arkeissa valmiina olevat nöttöset - tässä lehtiössä ainakin kaksi ensimmäistä kappaletta ovat jo valmiiksi pilalla, kun paperikuidun seasta kimaltaa paperimassaan uponnut pölyhiukkanen tai muu roska. Lisäksi kalleinta, yhdelle arkille tulee hintaa 0,75e.

Kaikki vertaillut paperit olivat hapottomia, eli luulisi sen puolesta paperin kestävän sen sata vuotta. Lisäksi 1557-sarjan papereissa on ilmoitettu materiaalilähteenä FSC-standardoitu kestävän kehityksen mukainen sellulähde, jos tämä on merkityksellistä.

Jokaiseen paperiin tarjosin Pentelin sivellinkynää vuosia vanhalla musteella (toimii edelleen kuin uusi), sekä Pilotin Greenball-kuulamustekynää (tekstaukseen) ja laivastonsinisiä drawing pen -huopakärkikyniä (puhekuplat ja reunaviivat) samalta valmistajalta. Pohjalle töhrin ensin hyväksi ja halvaksi kokemallani Stabilin Swano 4905 -lyijärillä ja kumittelut Mapedin Softy -kumilla, joka vastannee lähimpänä nykypäivänä markkinoilla olevista muinaisia Staedlerin hyviä murenevia pyyhekumeja. Kaikki tavarat hankin Suomalaisesta nyt senkin takia, etten halua alkaa metsästellä näitä eri liikkeistä vaan materiaalien saatavuus läheltä on tarkeää itselleni.

Paperit piti ostaa, koska suurimmilta osin nämä ovat muovipakattuja eikä niitä oikein pääse kaupassa hypistelemään etukäteen.

Tulipahan vertailtua, mutta enpä nyt tiedä tulinko tuossa itse hullua hurskaammaksi. Jokainen paperilaatu oli hyvin lähellä toistaan ja yksikään noista ei toisaalta ollut yhtä hyvä kuin Walkin/Paperiston 120g piirustuspaperi jota olen käyttänyt 90-luvun puolivälistä asti aina 2000-luvun puoliväliin (minkä jälkeen nyt en ole sitten mitään alaan liittyvää tehnytkään). Tuossa Paperiston piirustuspaperissa ei ole mitään silmin havaittavaa kuitua, pinta on aavistuksen tasaisempi ja liukkaampi mutta vastaavasti muste kuivuu todella nopeasti, silti leviämättä tai imeytymättä paperiin.

Toisaalta tämä lienee myös tottumuskysymys, erot olivat todella pieniä ja riittävän hyviä nuo olivat kaikki. En kuitenkaan itse ihastunut tuohon monien sarjakuvatekijöiden kehumaan kartonkimaiseen kermankeltaiseen Cansonin Illustration Padiin, joka on vieläpä tolkuttoman kallista kolmen varttieuron kappalehinnallaan - ja vielä kun prässimassan seasta paistaa mitä lie nöttösiä. Punainen Angoulême BD:n logo vaikuttaa lähinnä myyntikikalta ja rahastukselta.

Mutta eiköhän näistä jostakin korvikepaperi löytyne, jos parempaakaan ei ilmaannu.  Azn

(Kuvat laitoin liitteinä, kun pelkillä kuvalinkeillä on tapana kuolla - foorumi näyttää ne nyt tuossa alla turhana kertaalleen...)


* canson_drawing_a4.jpg (103.1 kilotavua, 348x500 - tarkasteltu 438 kertaa.)

* canson_1557_luonnostelu.jpg (37.52 kilotavua, 262x334 - tarkasteltu 438 kertaa.)

* canson_1557_piirustus.jpg (73.98 kilotavua, 270x350 - tarkasteltu 449 kertaa.)

* canson_illustration_pad.jpg (47.55 kilotavua, 352x500 - tarkasteltu 458 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 20.11.2014, klo 16:14:03 kirjoittanut Juha Kouvalainen » tallennettu

JanneT
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 2 074



« Vastaus #244 : 20.11.2014, klo 17:02:13 »

Jos Canson Illustrationin kermanvaaleus häiritsee, niin valkaistumpi versio on Canson Bristol, joka on myös Illustrationia liukkaampi ja edullisepi. Canson Bristolin taso on ehkä heikentynyt hieman viime vuosien aikana, ainakin tussiterällä työstettäessä, mutta sivellintä ja Brushpenejä tottelee kyllä kiltisti. Tällä hetkellä tykkään ehkä enemmän Fabrianon Bristolista, joka esim. Sarjakuvantekijät ry:n taiteilija-alennuksella Temperasta menee hinnan puolesta aikalailla yksiin Akateemisesta ostetun Canson Bristolin kanssa. Tai ainakin meni - puolitoista vuotta sitten ostin kaapit täyteen papereita, joten aivan tuoreita hintatietoja ei ole antaa. Temperasta saa aika montaa kautta tuon alennuksen, esim. työväenopistojen ja taideseurojen kurssilaiset ovat siihen myös oikeutettuja.
tallennettu

Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi
Kuikka
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 234


Sika joka ei lennä on pelkkä sika.


« Vastaus #245 : 23.11.2014, klo 19:25:49 »

Kaipailemani Paperiston liimaselkäiset A4-piirustuslehtiöt joille tuohon aikaan tein kaikki sarjakuvani ja kuvitukseni lienevät sittemmin poistuneet markkinoilta. Arkistoistani löysin vielä jokusen 16-arkin lehtiön, mutta uuden paperin hankkiminen tulee kyllä ennemmin tai myöhemmin eteen.

Oisko Paperipisteen paperi lähellä tuota, 120g, sileä kova pinta. Löytyy ainakin Kärkkäiseltä, A3/20 kpl lehtiö ei maksa muistaakseni seitsemää euroa enempää.
tallennettu
Mara
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 516



« Vastaus #246 : 27.11.2014, klo 13:42:39 »

Ennen olin suuri paperihipsteri. Nyt tympäännyin hyvän paperin tuhlaukseen, ja piirsin 20-sivuisen sarjakuvan suoraan n. 100 g/m2 kopiopaperille, tussauksineen kaikkineen. Käytän sinistä lyijykynää, joten kumittaa ei tarvitse.

Myönnettäköön, osa sivuista on tavattoman kupruilla (siitäkin syystä että sivuilla on korjauslakkaa yhtä paljon kuin tussia), mutta bitmap-skannaus (ja iso kasa painavia kirjoja skannerin päällä) antaa kaiken anteeksi. Hinkkaan myös sivuja jälkikäteen aika paljon koneella, joten originaali on vain välivaihe valmiiseen tuotteeseen.

Niin ne vain näkökannat muuttuvat iän myötä...
tallennettu

Blogi: markkumujunen.tumblr.com
Juha Kouvalainen
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 532



« Vastaus #247 : 27.11.2014, klo 23:24:45 »

Itse olen nähnyt originaalilla aina oman arvonsa, ja ne tulee myös kansioitua tarkkaan, josta syystä siis näinkin suuri arvo paperille. O tempora O mores, ehkäpä sitä pian piirrellään suoraan Surface 3:n näytölle, joten sitten sinne jäävät koko paperioriginaalit.
tallennettu

Mara
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 516



« Vastaus #248 : 28.11.2014, klo 01:43:12 »

On paperioriginaaleissa hyvät puolensa; jäähän työstä varmuuskopio, joka on bittivirtaa kestävämpi. Luultavaa onkin, että parinkymmenen vuoden päästä kadun piirtäneeni kopiopaperille, joka kellastuu ja hapertuu. Mutta kaikkihan on katoavaista.

tallennettu

Blogi: markkumujunen.tumblr.com
jannenipula
Uusi jäsen
*
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #249 : 20.12.2016, klo 15:46:31 »

Olen itse käyttänyt tätä työkalua paperikokojen tarkistamiseen, kun on tuo muisti niin huono ;)
tallennettu
Sivuja: 1 ... 12 13 14 15 16 [17] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: