Kirjoittaja Aihe: Paperin valinta  (Luettu 118182 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #195 : 30.10.2011 klo 09:49:39 »

Tuo Pentelin  GFKP on siitä hieman ongelmallinen, vaikka onkin huippu sivellin-tussi katekoriassa, että hiuksen hieno kärki tuppaa lirauttamaan mustetta hieman liikaa. Ainakin aluksi kun sen ostaa jostain halvalla! ;)
Mutta minä olen ratkaissut paperi ongelman sillä, kuten olen jo ainakin 1000000  kertaa todennut, että menkää hyvät ihmiset katsomaan millaisia paperilaatuja kirjapainoissa on. Saatatte positiivisesti yllättyä. Suomen kijakaupoissa on loppujen lopuksi marginaalinen suoppea valikoima hyvää ja laadukasta paperia. Eri asia on sitten jos asuu ulkomailla kuten Kivi. Siellä tarjonta on aivan toista luokkaa kuin Suomessa. Siis monissa ulkomaan maissa.
Olen ollut 100%sen tyytyväinen noihin kirjapainoista ostamiini/saatuihin paperi laatuihin ja niitä on eri gramaisia ja eri kokoisia. Paperi ei minulta pääse loppumaan tämän elämän aikana.
Joten olkaa luovia ja etsikää niin varmasti löydätte. Näinhän suuri Pyhä Kirjakin toteaa.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2011 klo 09:52:07 kirjoittanut Orjan May »

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #196 : 30.10.2011 klo 09:52:20 »
Heip, tein tälläisen löydön;  Navigator Office paper Solutions (160g) Todella mukava uutuus, sain halvalla. Pitäähän sitä näin 'oikeita' välineitä ja työn kannalta fiksuinta paperi,välinettä sun muuta etsiessä kokeilla vaikka mitä. Liukas sekä kiiltävä-pinta antaa hyvän tuntuman. Cansonin Bristoli ei kannattanut , muutaman kerran olen yrittänyt sen kanssa. Olen kuullut kuinka C-Brisotoli on sopinut monille, nämä on näitä maneereja kait.
Kello- viiden- tee.

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #197 : 31.10.2011 klo 22:54:36 »
Kivi; Siis kyse siitä mustasta, patruunoilla täytettävästä brushpenistä. Noi Daler-Rowneyt sopivat varmaan hieman raffimpaan jälkeen kuin kliiniseen ja steriiliin? Pergamentti kyllä kuulostaa hieman kalliilta vaihtoehdolta. :|

Orjan-May; puhutaanko nyt näyte-eristä vai ihan kunnon määristä tiettyä laatua? Siis että myykö kirjapainot ihan painamatonta paperia?

Tuntuuhan toi ongelma olevan enemmänkin, mikä paperi sopii tolle brushpenin musteelle parhaiten, kun indian ink ei hirveämmin leviä, mutta se nyt sopii paremmin työskentelyyn kuin oikealla siveltimellä työskentely.

S.B.

  • Törkymaakari
  • Jäsen
  • Viestejä: 69
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #198 : 31.10.2011 klo 23:09:29 »
Mikä olisi paras paperi Pentelin brushpeneille? Iteltä loppui vakiopaperi jemmasta, ja bristolilla mokoma leviää liian häiritsevästi.

Akateemisen oma mustakantinen A-paper sietää hyvin (mm.) Pentelin tussia. Jopa 90 grammaisena. Toisaalta kuivuminen on hidasta ja kummaaminen voi haalistaa. Kääntöpuoli on sileämpi, jos sillä on väliä.

Disclaimer: Ostin omani vuosi sitten.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #199 : 31.10.2011 klo 23:16:25 »
Joo. Ihan painamatonta ja eri grammaisia valkoista. Niitä kirjapainot käyttävät eri tarkoituksiin. Laatuja on paljon erilaisia. Mietin mitä tarkoittaa painamaton paperi....siis sellaista, johon ei ole painettu vielä mitään....niinkö?( sori tyhmyyteni) kun kysyn jotain näin stupidia!
Pitää pyytää "kohtuullinen" määrä eli aluksi voi hypistellä paperia kädessään miltä se vaikuttaa. Sileys, karheus ja siis paperin pinta. Pitää tietää millaista paperi-tyyppiä haluaa. Voi ottaa vaikkapa kynän mukaan jos on aikaa itsellä ja työntekijöillä keskustella paperi laaduista ja kokeilla. Minä olen tehnyt niin, että olen pyytänyt saada mukaan muutamia paperi arkkeja sellaisista papereista, jotka ovat herättäneet kiinnostukseni. Sitten olen tietenkin kysynyt, paljonko maksaa 50-100 arkkia- pystyykö hieman tinkimään hinnasta kun näin paljon ostan.....yleensä ostan paljon enemmän.... jne.
Kirjapainoja on ihan mukavasti Helsingissä. Jokainen etsiköön omansa. Muuta vinkkiä minulla ei ole antaa jos haluaa päästä helpommalla kuin tilailla ulkomailta. Sieltä tilattaessa paperille tulee hintaa aika moisesti, sillä oletteko ajatelleet, että paperi painaa aika paljon! Joten voi varautua ainakin postimaksun osalta suuriin summiin vaikka paperia saisikin halvalla.
Veikko Savolainen sanoi minulle, että paperin laadulla sarjakuvaa tai yleensäkkin kuvituksia tehdessä on ratkaisevan tärkeä osuus lopputuloksen kannalta. Kirjoitan tämän täysin. Siis osatkaa arvoisat kolleegat (kirjoitetanko sana g:llä vai k:lla) vaatia laatua, sillä sinä itse piirrät kyseiselle paperille. Kuinka mahtava fiilis siitä tuleekaan...tai on minulle joskus tullut...ei enään :(, kun sivellin-tussi tai mikä tahansa muu työväline kulkee paperin pinnalla kauniisti luomisprosessin aikana. Siinä on jotakin taikaa jota en osaa pukea sanoiksi. Se on vaan itse koettava.

Ps. Uusimmassa ANKKALINNAN PAMAUKSESSA on  haastattelu Ankka piirtäjä Cesar Feriolista. Kirjoituksen lopussa kysyttiin, millaisilla työvälineillä hän piirtää. Cesar mainitsi jonkun paperilaadun, missä kuulemma viiva kulkee kuin jään pinnalla. En muista paperi laadun nimeä. Käykää tsekkaamassa jos lehti löytyy sieltä paikkakunnalta jostakin mis asutte. Ainakin Aketeemises Hesas oli vielä iso nippu....tänään kun kävin katsomassa sarji utuuksia. Timo Ronkainen varmasti tarvittaessa päätoimittajan roolissa antaa tarvitsemanne tiedon jos jotain kiinnostaa paperin merkki.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011 klo 23:34:11 kirjoittanut Orjan May »

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #200 : 29.04.2012 klo 06:49:46 »
Ostin 325g Watercolor-paperia. Tuon tarkemmin en muista paperiarkin nimeä. Asiaan - Sekatekniikkani yleensä tekee paperinpinnasta kupruisen, käytännössä paperi vaurioituu.
Siispä utelisin ihan muuten vaan maalaamiseen/sarjisten tekemiseen edullista-halpaa paperia. Ehdotuksia otetaan vastaan. Ottakaa huomioon että olen opiskelia.

-Kiitos ja palataan.
Kello- viiden- tee.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #201 : 29.04.2012 klo 14:42:23 »
Ostin 325g Watercolor-paperia. Tuon tarkemmin en muista paperiarkin nimeä. Asiaan - Sekatekniikkani yleensä tekee paperinpinnasta kupruisen, käytännössä paperi vaurioituu.
Siispä utelisin ihan muuten vaan maalaamiseen/sarjisten tekemiseen edullista-halpaa paperia. Ehdotuksia otetaan vastaan. Ottakaa huomioon että olen opiskelia.

-Kiitos ja palataan.

Suosittelen että ostat palan vaneria ja rullan ikkunaliimapaperia, kastelet paperin (minkä tahansa mitä sitten käytätkin) läpikotaisin ja kiinnität sen liimapaperilla kaikilta laidoiltaan vaneriin. Kuivuttuaan paperi on sileä, eikä enää käpristele.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #202 : 29.04.2012 klo 16:27:06 »
Thx, kyllä nisti keinot keksii. Pakko sanoa että tähän 'tee se itse'-asenteeseen törmää monesti taiteilussa. Opettajani ei jaksanut hakea vettä kesken tunnin. Niinpä hän sitten sylki paperille ja jatkoi tussailua. Tuo osto politiikka menee ensikuuhun, ei ole fyrkkaa juurikaan tällä hetkellä.

-Kiitos joka tapauksessa nopeasta vastauksesta.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2012 klo 16:31:55 kirjoittanut Korro »
Kello- viiden- tee.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #203 : 29.04.2012 klo 18:19:46 »
 
Olen ostanut ihan kunnon eriä hyvää paperia vuosien aikana eri kirja-painoista. Jos emppu tarkoittaa painamattomalla paperilla siis ihan puhdasta valkoista paperia, niin juuri tuollaista olen ostellut isompia eriä. Mutta kuten sanoin, olen nyt hieman itsekäs....kirjapainoista kannattaa kysellä mahdollisuuksia saada näyte papereita ja kertoa osto aikeistaan.
 Minulla on lähes joka käyttö tarkoitukseen omanlaisensa paperi. Ostan mustetta ja teriä varten hieman paksumpaa paperia ja tutkin todella tarkkaan paperin pintaa kuinka se elää piirrettäessä. Terillä piirrettäessä paperi ei saa olla kuituinen vaan sallaista sopivasti sileää, jotta terä ei tökkää paperin pinnan huokosiin, jolloin tapahtuu kauheita sinun originaalillesi.  Silloin tällöin piirrän lyijy-kynillä (eri kovuusasteet), niin tähän tarkoitukseen minulla on sellaista karheampi pintaista paperia joka sopii myös graphiti-kynillä piirrettäessä. Ja kun teen värikynillä( usein rakastan piirtää sinisillä sävyillä), siihen on omanlaisensa paperi. Ainoa paperi laatu, jota en ole koskaan saanut kirjapainoilta on laadukas akvarelli paperi. Kirjapainoilla ei juuri ole käyttöä tuollaiselle paperille. Tälläistä hyvää akvarelli paperia ostin viimeksi kun Suomalaisessa kirjakaupassa oli sellaiset hulina päivät. Ja nyt taisi Hulluilla Päivillä olla muistaakseni Cansonin akvarelli paperia hyvin halvalla. Muistaakseni se oli Cansonin jos en muista väärin.
Joten ystävät ja taiteilija toverit, paperin laadulla on todella merkitystä lopputuloksesi kannalta. Siitä ei minusta kannata tinkiä, jos tekee ihan ammatti mielessä juttuja. Harjoitteluun sopii ihan tavallinen kopio paperi, jota kait saa halvimillaan jotain 3,95 euroa riisi.
Ainoa paikka mistä saa hieman laadukkaampaa paperia on Tempera.
 Paras paperi sarjakuvien tekemiseen on Cansonin fan-boy comic paperi, josta Tertsi minulle kirjoitti. Otin yhteyttä Cansonin suomalaiseen maahantuojaan ja he innostuivat tuomaan paperia myös Suomen markkinoille. Olin tästä suunnattoman iloinen, koska paperi on todella laadukasta. Tertsi varmasti osaa sanoa asiasta myös jotakin. Tuossa Cansonin Fan boy paperissa on jokaisessa reunassa sinisellä painettu millit ja muut tärkeät mitat, joka helpottaa kaikkia sarjakuvaa piirtäviä ihmisiä. Mutta juuri saamani tiedon mukaan jonka sain pari päivää sitten, niin ikäväkseni totean tähän lopuksi, että Cansonin Fan Boy paperia ei enään valmisteta. Näin minulle sanottiin.


tertsi

  • Vieras
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #204 : 29.04.2012 klo 18:54:02 »
Mutta juuri saamani tiedon mukaan jonka sain pari päivää sitten, niin ikäväkseni totean tähän lopuksi, että Cansonin Fan Boy paperia ei enään valmisteta. Näin minulle sanottiin.
>:(

tertsi

  • Vieras
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #205 : 29.04.2012 klo 20:51:23 »
Nopealla googlauksella en löytänyt netistä mainintaa fanboy-paperin valmistuksen lopettamisesta.
Tilasin kuitenkin heti varmuuden vuoksi 240 arkkia lisää tätä mainiota paperia. Jos ei mitään yllättävää tapahdu, niin nuo riittänevät mulle loppuelämäksi.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #206 : 12.05.2012 klo 18:02:38 »
Nopealla googlauksella en löytänyt netistä mainintaa fanboy-paperin valmistuksen lopettamisesta.
Tilasin kuitenkin heti varmuuden vuoksi 240 arkkia lisää tätä mainiota paperia. Jos ei mitään yllättävää tapahdu, niin nuo riittänevät mulle loppuelämäksi.

jos tarvetta lisään ilmenee törmäsin ko. paperiin itselleni sangen yllättävässä paikassa: Tiimarissa.

tertsi

  • Vieras
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #207 : 12.05.2012 klo 18:30:31 »
jos tarvetta lisään ilmenee törmäsin ko. paperiin itselleni sangen yllättävässä paikassa: Tiimarissa.

Ohhoh!
Pitääpäs mennä tsekkaamaan heti ensi viikon alussa.
En usko ennen kuin näen.

edit
Siis: oliko siellä tätä paperia?

Esim tämä ei kelpaa?
« Viimeksi muokattu: 12.05.2012 klo 18:36:10 kirjoittanut Tertsi »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #208 : 12.05.2012 klo 18:37:14 »
minusta tuota oli siellä sivussa, päällä oli niitä A4 koon 50 arkkeja.
 olin muulla asialla, voin tsekata alkuviikosta uudestaan

tertsi

  • Vieras
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #209 : 12.05.2012 klo 18:39:44 »
minusta tuota oli siellä sivussa, päällä oli niitä A4 koon 50 arkkeja.
 olin muulla asialla, voin tsekata alkuviikosta uudestaan
Olis eri kiva jos viitsisit käydä vielä tsekkaamassa.
Tulen piipahtamaan Turussa kahden viikon päästä. Olishan se mukava tuoda fanboyta ikään kuin matkamuistona.