Kirjoittaja Aihe: Johannes ja Pirkale  (Luettu 42712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
Vs: Johannes ja Pirkale
« Vastaus #75 : 02.02.2017 klo 12:38:00 »
Sillä reseptillä sarja ei olisi välttämättä elänyt näin pitkään, joten hyvä, että Pirkale tuli mukaan. Temaattisella tasolla se raivasi tietä myös smurffien menestykselle.

Aivan aluksi sarja ilmestyi sanomalehdissä ja Johannes oli vaaleatukkainen. Liekö noita esiaikojen juttuja koottu mihinkään?

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #76 : 02.02.2017 klo 13:06:43 »
Huumori tulee koko sarjaan mukaan vasta Pirkaleen myötä. Alunperin Johanneksen seikkailut olivat suoraselkäistä ja totista seikkailua.

Eli siis avoimemmin eurokopio Prinssi Rohkeasta?

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #77 : 02.02.2017 klo 13:42:25 »
Muistan joskus pienenä luulleeni Pirkaleen olevan lyhyt nuoren ikänsä vuoksi ja vähän ihmetelleeni, kuinka viini maistuu sille niin hyvin. Mutta eihän Pirkale tietenkään lapsi ole, vaan muuten vain lyhyenläntä, ihan niin kuin Asterix ja Joe Dalton. Ehkä vallaton otsatöyhtö hämäsi.

Onhan siinä kaiketi vähän tosipohjaakin, että keskiajan narreilla saattoi olla jokin fyysinen poikkeavuus, Pirkaleen tapauksessa siis lyhytkasvuisuus.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #78 : 02.02.2017 klo 19:11:55 »
Le Soirissa ainakin. Lambiekin Peyo-artikkelissa on kuvanäyte. En vain saa linkitettyä tällä rämällä Windows-puhelimella.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #79 : 03.02.2017 klo 09:58:49 »
Ja ihan fantsutavaraahan tämä on, vaikkei sellaisesta oltu tekoaikaan kuultukaan. Soile Kaukoranta kertoi Ruudun ja NonStopin palstoilla että sijoittuu keskiaikaan. Eikä sijoitu. Ei ole ollenkaan mitään historiallisia viittauksia. Mukana on noitia ja lohikäärmeitä. Ja tietysti strumffeja.

Joo, ei Johannes ja Pirkale nyt varsinaisesti historiallista sarjakuvaa ole, vaikka etäisiä viittauksia todellisiin historiallisiin ilmiöihin ja tapahtumiin on. Viikinkejä tavataan, ja "Korpin lauman" vieraat sotajoukot vievät ajatukset hunneihin tai mongolivalloittajiin, kun maahantunkeutujien päälliköitä tituleerataan kaaneiksi ja ulkonäössä on aasialaispiirteitä. Ja ihan viimeisimmässä albumissa "La rose des sables" (kääntyisiköhän se suomeksi vähän vapaasti vaikka "Erämaan ruusuksi") ollaan ristiretkitunnelmissa. Mitään oikeita valtioita tai muita paikkoja ei tietenkään koskaan nimetä.

Mutta kuten noista esimerkeistä ilmenee, mihinkään kronologiaan ei tosiaan olla sidottuja. Onhan hunnien, viikinkiretkien, ristiretkien ja mongolivalloitusten välillä osin pitkiäkin aikoja.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2017 klo 10:00:31 kirjoittanut Darzee »

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #80 : 22.02.2017 klo 10:21:26 »
Paitsi ainakin kerran. Pirkale ei uskonut että rääsyläinen on Järvilinnain herttua. Itse ilmoitti olevansa siinä tapauksessa Ranskan kuningas.

Poikkeus siis vahvistaa säännön. Onko kukaan koskaan bongannut sarjasta karttaa, joka kuvaisi oikeasti olemassa olevia paikkoja (esim. Eurooppaa)? En tiedä, ajatteliko Peyo sarjan sijoittuvan oman maailmamme myyttiseen menneisyyteen vai kokonaan mielikuvitusmaailmaan, eikä sillä nyt kokonaistunnelman kannalta tietysti ole väliäkään. Kaikki trivia vain kiehtoo.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #81 : 22.02.2017 klo 10:37:50 »
Ja ehkä Ranska on J&P-maailmassa joku tunnettu fantasiavaltakunta josta kerrotaan saduissa :)

Ares B

• Jäsen
« Vastaus #82 : 24.02.2017 klo 13:40:52 »
Vaan onhan suomennoksen Taivaanäärelä englanniksi Skyrim, josta saa taas ihan hauskoja mielleyhtymiä.

Ördög

• Jäsen
« Vastaus #83 : 24.02.2017 klo 14:11:28 »
Mitään oikeita valtioita tai muita paikkoja ei tietenkään koskaan nimetä.

Seitsemän lähteen sodassa nuoren linnanherra Lähteensilmän Juhanin (Jean de Baufort) asuinpaikaksi ilmoitetaan Besdorf naapurimaassa Germaniassa. (Alkutekstissä Besdorf, en Germanie voisine). Saksahan on ranskaksi Allemagne, mutta Germanie-nimitystä voidaan käyttää leikkimielessä.

https://fr.wikipedia.org/wiki/La_Guerre_des_sept_fontaines
https://fr.wiktionary.org/wiki/Germanie

Schleswig-Holsteinissa on Besdorf-niminen paikka.

https://de.wikipedia.org/wiki/Besdorf

Aarnihovin valtias on alkukielellä Le Sire de Montrésor, ja Loiren varrella kököttää sen niminen linna ja kylä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Montr%C3%A9sor
http://www.village-montresor.fr/
http://www.chateaudemontresor.fr/
« Viimeksi muokattu: 26.04.2021 klo 00:46:36 kirjoittanut Ördög »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

STD

• Jäsen
« Vastaus #85 : 29.12.2018 klo 11:00:25 »
Joo, kyllä olivat. Taikavarpu saatiin strumffeilta.

Ördög

• Jäsen
« Vastaus #86 : 15.01.2020 klo 11:49:50 »
Mutta tässä viikinkijutussa (mulla on vaan juuri hankkimani ruåtsi-versio, suomalaiset käännökset on hauskempia ehdottomasti) niitataan että tapahtuu vuoden 911 jälkeen jolloin Viikingit riehui Pariisissa ja Normandia mainitaan. Kaarle Yksinkertainen on todennäköisesti hallitsija jota ei kannata hakea wikipediasta.

Kyllähän siinä puhutaan vuoden 911 tapahtumista, mutta aivan selvästi niistä on jo kulunut rutkasti aikaa.

http://www.fafnir.fr/le-serment-des-vikings

Pirkale kysyy: Viikinki? Siis niitä rosvoja, jotka aikoinaan hävittivät maata? Johannes vastaa: Kyllä! He tulivat pohjoisesta lohikäärmelaivoillaan ja nousivat maihin suurten jokien suissa! He jopa piirittivät Pariisia! Heidän sotaretkensä loppuivat vuonna 911, kun Kaarle Yksinkertainen luovutti osan maataan Rollolle, heidän päällikölleen! Mutta heissä elää edelleen halu tehdä kaukoretkiä!

Onko tämä ainoa kerta (Peyon piirtämissä) Johanneksen ja Pirkaleen seikkailussa, kun tietty vuosiluku mainitaan, ja oikea kaupunki sen lisäksi?

Lokkiparvi

• Jäsen
« Vastaus #87 : 26.06.2020 klo 13:00:27 »
Hei jäbät!

Hankin hiljattain Otavan Benjamin ja Smurffi integraalit (erittäin hienoja kirjoja) ja kova Peyo-kuume iski! Huomasin että ranskaksi on ainakin viisi Johannes ja Pirkale integraalia ja monta Benjamin ja Smurffi integraalia.

Tietääkö kukaan täällä olisiko Otavalla suunnitelmia julkaista lisää integraaleja? Onhan minulla näitä albumeja aika paljon ennestään, mutta tuo integraali-formaatti puhuttelee. Olisi aika unelma saada kaikki nuo suomeksi. Hienoja myös nämä tim ja tom, attila ja gil jourdan, toivottavasti tulisi myös lisää Peyo kamaa.

Olen ihan muksusta asti ihannoinut vähän vauhdikkaampaa tyyliä, missä tussaus on ehkä vähän "energisempää" ja hahmot "dynaamisempia"/"vauhdikkaampia" kun Peyon tyylissä (esim Uderzon tyyli tai Franquinin myöhäinen tyyli), mutta nyt viimeisten 15 vuoden aikana olen ruvennut tykkäämään jopa enemmän myös selkeistä, "yksinkertaisista"/pelkistetyistä tyyleistä, Peyon kypsä tyyli tai Hanna Barberan parhaat 50-60-luvun jutut on hyviä esimerkkejä.

Juuri tällä hetkellä Peyon tyyli on ihan ykköslemppari! Ai saakeli mitä sommitelmia ja tyylin helppolukuisuus iskee lujaa! <3

Osaako joku muuten vihjata onko muita francobelgialaisia piirtäjia lähellä Peyon tyyliä? Jotka piirtäisivät hieman "pelkistetymmin"? Itse asiassa kun ajattelee asiaa niin Peyon "varttunut" tyyli voisi melkein pistää Marcinelle koulukunnan ja Ligne Clairen välimaastoon. Löysin jo kvaakin avulla ainakin yhden uuden kiinostavan francobelgialaisen taiteijlian, nimittäin Raymond Macherotin. Pitänee tutkiskella lisää.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2020 klo 01:03:33 kirjoittanut Lokkiparvi »

wilpå

• Jäsen
« Vastaus #88 : 05.07.2020 klo 14:06:25 »
Hei jäbät!

Hankin hiljattain Otavan Benjamin ja Smurffi integraalit (erittäin hienoja kirjoja) ja kova Peyo-kuume iski! Huomasin että ranskaksi on ainakin viisi Johannes ja Pirkale integraalia ja monta Benjamin ja Smurffi integraalia.

Tietääkö kukaan täällä olisiko Otavalla suunnitelmia julkaista lisää integraaleja? Onhan minulla näitä albumeja aika paljon ennestään, mutta tuo integraali-formaatti puhuttelee. Olisi aika unelma saada kaikki nuo suomeksi. Hienoja myös nämä tim ja tom, attila ja gil jourdan, toivottavasti tulisi myös lisää Peyo kamaa.

Olen ihan muksusta asti ihannoinut vähän vauhdikkaampaa tyyliä, missä tussaus on ehkä vähän "energisempää" ja hahmot "dynaamisempia"/"vauhdikkaampia" kun Peyon tyylissä (esim Uderzon tyyli tai Franquinin myöhäinen tyyli), mutta nyt viimeisten 15 vuoden aikana olen ruvennut tykkäämään jopa enemmän myös selkeistä, "yksinkertaisista"/pelkistetyistä tyyleistä, Peyon kypsä tyyli tai Hanna Barberan parhaat 50-60-luvun jutut on hyviä esimerkkejä.

Juuri tällä hetkellä Peyon tyyli on ihan ykköslemppari! Ai saakeli mitä sommitelmia ja tyylin helppolukuisuus iskee lujaa! <3

Osaako joku muuten vihjata onko muita francobelgialaisia piirtäjia lähellä Peyon tyyliä? Jotka piirtäisivät hieman "pelkistetymmin"? Itse asiassa kun ajattelee asiaa niin Peyon "varttunut" tyyli voisi melkein pistää Marcinelle koulukunnan ja Ligne Clairen välimaastoon. Löysin jo kvaakin avulla ainakin yhden uuden kiinostavan francobelgialaisen taiteijlian, nimittäin Raymond Macherotin. Pitänee tutkiskella lisää.

No ainakin Sinitakkeja piirtävä Willy Lambil on aika lähellä Peyon Tyyliä.

Lokkiparvi

• Jäsen
« Vastaus #89 : 19.07.2020 klo 23:16:42 »
No ainakin Sinitakkeja piirtävä Willy Lambil on aika lähellä Peyon Tyyliä.

Jep, minulla on niitä pieni pino. Erittäin selkeä tyyli tosiaan, kuten Peyolla. North & Southia tuli pelattua paljon Amiga 500:lla aikoinaan. Ottaa vastaan tuo sota aiheena nykyään, vaikka ne on tosi "kevyitä". Huomasin tässä että ennen Lambillia sinitakkeja piirteli Salverius, ihan uusi tuttavuus. Pitänee harkita hankkia ranskaksi noita ekoja albumeja integraalimuodossa. Tykkäsin Salvériuksen vielä "sarjakuvamaisemmasta", hauskasta piirrustustyylistä.

Onhan noita Peyon oppilaita enemmänkin. Osa on siirtynyt uransa myöhemmässä vaiheessa erilaisempaan. Lucien de Gieterin Papyrus esimerkkinä.

Jep, kaikki Peyon oppilaat mitä itse muistan suoralta kädeltä siirtyi "luonnollisempaan/dynaamisempaan" tyyliin, mutta samalla omasta mielestä vähemmän selkeämpään tyyliin. Olen onneksi löytänyt jo monta "uutta" kiinnostavaa francobelgialaispirtääjää kun olen etsinyt. Esim. juuri Macherot, Salvérius, Berckin aikaisempi tuotanto ynnä muita. :)
« Viimeksi muokattu: 19.07.2020 klo 23:22:04 kirjoittanut Lokkiparvi »