Hei jäbät!
Hankin hiljattain Otavan Benjamin ja Smurffi integraalit (erittäin hienoja kirjoja) ja kova Peyo-kuume iski! Huomasin että ranskaksi on ainakin viisi Johannes ja Pirkale integraalia ja monta Benjamin ja Smurffi integraalia.
Tietääkö kukaan täällä olisiko Otavalla suunnitelmia julkaista lisää integraaleja? Onhan minulla näitä albumeja aika paljon ennestään, mutta tuo integraali-formaatti puhuttelee. Olisi aika unelma saada kaikki nuo suomeksi. Hienoja myös nämä tim ja tom, attila ja gil jourdan, toivottavasti tulisi myös lisää Peyo kamaa.
Olen ihan muksusta asti ihannoinut vähän vauhdikkaampaa tyyliä, missä tussaus on ehkä vähän "energisempää" ja hahmot "dynaamisempia"/"vauhdikkaampia" kun Peyon tyylissä (esim Uderzon tyyli tai Franquinin myöhäinen tyyli), mutta nyt viimeisten 15 vuoden aikana olen ruvennut tykkäämään jopa enemmän myös selkeistä, "yksinkertaisista"/pelkistetyistä tyyleistä, Peyon kypsä tyyli tai Hanna Barberan parhaat 50-60-luvun jutut on hyviä esimerkkejä.
Juuri tällä hetkellä Peyon tyyli on ihan ykköslemppari! Ai saakeli mitä sommitelmia ja tyylin helppolukuisuus iskee lujaa! <3
Osaako joku muuten vihjata onko muita francobelgialaisia piirtäjia lähellä Peyon tyyliä? Jotka piirtäisivät hieman "pelkistetymmin"? Itse asiassa kun ajattelee asiaa niin Peyon "varttunut" tyyli voisi melkein pistää Marcinelle koulukunnan ja Ligne Clairen välimaastoon. Löysin jo kvaakin avulla ainakin yhden uuden kiinostavan francobelgialaisen taiteijlian, nimittäin Raymond Macherotin. Pitänee tutkiskella lisää.