Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Uutiset: Kvaak listasi suomalaiset sarjakuvat (07.10.2017 klo 17:42:40)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
19.11.2017, klo 14:12:55

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
460271 viestiä 10204 aihetta kirjoittanut 7208 jäsentä. Uusin jäsen: Prunus Padus
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Kotimaiset sarjakuvat ja tekijät
| | |-+  Sarasvatin hiekkaa
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarasvatin hiekkaa  (Luettu 33367 kertaa)
Nina Jurvanen
Maailmantuskailija
Jäsen
Poissa

Sukupuoli: nainen

I will find out who killed my bro.

« Vastaus #60 : 02.09.2008, klo 14:28:10 »

Suomalaiseksi sarjakuvaksi hyvää piirrostyötä, väritys tosin hieman tunkkaista ja ei niin onnistuneita väririnnastuksia.

Ohhoh, vai että noin päin. No makuasioista ei voi kiistellä. Ite en tykännyt alussa piirrostyylistä ollenkaan (omanihan on se ainoa ja oikea;)), mutta albumia eteenpäin lukiessani kunnioitukseni kasvoi piirtäjää kohtaan. Mutta mutta... Värimaailma vei mennessään! Eihän tietokoneella värjätty pärjää koskaan François Bourgeonin Hämärän matkamiehille, mutta upeaa väritys oli joka tapauksessa. Otan oppia.
tallennettu

"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet
MarkZero
Jäsen
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #61 : 02.09.2008, klo 21:34:22 »

Huh, pelottavaa kun tuolleen lainataan. No, nyt olen Sarasvatin albumin kokonaan lukenut. Sanoisin että hieno suomalainen sarjakuva tärkeästä aiheesta. Papukaijamerkki ja veljellinen selkäänläimäytys tekijöille. Hyvää työtä.

Romaani on tiivistetty hämmästyttävän hyvin tähän albumi-mittaan. Luonnollisesti jollain 50 tai enemmän lisäsivulla jutusta olisi tullut rytmiltään parempi, nyt varsinkin loppupuolella tarina menee aika vauhdilla eteenpäin.

Piirrostyyli kyllä miellyttää itseäni. Ihmishahmot ovat vähän jäykkiä, mutta viiva yleisesti on jotenkin luonnollisen rentoa. Vähän tuli mieleen Campbellin jälki "From Hell" sarjassa. Edelliseen kirjoittajaan yhdyn siinä, että vesiväreillä tämä olisi pitänyt maalata, jos kerran saa värialpparin tehdä. Mutta ehkä liian kaunis jälki ei olisi sopinut teemaan?

Mutta tällaista juuri suomalainen sarjakuva kaipaa näiden tavallisten arkituska-sarjisten vastapainoksi. Bravo!
tallennettu

Lurker
Valvoja
Paikalla

« Vastaus #62 : 03.09.2008, klo 09:08:13 »

Olisin kyllä kaivannut tähän albumiin vielä kovia kansia ja Isomäen esi- tahi jälkipuheen. Ostajakunta on varmaan enemmän varoissaan kuin Akkarin ostajat, joten joku vitosen lisähinta ei olisi myyntiä varmaankaan vähentänyt. Ehkä jopa lisännyt! Kirjakaupassakin pääsee kovilla kansilla paremmalle paikalle.
tallennettu
tolppis
Jäsen
Poissa

Cheers mates!

« Vastaus #63 : 03.09.2008, klo 10:21:35 »

Hmmm...en lukenut juuri muita kommenttejanne mutta satuin ed. kommenttia vilkaisemaan ja mietin että eikös jossain kirjakaupasssa myytykin kovakantista editsioonia Sarasvati-alpparista? Voin olla - kuten usein olen, myönnetään - väärässäkin...

Mutta siis alppari. Se oli yllättävän vähän "kuiva" (jos nyt tuota termiä voisikaan käyttää noin märkäjuonisesta stoorista) vaikka olikin esim. kansantajuisesti selitetty mm. maan kohoaminen ja tarinaan soveltuvin osin drumliinien synty yms. Kuvitus oli ehkä hiukan liian "tummaa" (minä se sitten tykkään noista lainausmerkeistä), johtuisikohan joko painojäljestä tai värityksestä? Mitä sanovat "ammattilaiset" (en voinut välttää kiusausta laittaa tuohon lainausmerkkejä, köh köh)? Onkohan kirjoittaja sukua minulle (ja nyt taisin paljastaa hörhelölle  sarjisnettikansalle nimeni hehehhe...oh well..) on aina askarruttanut minua noin niinkuin asian vierestä todeten. Hyvä nimi kaverilla kuitenkin. Tämä sarjis innostaa jopa lukemaan kirjankin ja täällä työpaikalla enemmän näistä tieteellisistä asioista ymmärtävät kollegatkin innostuivat, ainakin hiukan, tästä sarjakuvasta ja se on jo hieno saavutus sarjakuvateokselle se kun saa täysin "ummikotkin" kiinnostumaan...
tallennettu
Lurker
Valvoja
Paikalla

« Vastaus #64 : 03.09.2008, klo 10:31:14 »

eikös jossain kirjakaupasssa myytykin kovakantista editsioonia Sarasvati-alpparista?

Oho! Olisiko se englannin kielinen versio kovissa kansissa?
tallennettu
Nina Jurvanen
Maailmantuskailija
Jäsen
Poissa

Sukupuoli: nainen

I will find out who killed my bro.

« Vastaus #65 : 03.09.2008, klo 13:33:03 »

Onkohan kirjoittaja sukua minulle (ja nyt taisin paljastaa hörhelölle  sarjisnettikansalle nimeni hehehhe...oh well..) on aina askarruttanut minua noin niinkuin asian vierestä todeten. Hyvä nimi kaverilla kuitenkin. Tämä sarjis innostaa jopa lukemaan kirjankin...

Terve vaan Isomäki! Cheesy Juuh, mie oon yrittänyt lukea jotakin Risto Isomäen kirjaa aiemmin, oliko se nyt Puu, todeten sen liian kuivaksi ja eritoten oudoksi itselleni. Juoni meni mielestäni ihan keitaalle... Siksi en innostunut Sarasvatistakaan, kun se ilmestyi, enkä sen jälkeenkään, kun se palkittiin.

Nyt kuitenkin kiinnostaa, ja kunhan saan nämä pakolliset Sujata Masseyt ja William Gibsonin Hahmontunnistuksen på finska (enkuksi sen oon jo lukenutkin pari vuotta sitten, todeten tyypilliseksi Gibson-kerronnaksi) pois alta, varaan kirjastoautoon Risto Isomäen Sarasvatin hiekkaa.
tallennettu

"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet
PetriT
Jäsen
Poissa

« Vastaus #66 : 04.09.2008, klo 10:45:01 »

Oho! Olisiko se englannin kielinen versio kovissa kansissa?

Molemmat versiot ovat kieltä lukuunottamatta samanlaisia.

On totta että kovat kannet ovat hienot, mutta ne nostavat hintaa. Muistaakseni tälläkin foorumilla on muutamankin kerran kiroiltu sarjakuvien kalleutta 

Pidimme tärkeimpänä kohtuullista hintaa, hyvää paperia ja kestävää sidontaa, joten kansista tuli pehmeät. Itse asiassa pehmeät kannet sopivat minusta useimpiin sarjakuva-albumeihin, jotka ovat kuitenkin ohuehkoja romaaneihin verrattuna.
EDIT: Muokkasin vahingossa, virhe korjattu. -joe-
« Viimeksi muokattu: 04.09.2008, klo 12:06:14 kirjoittanut Surfin Joe » tallennettu
Lurker
Valvoja
Paikalla

« Vastaus #67 : 04.09.2008, klo 11:57:53 »

Ihan yhtä hyvä tämä sarjakuva on, ovat kannet sitten kovat tai pehmeät. Ei siinä mitään.

Ja todellisuus alkaa seurata tarinaa...
tallennettu
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #68 : 04.09.2008, klo 12:07:26 »

Pidimme tärkeimpänä kohtuullista hintaa, hyvää paperia ja kestävää sidontaa, joten kansista tuli pehmeät. Itse asiassa pehmeät kannet sopivat minusta useimpiin sarjakuva-albumeihin, jotka ovat kuitenkin ohuehkoja romaaneihin verrattuna.

Ehdottoman samaa mieltä. Ostin juuri Mämmilän ja tämän. Jos tämä olisi ollut kovakantinen ja yhtä kallis, niin tämä olisi jäänyt hankkimatta toistaiseksi, ehkä alennusmyynteihin asti.
tallennettu

tolppis
Jäsen
Poissa

Cheers mates!

« Vastaus #69 : 04.09.2008, klo 15:06:45 »

Ka, Lurkkeri huomasi saman uutisen kuin meikä ja samoja ajatuskulkuja mielessä kun heti Sarasvatia itsekin juolahtelin (piru vie että kirjoitan taas hämärällä tyylillä, itsekään kohta enää tajua)...

Eli muistin kaiketi väärin sen kovakantisen juitsun. Nothing new under the sun siis  Tongue
tallennettu
keijoahlqvist
Sarjakuvaneuvos
Avustava toimittaja
*
Poissa

-

« Vastaus #70 : 06.09.2008, klo 01:01:54 »

Mystistä kuinka piirtäjä on nähnyt samalla tavalla kirjan visioita kuin minä. Mutta taito toteuttaa ne piirtämällä on huikea. En olis uskaltanut odottaa.

Minustkii henkilöt sais olla lämpimämpiä, tyylitellympiä. Tarina kaipaisi todella suvantokohtiakin, eli lisäsivuja. Ehkä kaikkia kirjan pakkojännityskäänteitä ei olisi kannattanut ahtaa sarjakuvaan. Toki on rankkaa rukata toisen taidetta ja enimmäkseen nostelen hattua.

Tuulimyllyjen kansainvälinen rakennushanke on kovin päätön, mutta epäuskottavuudessaan mielekäs kirjan tarkoituksen kannalta.

Tämän soisin menestyvän, ulukomaillakin.

Voi voi mitä kuvia.
tallennettu

Lurker
Valvoja
Paikalla

« Vastaus #71 : 06.09.2008, klo 20:34:55 »

Minustkii henkilöt sais olla lämpimämpiä, tyylitellympiä.

Alkupuolen takautumassa on selvästi siirto tähän suuntaan, näin ymmärsin.

Mutta ne tapahtumat olivat niin suuria, että ne hukuttivat ihmiset, kirjaimellisestikin. Se olivat varmasti aivan tarkoituksellista. Lämpöä oli sitten taas myös epilogissa.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #72 : 06.09.2008, klo 21:54:03 »

Mystistä kuinka piirtäjä on nähnyt samalla tavalla kirjan visioita kuin minä. Mutta taito toteuttaa ne piirtämällä on huikea. En olis uskaltanut odottaa.
.....
Tämän soisin menestyvän, ulukomaillakin.

Voi voi mitä kuvia.

Nyt ollaan ihan samaa mieltä.
Itse en näe tarvetta "lämpimöittää" henkilöhahmoja, jälki oli selkeää ja toimivaa ja tärkeämpää oli perusajatuksen välittäminen.
Uskottavuus toimi koska ei ollut liiallista tyylittelyä.
Lisäsivuja olisi saanut olla kylläkin.
Hyvää ei voi olla tarpeeksi.
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #73 : 07.09.2008, klo 10:22:10 »

Hauskaa, että täällä muutkin ovat kaivanneet tarinalle pidempää mittaa. Alppariversio on kuitenkin jo hyvin tasapainossa näinkin. Alppariversion lisäsivut oli taidokkaasti sulautettu alkuperäistä täydentämään, useamman sivun lisääminen ei olisi ilman rakenteellisia muutoksia varmasti onnistunutkaan.

En Aamulehden versiota ollut koskaan lukenutkaan, joten vasta Tolppasen haastattelun ansiosta selvisi, mitä tarinaan oli lisätty sen jälkeen. Ilman kyseisiä sivuja tarina tuntuisi kovin karsitulta.
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #74 : 07.09.2008, klo 16:32:35 »

Tutkijat: Merenpinta nousee arvioita enemmän
tallennettu

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 | Siirry ylös Tulostusversio