Kirjoittaja Aihe: Historia sarjakuvan aiheena  (Luettu 84515 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #120 : 30.10.2009 klo 16:45:26 »
Oletko varmaan lukenut Peter Englundin kirjoja? Suuren sodan vuodet oli minusta ihan parhaita populaarihistorian teoksia mitä olen lukenut ja ilmeisesti jatko-osa Voittamaton on aivan yhtä hyvä. Olen vähän ihmetellyt miksi länsinaapurissa kukaan ei ole tehnyt ikinä yhtään mielenkiintoista sarjakuvaa niiden historiasta, pitäisiköhän pikkuveljien hoitaa tämäkin homma pois kuleksimasta?



Olen kuin olenkin lukenut Peter Englundia. Suuren sodan vuodet löytyy hyllystä ja voittamattoman sekä pultavan olen molemmat lukenut. Ja olen kanssasi ihan samaa mieltä miehen kirjoitustaidosta, on aikalailla hänen ansiotaan että olen niin kiinnostunut suurvalta-ajan historiasta. Suosittelen kaikille!

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #121 : 30.10.2009 klo 21:55:43 »
Itelläni on hyväkin aihe mielessä kahdesta suomalaisesta sankarista viikinkiajalla, mutta en tiedä miten ihmiset asuivat silloin?

  Rauta-aikaa on ollut DVD:llä liikenteessä.
 Vielä parempi, jos onnistut löytämään sen 80-luvun alussa pyörineen harald hirmuis-viritellyn tilannekomedian ( - olisko "Sotapäällikön poika" ollut nimi ? ) .

diibadaaba

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 9
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #122 : 30.10.2009 klo 22:30:13 »
  Rauta-aikaa on ollut DVD:llä liikenteessä.
 Vielä parempi, jos onnistut löytämään sen 80-luvun alussa pyörineen harald hirmuis-viritellyn tilannekomedian ( - olisko "Sotapäällikön poika" ollut nimi ? ) .

Noita ei kannata käyttää lähteinä, jos tarkoitus on tehdä realismia tavoitteleva historiasarjis. Kalevala-fantasiat on sitten asia erikseen. Niissä ei tarvitse olla historiallis-autenttinen, kunhan jutut vain näyttää vanhoilta ja suomalaisilta.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #123 : 30.10.2009 klo 23:05:09 »
Noita ei kannata käyttää lähteinä, jos tarkoitus on tehdä realismia tavoitteleva historiasarjis.

  Autenttinen historiasarjis esihistoriasta on kylläkin käsitteellinen mahdottomuus.
  En ottaisi liikoja paineita.
 Arkeologeilla kun ei ole arkielämän yksityiskohtiin tarjoilla kuin kulloisenkin tieteellisen muodin mukana muuttuvia valistuneita arvauksia. ( talot on rekonstruoitu perustusten jäännösten perusteella, vaatteista on säilynyt pelkkiä solkia jne...)

 Piirtäjä tarvitsee jonkunlaisen mallin. Huonokin on parempi kuin ei mitään.

diib

  • Vieras
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #124 : 31.10.2009 klo 14:17:40 »
Arkeologeilla kun ei ole arkielämän yksityiskohtiin tarjoilla kuin kulloisenkin tieteellisen muodin mukana muuttuvia valistuneita arvauksia. ( talot on rekonstruoitu perustusten jäännösten perusteella, vaatteista on säilynyt pelkkiä solkia jne...)

Tuo on kyllä aika karkea yksinkertaistus historiatieteilystä. Kyllä uskottava ja johonkin perustuva voidaan yleensä ottaen erottaa epäuskottavasta tai pelkkään mielikuvitukseen perustuvasta. Sarjakuvapiirtäjällä on toki vapaus valita, kummalle linjalle lähtee: fantasia ei ole sen huonompaa kuin historia. Autenttisuutta tavoitteleville on kyllä tarjolla lähteitä, jos jaksavat nähdä vaivaa. Tai sitten voi tehdä niin kuin Akseli Gallen-Kallela tai Ior Bock ja keksiä itse muinaiskulttuurin yksityiskohtineen.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 798
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #125 : 31.10.2009 klo 14:34:23 »
Tuo on kyllä aika karkea yksinkertaistus historiatieteilystä. Kyllä uskottava ja johonkin perustuva voidaan yleensä ottaen erottaa epäuskottavasta tai pelkkään mielikuvitukseen perustuvasta

mutta osuva sellainen. Tietyn pisteen jälkeen kaikista arkeologisista löydöistä tulee "rituaaliesineitä" kun ei ole mitään muutakaan arvausta.

Historian kohdalla voidaan tehdä tutkimusta myös ajalta josta ei ole kirjallisia merkintöjä, mutta pohja on aika hatara. Ja kannattaa muistaa että on sellainen asia kuin lähdekritiikki jota tulee käyttää aina ja kaikkialla.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 396
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #126 : 01.11.2009 klo 16:23:39 »
mutta osuva sellainen. Tietyn pisteen jälkeen kaikista arkeologisista löydöistä tulee "rituaaliesineitä" kun ei ole mitään muutakaan arvausta.

Tuo, toki, on onneksi sellainen kestovitsi ihan arkeologien keskuudessakin. Samaa luokkaa on paleontologien selkärangatonluokitelma "luultavasti jonkinlainen mato".

Lainaus
Historian kohdalla voidaan tehdä tutkimusta myös ajalta josta ei ole kirjallisia merkintöjä, mutta pohja on aika hatara.

Tarkalleen ottaen historiaksi lasketaan aika, jolta on kirjallisia merkintöjä, sitä ennen on esihistoria, joka toki jo ihan määritelmällisesti on epämääräisempää aikaa.

Omia vapauksia voi ottaa, mutta tietysti olisi mukavaa, ettei omalta osaltaan olisi synnyttämässä sellaisia aika tyhmiä klisheitä kuin viikinkien sarvikypärät.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

diibadaaba

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 9
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #127 : 01.11.2009 klo 20:17:22 »
Omia vapauksia voi ottaa, mutta tietysti olisi mukavaa, ettei omalta osaltaan olisi synnyttämässä sellaisia aika tyhmiä klisheitä kuin viikinkien sarvikypärät.

Jotain tuon tapaista hain takaa. Historiaa saa kuvata ihan miten haluaa - en usko, että villi länsikään oli oikeasti aivan sellainen kuin Blueberryssä. Joku sarjakuvapiirtäjä saattaa kuitenkin haluta tehdä teoksen, joka kuvaa vaikka sitä Suomen viikinkiaikaa tavalla, joka tulee mahdollisimman lähdelle asiantuntijoiden näkemystä siitä, millaista se aika oikeasti oli. Silloin lähteeksi ei kelpaa esim. Rauta-aika, joka valaisee paremmin 1980-luvun alun suomalaista televisioteatteria kuin mitään esihistoriaa. Jos taas aikoo tehdä Kalevala-henkisen fantasiakertomuksen tai hyvin vapaan historiatulkinnan, Rauta-aika voi olla oiva inspiraation lähde.

Tosin realismiakin tavoiteltaessa käytettävissä oleva lähdekirjallisuus tai yksinkertaisesti käytettävissä oleva aikakin lopulta sanovat rajat lähteiden käytön perusteellisuudelle. Eli liikaa paineita ei kyllä kannata ottaa. Pahimmassa tapauksessa tarina jää lopulta kokonaan kertomatta, kun ylenpalttisen kunnianhimoinen taustatyö hautaa sen alleen...

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #128 : 01.11.2009 klo 20:56:54 »
Tosin realismiakin tavoiteltaessa käytettävissä oleva lähdekirjallisuus tai yksinkertaisesti käytettävissä oleva aikakin lopulta sanovat rajat lähteiden käytön perusteellisuudelle. Eli liikaa paineita ei kyllä kannata ottaa. Pahimmassa tapauksessa tarina jää lopulta kokonaan kertomatta, kun ylenpalttisen kunnianhimoinen taustatyö hautaa sen alleen...

Se on totta.. ei pidä pyrkiä näyttämään kaikkea, muuten se kaiken näyttäminen muuttuu itsetarkoitukselliseksi ja alkaa nakertaa fiilistä ja tarinaa. Toisaalta taustatyön tekeminen saattaa inspiroida lisäämään sarjakuvaan sellaisia elementtejä tai kohtauksia mitä ei alun perin suunnitellutkaan. Aina kun käyn kansallismuseon esihistoriallisella osastolla mielessä alkavat pyöriä monenlaiset tarinat ja ihmiskohtalot vaikka mitään niistä en ole koskaan piirtänytkään.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #129 : 03.11.2009 klo 10:30:14 »
Suomen viikinkiaikaa tavalla, joka tulee mahdollisimman lähdelle asiantuntijoiden näkemystä siitä, millaista se aika oikeasti oli. Silloin lähteeksi ei kelpaa esim. Rauta-aika,

 Ja oliko sulla joku parempi ehdotus?

 Mulla nyt on ihan oikeasti kokemusta historiallisen sarjakuvan piirtämisestä. Ja mulle kuvittajana ei riitä, että  on se yksi luhdin nurkkasalvos on tuoreiman väitöskirjan mukaan oikeaoppisesti kuvattu. Mun täytyy piirtää ne kaikki muutkin yksityiskohdat. Ja ihan kaikki mistä ei ole edes väärää mallia, on piirtäjän keksittävä omasta päästään.
Jostain sarvikypäröistä jaksetaan valittaa  mutta kukaan ei huomaa kustavilaisia puurokiuluja, salaojitettuja peltoja tai 1800-luvun tuohivirsuja.
 
 Esimerkiksi juuri tästä asumisesta  puhuttaessa joku rakennusten ulkonäkö on on jopa toisarvoinen seikka. Siihen liitty myös nukkumis, ruokailu ja käymäläjärjestelyt ynnä vesi ja jätehuolto. Tarinankuljetuksen kannalta oleellisia seikkoja, joita joudutaan kuvaamaan vaikka piirrostyyli olisi hyvinkin pelkistettyä.

 Jos joku on miettinyt näitä valmiiksi ja saanut jo yhden julkaisuseulan läpi, säästyy piirtäjältä jonkun toisen yleensä vielä virheellisemmän ja epäuskottavamman ratkaisukokoelman itse sepittämisen vaiva. Sitten kun se koko kuvamaailman kokonaisuus on kasassa, voi alkaa niitä yksityiskohtia viilaamaan.



 Hyvin ikonograafista kuvitustyyliä käytettäessä sarvikypäräinen viikinki ei muuten edes ole mitenkään virheellinen ratkaisu. Lukija ymmärtää heti "sarvet = viikinki " .

diibs

  • Vieras
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #130 : 03.11.2009 klo 13:03:29 »
Ja oliko sulla joku parempi ehdotus?
Ei valitettavasti. Jollakulla varmasti on helvetin paljon parempi ehdotus, mutta ei minulla. En ole tehnyt väitöskirjaa rautakautisista rakennuksista. Kehottaisin siis kääntymään asiantuntijan puoleen, jos asia todella huolestuttaa. Varsinais-Suomen asukkaat voivat käydä Raision Harkko-museossa katsomassa rautakautista pihapiiriä esittävää pienoismallia.

Olen hokenut tässä jo monesti, että eihän historiallisen sarjakuvan tarvitse tavoitella mitään realismia. Mallina saa käyttää vaikka naapurin kesämökkiä, jos se näyttää ja tuntuu sarjakuvan kantavaan ideaan sopivalta.

Joku kuitenkin saattaa haluta pyrkiä mahdollisimman kattavaan autenttisuuteen (siis siihen, millaiseksi tutkijat tällä hetkellä menneisyyden hahmottavat; 20 vuoden päästä jotkin asiat ja yksityiskohdat hahmotetaan jo toisin). Niin ei ole mikään pakko tehdä eikä niin tekeminen sarjakuvan arvoa ratkaise! Mutta joku saattaa kuitenkin haluta tehdä niin, ja silloin Rauta-aika pseudokalevalaisine lavastuksineen nyt ei vaan ole kovin hyvä lähde, ei minkään asian suhteen. Ei se ole minun vikani. Vai onko huomion kiinnittäminen koko asiaan jonkinlainen isku suomalaista sarjakuvataidetta vastaan? Höh.


diibs

  • Vieras
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #131 : 03.11.2009 klo 13:28:11 »
Tää nyt ei ole kovin hyvä lähde, mutta voi olla jotain hyötyä:

mlab.taik.fi/mulli/

Valikossa Rekonstruktiot on jotain ennallistuskuvamateriaalia. Samaan kohteeseen perustuu se yllä mainittu pienoismalli Raision museossa. Turun yliopistossa on tarkistettu v. 2009 samaa paikkaa käsittelevä väitöskirja. Tiedä vaikka tohtori suostuisi antamaan konsultointiapua sarjakuvapiirtäjälle.

mikko jylhä

  • Jäsen
  • Viestejä: 178
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #132 : 03.11.2009 klo 14:34:05 »
Nyyssösen ja Ilmarinnan Neekeriartsie on näköjään jäänyt ketjussa mainitsematta. (olikohan se niitten...) Mielestäni toimivaa historiallisen miljöön hyödyntämistä tarinan ehdoilla.

Itse pöyrittelin Limingassa Maailmanhistoriaa tehtäessä ilmassa ajatusta siitä maanviljelijästä, jonka pihan läpi Karthagon armeija marssii Alppeja ylittäessään. Tyyppi ei ole eläessään nähnyt mitään vuohta isompaa eläintä, ja yhtäkkiä nenän eteen putkahtaa neljäkymmentä sotanorsua. Seuraavana päivänä ne ovat poissa, eikä kukaan pysty ikinä miesparalle selittämään, mistä oli kyse.
float like a butterfly, stink like a beaver

iipee

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #133 : 04.11.2009 klo 18:31:53 »

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #134 : 11.11.2009 klo 09:43:16 »
Heh, mikko, Tuohan on aika loistava idea.