Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
18.08.2018, klo 21:17:35

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
466069 viestiä 10342 aihetta kirjoittanut 7303 jäsentä. Uusin jäsen: omenarosvo
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Kritiikki ja sarjakuva mediassa
| | |-+  Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 14 15 16 17 18 [19] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä  (Luettu 98754 kertaa)
Lurker
Valvoja
***
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 493



« Vastaus #270 : 05.08.2018, klo 09:08:39 »

Sarjakuva on mielestäni ihan selkeästi osa kirjallisuutta, vaikka sen "kieli" onkin omansa. Kuten on oma kielensä vaikka kollaasiromaaneilla ja kesäteatterin puskafarsseilla tai vaikka suullisessa perinteessä elävillä lastenloruilla. Kirjallisuuden käsite on tavattoman laaja, ei suppea.

Kirjallisuustieteen aihepiirissä sarjakuva on ollut jo pitkään mukana.

Mutta ei sarjakuva arvostusta tarvitse kirjallisuuden kautta.

Runokirjat muuten karsittiin pois Finlandia-palkinnon piiristä, erikoinen veto sekin. Finlandia-palkinto ei muutenkaan mitenkään määrittele kirjallisuuden käsitettä.

Ote artikkelista: Onko sarjakuva kirjallisuutta?
-- Mitä enemmän sarjakuva vehtaa kirjallisuuden kanssa, sitä hitaammin se alkaa seistä omillaan. Siksi sarjakuvaväen ei kannattaisi juhlia Man Booker -ehdokkuutta, vaikka näkyvyys kuinka mairittelisi.

Vastaavanlainen lipesi läheltä Suomessakin. Ville Tietäväisen Näkymättömiä käsiä (2011) yritettiin tosissaan vängätä Finlandia-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi. Se ei onnistunut ja hölmöily tuntuu unohtuneen.
tallennettu
Jukka Laine
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 35 477



« Vastaus #271 : 05.08.2018, klo 11:19:20 »

Sarjakuvaa väheksyville kirjallisuusfriikeille sopii aina varioitu sitaatti Krampeista ja nyrjähdyksistä:

On varmaan joillekin vaativaa kun kuva ja teksti ovat samassa paketissa tukemassa toisiaan.
tallennettu

S.B.
Törkymaakari
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 45



« Vastaus #272 : 05.08.2018, klo 13:09:30 »

aloituskappaleen perusteella paha juttu tuntui olevan se, että tekijä on nuori sarjakuvataiteilija ja myynti sen kuin kasvaa

Paha juttu Römpötin (sarjakuvaan erikoistunut toimittaja) mielestä oli, että a) huono sarjakuva oli ehdolla b) kirjallisuuspalkintoon.
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 17 465


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #273 : 05.08.2018, klo 13:35:11 »

HSMetro kertoi pikku-uutisessaan:

Lainaus
Palkinnon tuomaristoon kuuluva rikoskirjailija Val McDermic kertoi Guardian-lehdelle kaikkien juryn jäsenten olleen kirjasta erittäin vaikuttuneita. '"Sabrina tekee juuri sen, mitä hyvän fiktion pitäisi tehdä."

Muuta nyt en osaa sanoa, kun en ole mokomaa kirjaa nähnytkään. Nick Drnaso taitaa olla aika tuntematon. Olishan niitä hyviä tekijöitä muitakin Daniel Clowesista lähtien ties ketä jo ansioituneita...
Toisaalta tässä nyt puhutaan niin kuin olisi jo palkittu.

Timo
tallennettu

VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 258


Onpa tässä outo juttu.


« Vastaus #274 : 05.08.2018, klo 13:51:42 »

Ainahan sitä voi keksiä itse jonkun kilpailun ja julistaa teoksensa sen voittajaksi.

Sabrinaa tutkailin Turun Sarjakuvakaupassa enkä oikein kiinnostunut. Akustista Chris Warea. Mutta toivon, että ehdokkuuden takia myy ihan pirusti ja saa ne tyypit innostumaan jotka "eivät lue sarjakuvia".
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 356



« Vastaus #275 : 05.08.2018, klo 15:36:06 »

Onhan siinä miettimistä, että mitä vahinkoa tapahtuu, jos sarjakuvaa ei rajata ulos kirjallisuuden piiristä tai se ei seiso omilla jaloillaan.

Kun sarjakuvalla on kerran leikkauspintaa kirjallisuuden kanssa, miksei se voisi hakea ja ansaita arvostusta kirjallisuuspalkinnon kautta, kirjallisuutena.
tallennettu
STD
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 577



« Vastaus #276 : 05.08.2018, klo 15:54:27 »

Pitäisikö siis Finlandia-juniorista rajata pois kuvakirjat?
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 854


« Vastaus #277 : 06.08.2018, klo 01:07:25 »

Tuli luettua sunnuntaina, vaikka minua koetettiin estää koska sisälsi maagiset sanat, Harri Römpötti (josta en yleensä puhu jos voin välttää, ohimosuoneni kiittävät), mutta kun ongelma on se ettei nk. suuri yleisö lue hesariaan mediakriittisesti vaan ottaa tämänkin artikkelin ihan faktoina.

Hieman sama kuin tämä perjantaina radiossa kerrottu Mestari Cheng-elokuvauutinen. Radion uutisten mukaan Mika Kaurismäen elokuva on sitten ensimmäinen suomalais-kiinalainen elokuva.
No tietty se on, Jadesoturikin (2000-luvun puoliväli) on vissiin omaa untani.

Mutta varsinkaan painotusasioissa minkäänlaisia oikaisuja ei tule ihan sama miten ne varsinaiset tosiasiatkin viipottavat.

Niinpä ihmiset joko uskovat sen kun "lehdessä niin luki" jumalan® sanana tai jos tietävätkin jostain vähän ja siten  ymmärtävät tahon lähteiden olevan vinksallaan ja tekevät välitömästi foliosta knallin ja hetiperään ottavat propagandististen tahojen "uutisoinnin" kritiikittä koska se sentään haraa vastaan virallista "syotettyä" totuutta vaikka siinäkin tuntuu olevan tarkoitushakuinen painotus ja muuta kummaa...no selittää paljon sekin.

Tuskin tämä Man Booker palkinto herättelee kovin montaa lukijaa, ei edes niitä VesaKn mainitsemia, kun jo on maan auktoriteetin™ kanta©  ettei ole hyvä lainkaan.
Eikä sitä man bookeria täällä kovin moni edes tiedä, kunhanesittävät vaan.
Ovat kokemukseni mukaan yleensä niitä ihmisiä joilla on hyllyssä Westötä ja Nuruddin Farahia ihan vaan Finlandioiden ja Neustadtien takia.
Ja vaikkei sillä mitään väliä(  kustantajille ja kirjakaupoille) ole ettei niitä luetakaan vaan ainoastaan hankitaan hyllyyn muodon vuoksi.
Pääasia että ostavat, auttaa asiaa eteenpäin.

myrskyt laantuvat vesilasissa eikä unohdeta muutkin kirjallisuuspalkinnot voivat tehdä World Fantasy Awardit ( ei, ei se HP Lovecraftin rintakuvan vaihtaminen kuuksi itse pystinä) vaan se että Sandmanin numeron voitettua graafiset novellit ja sarjakuvat rajattiin kisasta pois sääntömuutoksella.

se ei kerro sarjakuvien tasosta mitään.

Ainahan sitä voi keksiä itse jonkun kilpailun ja julistaa teoksensa sen voittajaksi.

Vaikkei kilpailu olekaan niin itsellä on itsepintainen kuva että Puupäähattu taitaa olla pitkäikäisimpiä sarjakuva-alan palkintoja ihan globaalisti heti Reubenien jälkeen, Eisnerit ja Angoulemen palkinnot ovat tietty isompia ja ihan eri näkyvyyden saavuttavaia mutta (ja kun tulee muistista tähän aikaan yöstä voi hyvin olla väärinkin) paljon tuoreempia iältään.



tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 699


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #278 : 06.08.2018, klo 12:14:55 »

Onhan siinä miettimistä, että mitä vahinkoa tapahtuu, jos sarjakuvaa ei rajata ulos kirjallisuuden piiristä tai se ei seiso omilla jaloillaan.
Niin tai vaikuttaako tuollainen ehdokkuus suuntaan tai toiseen sen suhteen missä sarjakuva seisoo. Pitäisi oikein katsoa uudelleen että mikä oli Römpötin kirjoituksen juttutyyppi. Ei kai se kritiikki ollut, vaikka sisälsikin paljon mielipiteitä? Eikä oikein vaikuttanut uutiseltakaan (Man Booker ehdokkuudesta) Erikoinen kesäjuttu.

Kuvanäyte toi hakematta mieleen yhden (Hagelberg) ja hakemalla toisenkin (Rinta-Kanto) hyvin arvostetun sarjakuvantekijän ja sitä kautta nousi tietenkin kysymys, että miten Drnason niukka kuvallinen ilmaisu nyt Amerikassa on sitten niin huono juttu, jos vastaava Suomessa on kuitenkin niin monella suulla ylistettyä?

Noin yleisemmin näkisin että kehitys ylipäätään on mennyt ja menee siihen suuntaan että tärkeitä (sekä kaupallisesti että taiteellisesti) ovat tarinat ja se kuka niitä kertoo, ei se, miten tai millä välineellä ne on kerrottu.

Edit: typo
« Viimeksi muokattu: 07.08.2018, klo 18:18:13 kirjoittanut Reima Mäkinen » tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
STD
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 577



« Vastaus #279 : 06.08.2018, klo 14:11:33 »


Kuvanäyte toi hakematta mieleen yhden (Hagelberg) ja hakemalla toisenkin (Rinta-Kanto) hyvin arvostetun sarjakuvantekijän ja sitä kautta nousi tietenkin kysymys, että miten Drnason niukka kuvallinen ilmaisu nyt Amerikassa on sitten niin huono juttu, jos vastaava Suomessa on kuitenkin niin monella suulla ylistettyä?

Ihan samanlaiset mielleyhtymät minullakin.
tallennettu
VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 258


Onpa tässä outo juttu.


« Vastaus #280 : 06.08.2018, klo 14:43:16 »


Hieman sama kuin tämä perjantaina radiossa kerrottu Mestari Cheng-elokuvauutinen. Radion uutisten mukaan Mika Kaurismäen elokuva on sitten ensimmäinen suomalais-kiinalainen elokuva.
No tietty se on, Jadesoturikin (2000-luvun puoliväli) on vissiin omaa untani.

Niin ja tuleva Iron Sky-projekti ja saihan se Rennykin kaikenlaisia Suomen lippuja sekä kielinaisia vauhtikomediaansa Kakkaraita (Skiptrace), joskin Jackie Chanin takia sitä menivät kiinalaiset katsomaan.


Lainaus
Mutta varsinkaan painotusasioissa minkäänlaisia oikaisuja ei tule ihan sama miten ne varsinaiset tosiasiatkin viipottavat.

No ei tietenkään tule. Aina ja kaikkialla jos jutussa lukee, että "hän oli ensimmäinen joka keksi käyttää sitä ja tätä", niin 99%-totaalisen varmasti hän EI ole ensimmäinen. Römpötti ei ole läheskään niin paha kuin hyväuskoiset (laiskat) kirjoitusduunarit, jotka yleensä kopsaavat tiedot suorastaan tiedotteesta. Pahimmillaan ja parhaimmillaan väärin.

Sellaisten erikoistoimittajan uudisointien lukeminen on kustantajalle hauskaa, melkein tulee ikävä Pölhö-Pekka-vainajaa, jonka klassikkoarvio eräästä Viivi&Wagnerista kuului: "Kirjassa on värilliset kannet mutta 64 mustavalkoista sivua."

Lainaus
Tuskin tämä Man Booker palkinto herättelee kovin montaa lukijaa, ei edes niitä VesaKn mainitsemia, kun jo on maan auktoriteetin™ kanta©  ettei ole hyvä lainkaan.

Njuu, jos joku Aku Ankkaan ja Karviseen tottunut selailee Sabriinaa niin mielenkiintonsa "aikuiseen" ja "taide" -sarjakuvaan saattaa pysähtyä kuin jänis ajovaloihin. 

Ajattelen pointin olevan se, mitä jo Hugo Pratt -vainaja mutisi, että kenellekään ei lopulta ole eduksi jos sarjakuvaa raamitetaan johonkin mitä se ei ole - tungetaan neliötä pyöreään reikään. On meilläkin käynyt niin, että kustantaja ryhtyy tekemään kallista ja prameaa sarjakuvateosta, jota sitten yritetään myydä sanomalla että ei-ole-sarjakuva vaan ihan "oikea" kirja. Sitten perusbarbarahirvisaaret älähtävät, että ei tätä pysty lukemaan kun tässä on tämmöisiä kuvia, kustantajalle tulee kovat tappiot ja menee 10 vuotta ennen kuin siinä kustantamossa mitään sarjakuvaa edes yritetään uudelleen.      

Lainaus
Vaikkei kilpailu olekaan niin itsellä on itsepintainen kuva että Puupäähattu taitaa olla pitkäikäisimpiä sarjakuva-alan palkintoja ihan globaalisti heti Reubenien jälkeen, Eisnerit ja Angoulemen palkinnot ovat tietty isompia ja ihan eri näkyvyyden saavuttavaia mutta (ja kun tulee muistista tähän aikaan yöstä voi hyvin olla väärinkin) paljon tuoreempia iältään.

On myös Ruotsin seriefrämjandetin Adamson-patsas, jota on jaettu vuodesta 1965 sekä ruotsalaiselle että ulkomaalaiselle tekijälle. Saattaa hyvinkin olla Puupäähatun esikuva. 

tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
Sivuja: 1 ... 14 15 16 17 18 [19] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: