Kuten kaikki uusinta Ankkalinnan Pamausta lukeneet (kröhäm) tietävät, Kivekkään muistelmakirja tulee ulos 15.5.
Tiedote: Armoitettu Ankka-tietäjä julkaisee odotetut muistelmansa
Markku Kivekkään Disney, Aku & minä kokoaa Suomen Disney-historian
Ensi viikolla ilmestyvässä Disney, Aku & minä -kirjassa Aku Ankka -lehden legendaarinen päätoimittaja Markku Kivekäs käy läpi mittavaa uraansa sekä Disney-fanina että Aku Ankan toimittajana. Koko työuransa Ankkalinnassa viettäneen Kivekkään muistelmat ovat huima sukellus Suomen Disney-historiaan. Haastattelumuotoisen kirjan on toimittanut toinen suomenkielisen Disney-sarjakuvan arvostettu veteraani, Pekka Tuliara.
Markku Kivekkään pitkä ja ansiokas taival Disney-tietäjänä alkoi jo 1960-luvun alkupuolella television ikimuistoisten Tupla tai kuitti -tietokilpailujen voitoilla vuosina 1962 ja 1965. Hän on myös yksi harvoista suomalaisista, joka on tavannut itsensä Walt Disneyn. Tämä tapahtui Kaliforniassa vuonna 1966 ja sinetöi tuolloin lopullisesti helsinkiläisen nuorukaisen uravalinnan.
”Markun vuosikymmenestä toiseen jatkunut täydellinen omistautuminen Disneyn ja Ankkalinnan asialle on merkittävä syy Aku Ankan ainutlaatuiseen suosioon Suomessa. Markun muistelmia on ehditty toivoa monelta taholta ja niiden kokoaminen tuli ajankohtaiseksi, kun hän täyttää tänä kesänä 60 vuotta ja siirtyy eläkkeelle. Täytyy myöntää, että kirja on paljastanut meille muillekin Ankkalinnaan vihkiytyneille aivan uusia käänteitä vuosien varrelta”, kirjan toimitustyössä mukana olleet Aku Ankan ja Roope-sedän päätoimittajat Jukka Heiskanen ja Riku Perälä toteavat.
Disney, Aku & minä -kirjan haastattelut on tehnyt ja muistiin kirjoittanut Roope-setä-lehden emeritustoimitussihteeri Pekka Tuliara, joka tuntee Kivekkään vuosikymmenten takaa. ”Harvalle meistä lankeaa se onni, että harrastus kääntyy työksi. Markulle tämä toteutui lähes 40 vuoden ajan. Minulla oli kirjaa tehdessä suuri ilo palata taas hetkeksi lentämään Ankan siivellä Markun kanssa”, Tuliara sanoo.
Haastattelumuotoon tehdyssä kirjassa herrat käyvät läpi muun muassa Disneyn piirroselokuvat 1950-luvulta tähän päivään asti, Aku Ankka -lehden tulon Suomeen 1951, lehden toimitustyön ja kehutun kieliasun taustat, tapaamiset Carl Barksin, Don Rosan ja monien muiden sarjakuvasuuruuksien kanssa sekä Disneyn merkityksen keräilykohteena. Haastattelujen, artikkelien ja runsaslukuisten valokuvien sekä ystävien kommenttien lisäksi kirja pitää sisällään myös Barksin kuuluisan Takaisin Klondikeen -sarjakuvan kokonaisuudessaan.
Disney, Aku & minä – Markku Kivekäs muistelee
- Kovakantinen kirja, 192 sivua
- Ilmestyy 15.5, myynnissä kirjakaupoissa kautta maan
- Suositushinta 37 €