Äänestys

Mikä on paras koko sarjakuva-albumille?

Normaali albumi (n. A4)
56 (72.7%)
Akuankkakoko (n. B5)
15 (19.5%)
Pokkari
5 (6.5%)
Muu, mikä?
1 (1.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 70

Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-albumin koko  (Luettu 19280 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #15 : 18.02.2004 klo 10:33:56 »
A4 tai isompi rauhallisesti taide-elämyksenä kotona, mutta pokkari kiireisessä bussissa, kun olen menossa töihin. Kaikissa koissa on puolensa  8)

Jarmo

  • tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 164
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #16 : 18.02.2004 klo 10:44:31 »
*niks*....varsinkin pikkukustantamot julkaisee melkein vain ja ainoastaan B5 koossa.... *naks*.....että pitäisikö mm. edellä mainittujen pikkukustantamoidenkin siirtyä isompaan kokoon vai mitä?

Vähän riippuu... ei minun mielestä olisi mitään mieltä alkaa jotain Tilsaa kovin isoon kokoon venyttämään. Kaikki kunnia miehen loistaville sarjakuville, mutta kyllä sen taiteen nyansseista pääsee nykykoossakin ihan riittävän perille.

--
Ja mitä aku-ankkaan tulee, niin ei Aku Ankan Parhaat (parhaita?) albumisarja mikään huono veto ollut. Vaikkei A4 ollutkaan.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2004 klo 10:46:13 kirjoittanut Jarmo »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #17 : 18.02.2004 klo 11:57:41 »
Luin just Pikoa ja Fantasiota Semicin pokkarista. Sehän on näitä missä alun perin isot albbarit pilkotaan pienemmiksi. Kolme ruutua päällekkäin siihen oli saatu sopimaan. Taiteilijoiden kynänjälki tai pikemminkin sommittelu vaikutti raiskatulta vain muutamassa kohtaa. Yllätyin oikein. Noin yleensä, ite en nää pokkarikoossa muuta haittaa kuin sen, että ei pääse kunnolla revittelemään isoilla yllätysruuduilla.  Osa sarjakuvan keinovalikoimasta jää siis puuttumaan. Mut toisaalta, jos on hiljaisempi tarina...

Olen muuten huomannut saman kuin Jukka, kovin pientä ei kynene enää lukemaan. Tässä suhteessa Chris Ware on suurin kauhistus. Harmittaa kun menee hyvä taide hukkaan. Pokkarikoossa kuitenkin myös tekstin (piste)koko vaikuttaa. Siinä mielessä se on tarkkuusaspektissa aika lähellä sanomalehtistrippiä.

Ja hei. Kun puhutte sivumäärästä liittyen tarinan pituuteen, niin muistakaa myös ruutujen määrä. Asterixit ja Tintit olis pokkareina tai B5:ssä /A5:ssä julmetun paksuja opuksia!
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #18 : 18.02.2004 klo 12:20:58 »
Luin just Pikoa ja Fantasiota Semicin pokkarista. Sehän on näitä missä alun perin isot albbarit pilkotaan pienemmiksi. Kolme ruutua päällekkäin siihen oli saatu sopimaan. Taiteilijoiden kynänjälki tai pikemminkin sommittelu vaikutti raiskatulta vain muutamassa kohtaa. Yllätyin oikein.

Hirveitä nuo musta oli... Ranskassa ja Epsanjassahan noita tommosia on ilmestyny kauheet pinot. Pienessä koossa ei ole mitään vikaa, jos vaan piirtäjä on sen itte siihen kokoon piirtänyt, summannu ja sommitellu. Vaikka parempi noin, kuin että olis suoraan kutistettu.

Lainaus
Asterixit ja Tintit olis pokkareina tai B5:ssä /A5:ssä julmetun paksuja opuksia!

paitsi jos ne kutistetaan suoraan. Olen nähnyt joitakin englantilaisia laitoksia Tinteistä ja Asterixeista kooltaan about B5, "ankkakoko", ja niissä sivut oli kutistettu siihen. Ei hyvä....
No, alkupään Tintit oli kolmirivisiä ja oikeestaan pokkariksi sopivia 128+ sivuisia. Mutta kun Hergé itse teki ja valvoi muutostöitä 62 neliriviseen sivuun, niin se on OK.
 
Timo

Gamma

  • Jäsen
  • Viestejä: 159
  • Miu
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #19 : 18.02.2004 klo 19:06:14 »
Minua niiku riepoo, kun hyllyssä on melkoinen määrä sarjakuva-albumeita, ja sitten ne eivät kuitenkaan ole keskenään ihan saman kokoisia, eivätkä asetu sinne hyllyyn nätisti :/

Minä en tykkää muista, kun semmoisista suunnilleen A4:n kokoluokkaa olevista. En minä tykkää aanelosista kyllä oikeesti yhtään, mutta minusta olisi kauhean kivaa, jos kaikki albumini olisivat keskenään ihan saman kokoisia ja istuivivat sinne hyllyyn nätisti.

Nämä mielipiteet kuulostavat kauhistuttavilta, kun luen ne. Huh. Hävettää oikein.
Sitten jos itse julkaisisin oman albumin, niin haluaisin kumminkin, että se on erikoisemman mallinen. Ylen ristiriitaista.

Hizi, pitäisi aina esikatselussa lukea viestinsä kokonaan, niin ei tarvitsisi jäljempänä korjailla kirjoitusvirheitään
« Viimeksi muokattu: 18.02.2004 klo 19:07:29 kirjoittanut gamma »

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #20 : 18.02.2004 klo 20:02:01 »
Mää tykkään pokkari-koosta. Kukaan ei sais piirtää sarjakuviaan niin isoon kokoon etteikö niitä huoleti voisi B6-koossa julkaista. Ei kukaan.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #21 : 18.02.2004 klo 20:45:10 »
Timo: "Hirveitä nuo musta oli..."

Se nyt on vähän kuinka sen ottaa. Olen tässä yrittänyt luopua kaikesta hifistelystä, ja pakko se on myöntää, että ei minun lukunautintoni juurkaan siitä kärsinyt, että sivut oli uudelleen taitettu.
Toki kannatan piirtäjän/taiteiljan mahdollisimman suurta valtaa teoksiinsa. Mutta näin se nyt vaan on. Hyvä juttu on hyvä juttu, vaikka sen lukis pilkottuna muotoon ruutu per sivu.
Pokkarit, joissa strippejä julkaistaan 3 ruutua  päällekkäin, on sen sijaan minusta aika kenkkuja. Kumma juttu sinänsä?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #22 : 18.02.2004 klo 21:57:29 »
En noista tiedä, mutta "Mina Aku Ankka" sarjan kirjoissa oli tosi ilkeästi pilattu monta monituista Barks-klassikkoa vääränlaisella ruutujaolla. Ja kun Barks vieläpä näki sen eteen aina vaivaa :'(

Monta klassikkoa olen silti noista lukenut ei sen puoleen :)

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #23 : 18.02.2004 klo 22:55:46 »
Minusta B5 on oikein hyvä. Näihin kotimaisiin pienjulkaisuihin se soppii erinomaisesti. Pokkarit ovat rasittavia, niiden lukeminen on yhtä tihrustamista ja sivujen kääntelemistä. Sopii parhaiten Tenavien kaltaisten strippikokoelmien julkaisuun.

Ne Semicin "laatupokkarit" olivat kyllä aika karseita. Ruutujahan oli jouduttu pilkkomaan oikein urakalla, sahaamaan keskeltä poikki ja pistämään toinen puolisko seuraavalle riville. Ei se nuorempana kyllä häirinnyt kun ei sitä silloin tajunnut...

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #24 : 19.02.2004 klo 09:37:12 »
Pokkareissa on huonona puolena myös se, että liimaselkä syö aika tavalla julkaisupintaa. Ihan sinne aukaman sisään ei kannata mitään laittaa. Tekstipokkareissahan kapea palsta sen sijaan toimii mainiosti.
Sinänsä mielenkiintoista, miten erilaisia B5 ja (noin)A4 sivut ovat. Pinta-alaeroa on kumminkin aika monta prosenttia. Puhumattakaan sitten sellaisesta Asterix tyyppisestä leikatusta A4:stä. Ja kuinka moni tekijä tai julkaisija tämän lopulta ottaa huomioon?!
Eipä sillä, että sarjakuvajulkaisuille minusta olisi joku yksi koko. Muistellaanpa vaan vanhoja sunnuntaisivuja. Osaan sarjiksista sopii se, että niihin kirjaimellisesti uppoudutaan ja osaa sopii tihrustella vaikka pokkarista. IMHO. Supersankareille kyllä tuo B5 on ainoa oikea koko  ;)
« Viimeksi muokattu: 19.02.2004 klo 09:38:55 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #25 : 19.02.2004 klo 11:48:52 »
Eipä sillä, että sarjakuvajulkaisuille minusta olisi joku yksi koko. Muistellaanpa vaan vanhoja sunnuntaisivuja.

Aivan. Ajatellaanpa vaan sanomalehden sivun kokoista albumia! Olisko hauska lukea? :-) Mutta siihen kokoon ne aikoinaan tehtiin julkaistavaksi. Ajatelkaa mielessänne tuon kokoista Prince Valiantia tai Pikku Nemoa hehkuvissa väreissä. Sarjakuvan cinemascope ja technicolor! Ja sitten kun se painetaan uudelleen albumissa pieneen A4 -kokoon kutistettuna, niin että ohuimmat viivat katoavat ja muut menevät tukkoon ja värit (jos niitä uusintajulkaisussa on) on tehty uusiksi jonkun tumpelon toimesta.  :'(

Timo

Avalkis

  • Valveunessa
  • Jäsen
  • Viestejä: 324
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #26 : 04.04.2004 klo 22:44:42 »
A4:ä äänestin; Barksin Aku Ankan parhaat -sarja,
monet muutkin Disney-albumit ja Taru sormusten herrasta -albumit
ovat suosikkeja; keräilyllisestikin.
Vaikka on Aku Ankka -kokokin mukava ja ainakin materiaalina helpompi lukea,
keräilijänä kun toisaalta tuppaa olemaan ylivarovainen albumeiden kanssa,
etenkin niiden kansiin kun tulee helposti taittojälkiä
niin ilmavaa lehtimateriaalia käsittelee helpommin ;).
http://www.jukkaeronen.com - Suomen luonnosta inspiroituneita fantasiasarjakuvia ja scifi-elokuvia & ambient-musiikkia

Canard

  • Jäsen
  • Viestejä: 718
  • Der Zorn Gottes
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #27 : 06.04.2004 klo 20:14:52 »
Tämä tyypillinen graafisen novellin koko, onko se sitten B5, +200 sivua, mustavalkoisena.

Storm

  • Jäsen
  • Viestejä: 335
  • Elämä ei ole aina helppoa.
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #28 : 07.04.2004 klo 08:41:17 »
A4 on ihan paras ja siihen kunnolla sivuja.
Mutta pokkarista ei olisi mitään iloa, sillä se on aika pieni ja kuvat menee pieneksi, mitä ne alkuperäisinä ja se kyllä hieman tympäisee jossakin mielessä. Itse omistan tosin kolme X-Men albummia A4:sena ja se on ihan hyvä koko.
I live, when my heroes live...

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Sarjakuva-albumin koko
« Vastaus #29 : 07.04.2004 klo 21:59:42 »
Juup, tässäpä kai sisältö (muoto, sommittelu jne.) on tärkeä tekijä kokosuhteeseen.

Eikös Jasonin 'Hys' ole jotakin B5, ruudutus on 2x3 ja juuri sopiva luettavuudella ja harmoonisuudella. Kutistaa voisi ehkä hieman mutta ei missään nimessä venyttää isommaksi!

Tukiaisen 'Postia Intiasta' on passelia kokoa, mitä se olisi A4 kokoisena? (Originaalithan tosin oli mustaakseni vaikka niitä Katja saksikin ja teippaili kasaan ... ) Taikkapa sitten 'Tyttö ja Mummo'?

Ja taasen toisesta päästä, mitä olisi Kovácsin yksityiskohtaiset sarjikset kutistettuna pokkari-kokoon? Toivotonta tirhustelua, luulen!  

Eisnerin 'Talo Bronxissa' on lähinnä kai pokkari-kokoa. 'Spirit' taasen on tehty isompaan lähellä A4 ... eihän niitäkään voi toisiinsa kooltaan vaihtaa?!

Eikös melkein kaikki sarjikset tehdä joku määrätty julkaisukoko jo tekijällä mielessä?
Julkaisijat kaiketi määräilee lompakollaan miettien missä koossa ja muodossa julkaisee, mutta pitäisipä siinä mielestäni arvostaa enempi itse tekijän mielipiteitä ...

 -- j --
« Viimeksi muokattu: 07.04.2004 klo 22:00:23 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.