Kirjoittaja Aihe: Ilman naista  (Luettu 20088 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Ilman naista
« Vastaus #75 : 12.03.2012 klo 16:56:04 »
No nyt on sitten nähty näytteet sarjasta "Ilman naista", ja en voi kuin ihmetellä mitä keskustelua se oikein herättää suuntaan tai toiseen? Tuollaista lähikaupan ilmaisjakelulehti -tasoista materiaalia on 13 tusinassa, ja jos se on Suomalaisen Sarjakuvan Tulevaisuus niin huonosti menee. Kuka tuota lukee? Ladottu fontti, karmeat liukusävyt ja piirrosjälki kuin Reiman kädet olisi kipsattu lentokonekipsiin - sisältö jotain kotinurkan kirjoituspöydältä haiskahtavaa väkisinväännettyä huumorin lajia joka kangistui kaavoihinsa jo 1920-luvulla. Yks markkinointipäällikkö yritti kerran tarjota just tuollaisia käsikirjoituksia, ja vieläkin naurattaa. Ei mistään hinnasta.

Mä en voi selittää tätä keskustelua muuten kuin että Emppu joka on ilmeisesti vielä teini-ikäinen ei oo nähnyt kovin montaa eri sarjakuvaa ymmärtääkseen että roskan määrä on vakio, ei siitä tarvi hermostua, pitää vain pyrkiä itse tekemään parempaa. Niitä jotka eivät osaa eivätkä ymmärrä on kuitenkin aina olemassa, heitä pitää lempeästi kannustaa muihin harrastuksiin eikä suuttua lukemastaan. Loppujen lopuksi on aika surullista, jos kamalasti tykkäis tehdä jotain mutta ei vaan osaa.

Anteeksi tasapuolisesti kaikille, mutta en nyt jaksa olla kiltti :)

Kivi
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:34:37 kirjoittanut Curtvile »

Inka

  • Jäsen
  • Viestejä: 90
Vs: Ilman naista
« Vastaus #76 : 12.03.2012 klo 18:33:05 »
Pakko liittyä keskusteluun ja todeta, että tällä menolla Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus todella on "ilman naista" sarjakuva. Veikkaan, että blogin kävijämäärä on kasvanut ainakin kaikilla niillä ihmisillä, jotka ovat tämän artikkelin lukeneet. Itsekin oli pakko käydä noita lukemassa. Ja täytyy sanoa, näin täysin täysi-ikäisenä ja järkisenä naisena, että en kokenut minkäänläaista tunnetta mihinkään suuntaan noita lukiessa.

 Koska Suomesta löytyy niin valtava määrä muuta parempaa, laadukkaampaa ja ajankohtaisempaa sarjakuvaa, niin voisitteko ystävällisesti siirtyä puhumaan niistä. Esim. Kiasman sarjakuvanäyttelystä? Sielläpä oli mielenkiintoinen lähestyminen sarjakuvaan kollaasien, maalausten ja kummallisten mallisten palikoiden kautta.

 Toki voitte myös vierailla minun blogissa ja tehdä kuuden sivun väittelyn siitä, kuinka huonoa materiaalia kehtaankin suoltaa internetin syviin syövereihin. Minullekin kelpaisi lukijapiikki...
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:34:47 kirjoittanut Curtvile »

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Ilman naista
« Vastaus #77 : 12.03.2012 klo 18:46:15 »
Kivi: No sentään toinen meistä, koska muuten löisin vyön alle niin, että raikaa. Mun mielestä mun makuni/käsitykset sarjakuvaskenestä on aika toisarvoisia, jos keskustelen paskasta huumorista. Ainakin käsittääkseni tästä on puhuttu viimeiset sivut. En mä missään kohtaa ole väittänytkään, että tää olisi jotenkin oikeasti noteerattava sarjakuva suomalaisessa skenessä, vaan se, että näemmä joku meni mun trollaukseen, kuten minä menin Vesan trollaukseen(ko? Pliis sanokaa, että se oli trollaus!). Pahoitteluni, jos ketju tämän osalta pilalta, opettelen tekemään oman topiccinsa ensi kerralla. Siitä en ole pahoillani, että huomasn edes joidenkn joutuvan miettimään asioiden eteen, mikä oli se syy, miksi halusin tuoda tämän huumorin esille.

Tuipal; juuri samasta syystä, miksi miehet toimimassa pelkän libidonsa johdattelemana kaiken kansan keskellä koetaan hyvin usein seksistiseksi.

Mon of Olay; ensimmäinen reaktio kaveriltani:"Mä en koskaan enää mene bussiin". Mä sentään psytyin osaltani samaistumaan niihin, mutta esitystapansa takia ne ovat luotaantyöntäviä. Se, että yritetään kuvata jotain suloisesti paljastamalla, että näin alistetaan naisen itsemääräämisoikeutta omasta itsestänsä, on tahditonta, se enemmänkin romantisoi sitä. Granted, hyvin realistista, ja tasan tarkkaan tapahtuu molemmilla sukupuolilla, mutta toisella sukupuolella on vain pakottava tarve tuoda nämä asiat esille miettimättä, miten tahdittoman kuvan itsestänsä antaa. Nimim. "Anteeksi, nyt puhun kokemuksesta"

Aura; sen takia mä haluaisin, että ihmiset katsoisivat hieman itseensä, ennen kuin päättävät, että kaksinjaottelu on jotain sellaista, mistä tehdä ja repii huumoria. Granted, mikä vastaveto tämä nyt olikaan Naisen Kanssa-sarjakuvaan, mutta kyllä nää "natsimuumiot" ovat osoittaneet, että siitähän on hyvä tehdä huumoria, oli se sitten niin laiskaa, väsynyttä ja paskaa.

Markku; jos niitä on olemassa, ei se tarkoita, että ne olisivat sen eettisempiä. Granted, ne voi antaa oman tökerön vivahduksensa muusta sarjakuvasta, mutta ei se niistä sen parempia tee. Ei naisille tarkoitettu miesten lätkimissarjakuva ole hyvää, en mä ainakaan osaa sellaisesta nauttia (kuten aikaisemmin sanoit, jotkut Tiitu Takalon sarjakuvat lukeutuvat tällaisiksi).
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:35:00 kirjoittanut Curtvile »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Ilman naista
« Vastaus #78 : 12.03.2012 klo 19:05:41 »
Mon of Olay; ensimmäinen reaktio kaveriltani:"Mä en koskaan enää mene bussiin".
Hmm, joo, myönnetään, en minäkään haluaisi että bussissa tulisi olo että "ai niin, tuo vieressä istuja voi aatella jotain että..." Julkisissa kulkuvälineissä kun on Suomessa tottunut ajattelemaan, että saa matkustaa rauhassa. Maailmassa kun on kaikenlaisia namusetiä ja -tätejä ihan tarpeeksi, ettei haluaisi alkaa epäillä jokaista vastaantulijaa.
Tässä tapauksessa stereotypioilla leikittely on siis voinut vahvistaa ainakin yhden ihmisen ennakkoluuloja.

Koska Suomesta löytyy niin valtava määrä muuta parempaa, laadukkaampaa ja ajankohtaisempaa sarjakuvaa, niin voisitteko ystävällisesti siirtyä puhumaan niistä.

Totta kyllä että ketju on mennyt tämän keskustelun takia aika lailla sivupoluille. Tosin yhdestä sarjakuvasta jutteleminen ei sinällään ole paha asia, vaikka ajankohtaisempaa tavaraa löysyisikin. Lukijapiikit ovat lukijapiikkejä, ihmiset jäävät vain jos oikeasti tykkäävät.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:35:14 kirjoittanut Curtvile »

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Ilman naista
« Vastaus #79 : 12.03.2012 klo 19:46:58 »

Mon of Olay; ensimmäinen reaktio kaveriltani:"Mä en koskaan enää mene bussiin".

 Ei naisille tarkoitettu miesten lätkimissarjakuva ole hyvää, en mä ainakaan osaa sellaisesta nauttia (kuten aikaisemmin sanoit, jotkut Tiitu Takalon sarjakuvat lukeutuvat tällaisiksi).

Noi oli kyllä aika surullisia tarinoita. Ei kai siinä oo mitään pelättävää, jos introvertti ihminen pääsee  muiden seuraan ainoastaan julkisessa liikenevälineessä, ja itsekseen kuvittelee miltä tuntuisi seurustella tapaamiensa ihmisten kanssa. Tekijä on maanisesti aiheensa vanki, vähän niinkuin se jonkun naisen sarjakuva siitä kuinka kamalaa on kun ei voi saada lasta. Sitä jotkut samanhenkiset taisivat kehuakin, itse en ole kohderyhmää.

Viittaatko Tiitun albumiin Tuuli ja myrsky, jossa ainoa hyväksyttävä mies oli se täysin kuohittu tapaus? Se ei musta tarjonnut kovin miellyttävää maailmankuvaa, mutta muutenkin oon sitä mieltä ettei asioita voi jakaa sukupuolisten stereotyyppien mukaan, saati sitten sukupuolen. Tuuli ja myrsky oli (poikkeuksellisesti jopa) miesajattelua käänteisenä; vertaa sitä vaikkapa Christer Nuutisen omiin (ei Pauli Kallion käsikirjottamiin), Joel Melasniemen tai vaikka mun sarjakuviini jotka kaikki on hyvin vähän "mieskerronnallisia" elementtejä sisältäviä, mutta joissa kaikilla on oikeus olla miehiä ja naisia olematta stereotyyppejä sukupuolestaan.

Meissä on kaikissa sekä mies- että naiselementtejä. Ja hyvä niin.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:35:25 kirjoittanut Curtvile »

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Ilman naista
« Vastaus #80 : 12.03.2012 klo 20:13:13 »
Ei naisille tarkoitettu miesten lätkimissarjakuva ole hyvää, en mä ainakaan osaa sellaisesta nauttia (kuten aikaisemmin sanoit, jotkut Tiitu Takalon sarjakuvat lukeutuvat tällaisiksi).

Itse tarkoitin vain sanoa, että Tiitun sarjakuvissa on naisnäkökulmaa, jopa siihen asti, että ne eivät aina aukene ainakaan minulle, useimmiten kuitenkin. En pidä Tiitun sarjakuvia mitenkään miesten lätkimisenä.

Meissä on kaikissa sekä mies- että naiselementtejä. Ja hyvä niin.

Tuokin asia on kuitenkin melko vähän käsitelty suomalaisessa sarjakuvassa. Ilmeisesti on kuitenkin selkeästi riskittömämpää sarjakuvittaa vauhtiviihdettä, kuten tämä ketju nyt osoittaa.

Kun tuo Pauli Kalliokin tuli mainittua, itse asiassa Paulin näkemykset ovat ihmissuhdeasioissa aika hienoja. Sen lisäksi melko positiivisia hengeltään ja ajatuksiltaan. Lukekaa Paulia! :)
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:35:39 kirjoittanut Curtvile »
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Ilman naista
« Vastaus #81 : 12.03.2012 klo 20:46:57 »
Kun tuo Pauli Kalliokin tuli mainittua, itse asiassa Paulin näkemykset ovat ihmissuhdeasioissa aika hienoja. Sen lisäksi melko positiivisia hengeltään ja ajatuksiltaan. Lukekaa Paulia! :)

Jep, mutta usein roolituksesta sisältönsä ammentavia, kuten vaikkapa Kati Kovacsin sarjatkin. Se ei tee niistä yhtään huonompia, tietenkään, ja humaani ymmärtämys on aina valttia, mutta kun oon tuossa joskus miettinyt mies- ja naiskerronnan muotoja niin piti hakea esimerkkejä.

Mies- ja naiskerronta ei tarkoita sitä, millaiset ovat tarinan elementit. Supersankarit tai sota eivät ole poikakerrontaa aiheensa vuoksi, vaan sen kautta miten tarina kuljetetaan, mitä kerrottaessa näytetään. Ryhmä-X on kaiketi nykyään kokonaan naislukijoille suunnattu supersankarisarjakuva. Naiskerronta ei ole ihmissuhdehömppää mitenkään oletusarvoisesti, viihdettä vain on helppo luoda konseptiin siinä kuin seikkailuja ja toimintaa toiseen. Sekä mies- että naiskerronnassa voidaan rakentaa tarina vaikkapa sen ympärille, että juodaan kupillinen teetä, mutta se esitetään eri tavoin.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:35:52 kirjoittanut Curtvile »

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: Ilman naista
« Vastaus #82 : 12.03.2012 klo 21:21:28 »
Mon of Olay; ensimmäinen reaktio kaveriltani:"Mä en koskaan enää mene bussiin".

Ööh, onko kaverillasi taipumusta solipsismiin ja ajatus että muita ihmisiä on ihan oikeasti olemassa on jotenkin ahdistava...?
Koska sori, tuota reaktiota en minä oikeasti kykene ymmärtämään.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:36:04 kirjoittanut Curtvile »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Ilman naista
« Vastaus #83 : 12.03.2012 klo 21:39:30 »
Tuokin asia on kuitenkin melko vähän käsitelty suomalaisessa sarjakuvassa.

En tiedä tuosta, jokainen hahmo jota kohtaan sekä miehet että naiset voivat tuntea sympatiaa tai  samaistua on oikeastaan juuri tuollainen sekä miehille että naisille aukeava hahmo.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:36:15 kirjoittanut Curtvile »

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Ilman naista
« Vastaus #84 : 12.03.2012 klo 21:59:23 »
En tiedä tuosta, jokainen hahmo jota kohtaan sekä miehet että naiset voivat tuntea sympatiaa tai  samaistua on oikeastaan juuri tuollainen sekä miehille että naisille aukeava hahmo.

Totta. Tarkoitin vain että hahmoissa olisi jotain syvällistä. Luullakseni Kivi tarkoitti että persoonassa on miehen ja naisen piirteitä, riippumatta siitä kumpaa sukupuolta on; harvoin on nähty, että suomalainen sarjakuvahahmo olisi niin mestarillisesti kuvattu, että tuollaista voisi päätellä.

Mutta joo, hahmojen kehityksen yksityiskohdat, vaikkakin kiintoisia asioita ovatkin, taitavat kuulua toiseen osastoon Kvaakissa. Varsinkin kun edellinen keskustelu oli juuri yksipuolisista näkökannoista.

Mutta summa summarum, hahmoista ja tarinoista kaikki lähtee. Moorcockia lainatakseni, toiminta on epäoleellista.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:36:26 kirjoittanut Curtvile »
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Mon of Olay

  • Fakta-police
  • Jäsen
  • Viestejä: 897
Vs: Ilman naista
« Vastaus #85 : 12.03.2012 klo 22:44:35 »
Mon of Olay; ensimmäinen reaktio kaveriltani:"Mä en koskaan enää mene bussiin". Mä sentään psytyin osaltani samaistumaan niihin, mutta esitystapansa takia ne ovat luotaantyöntäviä. Se, että yritetään kuvata jotain suloisesti paljastamalla, että näin alistetaan naisen itsemääräämisoikeutta omasta itsestänsä, on tahditonta, se enemmänkin romantisoi sitä. Granted, hyvin realistista, ja tasan tarkkaan tapahtuu molemmilla sukupuolilla, mutta toisella sukupuolella on vain pakottava tarve tuoda nämä asiat esille miettimättä, miten tahdittoman kuvan itsestänsä antaa. Nimim. "Anteeksi, nyt puhun kokemuksesta"
Työnnettyäni massiivisen libidoni pakastelokeroon kalapuikkojen viereen ja kulutettuani loppuun viimeisetkin rippeet empatiastani ja tunneälystäni uskon nyt viimein ymmärtäväni, missä mennään. Eipä siinä sitten mitään, asiat epäilemättä voi nähdä noinkin, jos siltä tuntuu. We just have to agree to disagree, tai jotain.      
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:36:38 kirjoittanut Curtvile »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Ilman naista
« Vastaus #86 : 12.03.2012 klo 23:25:21 »
Tuon ekan stripin voi nähdä niin monella tapaa, mun mielestä se on hyvin viaton, mutta sen voi nähdä helposti toisellakin tavalla: monilla (naisilla) on helposti ikävä olo jos tulee tunne että viereisellä penkillä istuja ajattelee itsestä "silleen", ja moni soisi että olisi ensisijaisesti henkilö eikä kävelevä objekti. Ymmärsin että se oli mitä emppu tarkoitti, mutta en ole ihan varma osaanko edes etäisesti selittää mitä ajan takaa. Tuli vain olo että tähän pitäisi yrittää etsiä jokin  selvitys, koska asiasta tuli härkänen jo aikoja sitten.

Tuollaisissa tapauksissa iskee helposti yliherkkyys jos aihepiiri ärsyttää jo valmiiksi ja jutun näkee eri tavalla kuin osa muista lukijoista. En sitten tiedä onko tuo juuri niitä kuuluisia sukupuolten välisiä eroja...? Ei tällaisesta kannata tapella.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:36:51 kirjoittanut Curtvile »

Malpo

  • Vieras
Vs: Ilman naista
« Vastaus #87 : 13.03.2012 klo 02:56:17 »
Pomppaan keskusteluun postatakseni tämän:



Yhyhyyy naiset on pinnallisia paskoja jotka tykkää vaa pahoist pojist :'((( Niinpä niin, ei yhtään naisia yleistävää heh heh.

Muuten vain ärsyttävä strppi:



Buhuuuu kusipäät saa kaikki naiset nice guys finish last miksei naiset tajuu et mä oisin parempi mieheke ku noi saastaset nilkit nimeltä "muut miehet kuin minä" yhyhyy.

Niin joo, voisikohan jopa sanoa että tälläisillä kitisijä-miehillä on tapana olla myös lievästi miesvihaisia, ottaen huomioon miten muut jätkät nähdään? Koska jokainen jätkä joka saa pillua = mulkku nilkki apina joka haluaa vain pillua eikä missän tapauksessa voi olla hyvä ihminen, kuten minä.

edit:



Bla bla aivan ilmiselvästi naiset eivät halua aitoja miehiä/ihmisiä vaan ovat kakkapäitä jotka haluavat muuttaa miehessä kaiken blaa.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:37:07 kirjoittanut Curtvile »

jinroh

  • Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Viestejä: 964
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Vs: Ilman naista
« Vastaus #88 : 13.03.2012 klo 06:49:26 »
Muuten vain ärsyttävä strppi:




Juu. Miksi tainnutusnuoli on tuolla puolella?
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:37:21 kirjoittanut Curtvile »
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Ilman naista
« Vastaus #89 : 13.03.2012 klo 07:09:46 »
Ja taas tuli itselleni yllätyksenä kuinka tajuttoman tyhmä minä itse olen. Tässähän on viisautta vaikka kuinka:

Pakko liittyä keskusteluun ja todeta, että tällä menolla Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus todella on "ilman naista" sarjakuva.

...

 Minullekin kelpaisi lukijapiikki...

Jos tällaiset aiheet koskettavat näin monen ihmisen tunteita ja saavat ihmiset keskustelemaan näinkin energisesti, täytyy sanoa, että ihmissuhdesarjakuvilla on potentiaalia vaikka mihin. Jospa nämä ihmissuhdekoukerot ovat 2010-luvulla samassa asemassa kuin 1980-luvussa supersankarit?

En olisi pahoillani, ainakin, jos trendi olisi eurooppalainen ja edistäisi suomalaisten esiinpääsyä.

(Hehee, palasin topicciin?)
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:37:33 kirjoittanut Curtvile »
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.