Kirjoittaja Aihe: Kirjastot  (Luettu 62282 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Kirjastot
« Vastaus #30 : 24.11.2003 klo 19:04:27 »
Itse mieluummin kyllä ostan, kuin lainaan sarjakuvani, varsinkin harvinaisemmat teokset, koska kirjastoa hyödyntämällä en koe tukevani sarjakuvatoimintaa. Vasta kun pistän ex-markat liikkeelle, niin joku jossain noteeraa, että sarjakuva on ostettu eli joku lukee ja joku tienaa ja kannattaa julkaista lisää.

Toi on loistava pointti. Jos kukaan ei osta sarjiksia niin ei niitä kukaan julkaisekaan.

Mä itse ostan luksussarjikset kaupasta. Esim. Luupäät! Kirjastosta lainailen kaikkea sellaista, mitä lueskelee paremman puutteessa ja myös sellaiset oudot, mitä ei muuten koskaan tulisi luettua. Maus:n kovakantisena haluaisin ostaa seuraavaksi. Se on vanha klassikko, mutta melko kallis! Toivottavasti saamme sarjakuvat pian kirjastokorvauksen piiriin.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2003 klo 19:05:32 kirjoittanut Hazart »

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Re:Kirjastot
« Vastaus #31 : 25.11.2003 klo 11:58:20 »
Voi hyvät hyssykät. Onhan ne kirjastotkin ne sarjakuvat ostaneet...

Ja ulkom. sarjiksia voi seurata kattavammin kirjastosta, kaikkea kun ei ole varaa ostaa. Osa kirjastojenkin tarkoituksesta on tukea kulttuuria, ja kyllähän tämäkin tukee. Ja kun on kirjastosta jotain mielenkiintoista löytänyt niin voin sen jälkeen ostaakin jos katson että julkaisu sietää useamman lukukerran. Yleensäkin ostan tällä periaatteella että sietääkö useamman lukukerran...

Kirjasto on köyhän ystävä  ;D

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Kirjastot
« Vastaus #32 : 25.11.2003 klo 12:08:17 »
Niin ne kirjastot ovat ostaneet sarjakuvat mutta jos sata ihmistä lukee sarjakuvan ja piirtäjä saa siitä vain yhden hinnan... Sitä paitsi jos haluaa kerätä kokoelmaa niin ostaa itse kaupasta.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Re:Kirjastot
« Vastaus #33 : 25.11.2003 klo 12:24:34 »
Niin ne kirjastot ovat ostaneet sarjakuvat mutta jos sata ihmistä lukee sarjakuvan ja piirtäjä saa siitä vain yhden hinnan...

Tämän vuoksihan maksetaan ns. kirjastoapurahaa kirjaston levittämille tekijöille. Sarjakuvantekijöitä tämä tuki ei koskenut ennen kuin vasta hiljattain, kun päätös apurahojen jakamisesta myös heille tehtiin.

Wilpuri

  • Vellihousu
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 279
  • Jaa kuka?
Re:Kirjastot
« Vastaus #34 : 25.11.2003 klo 12:26:19 »
Kirjasto on köyhän ystävä  ;D

Minä siis ilmeisesti syljen ystäväni päälle... no en sentään. Esim Halo Jonesit ym. on tullut luettua vain kirjaston avustuksella. Kirjaston kautta tutustuin myös suosikkiini Luupäähän... jotka tuli sitten ostettua pika vauhtia.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Re:Kirjastot
« Vastaus #35 : 25.11.2003 klo 15:58:31 »
Niin ja muuten: harrastan kirjallisuutta ja musiikkia (siis en soita tai kirjoita vaan luen ja kuuntelen) ja ilman kirjastoja kyseiset harrastukset olisivat huomattavasti suppeampia - ja minun elämäni paljonkin tylsempää ja tyhmempää.

yrjö alkio

  • Jäsen
  • Viestejä: 28
  • opetus
Re:Kirjastot
« Vastaus #36 : 26.11.2003 klo 09:39:49 »
minun kunnan sarjakuva tarjonta on varsin huono. kyllä siellä on Sarjari julkaisuja kaksi kappaletta ja myös Joakim Pirisen Myrsky hiekkalaatikossa ja ihmeellinen Hämenlinnan kirjaston sarjakuva? en edes asu hämeenlinnassa.

mutta kaupungin kirjastosta käyn lainaamasta paljon kun sillä on paljon Suuria Kurpitsoja ja Bad Vocumeja.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Kirjastot
« Vastaus #37 : 26.11.2003 klo 16:24:39 »
Kirjastorahoja leikattiin taannoin rankasti ja sen kyllä huomaa. Ilkkaremestä ja artopaasilinnaa on rutkasti, mutta sarjakuvia, kirjastojen tunnetusti luetuinta aineistoa, ei hankita kuin vahingossa. Useimmissa kirjastoissa on kyllä lappuja ja kyniä, siitäpä riipustamaan hankintatoiveita. Harva kirjastotäti tahi -setä edes tuntee sarjiksia niin paljon jotta osaisi niitä hankkia.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 046
  • <><
Re:Kirjastot
« Vastaus #38 : 26.11.2003 klo 16:28:24 »
Täällä Tampereella huomaa, miten esim. Kukunor vaikutti kirjaston valikoimaan. Ulkomaalaisissa kokoelmissa (mitä täältä löytyy ihan mukavasti) on melkein kaikissa merkintä, että on ostettu Kukunorista.
Kukunorin lopettamisen jälkeisiä sarjakuvia löytyykin sitten vähemmän.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

yrjö alkio

  • Jäsen
  • Viestejä: 28
  • opetus
Re:Kirjastot
« Vastaus #39 : 26.11.2003 klo 18:34:47 »
onhan minun kunnassa noita Asterixeja ja muita "suosittuja" mutta ei underground sarjakuvia. mutta ei Lucky Luket ole huonoja mutta ei jaksa lukea.

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re:Kirjastot
« Vastaus #40 : 03.03.2004 klo 16:40:46 »
Tunnustan: olen kirjastojen suurkuluttaja. Syynä opiskelijaelämän turruttava kamppailu köyhyysrajan alapuolella. Kirjastosta olen tilannut ja lukenut varmasti jo satoja kirjoja, levyjä ja sarjiksia käypään tilaushintaan 0,50 € / kpl. Sarjisfestareille mennessäni koetan kyllä varata mukaani tukun kahisevaa, koska hulluksihan siellä tyhjätaskuna tulee... Divareita tulee myös toisinaan kierrettyä. Sitten joskus kun olen varoissani (liikuttavaa optimismia...), haluan kyllä ehdottomasti tukea tiettyjä kotimaisia piirtäjiä ostamalla heidän teoksiaan.

Pari viikkoa sitten vieraillessani vanhan kotikaupunkini Lahden kaupunginkirjastossa olin saada slaagin sarjishyllyllä. Helkkarinmoinen määrä laatusarjakuvaa vanhoista klassikoista upouusiin hitteihin :o  Sieltä lähti mukanani lainaan mm. Ghost World, pari Laikku-antologiaa, Nakki & Tappi sekä Munkkeja, nunnia & donitseja. Sydän vereslihalla olen sen jälkeen katsellut nykyisen kotipaikkani Kontulan kirjaston paria kuppaista hyllyä, joilta löytyy samat iänikuiset Mämmilät, Lucky Luket ja Tintit (millään tavalla näitä sarjakuvia väheksymättä). Täytynee taas lähteä käymään kotopuolessa ja varata suurehko säkki mukaan uusia sarjislainauksia varten.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2004 klo 16:42:47 kirjoittanut Hanna »
Klik klik --> Sarjisblogini

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Kirjastot
« Vastaus #41 : 03.03.2004 klo 19:23:11 »
Pari viikkoa sitten vieraillessani vanhan kotikaupunkini Lahden kaupunginkirjastossa olin saada slaagin sarjishyllyllä. Helkkarinmoinen määrä laatusarjakuvaa vanhoista klassikoista upouusiin hitteihin

Tuo on muuten aivan totta. Lahdessa on toistaiseksi paras sarjisvalikoima ainakin monipuolisuuden suhteen kun kirjastoista puhutaan, mitä olen nähnyt. Toinen Lahden läheltä löytyvä kunta on Heinola, jossa pari vuotta sitten uudistettu kirjasto on lähes samaa kokoluokkaa kuin Lahdessa, vaikka asukkaita on vain neljännes Lahden populaatiosta. En ole missään tämän kokoisessa kaupungissa (alle 25 000) nähnyt mitään vastaavan kokoista. Saas nyt nähdä, mitä saavat aikaseks, kun saavat vihdoin sen keravan kuppasen kirjastonkin vaihdettua uuteen ja uljaaseen palatsiin...

Sarjakuvavalikoima Heinolassa on kuitenkin kaupungin kokoon nähden aivan ilmiömäinen. Tämä johtuu osittain siitä, että Heinola rikastui muutamia vuosia sitten hienoilla asukkaita aluksi raivostuttaneilla energiayhtiökaupoilla ja toisaalta siellä on aika paljon isoja tunnettuja tehtaita. Nää rahat on ilmeisesti ainakin osittain nyt sitten käytetty kulttuuriin. Hiljattain uusittu kaupunginjohtaja onkin kokemukseni mukaan loistotyyppi ja kulttuurin perään. Rakennettiinhan sinne hiljattain kansallisesti tunnettu kesäteatterikin. Nykyisin vanhassa kotikaupungissa on miellyttävää käydä, sillä se muuttuu hurjaa vauhtia. Ja kun omistaa Lahden ja Heinolan kirjastokortit, niillä saakin Päijät-Häme-reissusta jo paljon irti... Lahdesta minä kuitenkin kaiken lopulta haen, jos en muualta löydä.

Pääkaupunkiseudun kirjastoissa on se ongelma, että niitä on liikaa ja liian tiheään ja niiden valikoimat yksittäisissä kirjastoissa on onnettoman pienet...

Lainaus
Täytynee taas lähteä käymään kotopuolessa ja varata suurehko säkki mukaan uusia sarjislainauksia varten.

Odotapa vain Hanna! Kumpi ehtii ensin! Tosin mun täytyy ensin maksaa mun kirjastosakot, ennenkuin pääsen vetämään kaikki opukset sun nenän edestä...  ;D

Ankka89

  • Jäsen
  • Viestejä: 21
Re:Kirjastot
« Vastaus #42 : 03.03.2004 klo 20:10:04 »
Kyllä kirjastosta joskus tulee sarjiksia lainailtua...
Viimeksi tänään kävin kirjastossa, mukaan ei kyllä tullut yhtään sarjakuvaa... ehkä siksi, että kävin aikaisemmin päivällä eräässä divarissa... ::)

Ilja Rautsi

  • Jäsen
  • Viestejä: 645
  • Kvaak!
Re:Kirjastot
« Vastaus #43 : 04.03.2004 klo 16:16:40 »
Sydän vereslihalla olen sen jälkeen katsellut nykyisen kotipaikkani Kontulan kirjaston paria kuppaista hyllyä,

Ai sinäkin olet täällä itä-Helsingin helmessä...
Ei voi tosiaan juurikaan ylistää sen kirjaston valikoimia, mutta onhan parin metropysäkin päässä Itäkeskuksen kirjasto, jossa on vähän laajempi valikoima.
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re:Kirjastot
« Vastaus #44 : 04.03.2004 klo 17:14:55 »
Täytynee taas lähteä käymään kotopuolessa ja varata suurehko säkki mukaan uusia sarjislainauksia varten.

Odotapa vain Hanna! Kumpi ehtii ensin! Tosin mun täytyy ensin maksaa mun kirjastosakot, ennenkuin pääsen vetämään kaikki opukset sun nenän edestä...  ;D

Ähäkutti, mä oonkin menossa jo huomenna! Mutta ehkä me voidaan sopia tapaaminen sinne sarjisosaston ihanaan lukunurkkaukseen ja jakaa löytömme kristillisesti tasan, niin kummallekaan ei sitten jää paha mieli ;D

Heinolan kirjastoelämästä en osaa sanoa juuta enkä jaata, koska visiitit kaupunkiin ovat rajoittuneet Rantapuistoon, Lintutarhaan ja torille sekä loistavaan lounasravintolaan nimeltä Hanna-Muori (nimikin on hyvin valittu!). Mutta tosiaan toi Lahden kaupunginkirjaston sarjisvalikoima on ainakin tähän meneessä ollut vertaansa vailla. Aikoinaan tuli koluttua Hollolan kunnankirjasto läpi lukemattomia kertoja, mutta tuon kaupunginkirjaston sarjakuvaylivallan olen "löytänyt" oikeastaan vasta viime syksynä, kun gradu-aineiston metsästys johdatti mut sinne maakuntakokoelmaan.

Sydän vereslihalla olen sen jälkeen katsellut nykyisen kotipaikkani Kontulan kirjaston paria kuppaista hyllyä,

Ai sinäkin olet täällä itä-Helsingin helmessä...
Ei voi tosiaan juurikaan ylistää sen kirjaston valikoimia, mutta onhan parin metropysäkin päässä Itäkeskuksen kirjasto, jossa on vähän laajempi valikoima.

Helmessä todellakin... Kontulan ostarilla on muuten ihan kiva pikku divari, josta löytyy silloin tällöin kaikkea mielenkiintosta luettavaa. Itiksen kirjasto on kyllä noin muutenkin kuin sarjakuvan osalta mukava ja ennen kaikkea viihtyisä paikka.
Klik klik --> Sarjisblogini