Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Uutiset: Sarjakuvaneuvos Timo Reenpää on poissa (12.06.2020 klo 15:12:49)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
02.07.2020, klo 21:26:40

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
483296 viestiä 10469 aihetta kirjoittanut 3842 jäsentä. Uusin jäsen: ankka1963
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Galleria | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Manga ja anime
| | |-+  Voiko suomalainen piirtää mangaa?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 34 35 36 37 38 [39] 40 41 42 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Voiko suomalainen piirtää mangaa?  (Luettu 163622 kertaa)
Marsumestari
Jäsen
*
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 398



« Vastaus #570 : 15.02.2010, klo 21:23:10 »

Tätä en koskaan olisi luullut sanovani itsestäni, mutta olen alkanut pikku-hiljaa lämpenemään ajatukselle tehdä itsekkin Mangaa. Siinä ei tarvitsisi keskittyä niin vaikeaaan realismiin hahmoissa, joita vaadin itseltäni. Mangassa hahmot voivat olla ja ovatkin hyvin pekistettyjä. Luulen että pian laitan kvaakin luonnokset osioon ensimmäiset kokeilu piirrokseni Mangan tyylisuunnasta. Saa nähdä millaisia tulee. Angry

Tässä on länsi-mangan ongelma. Sen sijaan, että miettisi miten saisi mahdollisimman mangan näköistä jälkeä tärkeämpää olisi se sama kuin kaikissa muissakin sarjakuvissa, eli miten saada hahmoista ilmeikkäitä ja persoonallisen näköisiä. Japanin kansainvälisille kilpailjoille avoimen manga-kilpailun tuomaristohan petty, koska ulkomaisten jälki oli yksitoikkoisempaa kuin oman maan tuotanto, koska Japanissahan manga ei tarkoita sen enempää kuin sarjakuvaa, joka voi olla minkä tyylistä tahansa.
tallennettu
OM
Galleriataiteilija
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 263



« Vastaus #571 : 15.02.2010, klo 23:36:05 »




Tarkoitin seuraavaa asiaa. Missään mielessä en tarkoittanut sitä, ettei sarjakuvan laatuun Mangaa piirrettäessä tarvitsisi kiinnittää huomiota. Mangan ei tarvitse  kuitenkaan olla tarkkaa ja yksityiskohtia täynnä olevaa taidetta. Annan esimerkkin. Olet luonut kivan hahmon Manga sarjakuvaasi varten. Hahmosi on upea ja hänellä on useita yksityiskohtia täynnä oleva haarniska ja aseita.  Miltä tuntuu,tilanne  piirtää hahmosi tarkkoja yksityiskohtia myöten 300-400 kertaa albumiasi varten. Aikataulu on kiireinen. Jokainen ase ja haarniska vie kosolti kallista aikaasi. Kustantajasi odottaa sarjakuvaasi. Eikö paljon parempi vaihtoehto olisi se, että hahmosi on hyvin piirretty,  mutta piirretty vähäisemmilla yksityiskohdilla- kuitenkin hyvin?  Useat suomessa julkaistut Manga pokkarien pää ja sivu henkilöt ovat yksinkertaisen tyylikkäitä ilman turhia yksityiskohtia. Rasterien käytöllä voidaan korvata tiettyjä puutteita sarjakuvassaan.  Taustoissa on sitten joskus  enemmän ja joskus vähemmän yksityiskohtia kuten talot jne. On tietenkin Manga taiteijoita, jotka vaan yksinkertaisesti piirtävät hyvin tarkaa yksityskohtaista jälkeä.  Sitäpaitsi Mangaa piirrettäessä täyty varoa tiettyjä asioita esimerkiksi kasvoja piirrettäessä. Niissä ei saa opas kirjojen mukaan olla liikkaa tavaraa. Selkeät linjat yksinkertaisella tyylillä toteutettuna.
Vaikka en piirräkkään Mangaa vielä, olen tutustunut alan kirjallisuuteen kirjastoissa ja ostanutkin pari hyvää opasta joissa opetetaan piirros ja kuvan kerrontaa.

Löysin juuri Kisaman julkaiseman Manga oppaan eurolla Divarista. Ihan hyvä opas, mutta parempiakin on lemassa. Niiden kanssa kannataa olla tarkka ja käyttää harkintaa ostaessaan. On hyviä oppaita ja huonoja oppaita. Ehkä tästä puhumme lisää jos keskustelua herää.
tallennettu
Nanna
satunnainen silminnäkijä
Jäsen
*
Poissa

Viestejä: 285


Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn


« Vastaus #572 : 16.02.2010, klo 00:26:29 »

On hyviä oppaita ja huonoja oppaita. Ehkä tästä puhumme lisää jos keskustelua herää.

Hikaru Hayashin "How to Draw Manga" -sarjaa on hyllyssäni muutama. Ovat mielestäni erittäinkin hyviä. Varsinkin "illustrating battles" ja "couples" -osista löytyi paljon erilaisia asentoja ja hahmojen anatomiaa havainnollistavia esimerkkejä. Ei siis pelkkiä mekkoja ja hiustyylejä.

Toisinaan Akateemisessa yms. kaupoissa meinaa kyllä päästä itkuparku kun näkee joitain manga-opuksia, joista ei voi olla aloittelevalle piirtäjälle muuta kuin haittaa. Christopher Hartin oppaita olen joskus kuullut haukuttavan, mutta törmäsin Helsingin Akateemisessa kerran niin uskomattoman kammottavaan oppaaseen, että vielä tänäkin päivänä kadun sitä, etten ostanut kyseistä  pois kuljeksimasta. Harmittaa, kun en edes muista nimeä. Tekijä oli kai englantilainen? Vihkomaisen oppaan esimerkkihahmot oli piirretty lapsekkaan epäonnistuneesti aivan tavallisilla puuväreillä. Oppaan tekijä oli selkeästi mangan ystävä, muttei mikään taiteilija.

Itse haluaisin ajatella, että kaikki mangalta näyttävä on mangaa, mutta toisaalta jos haluaisin perehtyä tarkemmin kyseiseen piirrostyyliin ja siihen liittyvään kerrontaan, tekniikoihin yms. sommitteluun, niin aloittaisin oppaista, jotka eivät ole länsimaalaisten piirtämiä.
tallennettu
puro
Multirajoitteinen
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 341


Ei se siitä suttaannu.


« Vastaus #573 : 16.02.2010, klo 10:35:56 »

Mangan ei tarvitse  kuitenkaan olla tarkkaa ja yksityiskohtia täynnä olevaa taidetta.

Korvaa sana manga sarjakuvalla ja mieti miten järkevä yleistyksesi on...  Tongue
tallennettu
Rami Selin
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 559


Uskon kaiken


« Vastaus #574 : 16.02.2010, klo 10:48:11 »

... törmäsin Helsingin Akateemisessa kerran niin uskomattoman kammottavaan oppaaseen, että vielä tänäkin päivänä kadun sitä, etten ostanut kyseistä  pois kuljeksimasta. Harmittaa, kun en edes muista nimeä.

Kyseessä on varmasti Katy Coopen Manga: Piirtäjän opas, josta on ollut täällä antoisat keskustelut.
tallennettu
Emppu
Vieras
« Vastaus #575 : 16.02.2010, klo 11:54:21 »

Itse haluaisin ajatella, että kaikki mangalta näyttävä on mangaa, mutta toisaalta jos haluaisin perehtyä tarkemmin kyseiseen piirrostyyliin ja siihen liittyvään kerrontaan, tekniikoihin yms. sommitteluun, niin aloittaisin oppaista, jotka eivät ole länsimaalaisten piirtämiä.
Mun mielestä sinänsä on koomista, että Scott McCloudilla on ollut selkeämpiä ohjeita "miksi manga näyttää mangalta"-aiheesta kuin yhdessäkään japanilaisen tekemässä mangaoppaassa.
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 9 265



« Vastaus #576 : 16.02.2010, klo 12:21:57 »

Mun mielestä sinänsä on koomista, että Scott McCloudilla on ollut selkeämpiä ohjeita "miksi manga näyttää mangalta"-aiheesta kuin yhdessäkään japanilaisen tekemässä mangaoppaassa.
Se johtuu varmaan osittain siitä että McCloud katsoo asiaa (mangaa) ulkopuolelta. Hän myös käyttää selkeitä metodeja mangailmaisun tutkimiseen ja vertaamiseen länsimaiseen.

Itse esittelin joitakin näitä asioita Mangan harmaasävyt ja Mangan värit kirjoissa. Omat juttuni eivät tosin ole kattavia sillä niissä ei niinkään puututa siihen ilmeisimpään eli piirrosten tyyliin vaan puhutaan kuviointien ja värien käytöstä. Nämä mainitut jutut eivät ole yhtään sen vähempiarvoisia vaikka manga-ummikko ei niitä tajuakaan katsoa (tuijottassaan niitä suuria silmiä).

Ja Orjan Maylle vielä semmoinen huomio että mangaoppaille on täällä Kvaakin Manga- sekä Välineet ja oppaat -osastoissa ihan omia ketjujaan.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Nanna
satunnainen silminnäkijä
Jäsen
*
Poissa

Viestejä: 285


Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn


« Vastaus #577 : 16.02.2010, klo 13:32:27 »

Kyseessä on varmasti Katy Coopen Manga: Piirtäjän opas, josta on ollut täällä antoisat keskustelut.

Ahaha, aivan totta! Nyt kun on nimi tiedossa, niin täytyy lukea oikein nautiskellen parit arvostelut.

Mitä tulee oppaisiin yleensä, niin olen vähän sitä mieltä, että näitä oppaita ei varmaan tehtäisi länsimaisille markkinoille lainkaan, ellei olisi jonkinlaista yhteisymmärrystä siitä, että kuka tahansa voi oppia piirtämään mangaa. Siis jopa ihan tavallinen suomalainen. Se on sitten eri juttu, mitä piirtämisellä tarkoitetaan. Suomessa ei tietenkään ole samanlaista julkaisukoneistoa kuin Japanissa.
tallennettu
Aura
Wannabe
Jäsen
*
Poissa

Viestejä: 2 457



« Vastaus #578 : 16.02.2010, klo 13:44:49 »

Se on sitten eri juttu, mitä piirtämisellä tarkoitetaan.

Näiden oppaiden tapauksessa varmaan pelkkää harrastamista. Mangaharrastukseen kun  kuuluu olennaisena osana "mangatyylisten kuvien piirtäminen", ja markkinamiehet katsovat että kannattaa takoa niin kauan kuin rauta on kuumaa... Sillä että "harrastaa mangatyylisten kuvien piirtämistä" ei taas sitten ole useinkaan tekemistä sen kanssa että yrittäisi tosissaan ammattilaiseksi. Siihen törmää varsin usein että mangatyylistä vaikutteita ottanut on ihmisten mielissä ensisijaisesti harrastaja, ei tekijä.
tallennettu

Emppu
Vieras
« Vastaus #579 : 16.02.2010, klo 13:53:38 »

Se johtuu varmaan osittain siitä että McCloud katsoo asiaa (mangaa) ulkopuolelta. Hän myös käyttää selkeitä metodeja mangailmaisun tutkimiseen ja vertaamiseen länsimaiseen.
Kaipa vertailu on välttämätöntä. Kuitenkin tarkoitin aikaisemmalla postauksella enemmän sitä, että How to Draw Mangan kohdalla en ole törmännyt yhteenkään opukseen, jossa kerrottaisiin mangan kuvakerronnasta, saatikka sitten kuvakerronnasta ylipäätänsä. Aina käydään läpi "ilmeet ovat tärkeitä, samoin perspektiivi ja kuvakulmat", mutta sitten hypätään "humpsis, nyt tehdäänkin jo sarjakuvaa"-vaiheeseen skipaten täysin "miten me kerrotaan tämä ja miksi se kerrotaan näin"-vaiheen.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2010, klo 13:55:57 kirjoittanut Empuska » tallennettu
Rami Selin
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 559


Uskon kaiken


« Vastaus #580 : 16.02.2010, klo 14:56:20 »

Näyttäisi selkeästi olevan tarvetta How to Write Mangalle.
tallennettu
OM
Galleriataiteilija
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 263



« Vastaus #581 : 16.02.2010, klo 15:48:16 »



Puro,


Jotenkin minusta tuntuu, että sinulle on jäänyt jotain hampaan koloon. Olen lukevinani viesteistäsi minulle aina jotain piikittelyä. Olen kerran jo sanonut sinulle, että olen pahoillani jos tiuskin jostakin asiasta silloin kerran. 

Minusta en yleistänyt mitään kirjoituksessani. Sinä tulkitset usein joitakin asioita ihan väärin. Ja sitten kun niistä sinulle mainitsee ja huomauttaa , otat nokkiisi ja piikitelet niin, ettei sitä muut huomaa.
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 9 265



« Vastaus #582 : 16.02.2010, klo 15:59:43 »

Kaipa vertailu on välttämätöntä.
Juu. Muutenhan ei puhuttaisi ikään kuin erikseen mangasta ja jostain muusta sarjakuvasta.

Kuitenkin tarkoitin aikaisemmalla postauksella enemmän sitä, että How to Draw Mangan kohdalla en ole törmännyt yhteenkään opukseen, jossa kerrottaisiin mangan kuvakerronnasta, saatikka sitten kuvakerronnasta ylipäätänsä. Aina käydään läpi "ilmeet ovat tärkeitä, samoin perspektiivi ja kuvakulmat", mutta sitten hypätään "humpsis, nyt tehdäänkin jo sarjakuvaa"-vaiheeseen skipaten täysin "miten me kerrotaan tämä ja miksi se kerrotaan näin"-vaiheen.
Ahaa. Osin tuo johtuu siitä että nämä oppaat (siis suomeksi ja englanniksi käännetyt) ovat aloittelijoille. On kuitenkin poikkeuksia, jopa suomennetuissa. Toriyaman mangalaboratoriossa on itse asiassa aika paljon juuri tätä kaipaamaasi analyysia. Samoin uusissa How to draw -sarjan suomennoksissa (Studio Manga -kirjoissa). Englannikielisissä on vastaavaa ainakin How to draw manga -Special effects -kirjassa.

Ylipäätään sarjakuvakerronnan analysointi on todella vaikeata. Siinä tarvitaan semiotiikan tai jonkin muun tieteen- tai taiteenalan kehittämiä työkaluja. Ja sittenkin sarjakuva taidemuotona ikään kuin pakenee analyysia sillä se (tarina) syntyy niin isolta osin ihmisen mielessä.
Sarjakuvantekijä koodaa viestiään paperille (kuvin ja sanoin) ja näitä erilaisia merkkejä lukija taas koodaa tahollaan auki. Molemmissa tapauksissa koodaus on "vähän sinne" päin, näyttäen vain osittain sitä mitä tunteita ja tapahtumia on haettu.

Toki on olemassa joitakin sopimuksia siitä millaista tämän koodin pitäisi olla (puhekuplien muoto, lukusuunta, jne.) mutta sittenkin paljon on kiinni ihan tekijän "käsialasta" sekä siitä miten kehitys on kehittynyt. Japanilainen sarjakuva ja tämä kaupallinen "mangakin" muuttuu koko ajan. Tästä johtuen eri aikakausien mangat sekä jotkun mangan tyylilajeista (kuten shoujo) ovat ikään kuin mangan eri murteita.  

McCloudista vielä sen verran että kannattaa muistaa että hänen juttunsa ovat vain yksi tulkinta (joskin anisiokas) aiheesta. On muitakin. Parhaimmillaan sarjakuvista, niiden viesteistä ja viestien koodaamisesta voidaan siis esittää vain erilaisia tulkintoja. Se kuinka mielenkiintoista näiden tulkintojen lukeminen on, riippuu monesta asiasta.

Lopuksi voisin suositella vielä mangaa nimelätä Even a monkey can draw manga. Siinä on tehty pilaa monista mangan kerrontakeinoista, samalla ne tulevat siinä sitten hauskalla tavalla myös esiteltyä ja käsiteltyä.

Näyttäisi selkeästi olevan tarvetta How to Write Mangalle.
Mun lopputyön työnimi oli Why to draw manga? Mutta sitten se muuttui lopulta muotoon mangan merkit.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
JJ Naas
Toikkarointia lammashaassa
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 564



« Vastaus #583 : 16.02.2010, klo 16:14:39 »

Lopuksi voisin suositella vielä mangaa nimelätä Even a monkey can draw manga. Siinä on tehty pilaa monista mangan kerrontakeinoista, samalla ne tulevat siinä sitten hauskalla tavalla myös esiteltyä ja käsiteltyä.

Jep, tuo on aika hauska teos. Siinä on hauskasti listattu kaikki pahimmat kliseet, kuten tappelumangan sääntö että seuraavan vastuksen täytyy olla aina hieman edellistä voimakkaampi, muuten hommassa ei ole mitään pointtia, ja että shoujomanga on hyvä aloittaa kohtauksella jossa high school -tyttö juoksee aamulla voileipä suussa kotiovesta ulos ja törmää nurkan takaa tulevaan tyyppiin, joka ensitapaamisella vaikuttaa idiootilta, mutta on tietysti tuleva ihastuksen kohde. Ja niin edelleen... kuullostaa varsin tutulta. Wink


tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 598


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #584 : 16.02.2010, klo 17:01:06 »

Samainen opus oli tässä ketjussa muistaakseni jo aiemminkin ja joku leukaili, että totta kai suomalainen voi piirtää mangaa, kun siihen apinakin pystyy.  Grin

Timo
tallennettu

Sivuja: 1 ... 34 35 36 37 38 [39] 40 41 42 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: