Kirjoittaja Aihe: Voiko suomalainen piirtää mangaa?  (Luettu 173561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #300 : 04.06.2006 klo 20:46:57 »
Selvä, sekosin tässä jo itsekin... kertoo jotain aiheesta.... kai. ;)

Heheh. Joo. Tänä päivänä mangaa kyl löydetään kaikkialta. Itsellä keitti yli esim. Reiman juttu Timppa Mäkelästä jonne oli myöski pitäny manga tunkea. Ite olisin Timpan sijassa kyl varmaan muutaki ku "kavahtanut".

Jarkko Nääs on varmasti ottanu mangastakin vaikutteita mut  mun mielestä enempi kuitenki länsimaisilta artisteilta - jotka tosin ovat selkeästi ottaneet vaikutteita mangasta. Ehehehee.

Saas nähä millon mun jutuista ekan kerran löydetään manga- tai chibivaikutteita.

 ::)

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #301 : 04.06.2006 klo 23:31:56 »
Saas nähä millon mun jutuista ekan kerran löydetään manga- tai chibivaikutteita.

Tjaa... kyllä niitä siunkin töistä löytää jos etsii ja vääntää. ;) Monesti mangahahmoille piirretään pistesilmät, pistesilmätkin ovat siis mangaa. Kaikki on mangaa. Ainakin jos tekijänä on mangavaikutteista tunnettu piirtäjä.

<-- Sanokaa nyt viisaat ihmiset, onko tuo pantteri tuossa vasemmalla mangaa? Minusta se ei ole, mutta saatan olla vain sokea.

kauna

  • Jäsen
  • Viestejä: 129
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #302 : 04.06.2006 klo 23:44:39 »
<-- Sanokaa nyt viisaat ihmiset, onko tuo pantteri tuossa vasemmalla mangaa? Minusta se ei ole, mutta saatan olla vain sokea.
Pantteri? Pantteri!

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #303 : 05.06.2006 klo 00:43:48 »
Mä päädyin (taas kerran) pohtimaan näitä samoja juttuja tässä säikeessä.
Onhan se aika ahdasmielistä (ja ennakkoluuloista) ajatella että "manga on joku piirrostyyli". Tai että mangan suosio olisi kytköksissä vain piirrostyyliin. Siinä, Kaltsu olet oikeilla jäljillä Otava-skaban säikeessä esittämässäsi pohdinnassa. Se on aivan sama kuin väittäisi että supersankarisarjakuvista tuli suosittuja koska nillä ukkeleilla on isot lihakset ja komeat ihonmyötäiset asut.

Manga on japanissa tehtyä sarjakuvaa. Sarjakuva-käsitteen sisään mahtuu monen laista kerrontaa ja mangalla on tästä näkökulmasta katsottuna ihan omat meiningit. Niinku vaikka taiteilijasarjakuvallakin. Itse olen päätynyt lainaamaan mangasta kaikkea hyvää ja hyödyllistä - siinä missä olen ottanut vaikutteita eurooppalaisten tai jenkkimestarienkin töistä. Timppa on päätynyt paikoin mangaa muistuttavaan ilmaisuun (ks.esim. Vaaleanpunainen pilvi) ilmeisesti vähän samaa kautta kuin Tezuka. Yrittämällä tehdä elokuvallista sarjakuvaa. (Siitä mistä Tezuka lopulta otti vaikutteita tai mitä hän keksi itse ei ota erkkikään selvää!)

Manga on siis käyttökelpoinen käsite kuvaamaan paitsi japanilaista sarjakuvaa, myös tietyn tyyppistä sarjakuvakerrontaa. Minulle manga on nykyään siis synonyymi japanilaistyyppiselle sarjakuvakerronnalle.  Kätevämpää sanoa asia noin lyhyesti kuin pitkästi. (Ja esim. Egmontin Warcraft ei mielestäni siis edusta mangaa)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Tuukka Saturi

  • Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • Viestejä: 638
  • "That's a fact Jack!"
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #304 : 05.06.2006 klo 12:36:05 »
Mangassakin kun on valtavia eroja. Esim. Katsuhiro Otomon tai Masamune Shirown sarjikset on sieltä paremmasta päästä, jossa hahmot sentään enemmän näyttävät ihmisiltä, ja tämä "huonompi" kasti on sitten taas tätä ylisuuri pää, ylisuuret silmät, (kaikkein pahin ominaisuus;) jalat vie 2/3 osaa ruumiista ja sitten vielä tämä voi-jee-jee-kun-siis-ollaan-niinku-niin-helvetin-ihkua-mukamas meininki. Jos haluaa jäljitellä tyyliä, niin minusta olisi ainakin ihailtavampaa jos ihmiset yrittäisivät enemmänkin jäljitellä näitä ensin mainittuja jälkiä.

En tiedä miksi ja miten, mutta aivan kaikkein eniten minua ärsyttää mangassa noiden jalkojen älyttömäksi vedetty pituus. Onko tämä taas joku japanilainen ihannekuva-juttu? :)

Jotenkin vaan karsastan yliöveriksi vedettyjä, liitoiteltuja juttuja.

Mangaeläimet ovat aina söpöjä (joskus tosin yritetään taas liikaa ja vedetään överiksi, esim. Hamtaro...), mutta minulle mangaa yhtä kaikki.

Tietenkään minulla ei ole mitään oikeutta kritisoida kenenkään makua ja/tai tyyliä piirtää, enkä sitä yrittäkään. Kerroin vain omista mieltymyksistäni.

Manga on siis käyttökelpoinen käsite kuvaamaan paitsi japanilaista sarjakuvaa, myös tietyn tyyppistä sarjakuvakerrontaa. Minulle manga on nykyään siis synonyymi japanilaistyyppiselle sarjakuvakerronnalle.  Kätevämpää sanoa asia noin lyhyesti kuin pitkästi. (Ja esim. Egmontin Warcraft ei mielestäni siis edusta mangaa)


Ihan hyvä käsite. Itselläni varmaan aika samankaltainen. Siksi kaiketi vähän särähtää korvaan, kun joku vaikka nyt suomalainen sanoo, piirtävänsä "mangaa". Ehkä Warcraftin ja muun länsimaisen "mangan" kohdalla voisi käyttää termejä "(lievästi/vahvasti) mangavaikutteinen" tai "länsimanga". Tai keksiä jotain muita hienoja sanoja.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #305 : 05.06.2006 klo 12:44:00 »
En tiedä miksi ja miten, mutta aivan kaikkein eniten minua ärsyttää mangassa noiden jalkojen älyttömäksi vedetty pituus. Onko tämä taas joku japanilainen ihannekuva-juttu? :)

Oletko koskaan kuullut ilmiöstä nimeltä Barbie?
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Tuukka Saturi

  • Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • Viestejä: 638
  • "That's a fact Jack!"
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #306 : 05.06.2006 klo 12:48:25 »
Oletko koskaan kuullut ilmiöstä nimeltä Barbie?

Toki, mutta ymmärtänet varmaan, etten ole tehnyt kauhean paljon lähempää tuttavuutta kyseisen tuotteen kanssa. ;) Siihenkö tuo kyseinen ominaisuus liittyy?

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #307 : 05.06.2006 klo 13:02:59 »
Toki, mutta ymmärtänet varmaan, etten ole tehnyt kauhean paljon lähempää tuttavuutta kyseisen tuotteen kanssa. ;) Siihenkö tuo kyseinen ominaisuus liittyy?

Yritin helppotajuisen esimerkin avulla havainnollistaa sinulle kuinka lähes kaikki mangaan sitomasi ”vastenmieliset” ominaisuudet kuten esm isot silmät, ylipitkät jalat, ylisöpöt eläimet jne ovat aivan yhtälailla läsnäolevia länsimaisissa sarjakuvissa sekä tuotteissa. Ne eivät kuitenkaan näytä ärsyttävän sinua samalla lailla, luultavasti koska silmäsi ovat niin tottuneita niihin ettet niitä edes huomaa.

En usko että kellekään jäi epäselväksi, että pidät enemmän realistisemmasta sarjakuvatyylistä, mutta ei se oikeuta sotkemaan asioita ja käsitteitä.

P.S. Shirown nerous tuskin perustuu siihen, että hän MELKEIN onnistuu piirtämään realistisen näköisiä ihmisiä, eikö totta?

”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Tuukka Saturi

  • Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • Viestejä: 638
  • "That's a fact Jack!"
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #308 : 05.06.2006 klo 20:05:11 »
Yritin helppotajuisen esimerkin avulla havainnollistaa sinulle kuinka lähes kaikki mangaan sitomasi ”vastenmieliset” ominaisuudet kuten esm isot silmät, ylipitkät jalat, ylisöpöt eläimet jne ovat aivan yhtälailla läsnäolevia länsimaisissa sarjakuvissa sekä tuotteissa. Ne eivät kuitenkaan näytä ärsyttävän sinua samalla lailla, luultavasti koska silmäsi ovat niin tottuneita niihin ettet niitä edes huomaa.

En usko että kellekään jäi epäselväksi, että pidät enemmän realistisemmasta sarjakuvatyylistä, mutta ei se oikeuta sotkemaan asioita ja käsitteitä.

P.S. Shirown nerous tuskin perustuu siihen, että hän MELKEIN onnistuu piirtämään realistisen näköisiä ihmisiä, eikö totta?

Sait kyllä postaukseni kuulostamaan typerältä, mutta ehket kuitenkaan ihan täysin hiffanut mitä halusin sanoa? Ja sinun "helppotajuinen esimerkkisi" oli kyllä aikamoinen harhalaaki. Lisäksi, nyt puhuinkin ominaisuuksien ylilyönneistä, en pelkistä ominaisuuksista (silmät, päät, what ever). Kaikki mangan sarjakuvaominaisuudet nyt ehkei kumminkaan ole täysin rinnastettavissa länsimaalaiseen sarjakuvaan. Samaa paskaa eri paketissa ei ole kovin korrekti väitös vai mitä? Mutta totta puhut, silmä turtuu tuttuihin asioihin.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #309 : 05.06.2006 klo 20:14:12 »
Sait kyllä postaukseni kuulostamaan typerältä, mutta ehket kuitenkaan ihan täysin hiffanut mitä halusin sanoa? Ja sinun "helppotajuinen esimerkkisi" oli kyllä aikamoinen harhalaaki. Lisäksi, nyt puhuinkin ominaisuuksien ylilyönneistä, en pelkistä ominaisuuksista (silmät, päät, what ever). Kaikki mangan sarjakuvaominaisuudet nyt ehkei kumminkaan ole täysin rinnastettavissa länsimaalaiseen sarjakuvaan. Samaa paskaa eri paketissa ei ole kovin korrekti väitös vai mitä? Mutta totta puhut, silmä turtuu tuttuihin asioihin.

Olen pahoillani, jos ymmärsin väärin aivoituksesi. Otetaanpa homma uusiksi;
kysyit ”En tiedä miksi ja miten, mutta aivan kaikkein eniten minua ärsyttää mangassa noiden jalkojen älyttömäksi vedetty pituus. Onko tämä taas joku japanilainen ihannekuva-juttu?”
Viittaukseni Barbien oli mielestäni päivänselvä esimerkki siitä ettei kyseessä ole Japaniin rajoittunut ilmiö.

En ota vastauksessani kantaa puoleen tai toiseen onko epärealistinen ihmisten piirtäminen hyvästä vaiko pahasta, mutta kyseistä kyllän sen, että olet aivan ilmeisestikin sokea näille samoille asioille niiden esiintyessä länsimaisessa sarjakuvassa/elokuvassa/tuotteissa.

Minua hämmästyttää se kuinka kevyesti monet kuittaavat kaiken mangan huonona sarjakuvana, koska joissakin tyylilajeissa piirretään henkilöille esm isot silmät. Aivan kuin sanoisi ettei lue belgialaista sarjakuvaa, koska kaikilla on pottunokat.

Peace?
« Viimeksi muokattu: 05.06.2006 klo 20:16:15 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #310 : 06.06.2006 klo 02:30:17 »
Huom: Hamtaro ei kyllä yritä mitään. Se on lastenohjelma. Ilmeisesti et ole tutustunut myöskään länsimaisiin lastenohjelmiin.

Outi

  • Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
  • Viestejä: 426
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #311 : 06.06.2006 klo 12:05:57 »
Asiasta kolmanteen -

Kyllä se suomalainen wannabe-pseudo-finn-post-manga voisi olla sitten sitä mankkaa. Tämähän on jo melkein vakiintunut termi!

Kun se "Suomessa-suomalaisen-piirtämä-sarjakuva-joka-muistuttaa-
osin-tarinallisilla-tai-kuvallisilla-elementeillään-japanilaista-
sarjakuvaa-eli-mangaa"
on niin pitkä.

Niin ja sit raippoja kaikille jotka menee vahingossa nimittämään mankkaa mangaksi. Ai ai!

 ;D
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #312 : 06.06.2006 klo 12:06:51 »
Mankka on kasettisoitin. Perkele.

Outi

  • Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
  • Viestejä: 426
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #313 : 06.06.2006 klo 12:14:28 »
Mankka on kasettisoitin. Perkele.


Kaltsu, olet vanha! Kukaan ei enää tiedä, mikä on kasettisoitin!!! Paitsi ehkä tekniikkamuseon vahtimestari (65-v.)... Sitäpaitsi se taipuisi kuten manga: Minä luen mankkaa. Sinä luet mankkaa. Me luemme...

 ;D

P.S. Mankka-sanan kuulin ekan kerran VesaK:lta. Sen pidemmälle en sen syntyhistoriassa pääse...
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #314 : 06.06.2006 klo 12:24:04 »
Kaltsu, olet vanha! Kukaan ei enää tiedä, mikä on kasettisoitin!!! Paitsi ehkä tekniikkamuseon vahtimestari (65-v.)... 

Sekö minä olenkin? Siksi kun muistan myös levysoittimen, DDRn Neuvostoliiton ja puhelinkopit?
Tämä siltikin että minusta suomalainen voi piirtää mangaa. Puristeilla, japanilaisilla ja mm. VesaK:lla voi olla eriävä mielipide. Mankka on kyllä kuvaava sana, mutta ennenkaikkea kasettisoittimelle.
 Minusta kun suomalainen voi piirtää myös BDtä tai ...mitä erottelevaa termiä käytetään amerikkalaisalkuperäisestä toimintasarjakuvista?(ei, ei roskaa eikä realismia...)
Manga on lähinnä tyylikeino/suuntaus.
Kaikessa sarjakuvassa tärkeintä on se sisältö. Sekin on eri ihmisille eri asia. Toisilla soi mankassa kantri toisilla menuetit, jotkut kuuntelevat sekaisin Iron maidenia ja Mattia ja Teppoa...