Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 174622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sebastian

  • Jäsen
  • Viestejä: 173
  • En ole nero
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #330 : 18.02.2007 klo 14:08:49 »
Ehkä olen kohta sanonut sanottavani tässä ketjussa, ei taida olla juuri lisättävää. Mielenkiintoisia näkökulmia eri ihmisillä, hyvää!

Vaikka isot kustantamot, jakelijat, mediayhtiöt ja apurahapäättäjät olisivatkin suuren saatanan kätyreitä, omalta osaltani paras tapa vaikuttaa sarjakuvien suosioon on piirtää koko ajan paremmin. On vain pyrittävä tekemään jotain konkreettista asian eteen, vaikka tilanne tuntuisikin lohduttomalta.

Omat sarjakuvasuosikkini ovat muuten esim. Pirisen Sokeri-Sakari, Martin Kellermanin Rocky, Millerin Batman, Jeff Smithin Bone ja Chris Waren Jimmy Corrigan. Suomalainen sarjakuva on kyllä aika kaukana näistä. Joten jatkakaamme harjoituksia. :)

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #331 : 18.02.2007 klo 15:46:11 »
Mitä Myrkky maksaa tekijöilleen?

Tuskin paljoa. Mutta se on näköjään suomalaisen sarjakuvan julkaisukanava. Taso on todella vaihteleva: silkasta sonnasta laatuoivalluksiin. Mutta Juha Hakasuon Aukea.netissä mainioilta vaikuttaneet stripit kadottavat täysin hohtonsa töryn rinnalla.

Ääh tämä on toivotonta, vain paska kelpaa markkinoilla. Ja markkinat muuttavat kullankin paskaksi.

Lainaus
Pienkustantaja ei pysty antamaan niiden vaatimia alennuksia joten hyllymyynnissä teosten hinnat kohoavat mahdottomiksi.
Joo. Kirjojen nettikauppa pelastaa jotain. Hintoja tosin nostaa postituskulut mutta nettikauppa on jo paljon lähempänä kuin Suomalainen kirjakauppa, ja paljon miellyttävämpi käyttää. Niin kauan kun Suomalaisessa sanotaan (aina): "Meillä ei näy olevan hyllyssä, mutta tilaamalla saamme nimikettä ensi viikoksi" voi vastata: "Nettikaupasta saan sen halvemmalla ensi viikoksi".
Ja kun posti joutuu kilpailemaan, toimitushinnatkin ehkä järkistyvät.

jyrki68

  • Jäsen
  • Viestejä: 140
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #332 : 18.02.2007 klo 18:29:13 »
mainioilta vaikuttaneet stripit kadottavat täysin hohtonsa töryn rinnalla.

Onneksi esim. sarjakuvaseura ei ole moiseen inhaan törkyilyyn ikuna sotkeutunut, hyi! (Älä klikkaa linkkiä, jos seksin ja väkivallan yhdistämisen esittäminen inhottaa)

http://www.kupla.net/seurantoiminta.php?artikkeli_id=439&id=34

Kiitos ja kumarrus Suomen Kultturirahastolle (sic!)!

Itse sitten muuten diggaan Rrrojua kovasti.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #333 : 18.02.2007 klo 18:42:55 »
Onneksi esim. sarjakuvaseura ei ole moiseen inhaan törkyilyyn ikuna sotkeutunut, hyi! (Älä klikkaa linkkiä, jos seksin ja väkivallan yhdistämisen esittäminen inhottaa)

Jos yrität vihjata että mulla olis muka jotain seksiä ynnä väkivaltaa vastaan, hyi ittelles.

Myrkyn taso ja asenne on törkyä. Hunt Emerson on hieno taiteilija jonka jutut jossain muussa ympäristössä olis vain railakkaita. Mutta rinnastettuna noihin räkäpaskavitseihin nekin muuttuu huonoiksi. Niinku Kiroileva siilikin.

Toi sonta saa vain kiihkouskovaisen, aliupseerin ja ääliön tukehtumaan kikatuksiinsa.

J. Suominen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 170
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #334 : 18.02.2007 klo 20:00:16 »
Myrkyn taso ja asenne on törkyä. Hunt Emerson on hieno taiteilija jonka jutut jossain muussa ympäristössä olis vain railakkaita. Mutta rinnastettuna noihin räkäpaskavitseihin nekin muuttuu huonoiksi. Niinku Kiroileva siilikin.

Seura tekee kaltaisekseen...?

En tiedä vastaanko yhdenkään Myrkkyyn taiteilevan/kaatuilevan artistin puolesta, mutta pientä palkkiota tuntuu kompensoivan tekemisen hauskuus. Ja melkoisia huteja Huntkin ammuskelee tuoreimmassa Myrkyssä, mutta Kaz jyrää niin kuin aina...

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #335 : 19.02.2007 klo 11:21:05 »
Mitä Myrkky maksaa tekijöilleen?
80-120 e sivu. Ulkomaalaiset saa varmaan enemmänkin. Myrkyn haukkumiselle on oma ketjunsa, enkä julkaisua ala puolustella muuten kuin sillä jo sanotulla lauseella, että se on viimeinen kotimainen huumorijulkaisu joka maksaa tekijöilleen.

(Älä klikkaa linkkiä, jos seksin ja väkivallan yhdistämisen esittäminen inhottaa)

http://www.kupla.net/seurantoiminta.php?artikkeli_id=439&id=34
Sarjakuvahan on Nobel-tasoa: Pianonsoittaja!

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #336 : 19.02.2007 klo 11:28:23 »
Ja sun mielestä se on ihan jees? Onko teos itsessään päämäärä vai sillä eläminen? Minusta tehdystä työstä pitää saada palkka riippumatta siitä mikä on työhön ryhtymisen motivaatio.

Minä ajattelen tässä eri tavalla. Jotta työstä voitaisiin palkkaa maksaa, pitäisi työn olla jollakin lailla tuottavaa. "Palkka" ei siis ole mikään automaattinen luontaisetu, vaan työn pitää tuottaa sen verran rahaa, että siitä voitaisiin palkka maksaa.

Kärjistettynä: jos suomalaisia sarjakuvia ei osteta niin paljon, että tekijä eläisi niillä, voisi ratkaisu olla sarjakuvasyndikaatti, joka keskittyisi tv-chattien tuottamiseen, ja tuotolla maksaa piirtäjille palkkaa. Tv-chat kun tuntuisi olevan tuottoisa rahasampo, niin jostain suunnasta tulisi sitä rahaa, jota pitää olemassa että palkkoja voisi maksaa.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #337 : 19.02.2007 klo 11:35:18 »
Minä ajattelen tässä eri tavalla. Jotta työstä voitaisiin palkkaa maksaa, pitäisi työn olla jollakin lailla tuottavaa. "Palkka" ei siis ole mikään automaattinen luontaisetu, vaan työn pitää tuottaa sen verran rahaa, että siitä voitaisiin palkka maksaa.
Joo, ja kaikille ilmaiset kännykät!

EDIT: oon kauan ollut sitä mieltä, että lapseton ihminen ei tarvitse palkkaa yli 2000 e/kk. Jos on kakakoita niin saisi tienata 3000 e/kk. Loput rahat voisi lahjoittaa niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Liika raha menee vain viinaan ja tyhjänpäiväiseen kulutustavaraan ja saastuttavaan matkusteluun.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2007 klo 11:45:32 kirjoittanut Doc Lomapäivä »

sebastian

  • Jäsen
  • Viestejä: 173
  • En ole nero
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #338 : 19.02.2007 klo 11:52:30 »
80-120 e sivu. Ulkomaalaiset saa varmaan enemmänkin. Myrkyn haukkumiselle on oma ketjunsa, enkä julkaisua ala puolustella muuten kuin sillä jo sanotulla lauseella, että se on viimeinen kotimainen huumorijulkaisu joka maksaa tekijöilleen.

Vertailun vuoksi, ruotsalaiset huumorisarjakuvalehdet (levikki 40,000-60,000 kpl) maksavat 65-110€/sivu. Tai siis minulle, en tiedä mitä muut saavat. :)

ARock

  • Ope, joka strippisarjistakin tuhertelee
  • Jäsen
  • Viestejä: 70
  • Eipä mulla muuta.
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #339 : 19.02.2007 klo 11:54:42 »
Niin minäkin toivoisin. Pitäisi alkaa kehitellä konseptia. Tunnen tuottajia, suunnitelman kanssa olisi helppo kävellä TV2:een. Ideoita?

Täältä Kvaakistahan toi ois varmasti helpointa aloittaa, eli kasaan muutama sarjiksenvääntäjä ja istuis yhdessä jonain vloppuna tms. ideoimaan jonnekin tuota konseptia... mä oisin ainakin kiinnostunut tulemaan suunnitteluryhmään!

Perusideoina ihan noin lonkalta heitettynä vois olla alkuun vaikkapa:

- muutaman tekijän haastikset?
- sarjiksen teon / valmiiden "tuotteiden" esittelyä?
- eri "suuntausten/tyylien" esittelyä?
- suomalaisen sarjiskoulutuksen esittely?
- jotain perusinfoa suomalaisen sarjakuvan kentästä (ei liikaa, ettei se ainoa katsoja karkaa :)?

Ohjelma pitäis varmaankin saada jollakin tapaa "raflaavaksi" eli et se saisi "suuren yleisön" jaksamaan olla töllöttimen ääressä... tota vois sitten miettiä et miten se käytännössä tapahtuu.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #340 : 19.02.2007 klo 12:14:10 »
Vertailun vuoksi, ruotsalaiset huumorisarjakuvalehdet (levikki 40,000-60,000 kpl) maksavat 65-110€/sivu. Tai siis minulle, en tiedä mitä muut saavat. :)
Ja minä luulin että Ruotsissa on kaikki paremmin!

Ohjelma pitäis varmaankin saada jollakin tapaa "raflaavaksi" eli et se saisi "suuren yleisön" jaksamaan olla töllöttimen ääressä... tota vois sitten miettiä et miten se käytännössä tapahtuu.
Tämähän se on se pääongelma. Ennen kuin tämä on keksitty ei kannata edes kokoontua, eikä varsinkaan esitellä tuottajalle. Kyseessä on nimenomaan kuningasajatuksen metsästys. Pitäisi keksiä jotain sellaista mitä ei vielä aiemmin ole Suomessa keksitty.

Tietääkö kukaan onko Japanissa sarjakuvaa televisiossa ja millaisella konseptilla?

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #341 : 19.02.2007 klo 12:19:27 »
Minä ajattelen tässä eri tavalla. Jotta työstä voitaisiin palkkaa maksaa, pitäisi työn olla jollakin lailla tuottavaa. "Palkka" ei siis ole mikään automaattinen luontaisetu, vaan työn pitää tuottaa sen verran rahaa, että siitä voitaisiin palkka maksaa.

Tällä kriteerillähän pitäisi lopettaa kaikki voittoa tuottamattomat laitokset, kuten kirjastot, koulut, päiväkodit ja julkiset sairaalat.

Jos joku lukee mun sarjakuvia niin kyllähän mulle pitäisi niiden tekemisestä maksaa. Joko lukijan tai sitten valtion, joka tukee kulttuuria ja taidetta. (Eihän mulle tietenkään tällä hetkellä makseta mitään, mutta tämä nyt olisi ideaalitilanne). Tuolla arkistoalalla kun on tullut myös pyörittyä, niin työtähän sielläkin olisi vaikka kuinka paljon, mutta ei rahoitusta.

Kyllä nyt saatana ihmisen työstä pitää maksaa.

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #342 : 19.02.2007 klo 12:38:03 »
Sairaloiden ja koulujen rahoitus on ratkaistu veroilla, eli joku muu tekee tuottavaa työtä niin paljon, että rahaa voidaan jakaa myös sellaiseen työhön, joka ei välittömästi tuota rahaa. Välillisesti kyllä, koska esimerkiksi sairaiden ihmisten parantaminen tekee heistä työkykyisiä...

Sinun sarjakuvasi ovat sen verran tasokkaita, että jos teet blogistasi maksullisen, tilattavan palvelun, olen valmis maksamaan sen lukemisesta enemmän kuin mielelläni. Pätee myös muutamaan muuhun bloggaajaan.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #343 : 19.02.2007 klo 12:43:53 »
Minä ajattelen tässä eri tavalla. Jotta työstä voitaisiin palkkaa maksaa, pitäisi työn olla jollakin lailla tuottavaa. "Palkka" ei siis ole mikään automaattinen luontaisetu, vaan työn pitää tuottaa sen verran rahaa, että siitä voitaisiin palkka maksaa.



Tässäpä ajan henkeen hyvin istuva kommentti. Vanhainkodissa duunissa olevat on pelkkiä siivestäjiä koska eihän niistä kuolevista mummoista ja vaareista ole kuin kuluja. Mäkkärillä duunissa olevat on sankareita, ne tuottavat puhdasta voittoa
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Samone

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 536
  • Muumipappa
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #344 : 19.02.2007 klo 12:45:52 »
Tässäpä ajan henkeen hyvin istuva kommentti. Vanhainkodissa duunissa olevat on pelkkiä siivestäjiä koska eihän niistä kuolevista mummoista ja vaareista ole kuin kuluja. Mäkkärillä duunissa olevat on sankareita, ne tuottavat puhdasta voittoa
Taas äärimmilleen  kärjistetty. Kuten Irene jo totesi, yhteiskunnalla on tiettyjä vastuita, joita sitten ylläpidetään verovaroin. Kuten todettua, minä maksan tällä hetkellä ansioistani enemmän veroa kuin mitä on pääomaprosentti. Olisin valmis korottamaan verotusta, jotta yhteiskunta voisi tuottaa enemmän inhimillistä kohtelua niin sitä tarvitseville, kuin sen eteen työskenteleville.