Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvaa teatterissa  (Luettu 26294 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hill Street

  • Jäsen
  • Viestejä: 150
Vs: Sarjakuvaa teatterissa
« Vastaus #30 : 15.09.2019 klo 17:54:24 »
Täytyy laittaa pari sanaa Pienestä Merenneidosta, joka pyörii parhaillaan Helsingin Kaupunginteatterissa, koska sen perusteella voi sanoa että Suomessakin teatteri on kehittynyt aivan omiin sfääreihinsä. HKT esitti sarjakuvaa ainakin jo vuonna 1970, kun kantaesityksen sai Tenavat. Kauas on tultu niistä ajoista. (Juu en ole niin vanha, mutta vanhempien aikoinaan säästämästä käsiohjelmasta olen katsellut mv-kuvia.)

Anyway, jonkun verran tulee käytyä teattereissa, eikä musikaalit ole missään tapauksessa ykköskohde, mutta mainion Shrekin innoittamana katsottavaksi valikoitui Arielkin. Itse yllätyin sen Broadway-tasoisesta lavastuksesta. Jos vertaa Youtubesta löytynyttä vuoden 2010 Wickedin Helsingin Kaupunginteatterin traileria tähän 2019 Merenneitoon, niin isolla loikalla mennään:
https://www.youtube.com/watch?v=_5mS8Yebw5w

Kamerakulmilla traileri tietenkin saadaan näyttämään vielä todellistakin toimivammalta, mutta jos poissulkee muuttuvat kuvakulmat, niin Merenneidon trailerilla ei ole mitään ylimääräisiä efektejä, vaan kaikki nuo hukkumiskohtaukset ym. oli juuri sitä ja sellaisina kuin mitä lavallakin nähtiin.

Varsinkin vedenalaiset kohtaukset oli todella taidokkaasti tehty ja näytelty. Nyt harmittaa, että Spidermanin Turn off the Dark meni Broadwaylla tapaturmien vuoksi konkkaan ja kerkesin aikoinaan nähdä vain mainokset ja kirjaimellisesti "lapun luukulla" suljetun teatterin ovella. Hämähäkki olisi luultavasti sinkoillut lavalla vähintään yhtä hienosti kuin Ariel ui ja Otto Octavius olisi varmaankin saatu ajattelemaan lonkeroillaan yhtä terävästi kuin mustekala Ursula omillaan. (Tosin en tiedä oliko tri Mustekalaa esityksessä, mutta jos on ollut, niin ainakin on toiminut.)

Sarjakuva-aiheista vielä; ensi perjantaina saa ensi-iltansa vuoden 1967-albumiin Ruusuruoska perustuva näytelmä teatteri Takomossa http://www.teatteritakomo.fi/ Olen joskus Ruusuruoskankin lukenut, mutta ei ole jäänyt mitään mieleen... Vaatii vähintään muistinvirkistyksen ennen lipunostopäätöstä.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2019 klo 18:11:15 kirjoittanut Hill Street »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvaa teatterissa
« Vastaus #31 : 15.09.2019 klo 19:42:06 »
HKT esitti sarjakuvaa ainakin jo vuonna 1970, kun kantaesityksen sai Tenavat. Kauas on tultu niistä ajoista. (Juu en ole niin vanha, mutta vanhempien aikoinaan säästämästä käsiohjelmasta olen katsellut mv-kuvia.)

Kah. Voisiko käsiohjelmasta saada kuvia? Valokuva tai skanni?

Timo

Hill Street

  • Jäsen
  • Viestejä: 150
Vs: Sarjakuvaa teatterissa
« Vastaus #32 : 18.09.2019 klo 20:59:27 »
Viimeksi selaillut esitettä toistakymmentä vuotta sitten ja nyt kun katson tarkemmin, niin viimeisen sivun lopussa sanotaan että esitteen kuvat on harjoituksista. Arvatenkin esitteiden painattaminen jossain kirjapainossa, (kuvien kehityttäminen ensin jne), on ollut niin hidas manuaalinen prosessi, että painoon menneessä versiossa kaikkea puvustusta ja lavastusta ei ole vielä saatu valmiiksi nykyaikaisten promomateriaalien tasolle. Amadeuksen maalaamattomasta vaneri-tms.kakkosnelos-flyygelistä näkyy kuinka lavasteet on kuvienottohetkellä ollut viimeistä silausta vailla.

Creditsseissä on kuitenkin mainittu että puvustuksen on hoitanut vain yksi henkilö, samoin lavastuksen. Joten kovin paljoa prameammat puitteet tuskin kuitenkaan on ollut, mutta eipähän ne ole sarjakuvassakaan. Meno ja mielikuvitus pääasia. Ehkä kuitenkin ainakin Ressulla on saattanut olla jotain edes etäisesti koiraan viittaavaa pukua päällä tai maskia kasvoillaan. Tulisikohan nimimerkille Jack Wave jotain tarkempaa dejavúbonvoyage-ajatusta mieleen kuvat nähtyään? (ref. 16 vuotta vanha kommentti linkatussa "Sarjakuvia muualla"-ketjussa:)

Olen nähnyt 70-luvun alussa Helsingin Kaupunginteatterissa Tenavat-näytelmän. En oikein muista siitä mitään mutta Ressu oli kiva.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvaa teatterissa
« Vastaus #33 : 18.09.2019 klo 23:47:18 »
Varsin hauska ilmestys. Kiitokset!
Ehkä varsinaisessa esityksessä on ollut puvustus enempi kohdallaan.

Timo

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuvaa teatterissa
« Vastaus #34 : 19.09.2019 klo 00:26:29 »
Tuolta voi katsoa Helsingin kaupunginteatterin esityksiä aina alusta alkaen.

https://hkt.fi/wp-content/uploads/2019/09/Nettisivujen-esitystiedot-5.9.2019.pdf

Itse ainakin kävin katsoo äidin kanssa Nalle Puhin ja Kaislikossa suhisee.
Koulun kanssa pakotettiin käymään useampaankin otteeseen teatterissa...varmaan huomaatte, että en ole kauhean kova teatterissa kävijä.
Kylläkin ostanut aika monta teatterilippua...meinaa vanhemmille lahjaksi.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Sarjakuvaa teatterissa
« Vastaus #35 : 19.09.2019 klo 19:52:38 »
Sarjakuva-aiheista vielä; ensi perjantaina saa ensi-iltansa vuoden 1967-albumiin Ruusuruoska perustuva näytelmä teatteri Takomossa http://www.teatteritakomo.fi/ Olen joskus Ruusuruoskankin lukenut, mutta ei ole jäänyt mitään mieleen... Vaatii vähintään muistinvirkistyksen ennen lipunostopäätöstä.
Ohjaaja oli Arto Nybergin vieraana ja näytetään tuossa pätkä itse esityksestäkin, vai oliko se harjoitukset, en jaksa katsoa enää uudelleen, mutta Kirkkopellon osuus alkaa 17minuutin kohdalta. Itse asiassa jäin vain ihmettelemään että mitä niin höyryisestä sarjakuvasta voi saada irti, mutta ilmeisesti paljonkin.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvaa teatterissa
« Vastaus #36 : 19.09.2019 klo 23:26:38 »
Arto Nyberg Ruusuruoskasta:
"Aika erikoinen lähtökohta, en ainakaan yhtäkkiä muista nähneeni että sarjakuvakirjan perusteella aletaan tehdä teatteriesitystä".

Hoh!
Hämärä muistikuva on, että Tommi Korpela olis ollu joskus Nybergin vieraana Corto Maltesen tiimoilta. Voin olla väärässä.

Timo

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvaa teatterissa
« Vastaus #37 : 19.09.2019 klo 23:42:45 »
Onhan se teatterimusikaalikin teatteria. Mitenkäs en ole Tintti-musikaalista tänne mitään laittanut. Belgialainen, flaamiksi esitetty Kuifje – De Zonnetempel eli Auringontemppeli. Pätkiä voi löytää juutuupista.

Timo