Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?  (Luettu 19770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« : 03.02.2004 klo 13:26:36 »
Mitä mieltä olette siitä, että missä menee sarjakuvan ja pilakuvan raja vai onko se vahvastikin tulkinnanvarainen? Mielestäni molemmissa on liukumaa toisiinsa ja raja vaikuttaa aika häilyvältä. Aika läheistä sukuva vaikuttavat olevan, kun molemmissa käytetään hyväksi toisilleen ominaisia erityispiirteitä.

Mielenkiintoinen ilmiö, jonka olen lähipäivinä huomannut on se, että esimerkiksi Hesarissa tämä on kääntynyt ainakin tilapäisesti aivan päälaelleen. Ensimmäisillä sivuilla oleva Terhon "pilakuva" on nykyisin enemmän sarjakuvamainen. Lähes joka toinen pilakuva on ainakin kahden ruudun mittainen, sisältää lähes poikkeuksetta puhekuplia jopa juonen jne. Sen sijaan vastikään Aku Ankan tilalle tullut Johtopäätös-strippi (jonka tasosta voi olla montaakin mieltä) oli viime viikon ja vielä ainakin tämän viikon alussakin vielä poikkeuksetta yhden ruudun mittainen. Usein tätä näkee myös sarjakuvasivun alimman sarjan Tiikerin kohdalla. Myös sunnuntailehden Jere on usein yhden suuren ruudun käsittävä sarjakuva. Osakkeita yhden kotimaisen tekijäpoppoon osalta on kohdallani tiputtanut myös Nyt-liitteen Naisen Kanssa-sarjakuva, joka minusta nykyisin liian usein on yhden ruudun (tosin puolen sivun kokoisen ruudun) kokoinen. Onko tässä nyt kyse laiskuudesta vai ideoiden hiipumisesta vai kummastakin? Minusta monet noista em. ratkaisuista alkavat vahvasti tuntua aika "törkeältä" rimanalittamiselta ja sääliksi käy (ainakin melkein) lähinnä asiakasta. Tekijä tuntuu ainakin päässeen helpolla. Deadline on kai hengittänyt niskaan.

Joka tapauksessa, mun mielestä Terhon pilakuvat alkavat olemaan nykyisin enemmän sarjakuvia ja mielestäni niiden taso on heikentynyt. On kummallista, että ammattilainen sortuu yhä joihinkin klassisiin virheisiin, kuten itsestäänselvyyksien latelemiseen ja turhaan toistamiseen. Usein tämä näkyy pilakuvissa, joissa on ikään kuin lehdestä leikattu uutinen (lukijathan ovat niin primitiivisiä, etteivät he muuten tajua...) ja sen lisäksi itse pilakuvassa hahmot sanovat saman asian vähän toisella tavalla ja pahimmillaan se lukee vielä jossain kyltissäkin. Yleissääntö on ollut yleensä se, ettei ns. kertojan palkissa tai puhekuplissa sanota asioita, jotka sarjakuvasta on muutenkin nähtävissä (esim. ja sitten jere nosti pullon huulilleen...). Tämä on tämmöistä lukijan räikeää aliarvioimista... Myös Juba sortui tähän vähän väliä ainakin Viivi ja Wagnerin alkuvuosina (en tiedä nyt, kun en enää pitkään aikaan ole seurannut Viiviä ja Wagneria). Hän jopa osoitteli nuolilla asioita, ikään kuin lukija olisi niin tyhmä, ettei muuten tajuaisi. Osoittaa mielestäni heikkoa sarjakuvan ikonografisten ilmaisumahdollisuuksien tuntemista...

Välillä tuntuu myös siltä, että yhä useammalta pilakuvapiirtäjältä puuttuu kyky tehdä "pilakuvavitsi". Toisin sanoen kuvan ja aiheen valinta ei kohtaa eikä löydä lopullisessa toteutuksessa sitä "hauskaa pointtia", johon sillä on yritetty viitata. Monet vanhoista hyvistäkin ja nimekkäistäkin tekijöistä alkaa ilmeisesti hurjaa vauhtia vanhentua, kun pilakuvien taso heikkenee vuosi vuodelta. Välillä on toki muutama helmi seassa, mutta yleisesti ottaen, monien kyky tämän ilmaisun hallitsemiseen on kyllä pahasti ruosteesta. Usein näen kyllä pilakuvasta selvästi, mihin piirtäjä on pyrkinyt. mihin uutiseen ja mihin ristiriitaan jne. hän on yrittänyt viitata. Mutta surukseni huomaan yhtä usein hänen epäonnistuneen toteutuksensa kanssa. Usein myös sarjakuvissa näkee tilanteita, joissa joku tekijä on tavallaan pilannut jonkun hyvän sisällön lisäämällä vielä yhden ruudun, joka on täysin turha. Paras kohta oli esim, toinen tai kolmas ruutu ja se viimeinen latistaa koko vitsin tai vie siltä terän. Etenkin, jos se viimeinen ruutu vielä yrittää tarkoituksella olla hillittömän hauska, (kuten tekijä on sen ilmiselvästi tarkoittanut...) se vie koko sarjakuvasta hyvän maun, jos paras elämys on ennen tätä kuvaa. Toisin sanoen, se olisi pitänyt osata lopettaa ajoissa...

Mutta sanokaa... mitä mieltä olette näistä yhden ruudun sanomalehtistripeistä, niin päivittäisstripissä kuin sunnuntaisarjoissakin. Ymmärrän, että se on joskus perusteltua, mutta jotkut tekijät vaikuttavat käyttävän sitä alituiseen. Tulee väkisin mieleen, että laiska kaveri. Etenkin, jos itse juttukin on vielä huono.

Ja kommentoikaa vielä sitten näistä pilakuvien väsääjistäkin, jotka nykyisin vaikuttaisivat tekevät enemmän sarjakuvia kuin pilakuvia? Tämä ei sinänsä mua haittaa, koska onhan se omalla tavalla hienoa, jos pilakuvankin paikalla saa nykyisin lukea sarjakuvan, mutta missä ovat nykyisin ne, jotka oikeasti osaavat tehdä pilakuvia? Siis oikeita pilakuvia, yhden ruudun kokoisia sellaisia? Jotenkin tuntuu, että tämä nykyinen kiireinen tahti on heikentänyt pilakuvienkin tasoa melkein joka lehdessä. Ei vain ulkonäöllisesti vaan ennen muuta sisällöllisesti... Tai sitten olen kadottamassa huumorintajuni...  :D  
« Viimeksi muokattu: 03.02.2004 klo 13:40:51 kirjoittanut Axuz »

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #1 : 03.02.2004 klo 20:33:53 »
Täytyy myöntää etten kärsimättömänä jaksanut tuota koko viestiä lukea, joten voin mainita jo mainittuja.

Seuraavat on vain ja ainoastaan mun mielipiteitä:

Lähes neliömäiseen muotoon tehty yhden ruudun juttu on pilakuva - ei sarjakuva.

Esim. Tiikerit sarjan yksiruutuiset stripit ovat strippejä eivät pilakuvia. Miksi näin? Minä tulkitsen sen sarjan mukaan: Jos edelliset sarjikset ovat olleet kaksi ruutuisia (tai enemmän) niin yhden ruudun mittaisestkin (stripit) ovat strippejä.

Samaa voi soveltaa pilakuviin. Jos joku tekee sarjaa, jossa lähes kaikki kuvat ovat yksittäisiä ruutuja on se pilakuvasarja vaikka välillä olisikin kahden ruudun mittaisia tarinoita. Jos sarjantekijä kuitenkin päättää käyttää pilakuva sarjansa hahmoja strippiin ja haluaa tituleerata sitä strippinä niin miksipä se ei olisi strippi?

Puhtaita pilakuvasarjoja harvemmin laitetaan takakannen tienoilla olevalle strippisivuille. Poikkeuksiakin tosin on - katsokaapa Iltalehden "Ajan sävel"tä.

Kyllä puhekuplia pilakuvissa saa olla. Kumpi onkaan se oikea tapa pilakuvissa? Teksti kuvan alla vai puhekuplat ja selostajan ruutu yläkulmassa?
Kumpikin kelpaa, pääasia on että vitsi selviää.

Pitäisikö tähänkin tehdä lopulta säännöt (tämä on strippi, tämä pilakuva!) vai kenen päätettävissä tämä on? Eikös teoksen piirtäjä sen loppujen lopuksi itse päätä. Jos tekijän mielestä kysein piirros nimenomaan on strippi vaikka onkin yksiruutuinen ja sisältää puhekuplia niin kai hän itse sen tietää...

Voiko olla sarja, jossa aina silloin tällöin on pilakuvia ja joskus strippejä? Kaipa se on mahdollista, mutta vasrinkin jos stripit ja pilakuvat ovat erikokoisia on sen julkaiseminen vakituisella paikalla hankalaa (paitsi jos se on uutisten joukossa kevennyksenä), joten sitä pitäisi tehdä ehkä freehommana (kauppaa lehdille silloin tällöin).

Leo kuittaa

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #2 : 03.02.2004 klo 23:04:04 »
Sarjakuvan ja pilakuvan eronahan tulisi muodon, ruutumäärän tai sijainnin (lehdessä siis) sijaan olla sisältö. Pilakuva toimii ajankohtaisuushuumorina ja yleensä vielä alueellisena eli paikallinen/maan laajuinen vitsi lehden levikistä/lukijakunnasta riippuen. Sarjakuvan taas tulisi olla ajatonta, varsinkin johtuen siitä, että sarjakuvantekijän leipää lavennetaan myymällä sama sarja myöhemmin toisiin lehtiin. Vuoden vanha ajankohtaisvitsi ei paljon naurata.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Iippo

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Kvaak!
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #3 : 04.02.2004 klo 01:34:12 »
Hesarin uuden Väärä johtopäätös -sarjan piirtäjä tekee saman kuvan sekä strippi- että panelmuodossa. Panelhan on strippiä kapeampi ja korkeampi yhden kuvan sarjakuva. Amerikassa niitä on paljon. Jotkut vakituisilla hahmoilla, jotkut yksittäisiä pilakuvia. Suomessa tunnetuin lienee nykyään Gary Larsonin Far Side. Kaikkien tietämä Ville Vallaton on arkisin panel ja sunnuntaisin normaali sunnuntaisarjakuva (Seurasta aikoinaan tuttu). Paneleita luin onnellisilla (eikä tämä ole ironiaa) 60- ja 70-luvuilla Turun Sanomista. Apollo, Helmi ja Toimistoelämää. Siinä oli sarjoja! (Jaaha, paljastin ikäni. Olen vanhin Kvaakkilainen)
Piirtelin aikonani poliittisia pilapiirroksia ja ilahduin aina kun keksin jonkun sarjakuvamaisen jutun. Nykyään piirtelen silloin tällöin strippisarjaa ja ilahdun kun keksin jutun joka sopii yhteen ruutuun. Sitten masennun kun huomaan että siihen yhteen kuvaan pitäisi sitten myös osata piirtää jotain. Ruudut ehkä rajoittavat joitain piirtäjiä, mutta minulle ne ovat elinehto. Mitä pienempi ruutu, sen vähemmän piirrettävää. Sanomalehdet pienentävät sarjakuville varattua tilaa (TV-ohjelmat ne vie, joten älkää valittako, TV-addiktit) ja sehän on vain hyvä asia, ei kuitenkaan uusia Stan Drakeja, Al Williamsoneja tai Jose Luis Salinaksia tule alalle. Me mukamas hauskat tässä vielä räpistellään, mutta loppu on lähellä. Ensin kuoli seikkailusarjat ja pian huumorisarjat.  TV porskuttaa...
Mutta pilapiirroksen ja sarjkuvan eroksi  sanomalehdessä sanoisin että sarjakuvaa täytyy tehdä ainakin 6 kpl viikossa ja pilakuvaa vähemmän. Huonot on tienestit kummassakin-.



Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #4 : 04.02.2004 klo 02:08:54 »
Kyllä mun mielestä sarjakuvassa pitää olla sarjallisuutta. Siis ellei vähintään kahta ruutua, niin sitten jotenkin käydä ilmi siitä yhdestä ruudusta, että siinä on sarjassa tapahtumia tms.
Usein esim. toi Ippon mainitsema Väärä johtopäätös on kyllä ihan puhdas pilakuva.
Mutta, niin kuin Scott McLoud Sarjakuva - näkymätön taide -kirjassaan oivallisesti todistaa, voi yksi ruutukin sisältää sarjakuvamaisia elementtejä (mm. ajallisesti), niin että sitä voi kutsua sarjakuvaksi.
Ehkä loppujen lopuksi valinta on lukijalla ja ehkä tekijälläkin. Jos tekijä sanoo, että tämä on sarjakuvaa, niin silloinhan se kai on...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Iippo

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Kvaak!
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #5 : 04.02.2004 klo 02:26:35 »
Väärä johtopäätös on sarjakuva. Mutta mikä on Scott Mcloud?

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #6 : 04.02.2004 klo 08:20:10 »
Kyllä mun mielestä sarjakuvassa pitää olla sarjallisuutta. Siis ellei vähintään kahta ruutua, niin sitten jotenkin käydä ilmi siitä yhdestä ruudusta, että siinä on sarjassa tapahtumia tms.
Usein esim. toi Ippon mainitsema Väärä johtopäätös on kyllä ihan puhdas pilakuva.


Welzun kanssa samoilla linjoilla. Tänään oli Hesarissa Karlssonin pilakuva, joka on erinomainen esimerkki puhtaasta ja hyvin toimivasta pilakuvasta. Jos lukijat ovat vähääkään seuranneet viimepäivien Kokoomuslaisten rähinöitä ja miten siinä lopulta eilen kävi, pilakuvan pointti tulee selväksi silmänräpäyksessä. Nerokas, yksinkertainen ja toimii vailla mitään epäilystäkään. Parhaimmillaan pilakuva on sellainen, jossa tekstikin on turha...

Selailin tuossa eilen paljon viime vuonna leikkaamiani sanomalehtistrippejä ja totta tosiaan... Welzun kiteytys lienee aika lähellä epävirallista totuutta. Tänä vuonna Hesarissa aloittanut Väärä johtopäätös on yksiruutuisena lähes poikkeuksetta pilakuva ja ilmeisesti tämän tyyppiset stripit ovat juuri Jenkkilässä yleisiä, kuten joku jo mainitsikin. Sen sijaan monissa muissa sarjoissa, joissa välillä esiintyy yksruutuisia strippejä, on huomattavissa selkeä ero esimerkiksi em. Väärä johtopäätös-sarjakuvan "pilakuviin". Niissä on olemassa jonkinlaista sarjallisuutta yhdestä olemassa olevasta ruudusta huolimatta. Useimmiten tämä on tehty puhekuplarepliikkien avulla. Tätä ilmiötä ja sen konkreettisesti aiheuttamaa ajan kulumista myös Scott McCloud käsittelee kirjassaan Sarjakuva -Näkymätön Taide.

Useimmat sarjakuvista, joita eilen tutkiskelin, sisälsivät tämän ajan kulumisen ja jaksollisuuden, usein myös tilanteen muuttumisen yhden ruudun aikana. Useimmat näistä olivat sellaisia, että kerronnan puolesta ne olisi voitu yhtä lailla jakaa kolmeen tai neljäänkin ruutuun, mutta kyseessä on ollut tekijän tietoinen valinta sijoittaa kaikki samaan ruutuun, mutta säilyttää kerronnassaan silti sama sarjallisuusjatkumo. Mielenkiintoista... sillä itse olen verraten ahkera jakamaan stripin vähintään kolmeen ruutuun ja oma ideankehittelyni ja kerrontatapani tukee ennen muuta neljän ruudun strippiä, mutta tämä eilinen ekskursio pakotti minut pohtimaan, kuinka moni näistä neljän ruudun stripeistäni olisi lopulta ängettävissä yhteen pitkään ruutuun siten, että sama sarjallisuus on luotavissa muiden keinojen kuin ruutujaottelun avulla... Ennen piti ihan itsestään selvänä, että ajallisesti eri repliikit jaettiin eri ruutuihin ja kuvakulmia vaihdeltiin kuin telkkarissa ikään, mutta nyt... mahdollisuuksia on paljon paljon muitakin. Avartavaa...

Kannattaa siis välillä tutkia yhä uudestaan ja uudestaan muiden strippejä. Ei ottaakseen teknisiä vaikutteita, vaan oppiakseen stripin rakennetta, sisällöllistä kerrontaa ja erilaisia tyylillisiä ratkaisumalleja.

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #7 : 04.02.2004 klo 08:33:50 »
Väärä johtopäätös on sarjakuva. Mutta mikä on Scott Mcloud?

Ei mikä vaan kuka...

Scott McCloud on kansainvälisesti tunnettu sarjakuvantekijä, -tutkija ja -analyytikko. Vankkumaton ja vihkiytynyt sarjakuvan puolestapuhuja ja tämän, maailman väärinymmärretyimmän taiteenlajin väsymätön tulkitsija ja puolustaja sekä kaksitoistakertainen Harvey- ja Eisner-palkintoehdokas. Herra sai 1993 Eisnerin parhaasta sarjakuvaa käsittelevästä teoksesta ja vuonna 1994 Harveyn ja muutamia muita arvojutskuja kirjoittamastaan sarjakuvaa selittävästä, tulkitsevasta ja analysoivasta kirjasta Understanding Comics - the Invisible Art (Suom. Sarjakuva - näkymätön taide: The Good Fellows Ky). Mies tunnetaan myös Zot!in luojana. Lyhyesti sanottuna... heppua pidetään yhtenä sarjakuvakentän monista guruina pidetyistä vaikuttajista.

Jos olet sarjakuvien tekijä, etkä tiedä heppua... nyt pika pikaa googlettamaan miehestä matskua ja päivittämään tämä aukko tiedoista. Ei se ole tyhmä joka ei tiedä vaan se, joka ei kysy. Joten hyvä kun kysyit. Miehen tietäminen kuulunee jokaisen sarjakuvantekijän yleissivistykseen...
« Viimeksi muokattu: 04.02.2004 klo 08:34:31 kirjoittanut Axuz »

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #8 : 04.02.2004 klo 18:05:28 »
www.scottmccloud.com

Tämä mies jaksaa funtsia!
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #9 : 05.02.2004 klo 09:55:21 »
Minusta lyhykäisyydessään sarja-kuva kertoo jo sen, että sarjakuvassa on kuvia sarjassa. Yksiruutuinen strippi ei ole sarjakuva vaan pilakuva. Minusta stripit eivät  muutenkaan ole sarjakuvia siinä mielessä että niistä voisi kehitellä pitempiä juonia. Strippi on lähinnä venytetty pilakuva minusta. Teen niitä itsekin, sarjakuvaa on Corto Maltese tai Ankardo. Niilo Pielisen yksisivuiset ovat kyllä sarjakuvaa nekin. 1-3 ruutua on mielestäni pilakuva, ei oikeastaan sarjakuva. Strippi.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #10 : 05.02.2004 klo 10:48:38 »
Strippi on lähinnä venytetty pilakuva minusta.
Joskus tulee sellainen olo kyllä, mutta ei yleensä. Jos strippi olisi venytetty pilakuva, saman vitsin voisi esittää yhdessä kuvassa. Useimmiten vitsi vaatii, tullakseen tehokkasti esille, useamman kuvan. Ja jos niitä on useampi, on kyseessä kiistatta sarjakuva.
Mutta pohdinta asian tiimoilta on turhaa, jos vitsi on kehno. Onko sillä silloin väliä miksi sitä kutsutaan, paitsi kehnoksi jutuksi.  ;D

Timo

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #11 : 05.02.2004 klo 12:32:54 »
Ehkä asiaa voisi "yksinkertaistaa" ohjesarjakuvissa/kuvituksilla.

Melkein kaikissa roskapöntöissä on kuva ukkelista pudottamassa roska pönttöön (varmaan olette nähneet). Siinä ei ole sarjakuvallisuutta. Se on vain havainnollistava kuva, että tähän niitä voi tunkea.

Mutta samalla tyylillä tehty kuvasarja esim. lentokoneen happinaamarin käytöstä onkin jo sarjakuva. Sitä ei oikein voi roskapönttökuvan kaltaiseksi kuvaksi tiivistää, että idea säilyy (viittaa Timon määritelmään). Myöskin kaikki kuvat liittyvät yhteen ja kertovat "tarinan". "Tee näin, sitten näin ja lopuksi näin."
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #12 : 05.02.2004 klo 16:13:34 »
Väärä johtopäätös on sarjakuva.

Niinpä. Tästä on turha kiistellä. Tänäänkin se oli hesarissa 4 ruudun mittainen ::)

Mutta pohdinta asian tiimoilta on turhaa, jos vitsi on kehno. Onko sillä silloin väliä miksi sitä kutsutaan, paitsi kehnoksi jutuksi.  

Onko sillä ylipäätänsä väliä miksi sitä kutsutaan ::)

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #13 : 13.02.2004 klo 16:19:44 »
Lisää aiheesta tai ainakin vierestä: www.tutka.org
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Gamma

  • Jäsen
  • Viestejä: 159
  • Miu
Re:Sarjakuvasta pilakuvaksi ja päinvastoin?
« Vastaus #14 : 14.02.2004 klo 12:41:31 »
Melkein kaikissa roskapöntöissä on kuva ukkelista pudottamassa roska pönttöön (varmaan olette nähneet). Siinä ei ole sarjakuvallisuutta. Se on vain havainnollistava kuva, että tähän niitä voi tunkea.

Se roskanpudottajaukkohan on kansainvälisesti käytetty piktogrammi. (yksi hieno sana lisää tänän ketjuun ;))