Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Uutiset: Radioteatteri esittää: Kamala luonto (11.10.2019 klo 16:44:53)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
15.11.2019, klo 07:56:28

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
477942 viestiä 10428 aihetta kirjoittanut 3837 jäsentä. Uusin jäsen: ainateme
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Sarjakuvien ostaminen ja keräily
| | |-+  Sarjakuvien huolto ja kunnossapito FAQ
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 3 4 [5] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito FAQ  (Luettu 75580 kertaa)
Chompp
Jäsen
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #60 : 25.01.2015, klo 17:02:26 »

Laitan tämän nyt tähän keskusteluun, vaikka sarjakuvien säilyttämisestä on omakin ketjunsa. Mutta kun siinä ei tunnu hirveästi keskustelua tapahtuvan, ja siitäkin oli välillä linkitetty tähän ketjuun kun tässä on jo sarjiksien säilyttämisestä puhuttu aiemminkin.

Eli siis, Aku Ankan nettisivuilta voi tilata uudenlaisen kotelon akkareiden säilyttämiseen. Onkos kellään kokemusta näistä? Melko tiiviisti näyttäisi kuvan perusteella akkarit menevän siihen, että mahtaakohan pusseissa olevat lehdet mahtua siihen kuinka hyvin?
tallennettu
Miqz
Avustava Slemmy
Avustava toimittaja
*
Paikalla

Riipivä jännityspommi!

« Vastaus #61 : 25.01.2015, klo 19:11:50 »

Laitan tämän nyt tähän keskusteluun, vaikka sarjakuvien säilyttämisestä on omakin ketjunsa. Mutta kun siinä ei tunnu hirveästi keskustelua tapahtuvan, ja siitäkin oli välillä linkitetty tähän ketjuun kun tässä on jo sarjiksien säilyttämisestä puhuttu aiemminkin.

Eli siis, Aku Ankan nettisivuilta voi tilata uudenlaisen kotelon akkareiden säilyttämiseen. Onkos kellään kokemusta näistä? Melko tiiviisti näyttäisi kuvan perusteella akkarit menevän siihen, että mahtaakohan pusseissa olevat lehdet mahtua siihen kuinka hyvin?
Mulla on pari tollasta. Sen verran tiivis on tosiaan, että en usko pussien mahtuvan.
tallennettu

"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"
Miqz
Avustava Slemmy
Avustava toimittaja
*
Paikalla

Riipivä jännityspommi!

« Vastaus #62 : 12.07.2015, klo 12:22:15 »

Myykö Suomessa kukaan cgc-tyyppisiä muovikoteloita lehtien säilytykseen? Olisi pari itselle tärkeää lehteä jotka voisi säilöä tuollaiseen. Vinkatkaa jos jostain saa.
tallennettu

"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"
Petri Aarnio
Entusiasti
Avustava toimittaja
*
Poissa

Waugh!!!

« Vastaus #63 : 14.11.2015, klo 13:05:27 »

Aa. Löysin vasta tämän ketjun täältä. Mä olen käyttänyt tolkuttomasti aikaa Tarzan vuosikertojen tekemiseen.
69-75 olen liimasitonut. 67-68 -kerrat entisöin alkuperäisellä ompelutekniikalla. Kirjojen kannet olen uudelleentulostuttanut ja myös tehtaillut alkuperäisistä GK-kansista. Ne olivat vuosien saatossa niin kuluneet. Selkämyksen kluutti tuo näihin hienon historian havinan tunteen.
68 tuli eilen valmiiksi ja siitä tuli ihan helmi kun tulostin kannen canvasmateriaalille. Liimaus kontaktiliimalla.
67 puuttuu vielä 5 nroa. Tällä haavaa en aio ostaa yksittäisiä kalleimpia nroita vaan tulostutan ne diginä. Lasertulostimen tarkkuus on hivenen "pehmeä". Hintaa tulee varmaan about 20€ per lehdykkä.

* T6768.jpg (216.93 kilotavua, 1000x750 - tarkasteltu 545 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 14.11.2015, klo 13:33:21 kirjoittanut petriaarnio » tallennettu

AKUT TAND BUNDOLO! TARZAN JEL <AKUT, EI TAPPAMISTA! TARZAN ON TÄSSÄ!>
Petri Aarnio
Entusiasti
Avustava toimittaja
*
Poissa

Waugh!!!

« Vastaus #64 : 22.10.2017, klo 11:10:02 »

Hojo! Vuosikertaa pukkaa. Shokit, joiden sivut tunnetusti tehtiin niin haperolle paperille soveltuvat erityisen hyvin vuosikirjoiksi tekemiseen. Puhelinluetteloakin paksumpi opus tästä valmiina tulee. 55mm.

* shokki_75small.jpg (260.36 kilotavua, 1356x800 - tarkasteltu 283 kertaa.)

* pakka1975.JPG (168.27 kilotavua, 640x640 - tarkasteltu 340 kertaa.)
tallennettu

poptique74
Jäsen
Poissa

« Vastaus #65 : 20.12.2017, klo 21:13:31 »

Hojo! Vuosikertaa pukkaa. Shokit, joiden sivut tunnetusti tehtiin niin haperolle paperille soveltuvat erityisen hyvin vuosikirjoiksi tekemiseen. Puhelinluetteloakin paksumpi opus tästä valmiina tulee. 55mm.

^Ohoh, komeita ovat! Paljonkos tuollaisen yhden vuosisidoksen koostaminen (miinus lehdet) oikein tulisi kustantamaan?
tallennettu
Petri Aarnio
Entusiasti
Avustava toimittaja
*
Poissa

Waugh!!!

« Vastaus #66 : 14.01.2018, klo 12:27:56 »

Materiaalikustannuksilla pärjää kun itselle tekee. Ei tarvitse itseään laskuttaa. Myyntiin en ompelemisia laita. Ihan niin pro en ole.
tallennettu

poptique74
Jäsen
Poissa

« Vastaus #67 : 02.07.2018, klo 21:08:44 »

Noniin, kyssäri:

Soveltuuko tämä ns.magazine koko täällä Suomessa esmes just Shokki-koon lehdille?

https://www.ebay.com/itm/273034163144
tallennettu
amasofi
Jäsen
Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #68 : 18.09.2019, klo 21:25:08 »

Ostin juuri 200 albumikoon Mylar-pussia ja happovapaat taustapahvit. Näissä ostamissani pahveissa toinen puoli on korkeakiiltoinen ja toinen karkeampi. Onko molemmat puolet arkistointikelpoisia pintoja vai onko toinen vain arkistointikelpoinen.

Ennestään olen jenkeistä saanut näitä pusseja pienempien lehtien tilausten yhteydessä ja niissä pahveissa molemmat puolet karkeita - ei siis korkeakiiltoisia. Ja olen säilönyt yhden lehden molemmin puolin pahvia kannet muoviin päin.

Mitä kokemuksia. Voiko Mylarin ja happovapaan pahvin kanssa möhliä?  Roll Eyes
tallennettu
Hill Street
Jäsen
Poissa

« Vastaus #69 : 19.09.2019, klo 13:53:14 »

Ostin juuri 200 albumikoon Mylar-pussia ja happovapaat taustapahvit. Näissä ostamissani pahveissa toinen puoli on korkeakiiltoinen ja toinen karkeampi. Onko molemmat puolet arkistointikelpoisia pintoja vai onko toinen vain arkistointikelpoinen.

Aikoinaan ostin pahveja Forbidden Planetista, jossa asiantuntevan oloinen myyjä korosti että lehti tulee kiiltävälle puolelle. Kiiltävä puoli näyttää ainakin (niissä pahveissa) tähän mennessä toimineen (about 28 vuotta sitten pakattuja lehtiä). Karkeaa puolta en sittemmin edes kokeillut. Olen kyllä pakannut kahta lehteä selät vastakkain ilman pahvia, kun eipä ne lehdet omassa käsittelyssä pahvia vaadi. Toisaalta mylarit on niin jämerää kamaa, että ne tukee melkein enemmän pahvia kuin pahvi niitä. Itsellä on mylarin käyttö hyvin harkinnanvaraista, kun ovat niin perhanan kalliita. Kyllähän ne asiansa ajaa, mutta pahvien osalta epäilyttää olisiko lehdissä näkyviä eroja, jos olisi pakannut pahvin väärälle puolelle. Vaatii ehkä 128 vuotta lisää, että erot alkaisi näkyä. Pitännee pakata väärälle puolelle joku buster tai pellefantti kokeeksi ja palata väliaikaraportilla vuonna 2047.
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #70 : 19.09.2019, klo 17:58:22 »

Sanoisin että jos pahvi on happovapaa, niin se tarkoittaa että se on sitä kaikilta osin. (Muutenhan siitä erittyisi sitä happoa myös hapottomaan osaan jne.) Kiiltävä pinta lienee siinä enemmän estettisistä syistä. Eli makuasia miten päin haluaa sitä katella.  Smiley
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Hill Street
Jäsen
Poissa

« Vastaus #71 : 19.09.2019, klo 22:07:44 »

Sanoisin että jos pahvi on happovapaa, niin se tarkoittaa että se on sitä kaikilta osin. (Muutenhan siitä erittyisi sitä happoa myös hapottomaan osaan jne.) Kiiltävä pinta lienee siinä enemmän estettisistä syistä. Eli makuasia miten päin haluaa sitä katella.  :)

Kyllä ja ei, eli riippuu näemmä täysin valmistajasta: pikaisella googlauksella ainakaan pinnoittamatonta puolta ei kannata käyttää. Kaksipuolisissa "buffered board"(*** pahveissa (E.Gerber tai Bill Cole) ei ole erikseen kiiltävää puolta ja matta-puolta. Toisaalta tämänkin testin tekijä ehdottaa että pahvit kannattaa jättää mieluumin kokonaan pois (paitsi jos Gerber/Cole). Taidanpa nakkailla jatkossa omani metsään, kun ei niistä muutenkaan ole minulle hyötyä.

https://www.cgccomics.com/boards/topic/205695-are-acid-free-backing-boards-truly-acid-free-time-to-ph-test-amp-find-out/

Test results:

As was to be expected, of the new boards every single coated backing board (BCW, Ultra-Pro, Miller Hobby and Comic Vision) failed the acid-free test - the coated/shiny side was in every case either pH neutral or pretty close to it, but this was offset by the heavy acidity of the uncoated side.

In contrast, every single buffered board (E Gerber and Bill Cole) passed the acid-free test - on these boards, both sides were pH neutral (or slightly alkaline), and as these boards are buffered throughout (not coated), the entire board can therefore be considered acid-free.

Conclusion:

These boards [siis yhdeltä puolelta pinnoitetut pahvit] are all, at best, "acid-free on one side at time of manufacture" which tells you that at some point some part of this particular board was rendered acid-free, but that the rest of the board will happily contribute to the acidic environment inside your (sealed) comic book bag.

As a matter of fact, it would be safer for your comic book to store them in a bag without a coated backing board.

- - - - - - - - - - - - - - - -
(*** Toisaalla netissä selitetään tämä "buffered board"-käsite:

What makes E. Gerber boards better?

Most standard SBS type backer boards - such as BCW, ComiCare, and other leading brands - have the acid-neutralizing alkaline buffer on one side of the board. That's why they're shiny on one side and matte on the other. When used properly those boards are OK for short term use but really should be replaced every 5 years or so as the acid free qualities of the board can change over time. 

E. Gerber Premium Backer Boards have the 3% alkaline buffer mixed throughout the board making them retain their acid free, archival state much, much longer. 
E. Gerber Boards meet strict US government standards for archival storage.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 4 [5] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: