Kirjoittaja Aihe: Fingerpori ja muut Pertti Jarla -sarjakuvat  (Luettu 1741001 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Illodiini

  • Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • Viestejä: 797
  • #MeTammelat
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4230 : 30.04.2014 klo 12:51:10 »
Eivät vitsit edesmenneen Michael Jackson-paran kustannuksella vieneet pedofiilien asiaa eteenpäin, tuskin nämä Jarlan lohkaisutkaan. Pääosa huumorista, ja vitseistä, kun aina murjoo jonkun moraalikäsitystä tai keskiluokan tapakulttuuria. Fingerpori on kevyttä kamaa joihinkin South Parkin "kannanottoihin" verrattuna. Yhdessä jaksossa naisopettaja karkasi n. kaksivuotiaan kanssa, ja harrasti selvästi seksiä tämän kanssa. Ja tämä esitettiin Bush tyhmemmän Amerikassa.
Kaiken kustannuksella tulee voida vitsailla. Laadusta voidaan tietysti kinata.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

äyni

  • Jäsen
  • Viestejä: 478
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4231 : 30.04.2014 klo 12:59:38 »
On minustakin vähän kaukaa haettu ajatus, että jollekin nauraminen tekisi siitä hyväksyttyä.
Slapstick-komedia, tai edes Bud Spencerin mätkiminen tuskin tekee väkivallasta hyväksyttyä. Eipä juuri voida sanoa väkivaltaelokuvienkaan tehneen sitä. Kautta aikain on naurettu myös vaikeille ja yhteiskunnallisesti hankalille asioille. Ja niistä pitääkin saada tehdä vitsiä ja huumoria.

Kaiken kustannuksella tulee voida vitsailla. Laadusta voidaan tietysti kinata.

Tämä!

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4232 : 30.04.2014 klo 13:26:00 »
Täydellisessä yhteiskunnassa on pieni asia nimeltä sananvapaus, joka takaa myös humoristeille oikeuden heittää läppää mistä niin haluavat.
Sanoisin että asioiden trivialisoiminen pelkiksi sanananvapauskysymyksiksi latistaa keskustelun.
Eivät vitsit edesmenneen Michael Jackson-paran kustannuksella vieneet pedofiilien asiaa eteenpäin, tuskin nämä Jarlan lohkaisutkaan.
Luepa uudelleen tuo Ratian viesti.  :)

On minustakin vähän kaukaa haettu ajatus, että jollekin nauraminen tekisi siitä hyväksyttyä.
Näinhän Ratia taisi väittää.

Siinä missä olen ilolla seurannut Jarlan ponnisteluja homoseksuaalisten alakulttuurien tunnetuksi tekemiseksi ja hyväksymisen eteen, koen että sama prosessi on menossa – epäilemättä vahingossa – Askon edustaman pedofilian suhteen.
"Onko edistää" sama kuin "tehdä jostakin hyväksyttyä"? Tulkitsen nyt vahvasti mutta käsitin että Ratia oli huolestunut siitä että Pedo-Asko jotenkin normalisoi sitä käytöstä silmissämme/mielessämme. Tietenkin on maku asia että onko se sitten normalisoimista jos niin sanotusti tekee jotakin olemassaolevaa näkyväksi myös sarjakuvassa?
Hesarissa on käyty mielenkiintoinen joskin lyhyt keskustelu huumorin olemuksesta. Yleisönosastossa  J. Patomäki kirjoitti juuri tätä sivuavasta aiheesta otsikolla Huumorin avulla moraalista luodaan yhteistä. Siinä hän väittää: " ...mielestämme väärä moraali naurattaa." Kirjoitus on lyhyt ja jää siten suppeaksi. Esimerkiksi väite:
"Jos pila on vastoin arvomaailmaamme, se ei naurata, vaikka joku toinen riemastuu." Ei toimi asiayhteydestään erotettuna. Tuo kuitenkin selittää sen miksi pedovitsit eivät naurata Ratiaa. Asia on hänen maailmassaan liian tuttu.

Kun jonkun tämmöisen ongelman (oli se sitten rasismi, syöpä, natsismi tai lasten hyväksikäyttö) tuntee syvästi, kenties omakohtaisesti se herättää voimakkaamman tunnereaktion kuin sarjakuvan tai pilakuvan esittämä pelkistetty versio todellisuudesta.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2014 klo 13:29:04 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4233 : 30.04.2014 klo 14:17:45 »
Ratia ei esitä asiaansa eduskunnan puhujapöntöstä. Niinpä osaan kerrankin suhtautua asiaan rauhallisemmin.

Lainaus käyttäjältä: Reima Mäkinen link=topic=7558.msg426652#msg426652
J. Patomäki kirjoitti juuri tätä sivuavasta aiheesta otsikolla Huumorin avulla moraalista luodaan yhteistä.

Kas, vanha biologian opettajani.

Lainaus
Tuo kuitenkin selittää sen miksi pedovitsit eivät naurata Ratiaa. Asia on hänen maailmassaan liian tuttu.

Yleisellä tasolla tämän ymmärrän hyvin. Eikä tarvitsekaan naurattaa. Eikä tarvitsisi myöskään loukkaantua todellisten ja/tai kuviteltujen kaltoinkohdeltujen puolesta. Ratiahan totesi, että olemassaolevan tosiasian käsittely sarjakuvassa voi tarjota aineksia lähestyä aihetta, joka muuten olisi vaikeasti lähestyttävä. Olen samaa mieltä.

"Normalisointi" on sen sijaan tätä tärähtänyttä cacciatoremaista kontrollin rakastajien dogmatiikkaa, joka tuntuu olevan ammattitauti. Kun kaikki maailmassa on normitettu hyväksyttävään ja epähyväksyttävään; säädetty viranomaistasolla, kuinka leivotaan pullaa oikein tai muuten lapset otetaan huostaan; säädetty EU:n direktiivissä että kahvinkeittimien tulee olla itsesammuvia tai pyjamanhousujen kanssa tulee käyttää henkseleitä (tulette näkemään sen vielä), niin jäljelle jää hyvin pieni ja orpo kysymys siitä, mihin väliin jäi ihmiselle, kylähullulle, Juice Leskiselle (tyyppinä, tunnette tyypin), tai hitto vieköön, Asko Vileniukselle tilaa hengittää tässä parhaassa mahdollisessa maailmassa, jos hän ei saa olla olemassa omana itsenään edes taideluomuksessa.

Mutta tässä nyt on taas enemmän kysymys minusta itsestäni. Minkä takia en siedä poliitikkoja ja psykologeja: he vaativat, että maailman tulisi olla hallittavissa.

PS: Kuka nauraa mille nauraa, loputon kysymys. Minua ei naurata niinkään outo tai vieras. Minä nauran asioille, jotka ovat totta. Koska toinen vaihtoehto olisi itkeä.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2014 klo 14:35:25 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4234 : 30.04.2014 klo 19:17:40 »
"Normalisointi" on sen sijaan tätä tärähtänyttä cacciatoremaista kontrollin rakastajien dogmatiikkaa,
Siitä en tiedä, mutta mieleen tuli jostain syystä Dexter. Siinä on jotenkin outoa kun kertoja puhuu ajoittain itsestään hirviönä. Ja niinhän sarjamurhaaja on tavallaan hirviö. Kuitenkin "television taikamaailmassa" murhat, sarjassa ja yksittäin ovat niin peruskauraa, että hirviöksi nimittäminen tuntuu ainakin minusta liioittelulta. Kun on siellä televisiossa niitä pahempiakin hirviöitä, kaiken maailman limaisia nuljaskoita.

Ratia nosti (ainakin rivien välissä) esiin kysymyksen tekijän vastuusta. Siihen en nyt puutu kun tuntuu että tuli Rannan Muhammad-tapauksen yhteydessä puitua sitä muutaman vuoden tarpeiksi.  :)

Sen sijaan ihmettelen että hän ei muistuttanut siitä että pedofilia lienee semmoinen käyttäytymismalli, jota jotkut pitävät sairautena ja jota nämä sairaat itse häpeävät, pyrkien siitä käyttäytymisestä eroon, koska ymmärtävät sen vahingollisuuden. Näin olen jostain mediasta saanut kuulla/lukea.

Kyllähän Jarla IMHO ikään kuin antaa ymmärtää, että lapsiin sekaantuminen/vilauttelu olisi Askolla tietoinen valinta, eikä hän moisesta käyttäytymisestä näytä pahemmin itse kärsivän tai pyrkivän irti. Vähän niin kuin homous homoille...

Entä kuinka korrektia on pedofiilille nauraminen? Naurattaisiko kokooma-albumi pedofiilivitsejä? Olisiko se vain hermostunutta "tekonaurua" vai sallittua koska pedo on PAHATM?
Anteeksi, unohdan koko ajan että viihteessähän se nimen omaan on hauskaa kun joku epäonnistuu, kärsii tai jotakuta sattuu.
 
EDIT: Kaiken maailman kielivirheitä
« Viimeksi muokattu: 30.04.2014 klo 19:50:03 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4235 : 30.04.2014 klo 20:02:51 »
Tietenkin on maku asia että onko se sitten normalisoimista jos niin sanotusti tekee jotakin olemassaolevaa näkyväksi myös sarjakuvassa?

Ei kai se makuasia voi olla? Määrittelykysymys, ehkä. Mutta noin triviaali määritelmä tarkoittaisi, että kyseessä on retorinen vilppi: jos pedofilia normalisoituu siinä mielessä, että pedofiliaa kuvataan useammin fiktiossa, mutta ei siinä mielessä, että lapsien hyväksikäyttö yhtään yleistyisi tai pahenisi, niin miksi hätääntyä?

Eiköhän jalo tarkoitusperä kuitenkin ole ehkäistä lapsiin konkreettisesti kohdistuvat haitat, mutta onko tässä kyse todellisesta ilmiöstä, vai pelkästä retoriikasta? Kiinnittäisin huomiota vertaukseen, josta Mattipekka lähti liikkeelle:

Siinä missä olen ilolla seurannut Jarlan ponnisteluja homoseksuaalisten alakulttuurien tunnetuksi tekemiseksi ja hyväksymisen eteen, koen että sama prosessi on menossa – epäilemättä vahingossa – Askon edustaman pedofilian suhteen.

Tulkitsen tämän niin, että Mattipekan mukaan Fingerporissa esiintyvät homovitsit edustavat näitä Jarlan ponnisteluja. Karu tosiasia kuitenkin on se, että ainoa asia, minkä eteen Jarla Fingerporissa ponnistelee, on yhden hauskan jutun keksiminen joka päivälle paitsi sunnuntaille.

Hyvänä ihmisenä Jarla epäilemättä on vain iloinen, jos niiden ponnistelujen sivuvaikutuksena on homoseksuaalien -- ehkä lähinnä ihmisten, eikä alakulttuurien -- hyväksymisen yleistyminen. Ei vain ole mitenkään itsestään selvää, että sarjakuvastripeillä, joissa miehet panevat toisiaan perseeseen letkassa, on oikeasti tällainen vaikutus. Jos mitään faktoja väitteiden tueksi ei kaivata, niin yhtä hyvin voin esittää, että tällaiset homoseksuaalisuuden kuvaukset vain vahvistavat olemassa olevia stereotypioita ja ylläpitävät homoseksuaalisuuteen liittyviä stigmoja.

Sanoisin, että tämä oli vain yritys retorisesti johdattaa meidät hyväksymään normalisoituminen ilmiönä sellaisessa kontekstissa, jossa pitäisimme sitä positiivisena asiana. Mutta se ei riitä. Voisiko joku oikeasti yrittää osoittaa, että tämä strippi normalisoi pedofiliaa?

Ehkä.

Halveksitut psykologit ja sosiologit suuruudenhulluissa yrityksissään tehdä maailmasta ymmärrettävää ja hallittavaa ovat tehneet samansukuisia tutkimuksia. Jos koehenkilö asetetaan havainnoimaan tilannetta, jossa konduktööri toimittaa asianmukaisen lipun esittäneelle pedofiilille mainoksessa mainitun 12-vuotiaan lapsen, vaikuttaako koehenkilön valmiuteen puuttua tilanteeseen se, onko hän lukenut ennen koetilannetta joukon Asko Vilenius -strippejä? Virittääkö selkeästi negatiivisten seuraamusten puuttuminen stripeistä lukijan ajattelemaan, että negatiiviset seuraamukset eivät ole aiheellisia samankaltaisissa, todellisissa tilanteissa? (Muistakaa mainita minut Nobel-palkintoluennossanne.)

Itselleni on kuitenkin tullut vaikutelma, että nimenomaan Askon kansalaisoikeudet ovat Fingerporissa kovassa nousussa. Hän on jo kaikkien tuntemine ominaisuuksinen kylällä hyväksytty mies, ja kuten tämän päiväisessä stripissä näkyy – uskaltaa jo vaatia oikeuksiaan.

Tämä strippihän, kuten useat Fingerpori-stripit, perustuu siihen että asiat voidaan tulkita joko oikein tai väärin. Kun Heimon isä sanoo "Tulen testamenttaamaan tämän sinulle", oikean tulkinnan mukaan "tämä" tarkoittaa piippua, ja väärän tulkinnan mukaan "tämä" tarkoittaa kotitilaa. Kun uutisissa kerrotaan, että Homeliuksella on avioton lapsi, oikean tulkinnan mukaan poika ei ole vielä astunut avioon, ja väärän (mutta skandaalinkäryisemmän, ja siksi tiedotusvälineille mieluisamman) tulkinnan mukaan Homelius on siittänyt lapsen avioliiton ulkopuolella. Vain harvassa stripissä Jarla on muunnellut tätä kaavaa tekemällä vaikeaksi tai mahdottomaksi erottaa, kumpi tulkinta on loppujen lopuksi oikea.

Kun Asko siteeraa mainosta, konduktöörillä on tyrmistynyt ilme, koska Askon tulkinta on väärä. Hän ei voi "vaatia oikeuksiaan", koska hänellää ei ole mitään oikeutta 12-vuotiaaseen. Tämä on stripin normatiivinen tulkinta. Voiko se aiheuttaa normalisoitumista päinvastaiseen suuntaan? Totta kai, koska ihmismieli usein toimii järjenvastaisesti.

Mattipekan muotoilussa on nähtävillä tietynlainen kyynisyys, jota itse en olisi valmis allekirjoittamaan. Hänen maalaamassaan uhkakuvassa pedofiilit "vaativat oikeuksiaan", aivan kuten homot ovat, Pertti Jarlan ponnistelujen suosiollisella avustuksella, "vaatineet oikeuksiaan" hyvin näkyvästi viime vuosina.

Tähän näkemykseen ei sovi se, että homojen oikeus tasavertaiseen kohteluun perustuisi mihinkään ylevämpään periaatteeseen, jonka täydempää toteutumista kohti yhteiskuntamme on vähitellen hapuilemassa. Sen mukaan oikeudet ovat vain itsekeskeisiä vaateita, jotka kaikkein eniten itsestään melua pitäville myönnetään, ja mikään periaate ei voi estää meitä tekemästä lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä perusoikeutta, jos siitä vain kansalaisaloite tehdään.

Minä en usko tätä.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 392
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4236 : 30.04.2014 klo 21:41:43 »
yvänä ihmisenä Jarla epäilemättä on vain iloinen, jos niiden ponnistelujen sivuvaikutuksena on homoseksuaalien -- ehkä lähinnä ihmisten, eikä alakulttuurien -- hyväksymisen yleistyminen. Ei vain ole mitenkään itsestään selvää, että sarjakuvastripeillä, joissa miehet panevat toisiaan perseeseen letkassa, on oikeasti tällainen vaikutus. Jos mitään faktoja väitteiden tueksi ei kaivata, niin yhtä hyvin voin esittää, että tällaiset homoseksuaalisuuden kuvaukset vain vahvistavat olemassa olevia stereotypioita ja ylläpitävät homoseksuaalisuuteen liittyviä stigmoja.

Miesjuna nyt on sellainen absurdi, vain Fingerporin tai vastaavan sarjakuvan maailmassa uskottava juttu, miehet paitsi panevat toisiaan, panevat toisiaan mitä kummallisimmassa paikoissa. Sen sijaan esim. karhukirje-stripissä ollaan aika normalisoivassa tunnelmassa, ukkelin kiinnostus Heimoon ei sinällään ole omituisempi juttu kuin Rivo-Riitan kiinnostus erinäisiin miehiin – tietysti itse sanaleikin takia kyseessä täytyy olla homo.

Ehkä on hyvä että Asko on myös eläimiin (ja imureihin) sekaantuva itsensäpaljastaja, voyeristi ja kovan luokan masokismi, niin hahmoa tällaisena yhdistelmäpervona vaikea ottaa tosissaan. Kuvitelkaa, jos otamme kaikki Askon pedofiilivitsit (ja vain ne) ja liitämme ne Allan Kurman persoonaan.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

äyni

  • Jäsen
  • Viestejä: 478
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4237 : 30.04.2014 klo 21:58:51 »
Miesjuna nyt on sellainen absurdi, vain Fingerporin tai vastaavan sarjakuvan maailmassa uskottava juttu, miehet paitsi panevat toisiaan, panevat toisiaan mitä kummallisimmassa paikoissa.

Kyllä se kuuluu pornografian kuvastoon. Ei missään tapauksessa Jarlan keksimä juttu. Googella voi etsiä, jos kiinnostaa.
Tietysti paikat on absurdeja.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4238 : 30.04.2014 klo 22:37:48 »
Jos koehenkilö asetetaan havainnoimaan tilannetta, jossa konduktööri toimittaa asianmukaisen lipun esittäneelle pedofiilille mainoksessa mainitun 12-vuotiaan lapsen, vaikuttaako koehenkilön valmiuteen puuttua tilanteeseen se, onko hän lukenut ennen koetilannetta joukon Asko Vilenius -strippejä? Virittääkö selkeästi negatiivisten seuraamusten puuttuminen stripeistä lukijan ajattelemaan, että negatiiviset seuraamukset eivät ole aiheellisia samankaltaisissa, todellisissa tilanteissa?
Minä taas järjestäisin seuraavanlaisen kokeen: Kaksi ryhmää koehenkilöitä. Toisilla luetutettaisiin jokin sopiva määrä Asko Vilenius strippejä ja toisella ei. Sen jälkeen tarkkailtaisiin näiden koehenkilöiden reaktiota pedofiilistelevään näyttelijään. Olisivatko kaikki yhtä tyrmistyneitä ja paheksuvia, vai suhtautuisiko Fingerporille altistettu ryhmä tialnteeseen lempeämmin ja enemmän huumorilla?

Huomaan nyt myös että en ole ollut ollenskaan huolestunut lapsista, toisin kuin Mattipekka, jonka kirjoitusrupeamaa juuri se huoli näyttää lopulta masinoivan. Olen huolestunut aikuisista, sikäli kun ylipäätään asia jaksaa minua liikuttaa, ja sehän on ihan hassua.

Kun Asko siteeraa mainosta, konduktöörillä on tyrmistynyt ilme, koska Askon tulkinta on väärä. Hän ei voi "vaatia oikeuksiaan", koska hänellää ei ole mitään oikeutta 12-vuotiaaseen. Tämä on stripin normatiivinen tulkinta. Voiko se aiheuttaa normalisoitumista päinvastaiseen suuntaan? Totta kai, koska ihmismieli usein toimii järjenvastaisesti.
Kolmastkin tulkinta on mahdollinen, ellei tunne Vileniusta ennestään. Mies on ostanut alle 12-vuotiaaseen oikeuttavan lipun konjakinhimossaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

J-Viilee

  • Jäsen
  • Viestejä: 875
  • Painajaismaista!
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4239 : 30.04.2014 klo 23:27:44 »
Jopas nyt. Eihän Asko ole koskaan päässyt kanssakäymiseen nuorempien henkilöiden kanssa. Vitsi perustunee siihen että aina "hyvää" tarkoittavan Vileniuksen pyrkimykset kariutuu ennen alkujaan jo ehdotuksen asteelle tai lukijan mielikuvissa.
Näin ollen, strippien korkeintaan pitäisi antaa ajatus että älä edes yritä! huumorin keinoin.
Kaikkea muutahan kaveri on jo kerennyt kokeilla..Todistettavasti.

Jos siis joku ajattelisi syvällisemmin sarjiksia eikä ottaisi niitä vain viihteenä.
Tilulilulii.

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4240 : 01.05.2014 klo 00:02:21 »
Tosiasiassahan Asko V vain vitsailee antaakseen itsestään humoristisen ja sympaattisen kuvan.
Ja sitten kun ihmiset eivät enää ole varuillaan...

Tässäkö ensi viikon Asko-vitsi?
Tämä kummastutti aika tavalla. Jos en olisi lukenut aiempia kommenttejasi ja blogiasi, niin tämä antaisi aika tekopyhän vaikutelman. Et malttanut olla itsekin vitsailematta asialla, kun tämä ei ole edes niin ylitse lyöty kuin tilanteeseen nähden olisi pitänyt olla. Minusta se ei nousisi häiritsevänä esille aiempien joukosta. Kaiken kaikkiaan outo liike, odotin vähintään verta tai jopa ruumiin kätkemistä.

En usko, että Asko V tekee asiasta yhtään hyväksytympää, mutta ehkä tietty kasvojen antaminen ja keskustelun arkipäiväistäminen vähentää lynkkausmielialaa ja saa helpommin hakemaan apua, kun ei heti leimata hirviöksi. Eihän kyseinen taipumus sinänsä tee kenestäkään uhkaa, ellei hän satu olemaan lisäksi psykopaatti tai humalassa.
Eräskin lapsenmurhaaja selitti aikoinaan, että ei hän vihaa lapsia, päinvastoin. Mutta yhteiskunnan keinotekoisesti lietsottu vihamielisyys pakotti hänet jälkeenpäin salaamaan kiintymyksen osoituksensa ja vaientamaan poloisen lapsosen. *

Saa nähdä onko tulevaisuudessa yhtä keljua olla Asko kuin nykyisin on olla Yrjö, Urpo, Uuno...


Edit. poistin roll-eyesin asteriskin kohdalta, kun sillä onkin suupielet ylös :(
« Viimeksi muokattu: 01.05.2014 klo 00:04:22 kirjoittanut Secos-Bill »

sarja

  • Jäsen
  • Viestejä: 757
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4241 : 01.05.2014 klo 00:20:47 »
 Ehdin vasta nyt vastaamaan. Salossa esitetty Fingerpori näytelmä oli minusta hyvä.Koko näytelmä toteutettiin 6 kuudella näyttelijällä.

Mattipekka Ratia

  • Jäsen
  • Viestejä: 89
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4242 : 01.05.2014 klo 11:05:33 »
Tästähän sukeutui hyvä keskustelu.

Hesarissa J. Patomäki kirjoitti juuri tätä sivuavasta aiheesta otsikolla Huumorin avulla moraalista luodaan yhteistä.

Hyvä linkki. Selittää, miksi minä tähän strippiin reagoin, mutta perustelee myös, miksi asia on miettimisen arvoinen: "Näyttäisi olevan geeniemme ohjauksessa, että jokaiselle yhteisölle kehittyy moraalisääntönsä. Huumori on ikivanha ja tehokas väline, jonka avulla moraalista luodaan yhteistä. Se tapahtuu siten, että mielestämme väärä moraali naurattaa."

Ei vain ole mitenkään itsestään selvää, että sarjakuvastripeillä, joissa miehet panevat toisiaan perseeseen letkassa, on oikeasti tällainen vaikutus. Jos mitään faktoja väitteiden tueksi ei kaivata, niin yhtä hyvin voin esittää, että tällaiset homoseksuaalisuuden kuvaukset vain vahvistavat olemassa olevia stereotypioita ja ylläpitävät homoseksuaalisuuteen liittyviä stigmoja.

Tämä on varmasti totta. Näen nämä positiivisina koska suhtaudun homojen oikeuteen elää omana itsenään positiivisesti. J. Patomäen sanoin: "Hyvä huumori on sellaista, johon liittyy oikeanlainen sanoma. Sellainen sanoma on pitkälle sidoksissa taustaamme eli sen ryhmän arvoihin ja asenteisiin, johon tunnemme kuuluvamme." Juna- ja karhuvitsit edellyttävät lukijalta kohtalaista alakulttuurituntemusta, jollaista itsellänikään ei ollut ennen Nakki ja Tappi –sarjakuvien tekemistä. Siksi kai ajattelen Jarlan olevan samalla asialla.

Ratian huoli menee jonkin verran överiksi...
Fingerpori on kevyttä kamaa joihinkin South Parkin "kannanottoihin" verrattuna.

Totta varmasti. Olen sillä lailla ajastani vieraantunut, etten ole parkinnut nahkaani sadoilla jaksoilla South Parkkeja.

Ehkä on hyvä että Asko on myös eläimiin (ja imureihin) sekaantuva itsensäpaljastaja, voyeristi ja kovan luokan masokismi, niin hahmoa tällaisena yhdistelmäpervona vaikea ottaa tosissaan.

Tämäkin on totta. On Asko muissa harrasteissaan tarjonnut monetkin makeat naurut minullekin.

Tässäkö ensi viikon Asko-vitsi? Et malttanut olla itsekin vitsailematta asialla, kun tämä ei ole edes niin ylitse lyöty kuin tilanteeseen nähden olisi pitänyt olla. Minusta se ei nousisi häiritsevänä esille aiempien joukosta. Kaiken kaikkiaan outo liike, odotin vähintään verta tai jopa ruumiin kätkemistä.

Puuttuihan tähän joku. Itse yritin havainnollistaa sitä, että narulla tasapainoillessa pienikin heilahdus väärään suuntaan voi olla kohtalokas. Eihän tämän Kvaak-asteikolla mitään ole, mutta olen huolissani, että tällainen jakso menisi nykyään jo Hesarissa läpi. Minusta tämä siis selkeästi ylittää rajan, mutta näköjään se on jo ihan normi-fingerporia.

Mutta eipä hätää, kun kohupula iskee niin aina voi tehdä perässä Fingerporista asiaa.
 http://www.seiska.fi/Viihdeuutiset/Uusi-Fingerpori-sarjakuva-on-torkyinen-pedofiilivitsi-katso/1041598

Se että juuri tämä strippi ylitti kirjoituskynnykseni johtuu osittain siitä, että kustantajan edustaja nosti sen esiin ”turha kohu” -tyyppisesti. Jokainen strippisarjoja tehnyt tietää, että välillä tulee päiviä, jopa kausia, jolloin mikä tahansa etäisesti vitsiä muistuttava saa kelvata eteenpäin lähetettäväksi deadlinen viuhtoessa vieressä miekallaan. Suomalaisessa sarjakuvakentässä on syvä kunnioitus tekijän nerokkuutta – tai ainakin sananvapautta – kohtaan, eikä esim. kustannustoimittamisella ole perinteitä. Strippisarjojen osalta ei enää ole edes portinvartijoita, joten kaikki vastuu (pahoittelen tämän termin käyttöä) jää tekijälle. Tämä ei ole kaikissa tilanteissa tekijänkään edun mukaista.

Alkuperäisen viestini tarkoitus ei siis ollut kieltää mitään, vaan saattaa tekijän tiedoksi, että ainakin yhden lukijan työsilmälasien läpi nähtynä sarjakuvasta näyttäisi erottuvan heikko signaali, varovasti nouseva trendi, suhtautua pedofiliaan sosiaalisesti hyväksyttävänä ilmiönä. Vielä ei olla menty pahasti rajan yli, mutta näen tässä käänteisen homeopatia-ilmiön. Lisäämällä puhtaaseen veteen pisara kerrallaan myrkkyä, muuttuu koko liuos lopulta toksiseksi.

Jos Jarlan tarkoitus on lisätä suvaitsevaisuutta lasten seksuaalista hyväksikäyttöä kohtaan, koko keskustelu on ollut turha ja osoittaa vain piirtäjän nerokkuutta. Jos kuitenkin kyse on vahingosta, olisin itse piirtäjänä kiitollinen, jos asiasta minulle ajoissa huomautettaisiin. Taiteilija päättää toki itse miten tähän suhtautuu, mutta ainakin lukijan huoli on nyt saatettu hänen tietoonsa.

Kun Asko siteeraa mainosta, konduktöörillä on tyrmistynyt ilme, koska Askon tulkinta on väärä. Hän ei voi "vaatia oikeuksiaan", koska hänellää ei ole mitään oikeutta 12-vuotiaaseen. Tämä on stripin normatiivinen tulkinta. Voiko se aiheuttaa normalisoitumista päinvastaiseen suuntaan? Totta kai, koska ihmismieli usein toimii järjenvastaisesti.

Hyvä yhteenveto.

Sen sijaan ihmettelen että Ratia ei muistuttanut siitä että pedofilia lienee semmoinen käyttäytymismalli, jota jotkut pitävät sairautena ja jota nämä sairaat itse häpeävät, pyrkien siitä käyttäytymisestä eroon, koska ymmärtävät sen vahingollisuuden. Näin olen jostain mediasta saanut kuulla/lukea.
En usko, että Asko V tekee asiasta yhtään hyväksytympää, mutta ehkä tietty kasvojen antaminen ja keskustelun arkipäiväistäminen vähentää lynkkausmielialaa ja saa helpommin hakemaan apua, kun ei heti leimata hirviöksi.

Pedofilia aiheena on todella vaikea ja monisyinen, enkä vastuuta Jarlaa sitä ratkaisemaan. Olen hoitanut sekä pedofilian uhreja että pedofiilia, eikä jälkimmäisenkään osa kyllä millään tavalla helppo ollut. Joitain elokuvia tulee mieleen, joissa pedofiilin näkökulmaa on yritetty tuoda esiin, mm. Woodsman ja Happiness, joista jälkimmäinen tuntui minusta aikanaan suorastaan kyseisen ryhmän hengennostatuselokuvalta. On sillä kuitenkin arvonsa ymmärryksen – ei hyväksymisen – levittäjänä.

Jos tämä keskustelu on osoittanut minun olevan turhaan huolissani, olen asiasta vain tyytyväinen. Keskustelun lähtökohtahan voi olla vain tarve peilata omaa mielipidettään lukkiutumatta siihen, että ensimmäinen oma mielipide/huoli on lopullinen totuus. Omalta osaltani lopullisen synteesin sulattelemiseen menee vielä aikaa, mutta ainakin vaikuttaa siltä, että ne, jotka elävät ajan hermolla, eivät huoltani jaa. Otetaan se hyvänä merkkinä.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2014 klo 14:30:00 kirjoittanut Mattipekka Ratia »

Tina DeMona

  • Pervo Örvelö
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 604
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4243 : 01.05.2014 klo 14:56:47 »
Joo, reagoin liian voimakkaasti (taas kerran). Pyhistä lehmistä en tiedä, mutta semitärkeitä asioita nämä. Pahoittelut.

sarja

  • Jäsen
  • Viestejä: 757
Vs: Fingerpori
« Vastaus #4244 : 01.05.2014 klo 16:02:05 »
 Salo on päässyt esiin Fingerporissa:

http://www.sss.fi/uutiset/624383.html