Kirjoittaja Aihe: Niilo Pielinen  (Luettu 188886 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #525 : 28.06.2013 klo 14:39:43 »
Pikku Pielinen 2:ssa kaveripiiri vaihtui täysin.
Oikea ratkaisu.
Toivottavasti sitten aikanaan kaupungissakin Pikku-Marat ja -Johannat ovat taakse jäänyttä elämää.

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #526 : 28.06.2013 klo 15:44:04 »
Onkos tätä Pikku-Pielinen 2 -albbua arvosteltu Kvaakissa?
« Viimeksi muokattu: 28.06.2013 klo 16:05:59 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #527 : 28.06.2013 klo 18:14:34 »
Ei oo. Pyydä sinä Joukolta jos ei hän ole jäänyt jo kesälomalle.

Edelleenkin sarja on lapsille tehty eikä kyynisille Franquin-faneille.
Mä oon ihan väärä ihminen arvostelemaan Pikku-Pielistä.

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #528 : 28.06.2013 klo 23:34:12 »
38 sivua Et les fanzines -kirjaa luettu. Osa tekstistä ymmärretty, osa mennyt ohi.



Jos yhtään ymmärrätte ranskaa, olette kiinnostunut ranskankielisen sarjakuvan historiasta, diggaatte Franquinia, hommatkaa ihmeessä tämä suurenmoinen kirja itsellenne!!

Tämän teoksen kokoaminen ja julkaiseminen taitaa olla tämän vuoden kulttuuriteko. Mielestäni.

edit
Olen aina ihaillut Schtroumpf-fanzinea. Jostain kummasta oli reilut kakskyt vuotta sitten yksi numero eksynyt Helsingin Akateemisen hyllyyn. Ostin sen oitis pois ja olin ihan että: Vau, mikä lehti!
No, lehden perustaja ja puuhamies oli seitsemäntoistavuotias Jacques Glenat! (google:Editions Glenat)Jos oikein ymmärsin, niin juuri Schtroumpfissa julkaistiin ensimmäiset Franquinin hirviöt. Siis jopa ennen Spirouta.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2013 klo 00:07:01 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #529 : 29.06.2013 klo 16:48:39 »

Spip-orava

  • Jäsen
  • Viestejä: 556
  • Pähkinöitä!
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #530 : 29.06.2013 klo 17:38:02 »
Täälläkin on kuvanäytettä.
http://blog.dupuis.com/index.php/franquin-et-les-fanzines-extrait

Kiitos vinkistä! Tämäkin on saatava kotiin. :)

Aivan loistava muuten tuo Franquinin signeerausten yhteys itse tarinaan. Kuten tämä Fanzines albumin Kursio-kohtaus:


tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #531 : 29.06.2013 klo 18:16:58 »
Joo, hieno ja vauhdikas kuva, vaikka onkin fanipojan piirtämä.

Joku minua paremmin ranskaa osaava voisi kertoa enemmänkin tämän kirjan sisällöstä. En panisi pahakseni, vaikka kirjoittaisi jopa artikkelin Kvaakin etusivulle.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2013 klo 18:23:45 kirjoittanut Tertsi »

Spip-orava

  • Jäsen
  • Viestejä: 556
  • Pähkinöitä!
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #532 : 29.06.2013 klo 18:32:04 »
Joo, hieno ja vauhdikas kuva, vaikka onkin fanipojan piirtämä.

Aivan!!  ;)

Clavia Z

  • Kummajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #533 : 24.07.2013 klo 20:46:36 »
Arvostelu uusimmasta Pikku Pielisestä.

Spip-orava

  • Jäsen
  • Viestejä: 556
  • Pähkinöitä!
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #534 : 30.07.2013 klo 22:56:09 »
38 sivua Et les fanzines -kirjaa luettu. Osa tekstistä ymmärretty, osa mennyt ohi.

Jos yhtään ymmärrätte ranskaa, olette kiinnostunut ranskankielisen sarjakuvan historiasta, diggaatte Franquinia, hommatkaa ihmeessä tämä suurenmoinen kirja itsellenne!!

Tiukkaa tekee. Hain tämän kanssa kaupasta. Dupuis on kyllä mielenkiintoisen teoksen julkaissut. Mukana on paljon Franquinin faneilleen tekemiä omistuspiirroksia ja toki nämä kaikki eri pikkujulkaisuun tehdyt työt ovat myös herkullisia! Monsteripuolta mielestäni ehkä liiaksi. Sivun 376 kuvassa tosin monsteri popsii Niilon. -Heh!
Ymmärrys on itselle aika vaikeaa. Ajan kanssa pääsee tekstiin paremmin sisään. Suuri kunnianosoitus tämä opus on Franquinin hieman tuntemattomille töille. Ei ehkä olisi julkaistu ilman tätä 75 vuotta Spirouta juhlintaa.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #535 : 28.05.2014 klo 20:07:34 »
Tulipa luettua nyt tätä Pikku Pielistä, kakkosalbumi (ilmeisesti en missannut mitään laajempaa juonikokonaisuutta kun ykkönen jäi väliin).
Ja on kyllä todettava että harvoin on tullut luettua yhtä, no, mitätöntä sarjakuvaa. Mikään ei ole aktiivisesti pielessä eli mitään Taivas putoaa niskaan -kärsimystä tämä ei ole mutta en minä tästä mitään positiivistakaan keksi sanoa. Yhden sivun gagit taitavat olla BD-tuotannon bulkin perusmuoto ja tämä on näkemistäni muodon edustajista bulkein...

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #536 : 28.05.2014 klo 20:46:33 »
Tulipa luettua nyt tätä Pikku Pielistä, kakkosalbumi (ilmeisesti en missannut mitään laajempaa juonikokonaisuutta kun ykkönen jäi väliin).

mitätöntä sarjakuvaa.
Joo, ei ollut ainakaan kovin hauska sarjakuva. Aluksi olin aika innoissani piirtäjän Franquin-imitaatiosta, mutta ei sekään jaksanut kantaa kokonaisuutta kovin pitkälle.

Olen lukenut vain ykkösosan.

Clavia Z

  • Kummajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #537 : 28.05.2014 klo 21:04:02 »
Minä olen vain selannut kirjakaupassa ykkösosaa. Sekin riitti vääntämään naamaani tuskastuneen ilmeen. Väsynyttä vitsinyritystä ja rahastuksen tuimaa hajua. Kakkosalbumia pidän sentään siedettävänä, koska sillä on epätasaisuudestaan huolimatta jonkinlainen sydän siellä jossakin.

Jaksavatkohan fransmannit vääntää vielä kolmannen osan vai joko riitti?

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #538 : 28.05.2014 klo 21:09:58 »
Mä vähän luulen, että kun Dupuis osti Marsu Productionsin, niin Pikku Pielinen sai siinä rytäkässä kuoliniskun. Toivottavasti Iso Pielinen saa maata haudassaan ihan rauhassa; jonkinlaista spekulaatiota on ollut hänen henkiinherättämisestään.  >:(

No, hyvä juttu on se, että Marsupilami palaa jälleen Pikon, Fantasion ja Spipin seuraan.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #539 : 29.05.2014 klo 10:24:34 »
Jees, kakkosalbumissa kun ei ollut ketään muita tuttuja hahmoja niin tästä ei kannen otsikkoa lukuunottamatta tullut edes rahastuksen makua, kun ei tätä yhdistänyt juuri lainkaan isompaan Pieliseen (mutta eihän tätä olisi suomeksi julkaistu ilman).
Kuvitus oli sellaista sujuvaa ammattijälkeä, juttujen löysyys lähinnä haittaa, eivät ärsyttävän huonoja mutta olisivat pelkkää filleriä jossain Vili&Billissä tms.

Ja kun ilmeisesti miljöö ja henkilöt vaihtuivat täysin kahden albumin välissä niin ei taida tekijöilläkään olla ollut oikeasti mitään käsitystä mitä tässä nyt oikein pitäisi tehdä...