Kirjoittaja Aihe: Niilo Pielinen  (Luettu 188907 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samone

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 536
  • Muumipappa
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #210 : 15.03.2007 klo 08:08:55 »
Ensimmäinen Muumi-sarjakuvakirja on ilmestynyt suomeksi jo vuonna 1958, mutta muistaakseni noita isokokoisempia albumeja tuli jo 70-luvulla.
Tarkistan tuon tänään. Minä muistan ainakin jossain niistä olevan vuosiluvun 1981. Julkaisutiheydestä en tiedä mitään.

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #211 : 16.03.2007 klo 17:45:16 »
Pielinen -boksin sarjakuvia on pienennetty noin 20% alkuperäisestä julkaisukoosta.
Aikaisemmin ruudun korkeus oli 5,5 cm, boksissa 4,6 cm.

Tämä vaan tiedoksenne.

Aukustus

  • Jäsen
  • Viestejä: 165
  • Jos mykkä kiroilee, peseekö äiti sen kädet?
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #212 : 16.03.2007 klo 17:45:41 »
Jippii!!! Hain Niilon tänään kotia. Komian näköinen pakkaus, yhtään ei kaduta 150 euron lentäminen pois taskusta...

Vähän kerkesin päläräillä läpi ja viikonlopuna vietetään niilo-iltama.
Jos taivaassa ei ole sarjakuvia, en ole menossa

Spip-orava

  • Jäsen
  • Viestejä: 556
  • Pähkinöitä!
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #213 : 16.03.2007 klo 22:17:56 »
Vähän kerkesin päläräillä läpi ja viikonlopuna vietetään niilo-iltama.


http://img358.imageshack.us/img358/6801/niilo1kq1.jpg

Sama. Akateemisesta tänään 189 eurolla. Että on namu boksi. Ihan oikeasti yllätyin mitä kaikkea kivaa sen viimeisessä albumissa oli. Hyrisen onnesta vielä pitkään tämän boksin kanssa!

Duoda, minulla on 5 erilaista Karton Niilo-korttia. Onkos niitä enemmänkin olemassa?
http://img108.imageshack.us/img108/7144/niilokortitwf0.jpg


tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #214 : 17.03.2007 klo 10:48:56 »
Nyt on Niilo-boksia silmäilty enemmänkin.
Painojälki on erinomaista. Viivat ja värit kohdallaan. Ei pikseliä, ei rasteria. Paperi parasta, mitä saattaa toivoa.
Käännökset paikoin hieman kökköjä, pääosin OK.("Entäs tanssi?" = ei toimi ollenkaan)  Ja semmoinen tunne mulla on, että Ruudun ja Nonarin aikaisten juttujen käännökset ei ole ihan samoja kuin ne olivat aikoinaan. Voin muistaa väärinkin.

Tekstiosioon on mielestäni eksynyt joitakin virheitä.
Tekstissä esim. mainitaan, että  Trombone Illustrée -liite ilmestyi kolme kertaa. Itse asiassa Trombone Illustréta ilmestyi kolmeKymmentä numeroa.
http://membres.lycos.fr/bdstory/index.htm

Itse Boksi on aikas hyvännäköinen, hauska idea oli panna kirjojen selkämykseen jättiläistikkareita ja parkkiautomaatteja jne...
Kulmat ei olleet rutussa ollenkaan.

Boksi näyttää hyvältä hyllyssä.

Suomalaisessa hinta oli 192,80 e.
Olis siis kannattanut hankkia boksi Akateemisesta.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2007 klo 10:57:46 kirjoittanut Tertsi »

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #215 : 17.03.2007 klo 11:02:25 »
Luitko sä Tertsi Niiloja silmälasit päässä? Kun Itse luin boksin juttuja niin ajoittain tökkäsi painojälki silmille. Viivajälki näytti mielestäni pehmeälle, ohuet viivat olivat hävinneet, oli kuin lukisi kopionkopionkopiota. Vasta stripistä 580 lähtien oli jälki mielestäni hyvää.
Toki mulla ei ole parempaa tietoa siitä miten ohutta/katkottua viivajälki on alkuperäisissä ollut, mutta kun nyt sanot jälkeä erinomaiseksi.  ???
Olivatkohan luuloni Franquinin jäljestä ylimitoitettuja.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #216 : 17.03.2007 klo 11:30:20 »
Luitko sä Tertsi Niiloja silmälasit päässä? Kun Itse luin boksin juttuja
Otin lasit pois ja rasteroitunut piirrosviivahan sieltä hyppäsi silmille. Voihan rogntudjuu!!!!!!!!!!  Ei kai tässä muuta voi kuin palauttaa koko höskä ja ottaa rahat takaisin.
Skannasin esimerkin sivusta 546. Aikamoinen ero.
Onko taas olleet viivat ja värit samassa tiedostossa!?

« Viimeksi muokattu: 30.04.2007 klo 11:18:57 kirjoittanut Tertsi »

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #217 : 17.03.2007 klo 11:35:21 »
...Luitko sä Tertsi Niiloja silmälasit päässä? Kun Itse luin boksin juttuja niin ajoittain tökkäsi painojälki silmille. ...
Olivatkohan luuloni Franquinin jäljestä ylimitoitettuja.

Etkös lukenut Muëslimanin blogia? Tertsihän heittää rillit nurkkaan! :)

En ole nähnyt mainittua boksia, en puhu painojäljestä mitään. Saattaa olla vaihtelevaa vaikka senkin perusteella, oliko koneissa painomustetankit täynnä vai puolillaan, mistä niitä tietää. Teollisuus on sellaista vuonna 2007. Halvalla ja nopeasti tehdään.

Mutta tehdään nyt tässä kerta kaikkiaan selväksi: Franquinin jäljestä ei tarvihe kenenkään ruveta mitään nillittämään. Mies (joka sitäpaitsi on kuollut, eikä pääse itse puolustautumaan) teki vuosikymmenet raskasta ja vaativaa työtä (jep, se työ on oikeasti vaativaa ja raskasta. Kysykää vaikka P. Jarlalta). Ja jos minulta kysytään, niin liian pienellä liksalla. Franquinille nimittäin olisi kuulunut maksaa ziljoonasti enemmän rahaa kuin kellekään tämän päivän jeffkoonsille.

Kiitos tilaisuudesta älähtää. Ja hyvää päivänjatkoa.

"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

tertsi

  • Vieras
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #218 : 17.03.2007 klo 11:57:19 »
Luin tuota boksia ensin todellakin rillit päässä. Halusin uskoa että kerrankin joku asia on tehty kunnolla. Ei jaksa kaikkea vahtia! Sitäpaitsi mulla on asunnossani sen verran sotkuista, että kun lasken rillit päästäni, niin en enää löydä niitä mistään!  :)

Tässä toinen esimerkki.
Ettekös tekin näe esim. mikin johdon vieressä rastereita vaikka huru mykky.



Kiva, että luette mun blogia!   ;D


Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #219 : 17.03.2007 klo 21:59:18 »
Mutta tehdään nyt tässä kerta kaikkiaan selväksi: Franquinin jäljestä ei tarvihe kenenkään ruveta mitään nillittämään.

Valitsin sanani hiukan heikosti. Ajattelin että esim. ihan alkupään stripeistä ei enää olisi alkuperäisiä jäljellä (ja näitä alkuperäisiä olen siis nähnyt siellä ranskalaisella gaston-sivustolla), jolloin niissä olisi jouduttu tyytymään johonkin kopionkopioon jolloin viivoja olisi hävinnyt/jälki kärsinyt.

Toinen seikka on että kun niitä vanhoja albumeita luki niin ruutuja tuli tutkittua ihan lähituntumalla ja ihailtua jälkeä. Nyt kun rasterit vie sen viimeisen terän - ja ajoittain enemmän - jäljestä pois niin näitä lukiessa puuttui kokonaan semmoinen ihastelu. Siis sama ilmiö kuin siinä tertsin blogimerkinnässä.
Jäihän sinne vitsit ja kerronta, mutta kun aika paljon Niilon viehätyksestä liittyy siihen erinomaiseen jälkeen...

Että sanottakoon mieluummin että odotin Egmontilta liikoja verrattuna Franquinin jälkeen.

Hyllyssä nuo nyt ovat ja siinä pysyvät, ihmettelen että Egmont ylipäätään on saanut tuota supersankaritavaraa ulos ilman digitalisoinnin haittoja. Pikkuhiljaa alkaa kuitenkin v-käyrä viipottaa ylöspäin. Ensin Barksit ja nyt tämä, PERKELE. 
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Illodiini

  • Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • Viestejä: 803
  • #MeTammelat
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #220 : 18.03.2007 klo 11:11:38 »
Aina joskus nuo nettivetoomukset ovat tuottaneet tuloksia(en nyt puutu siihen, ovatko tulokset olleet aina hyviä ja tarpeellisia), ja minusta alkaa kovasti tuntua siltä, että Egmont kaipaisi jonkinlaista ravistelua.
Siispä jos täällä on veijareita jotka hallitsevat tuollaisten pusaamisen, olen takuuvarmasti yksi allekijoittajista!
Kysehän lienee käsittääkseni enempi ammattitaidon ja -tiedon puutteista(kuni rahasta), eli Egmont ei joutuisi juurikaan muuta menettämään kuin hieman ylimielisyyttään korjatessaan tuotteittensa loppulaatua! Toimikaa!!! >:( ;)

Illodiini
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #221 : 18.03.2007 klo 16:20:20 »
Egmont ei joutuisi juurikaan muuta menettämään kuin hieman ylimielisyyttään korjatessaan tuotteittensa loppulaatua! Toimikaa!!!

En mää ala nillittämään mistään rasteripisteistä, vanha ja sokea kun olen, mutta Niilo-kirja seiskassa Niilon, Franquinin sekä Delporten eloa esittelevissä artikkeleissa esiintyvät asiavirheet jurppivat, semminkin kun niistä olisi kunnon oikoluvulla päässyt eroon.
Esimerkiksi Le Journal du Spiroun kääntäminen Spiroun kalenteriksi on hiukkasen erikoista. Tiedä sitten eikö tekstin alkujaan kirjoittanut tanskalainen osannut ranskaa vai onko suomentaja luovinut.
Virheitä sattuu aina, eikä tässäkään mistään tipsutapsuilusta ole kyse, mutta kun kallista tehdään niin laatukin saisi olla sen mukaan. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Illodiini

  • Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • Viestejä: 803
  • #MeTammelat
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #222 : 19.03.2007 klo 14:02:03 »
Barksin kootut ei sitten ole Egmontin julkaisu, että elkää siitä sinnepäin valittako.
Mutta eikös Egmont(Tanska)vastannut painatuksesta. Näin täällä on ainakin väitetty. Sopii sitten kertoa, jos paremmin on tietävinään, minne tulisi murina ja marina suunnata!

Illodiini
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #223 : 19.03.2007 klo 14:07:38 »
Ettekös tekin näe esim. mikin johdon vieressä rastereita vaikka huru mykky.
Edellisen sivun esimerkissäsi viiva oli todellakin rasteroitunut ja se oli ilmeisesti siis samassa tiedostossa värien kanssa (mikä Egmontilla on hyvin yleistä, kun katsoo vaikkapa Vartijoita). Tässä toisessa esimerkissäsi näyttäisi taas olevan pikselöitymistä. Eli viivatiedoston resoluutio on hiukan liian pieni ja tulee sahalaitaa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Niilo Pielinen
« Vastaus #224 : 19.03.2007 klo 15:31:23 »
Mutta eikös Egmont(Tanska)vastannut painatuksesta. Näin täällä on ainakin väitetty. Sopii sitten kertoa, jos paremmin on tietävinään, minne tulisi murina ja marina suunnata!

Barksikirjasto painetaan Suomessa. Suomessa projektista vastaa Sanoma Magazines Finland, täkäläisellä Egmontilla ei ole soppaa lusikassa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama