Äänestys

Mikä näistä klassikoista oli kaikkein kovin?

Tao Tao
10 (23.3%)
Liisa ihmemaassa
7 (16.3%)
Maija Mehiläinen
6 (14%)
Peukaloisen retket
20 (46.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 39

Kirjoittaja Aihe: 80-luvun animet  (Luettu 20079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #15 : 15.11.2006 klo 23:11:02 »
Oma suosikkini oli kyllä se oravapiirretty (kuten avataristakin näkyy), mutta myös Peukaloisen retket oli sydäntä lähellä.

Muskettikoiria tilasin kaksi ensimmäistä DVD:tä viime viikolla. Vaikka sarja onkin ajoittain todella outo, yllätyin todella siitä, miten vakava se välillä on. Oli pakko kelata taaksepäin ja tarkistaa, näinkö oikein, kun alkupuolella sarjaa eräs hahmo vain kylmäverisesti ammutaan. Miksei tällaisia tehdä enää?

Rochefort on ihana.  :-*

refu

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #16 : 16.11.2006 klo 00:05:26 »
Suomessa tuo Willy Fog oli Phileas Fogg.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maailman_ymp%C3%A4ri_80_p%C3%A4iv%C3%A4ss%C3%A4
Tuolta saa lukea ihan suomeksi.

Jampam

  • Jäsen
  • Viestejä: 210
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #17 : 16.11.2006 klo 09:04:28 »
Entäs aivan 80-luvun lopussa, syntymävuotenani 1989, valmistunut Alfred J. Kwak? Sehän oli ja on yhäkin kerrassaan paras sarja! Hahmot ovat upeita ja tarina riittävän surullinen, sarjan aikana kaikki kehittyy ja kasvaa :D! Hankin juuri käsiini pitkän pätkän kyseistä sarjaa. En ole vielä katsonut kaikkia jaksoja...

Tämä kyllä esitettiin Suomessa vasta 90-luvulla. Esitettiinkö mainitsemianne sarjoja jo 80-luvulla? "En oikein muista niitä aikoja". ;)

80-luvulla tehtyjä japanilaisia animaatioita löytyy paljonkin suomeksi puhuttuina videoina, mutta TV:ssä ei kyllä kaikkea ole esitetty. Jep jep, hyvää listaa Psychic heittelikin tässä :). Ja Paimen, piika ja emäntä -animesta olen lukenut. Kovin tarkasti en kyllä ole tutustunut, vaikka kirjoitinkin joskus lyhyen kuvauksen sarjasta erään kouluesitelmän yhteydessä.

Kapteeni Kenguru

  • Groupie
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 505
  • ¿Cuándo se come, aquí?
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #18 : 16.11.2006 klo 17:24:06 »
Suomessa tuo Willy Fog oli Phileas Fogg.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maailman_ymp%C3%A4ri_80_p%C3%A4iv%C3%A4ss%C3%A4
Tuolta saa lukea ihan suomeksi.

Joo mutta eikös tuo artikkeli kerro nimenomaan siitä kirjasta? Lopussa mainitaan että "Kirjasta on tehty myös useita animaatioelokuvia ja -tv-sarjoja." Myös tuotantoyhtiön kotisivut puhuvat Willy Fogista.

Ehkäpä jossakin vaiheessa on laitettu taiteen nimissä tai huvin vuoksi päähenkilön nimeä uusiksi. Eihän siinä kirjassa taida edes olla Ticoa ollenkaan?

Hankin juuri käsiini pitkän pätkän kyseistä sarjaa. En ole vielä katsonut kaikkia jaksoja...

Hei, mistäs ne hankit? Joskus on ollut muualla puhetta, että Alfred J. Kwakin jaksoja on mahdoton päästä nykyään näkemään.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Pässi

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 096
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #19 : 16.11.2006 klo 18:19:21 »
Suomessa sarjan hahmon nimi oli varmasti Phileas Fog. Lauletaanhan dubatussa tunnarissa "Phileas Fogilla on työ kiertää maailma ja kotiin ennättää."

Miksi mä edes kommentoin tätä. Eihän tuo ole edes anime.

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #20 : 16.11.2006 klo 19:13:51 »
Miksi mä edes kommentoin tätä. Eihän tuo ole edes anime.

Yritätkö tahallasi provosoida ja saada aikaan riidan? Itsekin kutsun näitä sarjoja piirretyiksi, mutta jos joku haluaa pitää niitä animena sen perusteella, että ne on animoitu Japanissa, mitä väliä sillä on?

Joiku

  • Hammajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #21 : 16.11.2006 klo 19:29:09 »
Jep, kyllä sitä sanottiin ihan varmasti Phileasiksi. Muistan pähkäilleeni (samalla kerralla kun Passepartout-skandaali paljastui) että kirjoitetaankohan se äffällä.

Pörri-orava! Alfred J. Kwak! Tästä ketjusta aiheutuu hirveitä nostalgiapuuskia. Pörri-oravaa katselin ihan pikkiriikkisenä natiaisena, ehkä suunnilleen kolmen vanhana, ja piirtelin siitä fanarttia. Alfred J. Kwak taas on muuten vaan ihan loistava ja katsoisin sitä luultavasti vieläkin ihan täpinöissäni jos se tulisi näköradiosta.

Onpa sitä tullut katseltua paljon telkkaria lapsuusvuosina.

(Ihan turhaa vetää hernettä nenään, jos jotkut tässä ketjussa käsitellyt eivät ole japanilaista perua, nuo äänestettävät kun kuitenkin ovat. Ei tämä nyt niin off-topiccia ole, että joku saisi kunnon syyn päteä.)
Shut up. At least the bunnies are on fire.

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #22 : 17.11.2006 klo 07:20:40 »

Ehkä teillekään ei siksi purisi yhtään Taru Sormusten Herrasta -piirretty jossa on puhuvia eläimiä.

Vai kuinka?

Ei, sillä TSH ei ole koskaan kiinnostanut minua sen paremmin kirjana kuin elokuvinakaan. Tuskin piirretykään iskisi.

Sen sijaan mistä tahansa muusta kirjasta yms. ottaisin ilomielin vastaan puhuvien eläinten version, kunhan se vain olisi laadukas. Mutta minä olenkin sillä tavalla outo, että puhuvat ihmisten tavalla käyttäytyvät eläimet (erityisesti koirat) vievät aina sydämeni.

Sherlock Koira. <3 Se, että Holmesit on luettu jo ajat sitten ei estä pitämästä tästä sarjasta.

Wierdo

  • Närkästynyt kuluttaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 254
  • Hard Duck Halitulihei!
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #23 : 17.11.2006 klo 11:36:19 »
Sherlock Koira. <3 Se, että Holmesit on luettu jo ajat sitten ei estä pitämästä tästä sarjasta.


Hei! Meinasin jo kysyäkkin, muistaako kukaan tätä sarjaa. Se oli tosi Cool silloin kun olin pieni. Se tuli muistaakseni joululomalla ekan kerran.

Osan niistä jaksoista on ohjannut Hayao Miyazaki!  :) Hyvin tehty.

Syklo

  • Jäsen
  • Viestejä: 69
  • Joo moi
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #24 : 17.11.2006 klo 17:46:34 »
Haluaako joku kertoa tuosta oravapiiretystä joka VNaomin avatarissa on? Nimittäin jo monta vuotta olen miettinyt jotain hiirijengiä joka pelasti jossain jaksossa jonkun pandan mutta näillä tiedoilla ei netistä tietoa löydy. Saattaisivat olla vaikka noita oravia...
Eli oliko tuo joku "orava-pelastuspartio"?
Vesa Vitikainen: Kyllä Syklo on kipee!
Q-mies: Totta se on. Syklon ajatusmaailma on pelottava paikka.

Joiku

  • Hammajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #25 : 17.11.2006 klo 18:31:37 »
Haluaako joku kertoa tuosta oravapiiretystä joka VNaomin avatarissa on? Nimittäin jo monta vuotta olen miettinyt jotain hiirijengiä joka pelasti jossain jaksossa jonkun pandan mutta näillä tiedoilla ei netistä tietoa löydy. Saattaisivat olla vaikka noita oravia...
Eli oliko tuo joku "orava-pelastuspartio"?

Ei, Pörri oli pikkulasten piirretty kissaemon kasvattamasta oravasta ja sen metsäneläinkavereista. En muista tarkkaan tapahtumia, mutta ei se kai mikään pelastuspartiojuttu ollut.

Entäs Tikun ja Takun pelastuspartio? Tai Bambukarhut, jossa ei seikkaile hiirijengi vaan kultapanda, oikea panda, lohikäärme ja kai joku hiirityttökin. Se tulee nykyään MTV3:n juniorikanavaltakin.
Shut up. At least the bunnies are on fire.

Syklo

  • Jäsen
  • Viestejä: 69
  • Joo moi
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #26 : 17.11.2006 klo 22:52:10 »
Entäs Tikun ja Takun pelastuspartio? Tai Bambukarhut, jossa ei seikkaile hiirijengi vaan kultapanda, oikea panda, lohikäärme ja kai joku hiirityttökin. Se tulee nykyään MTV3:n juniorikanavaltakin.
Ei ja ei. Vuodesta 88 eteenpäin mulla on hallussa about kaikki nämä "tunnetut" piirretyt. Televisiohan minut kasvatti. Tuo "pelastuspartio" oli vain mukanokkela viittaus mainitsemaasi Disneyn sarjaan jossa niitä oravia vilistää.
Muistan vain joukon jotain jyrsijöitä jotka vei jonkun isomman eläimen pois pahojen ihmisten luota eli jotain epämääräistä tuolta alintajunnasta nyt pukkaa päähän. On vaan jäänyt vaivaamaan mikäköhän VHS on ollut kyseessä.
Vesa Vitikainen: Kyllä Syklo on kipee!
Q-mies: Totta se on. Syklon ajatusmaailma on pelottava paikka.

Avalkis

  • Valveunessa
  • Jäsen
  • Viestejä: 324
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #27 : 17.11.2006 klo 23:06:23 »
Muistan vain joukon jotain jyrsijöitä jotka vei jonkun isomman eläimen pois pahojen ihmisten luota eli jotain epämääräistä tuolta alintajunnasta nyt pukkaa päähän. On vaan jäänyt vaivaamaan mikäköhän VHS on ollut kyseessä.

NIMH?
http://www.leffatykki.com/pages/index.php?submit=review&elokuva_id=1798
http://www.jukkaeronen.com - Suomen luonnosta inspiroituneita fantasiasarjakuvia ja scifi-elokuvia & ambient-musiikkia

Syklo

  • Jäsen
  • Viestejä: 69
  • Joo moi
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #28 : 18.11.2006 klo 10:21:58 »
NIMH?
http://www.leffatykki.com/pages/index.php?submit=review&elokuva_id=1798
Ei soita kelloja mutta vaikuttaisi aika hyvältä pätkältä. Annetaan toi mun mahdollinen "unituotos" jäädä taka-alalle. Kyllä se vastaan tulee jos on tullakseen...
Muistaako kukaan Viidakkokirjaa vuodelta 1989? Mulle läheisempi tapaus kuin Disneyn vastaava.
Vesa Vitikainen: Kyllä Syklo on kipee!
Q-mies: Totta se on. Syklon ajatusmaailma on pelottava paikka.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 392
Re: 80-luvun animet
« Vastaus #29 : 09.12.2006 klo 14:05:12 »
Alanpa ymmärtää. Olin lukenut jo 70-luvulla kaikki Alexander Dumas vanhemman ja Jules Vernen kirjat.
Ehkä teillekään ei siksi purisi yhtään Taru Sormusten Herrasta -piirretty jossa on puhuvia eläimiä.

Luulenpa, että se voisi olla parempi kuin se piirroselokuva, joka siitä tehtiin. Muutenkin Sormusten Herra on vähän raskaan sarjan eepos moiseen.

Verne nyt toisaalta ei edes ole mikään erityisen hyvä kirjoittaja (no, onkohan se Tolkienkaan {tässä vaiheessa kirjoittaja pakenee lynkkayspartiota}). Hauskoja ideoita spekulatiivisen fiktion suunnalta toki, mutta tyyli vähintäänkin kuivaa.

Minulla muuannessa Aikakone-lehden numerossa Anton Tšehovin novelli Lentävät Saaret (tai jotain sinnepäin, lehti on muuttolaatikossa). Tšehov väittää "kääntäneensä" Vernen novellin, todellisuudessa tuotos on tietenkin hänen omaa tekoaan. Tekstistä löytyy "kääntäjän huomautuksia" tyyliin "poistettu useita kappaleita rutikuivaa teknisestä höpinää" ja 'lämpömittariin' liittyvä maininta "sellainen laite on olemassa". Varsin hilpeää, harmillisesti mokomaa ei näytä olevan esimerkiksi Project Gutenbergissä luettavissa vaikka Tšehov kuoli ajat sitten ja muuten tuotantoansa on paljon siirtynyt public domainiin - ilmeisesti novelli on julkaistu englanniksi vasta siinä määrin myöhään, että käännöksen tekijänoikeus on yhä voimassa.

Että kyllä minä saattaisin nykyajan ihmiselle suositella mieluummin sitä piirrossarjaa kuin niitä kirjoja. Ne muut Verne-jutut, joihin Willy Fogg -jostain syystä sotkettiin (Nemon sukellusveneeseen ja Maan keskipisteeseen) olivatkin olennaisesti heikomman oloisia.

I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag