Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Artikkelit ja henkilökuvat: 1952 / 100 – Seikkailuja erämaassa (13.03.2018 klo 11:48:55)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
11.11.2019, klo 21:27:34

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
477862 viestiä 10443 aihetta kirjoittanut 3836 jäsentä. Uusin jäsen: PJ 1
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Luomistyö, käsikirjoittaminen ja kääntäminen
| | |-+  Miten käsis tulisi tehdä?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Miten käsis tulisi tehdä?  (Luettu 20641 kertaa)
Jurpop
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 269

Kvaak!


« Vastaus #15 : 30.01.2004, klo 14:47:33 »

Mulle opetti yks espanjalainen sarjakuvapiirtäjä kässärintekoa niin, että tämmönen ranskalaisbelgialainen sarjakuvaalbumi on 48 sivua pitkä. Ekan seittemän aikana esitellään päähenkilö ja ongelma. Sitten tulee pahisten esittely, juonenkuljetusta, lisää ongelmia ja viimeisen 7 sivun aikana kliimaksi, loppuratkaisu ja loppu hyvin kaikki hyvin yhteenveto.

En tiedä miten hyvin toi toimii, kun en oo koskaan käsikirjoittanu mitään vastaavaa.
Kuulostaa aika pahalta että juonet kulkee jopa sivujen mukaan samalla kaavalla, mutta tommosen ohjeen se on saanu Dargaudilta ja sen mukaan se niitä sarjakuviaan piirteli.
tallennettu
VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 623


Kuka mitä häh?


« Vastaus #16 : 30.01.2004, klo 15:05:57 »

Tuo on aika klassinen kaava ja keskitason semiootikko pystyy sen löytämään esimerkiksi Tintti-albumeista tai varsinkin Asterixeista. Elokuvakäsiksissä puhutaan näytelmiä mukaellen näytöksistä.

1. Ensimmäinen näytös: Muukalainen saapuu gallialaiskylään.

2. Näytös: Asterix ja Obelix lähtevät muukalaisen mukana maailmalle TAI muukalainen asettuu kylään ja aiheuttaa reaktioita.

3. Näytös: Ensimmäinen iso konflikti roomalaisten tms. kanssa.

4. Näytös: Tunnelma tiivistyy, gallit alakynnessä, suuri konflikti, voitokas ratkaisu.

5. Loppunäytös: Juhlat gallialaisessa kylässä.

Hyvät hahmot käsikirjoittavat itsensä, kunhan niiden luonne on ensin rakennettu tarpeeksi valmiiksi. Kuka enää kuvittelee Jaska Jokusen, Lassin, Asterixin, Tintin tai Wagnerin olevan vain piirretty. Ne elävät omaa elämäänsä parhaissa jutuissaan, sarjakuvantekijän täytyy vain pistää se paperille.
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
O.K.
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 531



« Vastaus #17 : 30.01.2004, klo 16:07:51 »

Jos suunnitelmissa on pitempi juttu, say, sarjakuvaromaani, niin suunnitteluvaiheessa hyvä käytännön idea on korkkitaulu, nastoja ja lappuja!

Ensimmäisessä vaiheessa, joka kestää viikkoja, lapuille kirjoitellaan ja piirrellään ideoita, henkilöitä, teemoja, yksittäisiä repliikkejä yms... tökitään ne tauluun ikään kuin mindmapiksi. Tämä auttaa huonomuistista tekijää ja lapuilla näkee kaikki "loistavat ideat" niiden lopullisessa kontekstissaan, jolloin on paljon helpompaa erotella tarinaan sopimattomat jutut ja kronologiset probleemat pois, niitähän yleensä runsasideaisilla tekijöillä tulee.

Toisessa vaiheessa kirjoitellaan lapuille tapahtumat - tai kohtaukset, jos niin haluaa - ja tökitään ne aikajärjestykseen. Nyt, tässä vaiheessa, jos tarina seuraa useampia henkilöitä, joiden tapahtumat risteävät tarinan eri vaiheissa, on niiden rytmitys helpompaa.

Mikäli tarina ei etene kronologisesti, voi lopuksi laput siirrellä siihen järjestykseen miten lopullinen tarina kulkee. Ja sitten ei kun kirjoittamaan käsistä!

Tällä tavalla pysyy langat ja ideat päässä muchos paremmin kasassa, eikä suunnitelmat toisaalta ole siellä lipaston laatikon pohjalla. Taulua on mukava tuijotella ja kehitellä ajatuksia ja tapahtumajärjestystä.

Tajusitteko, ei se mitään.  ;DTämä suunnitteluhärdelli toimii vasta kun kertomus on about romaanin mittainen, kuten niistä minulla usein meinaa tulla, ja joita siksi en koskaan saa valmiiksi. Tongue
tallennettu

Hazart
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 3 187


YARRRR!


« Vastaus #18 : 30.01.2004, klo 16:15:43 »

Hei tuo lapputaulu voisi auttaa minuakin, kun tuntuu välillä pitkän stoorin kanssa, että ajatuskapasiteetti ei riitä ja pelkän tekstin kirjoittaminen on mälsää (mälsä on hieno sana). Miksei tätä kukaan aikaisemmin kertonut. MAHTAVAA! Taulukauppaan matka käy...

Varmaan aloittelejien tarinankertojien kannattaa aloittaa lyhyemmistä stooreista. Ensin yksi tai kaksi sivua, sitten viisi, sitten 15 jne... Ei turhaudu niin nopiaan ja matkalla oppii monta asiaa.

Tsemppiä tekijöille! (Ja eipä kestä Stormy... Avatarin tekeminen päivässä pitää kynän terässä ja mielen virkeänä.)

tallennettu

VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 623


Kuka mitä häh?


« Vastaus #19 : 31.01.2004, klo 11:14:04 »

Tuommosella lappusysteemillä Dave McKean kertoi kirjoittaneensa Cagesin. Hänellä oli tarinan joka kohta valmiina lapulla ensimmäisestä viimeiseen ruutuun ennen kuin varsinainen piirrostyö alkoi, joukko juonellisia pisteitä jotka kaikki tulisivat tarinaan mukaan, mutta täysi vapaus päättää miten päästään pisteestä toiseen.

"Aiemmin  en koskaan ollut saanut lukijapalautetta, Gaiman kyllä sai. Asia muuttui kun Cages alkoi. Sarjan ilmestymisen puolivälissä sain vaikka kuinka paljon kirjeitä joissa ihmeteltiin että mitä Cagesissa oikein tapahtuu? Se rupesi ahdistamaan niin paljon, että sijoitin mukaan jakson (kuvia kukkakedosta) jossa ei ole mitään tolkkua."  

On se Taavi hauska mies!
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 570


Akvaarious.


« Vastaus #20 : 31.01.2004, klo 15:42:04 »

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, esim. Petri Hiltunen ei tee minkäänlaista valmista käsikirjoitusta, mutta eiköhän kuolevaiset yleensä tarvitse useammankinlaista karttaa pitääkseen asiat kurissa.

Sua on misinformoitu. Petri tekee hyvinkin valmiin kässärin ruutupaperivihkoon, siinä on hahmot karkeasti piirrettynä ja koko dialogi.

Hm. Mä teen samoin kuin Kaltsu. Ensin kirjoitan pelkän dialogin suunnilleen oikeille paikoille, sitten siitä luonnostelen. Pitkää albumia tehdessä tarvitaan näiden lisäksi synopsis, joka jaetaan kynällä sivuihin, että saadaan käsitys missä vaiheessa mitäkin tapahtuu, ja synopsiksen pohjalta sitten treatment/kohtauslista, jossa on jokaiselle sivulle tai aukeamalle listattuna asiat, jotka pitää saada esiteltyä ja tapahtumaan juuri sillä kohdin.
tallennettu
Hazart
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 3 187


YARRRR!


« Vastaus #21 : 31.01.2004, klo 15:45:20 »

Mikäs tuo synopsis nyt sit olikaan kansantajuisesti?  Embarrassed (Hazart hiljenee ja peittää punastuneet kasvonsa.)
tallennettu

Tero Mäntylä
Peliohjelmoija?
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 109



« Vastaus #22 : 31.01.2004, klo 15:59:17 »

Mikäs tuo synopsis nyt sit olikaan kansantajuisesti?  Embarrassed (Hazart hiljenee ja peittää punastuneet kasvonsa.)

Semmoinen lyhennelmä sun käsikirjoituksesta. Antaa nopeasti kuvan siitä mitä sarjakuvassa / elokuvassa / kirjassa jne tapahtuu ja mistä se kertoo. Yleensä pyrkien vastaamaan miten tämä tarina tulee etenemään.

Kirjallisuuspuolelta tämmöinen linkki osui silmiin:

http://www.eclectics.com/articles/synopsis.html

Itse näkisin, että synopsis on aika tärkeä silloin kun annetaan valmis käsikirjoitus jonkun muun toteutettavaksi koska siinä pitäisi olla lyhyesti ja ytimekkäästi se mitä oikeastaan lähdetään tekemään.
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 230


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #23 : 31.01.2004, klo 23:09:23 »

Minä en tiedä miten käsis pitäisi tehdä, koskapa sitä ei tiedä kukaan muukaan.  Grin

Vaan oikeesti; tapoja ja tyylejä on yhtä monta kuin tekijöitäkin tahi kustantamoja. (kuten threadissa on kyllä jo ilmi tullut).

Mutta homma riippuu vähän siitäkin, tekeekö käsistä itselleen vai jollekulle toiselle. Omaan käyttöön riittää ylimalkainenkin ja sekava muistiinpanosepustus, toiselle tehdessä pitää olla tarkempi, ettei piirtäjän tarvitse tuhlata aikaansa turhaan miettimiseen.

Yleisiä tapoja ovat kuvakäsikirjoitus, eli tikku-ukkomalli ruutuineen; sekä puhtaasti tekstiin pohjaava sarakemallinen kässäri, jossa on yhdessä sarakkeessa dialogi, toisessa selostusta ruudun sisällöstä ja kuvakulmat ja sen semmoiset.

Joskus kuvakäsikirjoitus on melkein valmis sarjakuva. Kari Korhosen käsikirjoitukset on hyvä esimerkki, aika vähän piirtäjälle jää mietittävää kuvakulmista jne. Eikä tuo ole poikkeus. Egmontilla käytetään paljon kuvakäsikirjoituksia, tosin kaikki eivät ole yhtä pitkälle mietittyjä. Pitää vielä muistaa että ennen kuvakässäriä on tehty paljon työtä, synopsiksesta kuvakässäriin on pitkä matka. Paljon roskiin heitettyjä lippusia ja lappuja, uudelleen kirjoittamista jne.

Mielestäni puhtaan novellimainen (suorasanainen) tapa kirjoittaa ei toimi. Silloin pitää tehdä se novelli tai romaani. Käsikirjoitusta tulee miettiä heti sarjakuvalliset ilmaisutavat mielessä pitäen. Kuvailevaa tekstiä on sarjakuvissa vähän ja sitä pitääkin välttää. Dialogia on paljon, mutta ei niin paljon kuin elokuvissa tai näytelmissä (ruudut täyttävä monologi on raskasta luettavaa, mutta onpa semmoisiakin nähty). Hiottu teksti ei käsikirjoituksessa ole oleellista tai tarpeellista. Tärkeämpää (IMO) on miettiä miten tarinan saa kerrottua sujuvasti kuvien avulla, mitä kuvakulmia valita ja miten siirtymät ovat mahdollisimman nopeasti tajuttavissa. Ainakin itsellä tämä on melkein heti ensimmäisenä käsikirjoitusagendassa idean ja juonen tyngän tai jutun pointin keksimisen jälkeen. Eli menevät käsikädessä. Silleen jotenkin.

Timo
tallennettu

[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 570


Akvaarious.


« Vastaus #24 : 01.02.2004, klo 03:09:52 »

Hiottu teksti ei käsikirjoituksessa ole oleellista tai tarpeellista. Tärkeämpää (IMO) on miettiä miten tarinan saa kerrottua sujuvasti kuvien avulla, mitä kuvakulmia valita ja miten siirtymät ovat mahdollisimman nopeasti tajuttavissa. Ainakin itsellä tämä on melkein heti ensimmäisenä käsikirjoitusagendassa idean ja juonen tyngän tai jutun pointin keksimisen jälkeen.

Jep. Kaikkein vaikeinta mun mielestäni on pyörittää kuvakerrontaa sillä tavalla, että kaikkien puhekuplat tulevat luontevasti järjestyksessä vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas, ilman että kuvaussuunta muuttuu. Ristinuolia tms. trikkejä en varmaan ole kertaakaan aikuisiällä joutunut käyttämään.

Kyllä mä tykkään erilliseltä käsikirjoittajaltakin saada melko simppelin "ostoslistan" ilman turhia kuvauksia. Hän saa sitten jälkikäteen arvioida, ovatko ratkaisuni olleet oikeita ja onko tarina tullut hyvin kerrotuksi. Vaikka välillä kyllä tuntuu, että käsikirjoittaja on mulle henk koht yhtä tärkeä kuin polkupyörä kalalle, viimeistään kustannustoimittajan edessä on kultaa kalliimpaa, että on joku jonka voi heittää ensin susille.
:-)
tallennettu
noir
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2



« Vastaus #25 : 26.09.2007, klo 14:49:19 »

Minä ainakin aloitan kässärin näin:

                          [SARJAKUVAN NIMI]

Kuva 1:
Äänet: RITIN RÄTIN <- (sateen ääni)
Tapahtumat: Tumma mies juoksee kadulla. Sade ropisee jalkakäytävällä.

Ja tuolla tavalla eteen päin vaan.
tallennettu
Ron2079
Uusi jäsen
*
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #26 : 01.12.2007, klo 23:43:25 »

Olen kirjoittanut omaa tarinaa n. 300 sivua A4- kokoisiin vihkoihin. Tarina on hyvin dialogipainotteinen ja lisäksi repliikit ovat yleensä aika pitkiä. Kuvailevaa tekstiä on myös melko paljon, koska olen kiinnostunut jutun visuaalisesta ilmeestä. Itse en kuitenkaan ole kovin kaksinen piirtäjä. Tarina tulee jatkumaan vielä todella pitkään noiden 300 sivun jälkeen. Se on kuitenkin paloiteltu erillisiksi, joskin toisiaan jatkaviksi tarinoiksi.

Miten tämäntyylisen käsiksen muuttaminen sarjakuvaksi käytännössä onnistuisi? Kuvailunhan voisi muuttaa tarvittaessa toisenlaiseen muotoon, mutta runsas dialogi voi varmaan olla ongelma.Sad Animetyyli kiinnostaa eniten, sillä se sopisi tarinaan.

tallennettu
Anssi Rauhala
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 842


Aces High!


« Vastaus #27 : 02.12.2007, klo 12:21:04 »

...Miten tämäntyylisen käsiksen muuttaminen sarjakuvaksi käytännössä onnistuisi? Kuvailunhan voisi muuttaa tarvittaessa toisenlaiseen muotoon, mutta runsas dialogi voi varmaan olla ongelma.

Kuvailevaa tekstiä tarvitaan vain kerrottaessa piirtäjälle, mitä kuvissa pitää tapahtua: sitä ei silloin enää tarvitse kirjoittaa tekstinä itse sarjikseen.

Runsaassa dialogissa ei sinänsä ole vikaa.
Ei tietenkään.
Se vain pitää pätkiä suuhunmahtuviksi repliikeiksi.
Ja lisätä välitokaisuja.
Näin säilyy sellainen luontevan keskustelun fiilis.

Tämä kuitenkin saattaa johtaa ruutumäärän kasvuun aika lailla, joten tarvitset joko nopean piirtäjän, joka jaksaa omistautua tuhatsivuisen eepoksen työstöön seuraaviksi vuosiksi, tai työryhmän, jossa kuusi tai kahdeksantoista piirtäjää innostuvat tavoittelemaan samaa päämäärää... seuraaviksi vuosiksi.
tallennettu

"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/
Ron2079
Uusi jäsen
*
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #28 : 02.12.2007, klo 21:41:14 »

Koko jutun olen muuten kirjoittanut englanniksi. Onko siitä jotain haittaa tai hyötyä?
tallennettu
Anssi Rauhala
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 842


Aces High!


« Vastaus #29 : 02.12.2007, klo 21:52:33 »

Koko jutun olen muuten kirjoittanut englanniksi. Onko siitä jotain haittaa tai hyötyä?

Ain't no big thing. Ehkä sen nojalla onnistut koukuttamaan tekijätiimiin mukaan kansainvälisempääkin porukkaa. Mutta tietenkin se on hyvin suuri "ehkä".
tallennettu

"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: