Yksinkertainen vastaus tuohon on: fanipalvelu. Hittojako se kenellekään kuuluu jos vaikkapa jotkut Piko-sarjakuvat halutaan tehdä CIS-miesten silmää miellyttäviksi? Ei niitä ole pakko lukea jos ei osu omaan makuun. Eikä niitä ole myöskään syytä sensuroida tai vetää pois myynnistä pelkästään sen perusteella, että jonkun makuun ei sovi valittu kuvamaailma. No, toki liikemaailmassa näitä "sensurointeja" on iät ja ajat tehty ja tehdään taloudellisista sekä mainesyistä. Tämä taisi olla syy tässäkin Piko-albumin "takaisinvedossa", pelko mainehaitasta. Paljon helpompi kerätä matskut pois kaupoista kuin aloittaa loputon vääntö siitä näyttääkö joku hahmo apinalta ja miten naishahmot pitäisi piirtää.
Toisaalta saa myös valittaa vapaasti ja paheksua ja olla mieltä. Asenteellisuutta ja poliittisuutta ja seksualisuutta on taideluomissa joka lähtöön. Keskustelun kautta kulloisetkin hyvät maut ja normit selviävät itse kullekin. Aika kamala olisi sellainenkin maailma, missä ns. pehmoporno ja kaikki aikuisemmat viittaukset, sekä muu arveluttava sisältö olisi umpioitu johonkin suljettuun aikuispaikkaan sisältövaroituksilla kuorrutettuna. Sitten eläisimme viihteen puolesta jossain pellefantti-disney-ohukainen ja paksukainen maailmassa.
Kuten Curt kirjoitti, nämä ovat veteen piirrettyjä viivoja. Eikä muutosta käytäntöihin kovin helposti turhilla kielloilla ja sananvapauden rajoituksilla saavuteta.
Mainitsin jo fanipalvelun. Mulle termi tuli tutuksi nejännesvuosisata sitten mangan yhteydessä. Aika helppo on ollut huomata että tasa-arvo ja naisen asema ovat vaikkapa just Japanissa ja Ranskassa eri tolalla kuin meillä. Rapakon takana taas väkivaltaan suhtaudutaan meidän näkökulmasta lepsusti. Sitten kun kulttuurituotteita globaalisti liikutellaan, niin totta kai syntyy hämmennystä.
Tässä ollaan olennaisen äärellä.
Piko ja Fantasio on brändi. Sillä on tietty julkisuuskuva, tietyt asiat, joita kustantaja ja yleisö ovat "sopineet". Ja missä sopimusehdot kulkee muuttuu yhteiskunnan muutosten mukana.
Tästä kukin saa vuorollaan itkupotku-raivarit "Sananvapaus!" sitten kun tekijöillä on itsestä poikkeava näkemys "EI NOIN!!" jatkona joko miten kolonialismin aika on ohitse tai miten woke pilaa kaiken omista kannoista riippuen. Aina voi vain hävitä.
Spirou on kuitenkin, ja tässä toivon että Reima Mäkinen voi vahvistaa tämän tai kumota, pääosin lähes kaikenikäisille suunnattu. Se ei tullut esimerkiksi Dupuisin aikuisemmille lukijoille suunnatussa sarjassa. Sellaista koskien kukaan tuskin valittaisi sillä perinteisesti "ajatelkaa lapsia" jutulle. Toisaalta mainitsemani Batmanin penis oli Black Label merkin alla joka on suunnattu aikuisille, mille toki moni pitää umpityhmänä ideana ( mitä ovat aikuisille suunnatut supersankarisarjakuvat? Luin pari, en pitänyt ja siksi tiedän aiheesta kaiken ja ovat paskempia lukematta kuin mistä minä pidän. Ja tietysti päinvastoin) että sinällään ei voi sanoa varmaksi.
Yleisesti lähden näkökohdasta että ihmiset ovat sivistymättömiä propagandalle alttiita idiootteja itseni mukaan lukien ja että olemme eläneet mainitussa
viihteen puolesta jossain pellefantti-disney-ohukainen ja paksukainen maailmassa.
jo muutamia vuosisatoja tosin parilla lisäyksellä: ei pelkkä viihde vaan koko taidekenttä ja tuostakin suuttuvat molemmat/ kaikki osapuolet.
Itse olisin lähtökohtaisesti kiinnostunut enemmän bodyhorror tarinasta Pikosta ja Fantasiosta Zorbulin ja Sieninevan kautta olisi looginen minusta mutta en oleta että Dupuis moista tekee. Yaoi Spirou ei ole juttuni mutta varmasti omana alamerkkinään myisi riittävästi. Epäilemättä molemmat löytyvät fanisarjoina Internetin syövereistä.
Ja kuitenkin siinä on juuri se miksi, albumia kokonaan lukemattakin, tiedän että syy on Dupuisin. Se mainehaitta ei ole mikään uusi juttu joka on tullut juuri nyt.
Onko joku joka ihmettelee miksi esimerkiksi "Hintti Afganistanissa" ei ole saanut Moulinsart/ Hergé säätiön aamenta? Totta kai täysin eri juttu.
En ole juuri Voittamaton Lucky Luke albumin äärellä. Siinä teki vaikutuksen paitsi Morrisin ja Jean Giraudin vaihdot niin myös Gotliebin tulkinta ja se yksi sivu. Se jossa Lucky Luke teki kaikkea mitä edellinen kustantaja ei salli, viinaa ja villejä naisia. Sille linjalle Lucky Luke jäi, eikös?
Ei ole aikoihin polttanut tupakkaa. Itse en ole aloittanut tupakointia sarjakuvahahmoista johtuen mutta ei se tupakoimattomuuteni johdu että valtaosa hahmoista ei polta.
Rööki ei ole Lucky Luke sarjan pääasia ja kuten Piko ja Fantasio on sen verran pitkä sarja ettei monia vanhempia osiaan julkaistaisi kaupallisen toimijan osalta tänään tai edes 10-20 vuotta sitten. Uusintapainos kyllä, uutena? "Kuka kehtaa rienata Morrisin perintöä? Missä roti?"
Oma oppimaton kantani on että Pikoa ja Fantasiota voi vertailla samanikäiseen Batmaniin joka ei enää suoraan ammu vihollisia tai hirtä lentokoneella ja itse en pidä siitä pitkästä oikeisto konservatiivien ajamasta camp-henkisestä Batmanista. Molempiin sarjoihin mahtuu välitöitä, huteja ja aivan priimaa settiä ja kuten makuasioista aina: ei voi kuin riidellä.
Mutta vaikka itsekin alkuun vierastin uutta Corto Maltese sarjakuvaa, luettuani sitä huomasin sen oikein hyväksi sarjakuvaksi. Ei Hugo Pratt kamaa mutta kerrassaan hyvää sarjakuvaa joka minusta voi saada jonkun asiaa tuntemattoman kiinnostumaan Prattin albumeista. Saman näen Pikon ja Fantasion kohdalla. Monesta varmaan kaikissa kohdissa se "väärin sammutettu".
Timo Ronkaisen kanssa samaa mieltä parempi olisi että olisi saatavilla, sillä vaikka suuresti arvostan että Reima on avannut miksi ratkaisuja on tehty( koska on edes silmäillyt sitä itse teosta) niin näissä on aina se " rikkinäinen puhelin " ilmiö jossa herkästi on jonkun muun megafonina toimiva papukaija kun ei ole omaa päätöstä joka pohjautuu faktoihin, edes oman kannan kautta.
Edit. Varmasti olisi oikeinkirjoitus myös mutta olen muistavinani että tuossa Voittamaton Lucky Luke albumissa olisi juuri vaihtanut Dupuisin alta Dargaudiin. Eli hyvinkin läheltä ketjussa käsiteltyä teemaa, mutten muista varmasti.