Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvaa jälleen radiossa!  (Luettu 62086 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« : 26.10.2006 klo 16:36:01 »
Heps!

Reilun vuoden tauon jälkeen YleX:n Ruutujätkä palaa eetteriin. Aikaisemmasta viikkottain ilmestyvästä formaatista on nyt siirrytty kustannustehokkaampaan kuukausijulkaisuun.

Arvostelukappaleita voi taas laittaa tulemaan osoitteeseen

Jani Kortti
YleX
pl 17
00024 YLEISRADIO

Ja juttuideoita (tapahtumat yms.) ja palautetta voi pistää meilillä:

jani.kortti@yle.fi

 
Ääh, tässä virallinen tiedote coy/paste -menetelmällä:

YleX:n Ruutujätkä iskee jälleen!

Kaboom! Smak! Splash! YleX:n sarjakuviin keskittyvä Ruutujätkä -ohjelma sukeltaa kerran kuussa syvälle puhekuplien maailmaan. Jokaisessa Ruutujätkä -jaksossa keskitytään yhteen sarjakuvamaailman ilmiöön, puheenaiheeseen tai henkilöön. Lisäksi esitellään joka kuukausi tuoreimpia sarjakuvajulkaisuja. YleX Tänäänin Janin toimittama Ruutujätkä joka kuun viimeinen tiistai klo 11.10.

Syksyn ensimmäisessä Ruutujätkässä tutustutaan 25 vuotta täyttävään sarjakuvaseuraan ja kustantamoon Suureen Kurpitsaan. Pienenä nivalalaisena omakustannelehtenä aloittanut Suuri Kurpitsa on vuosien varrella kasvanut yhdeksi maamme merkittävimmistä sarjakuvakustantajista. Nykyään Tampereella kotipesäänsä pitävä kustantamo on toiminut tärkeänä mesenaattina kotimaisille sarjakuvantekijöille. Lisäksi Suuri Kurpitsa on ollut suomalaisten tekijöiden suuri  innoittaja julkaisemalla Suomessa vielä uutta ja tuntematonta ulkomaista laatusarjakuvaa. Ja onpa Suuri Kurpitsa näytellyt pientä roolia myös maamme rock -historiassakin...
Suuren Kurpitsan perustaja ja puuhamies Pauli Kallio vieraana YleX:n Ruutujätkässä tiistaina 31.10. klo 11.10.
   
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Re: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #1 : 26.10.2006 klo 17:18:50 »
Tämä jos mikä olis ehtaa saada podcastina. Oliskohan tommonen mitenkään mahdollista?

-P.

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Re: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #2 : 26.10.2006 klo 17:46:33 »
Tämä jos mikä olis ehtaa saada podcastina. Oliskohan tommonen mitenkään mahdollista?

-P.

On tulossa, jos on minusta kiinni. Mahdollisesti laitan sinne jotain vanhempaakin, kunhan saan minidiscini ojennukseen.

Valitettavasti digiajan Ruutujätkät katosivat työpaikkavaihdoksen yhteydessä.  :'( Soimaan itseäni siitä aikamoisesti, mutta minkäs teet, kun ei ole arkistoijan vikaa (lue: viitseliäisyyttä).
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #3 : 26.10.2006 klo 19:56:02 »
Mulla ei valitettavasti ole omia tekeleitä tarjota, mutta tässä muutama ehdotus ajankohtaisista sarjakuvista:
- XIII, Maalari ja merirosvo. Molemmista menossa sarjasuomennokset, käsittämättömän kovatasoista sarjakuvaa
- Grezen. Omakustanteiden virkistävin tapaus ikuisuuteen. :)
- Nettisarjakuvat ilmiönä. Tuntuvat koukuttaneen paljon sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät muuten lue sarjakuvia ollenkaan.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #4 : 27.10.2006 klo 08:36:08 »
Joo, verkkosarjakuvat, kannatetaan!   :P  Joo eikun täytyy häpeäkseni myöntää, etten ole sarjaa aiemmin kuullut, joten ei ole oikein tietoa, mitä kaikkea on jo tullut käsiteltyä? Mutta kyllä tuollainen ilmiöiden käsittely tuntuu ehkä houkuttelevammalta kuin pelkät kirja-arviot.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Re: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #5 : 27.10.2006 klo 10:09:07 »
...- Nettisarjakuvat ilmiönä. Tuntuvat koukuttaneen paljon sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät muuten lue sarjakuvia ollenkaan.

Tietysti siksi, että ne usein luetaan duunissa. Sitten lähetetään linkit toisille samanlaisille, joilla ei ole töissä mitään tekemistä, ja nauretaan yhdessä. Ei ihme, että firmat tahtovat päästä työntekijöidensä sähköposteille.

Työajan jälkeen ei tarvihe sarjakuvia, eihän vapaalla koskaan ehdi aika käydä pitkäksi.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
"Lehtenne on muuten ihan paska, mutta Vehniäisen sarjakuvat ovat hyviä.", tällaista palautetta tulee Suosikki -lehden toimitukseen päätoimittaja Katja Sthålin mukaan.
YleX:n Tammikuun Ruutujätkässä tapaamme Mauri Kunnaksen manttelinperijän, Suosikkiin karikatyyrisarjakuvia piirtävän Jarkko Vehniäisen.
YleX:n Ruutujätkä tiistaina 30.1.2007 n. klo 11.10. Ohjelma tulee myöhemiin kuultavaksi YleX:n nettisivuille (ww.ylex.fi).

 
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Re: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #7 : 27.07.2007 klo 14:44:25 »
YleX:n Ruutujätkä 31.7.2007

Miten saadaan mahdutettua samaan sarjakuvaan Metsolat tv-sarjasta tuttu Hoikkaan kunta, Masters Of The Universe -hahmo King Hiss, sekä Klamydian keikka Nivalan Tuiskulassa?
No helposti, jos vain oikeanlaista punk-asennetta riittää.

Sarjakuvapiirtäjä Jyrki Nissisellä sitä riittää, ja mies onkin hakenut innoituksensa lennokkaisiin juttuihinsa juuri punkin parista. Nissinen valottaa kulttimaineeseen nousseita sarjakuviaan YleX:n Ruutujätkässä. Lisäksi Ruutujätkässä tutustutaan Amanda Vähämäen unenomaiseen Pullapelto sarjakuva-albumiin. YleX:n Ruutujätkä tiistaina 31.7. klo 11.10.
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #8 : 27.07.2007 klo 15:08:56 »
Meitä 30+ kuuntelijoita on aika monta jotka kaipailevat Radiomafiaa ja kiroavat nykyistä Yleäksää typerämpänä versiona kaupallisista kanavista (varsinkin iltapäivän löpisijät voisi vaihtaa milloin tahansa Korson kirjaston edessä hengaileviin pissiksiin ja juttujen taso nousisi kummasti). Tämä sarjakuvajuttu, asiallinen elokuvaohjelma  ja iltaisin tulevat marginaalisemman kuulijakunnan musiikkiohjelmat ovat sentyylistä kamaa että ne jotenkin oikeuttavat koko kanavan olemassaolon
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Riekko

  • SURFIN' BIRD
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 104
  • Right, remove the supports!
Vs: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #9 : 05.09.2007 klo 10:25:13 »
En tiedä onko Ruutujätkä tästä jo ilmoittanut, mutta YLEX:llä on jälleen sarjakuva-asiaa. Areenalla voi kuunnella kuinka  Ruutujätkän haastattelussa on islantilainen Hugleikur Dagsson.
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Vs: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #10 : 21.09.2007 klo 13:23:14 »

Tiistaina 25.9. n. klo 11.10 YleX:n Ruutujätkä.
 Ruutujätkän sukka ja mikrofoni keskustelevat! Ei, nyt ei ole sarjakuvatoimittajallamme aiheet loppuneet kesken, vaan kyseessä on ranskalaisten sarjakuvataiteilijoiden Florent Ruppertrin ja Jérôme Mulot’n ainutlaatuinen sarjakuvaperformanssi. Helsingin sarjisfestareilla piipahtaneelta kaksikolta on ilmestynyt nyt suomeksi älykäs ja monitasoisen humoristinen albumi Apinatarha. Lisäksi Ruutujätkä käsittelee muutakin syksyn sarjakuvasatoa. Pläräyksessä on mm. kaksi kotimaista esikoisalbumia, sekä maineikkaan Glömp-antologian yhdeksäs osa.

Noi esikoiset ovat siis Mika Lietzenin Tarinoita lännestä, sekä Jarno Latva-Nikkolan Tunteiden maisteri.

Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Vs: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #11 : 20.11.2007 klo 17:09:14 »
Huomenna olisi YleX:ssä asiaa suomalaisesta sarjakuvasta. Tässä puffiteksti, juttu osa YleX:n Suomi 90 -sarjaa.

Suomi 90: Suomalainen sarjakuva maailmalla. Suomen pienistä sarjakuvapiireistä huolimatta täältä on ponnistanut jo useita tekijöitä kansainvälisillekin markkinoille. Sarjakuvamaa Ranskassa vaikuttaa mm. Amanda Vähämäki, mutta kuka piirtää maailmalla kun Suomi täyttää 100 vuotta?
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #12 : 21.03.2012 klo 20:18:15 »
Sarjakuvaa radiossa.
Älkää kysykö.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #13 : 19.06.2012 klo 13:47:12 »
Ilmoittivat Radio Suomessa, että tänään iltapäivällä juttua sarjakuvapiirtäjien sopimusten tiimoilta. Tarkempaa aikaa en tiiä.

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Sarjakuvaa jälleen radiossa!
« Vastaus #14 : 19.06.2012 klo 14:18:55 »
Tulee just nyt.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com