Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Artikkelit ja henkilökuvat: 1962 / 100 – Matti maailmalla (22.11.2017 klo 09:56:50)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
24.11.2017, klo 07:20:40

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
460337 viestiä 10197 aihetta kirjoittanut 7210 jäsentä. Uusin jäsen: kuak
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia
| | |-+  Plagiointi sarjakuvissa
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Plagiointi sarjakuvissa  (Luettu 14883 kertaa)
marko turunen
Vieras
« Vastaus #30 : 23.07.2003, klo 21:02:53 »

Purkaukseni on kummunnut pitkälti pettymyksestä. Olen nähnyt joitakin Lietzenin uusia sarjoja ja oikeasti jopa odotin uutta albumia. Olen pitänyt talviomena jutusta. Kuvittelin, että nyt näkisimme vihdoinkin oikean herra Lietzenin vuosien mittaisen eri tekijöiden plagioimisen jälkeen. Mutta pettymyksen karvasta kalkkia juotettiin taas. Toistan vielä itseäni. Uskokaa jo, minulla ei ole mitään lainailua vastaan, jos lopputuloksesta muovautuu omanlaisensa teos. Ehkä tässä on lyöty Lietzeniä turhan kovalla kädellä, mutta tekijästä toiseen hyppääminen ja niinkin tarkka fanittaminen on minusta omituista alan ammattilaiselta. Olkoonkin tekijöillä toisistaan poikkeavia lähtökohtia toiminnalleen. Tuossa mittakaavassa tapahtuva lainaaminen ei vie henkilökohtaisen tarinan pohjaa, mutta uskottavuuden. Tekemiseltä. Koko tuotannolta.  
   Ja vielä omituisemmalta kuulostaa Lahden Ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin sarjakuvalinjan pääopettajan mielipide, ettei persoonalla ole merkitystä. Ihmettelen minkälaisia sarjakuvan tekijöitä linjalta on tarkoitus valmistua? Kun tämä keskustelu on saatu päätökseen, en kirjoita suomen sarjakuvan pyhän lehmän, herra Lietzenin tekemisistä enää sanaakaan. Ja Schulz oli hyvä piirtäjä, tarinan kertoja ja havainnoija. Eikä tässä ole ollut kysymys taide- ja tai kaupallisesta sarjakuvasta. Kysymys on ollut hyvästä sarjakuvasta.

MarkoT
tallennettu
Ville Ranta
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2



« Vastaus #31 : 24.07.2003, klo 08:31:35 »

Nyt muuten kiinnostaisi tietää, mistä Lietzenin sarjakuvasta Marko puhuu. Eihän Mikalta ole julkaistu mitään Talviomenien jälkeen.

Lainaus: "Ja vielä omituisemmalta kuulostaa Lahden Ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin sarjakuvalinjan pääopettajan mielipide, ettei persoonalla ole merkitystä. Ihmettelen minkälaisia sarjakuvan tekijöitä linjalta on tarkoitus valmistua?"

Hi hi hi. Keksisinpä jotain hauskaa sanottavaa tästä aiheesta. Kannattaa käydä joskus tutustumassa Limingan taidekoulun sarjakuvalinjaan, jos ahdistaa. Siellä nimittäin vain persoonalla on väliä, muulla oikeastaan ei.
tallennettu
marko turunen
Vieras
« Vastaus #32 : 24.07.2003, klo 09:27:44 »

Moralisoinnista. Minä en ole ainoa keskusteluun osallistuneista joka on ensimmäisiä kiviä heitellyt. Tulee heti mieleen nuorehko aseman edustaja joka suureen ääneen oli ensimmäisten joukossa tuomitsemassa Kolibrin kömmähdystä, vaikka mitään raskauttavaa syytä ei ollut vetää Dragon Ballia markkinoilta. Sarjassa ei ollut mitään sellaista mitä ei jo kauppojen hyllyiltä tai kirjastoista löytyisi. Kustantaja olisi tarvinnut sarjakuvaväeltä, jos ei muilta, täyden tuen. Toisin kävi. Ja jos se pelätty, älytön lakiehdotus saa tuulta alleen ja meneekin läpi, toivon piston tuntuvan eräidenkin sydämissä. Kasvotonta suuryritystä vastaan joukon mukana on helpompi hyökätä kuin tutuja kasvoja. Luultavasti Lietzen ei puhu tai edes katso minuun päin ikinä, mutta voin sanoa olleeni rehellinen enkä syyllistyneeni selän takana kyräilyyn ja sokeaan mielistelyyn. Samaa toivon muiltakin, jopa ystäviltäni.
   Luulin olleeni selväsanainen. Olen puhunut Lietzenin koko tuotannosta, teoksista joista olen tietoinen. Sillä ei ole merkitystä olenko pitänyt niistä vai en. Ja näissä persoonnallisuus kysymyksissä järki käteen. Kenenkään etua ei aja turha viisastelu.

MarkoT
tallennettu
marko turunen
Vieras
« Vastaus #33 : 24.07.2003, klo 11:06:24 »

Duchamp toi galleriaan pullonkuivaajan. Onko nykysarjakuva menossa vastaavanlaisen suuntaan? Haluammeko sitä? Divarista voi ostaa Bamsen tai vaikkapa halutessaan pikku pulun, vetää ruksin tekijän nimen yli ja kirjoittaa omansa tilalle.

MarkoT
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 464


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #34 : 24.07.2003, klo 12:38:41 »

Joudun lainaamaan itseäni, kirjoitin:
"persoonallisuudella ei itseisarvona ole  niin kauheasti merkitystä"

Yritin sillä sanoa, että loppupeleissä on turhaa hommaa yrittää säätää tyylinsä niin taiteelliseksi, ettei siitä vain kenellekään koskaan tule kenekään toisen työt mieleen. Oleellinen sana "itseisarvo" oli jäänyt Markolta huomaamatta.

Kulttuuri on kerroksellista. Vanhan päälle ja vanhoista aineksista rakennetaan uutta. Myös on sangen outoa rinnastaa taiteilijan arvo yksilönä ja hänen töidensä yksilöllisyys, niin kuin ehkä hieman väärin ymmärrän Markon tekevän. Henkilö voi olla hyvä tyyppi, mukava ja persoona olematta äkkivilkaisulla persoonallinen. Tähän liittyy mm. se, että miljoonat keräävät populaarikulttuurista kitsiä ja kokevat sen olevan muhevassa dialogissa juuri itsensä ja omien tuntojensa kanssa.

Ja vielä aiheesta: tyylilainahan luokitellaan pastissiksi, ei plagiaatiksi. Sitä on siis jonkun aikakauden tai taiteilijan tyylin käyttö. Ilmeisesti tarkoituksellinen käyttö. Onko se vahingossa samaan suuntaan kehittyminen sitten mitä? Joka tapauksessa tämä on kulttuurissa aivan normaalia. Samaa kuin ideoiden kertautuminen ja nouseminen esiin eri paikoissa samaan aikaan.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
marko turunen
Vieras
« Vastaus #35 : 24.07.2003, klo 14:51:42 »

Tunnustan. En ymmärrä Reiman viestien sisältöä. Usein ei auta vaikka lukisin moneen kertaan. Ne ovat minulle enigma. Ilmeisesti minun ja Reiman energiat eivät kohtaa millään tasolla. Tästä seuraa väistämättä väärinkäsityksiä. Silti tuntuu, että Reima yrittää vesittää jokaisen mielipiteeni lauseella mikä ei tarkoita mitään tai tarkoitus on kuopattu niin syvälle ettei sitä jaksa kaivaa ylös kuin isolla kaivinkoneella. " Persoonallisuudella ei itseisarvona ole niin kauheasti merkitystä". "Loppupelissä on turhaa hommaa yrittää säätää tyylinsä niin taiteelliseksi, ettei siitä vain kenellekään koskaan tule kenenkään toisen työt mieleen". Tarkoittavatko nuo lauseet todella aivan samaa? Jälkimmäiseen voin yhtyä.
   Pastississa tehdään tietoisesti tyylilaina. Lietzen ei ole tunnustanut, päinvastoin, hän on kieltänyt lainan. Ja se, että hän olisi vahingossa kehittynyt samaan suuntaan kuin Crane, ei ole enää uskottavaa, koska hän on jo useasti kehittynyt vahingossa jonkun toisen taiteilijan kanssa identtiseen suuntaan.

MarkoT
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 464


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #36 : 26.07.2003, klo 12:11:43 »

Minua viehättää tässä koko jutussa myös Mikan traaginen kohtalo. Olettaen, että hän ei ole tosiaan nähnyt Toivosen ja Kallion Kissasarjakuvaa "The Kazenjammer Kids" (kokoelmasta "Ihmisen Riittämättömyydestä") tai tietoisesti plagioinut Cranea.

Ajatelkaa taiteilijaa joka pyrkii hyvään, koskettavaan ja kauniiseen. Onnistuen ainoastaan saamaan aikaan kopioita toisten töistä... ja syytöksiä osakseen!

Pahoittelen, epäselvyyttäni. Mutta  korostan vielä, että tyylin tai ideoiden lainaaminen ei ole tekijänoikeuslain vastaista. Juonen tai kuvien suora kopioiminen on. Sen sijaan kollegat puuttuvat näihin tyylilainoihin (ja jopa oletettuihin sellaisiin) kovalla kädellä.

Vielä yksi kysymys. Voiko joku tällä tavalla omia jonkun tietyn ilmaisutavan tai tarinatyypin? Siis voiko Ghostworldin jälkeen kukaan tehdä enää suht realistisesti piirrettyä kaupunkijuttua nuorista tytöistä tai Mämmilän jälkeen kuvausta pienestä paikkakunnasta ja sen ihmisistä? Herge muuten kuvasi pikkupoikien elämää ligne-clairena Quick & Flupke sarjassaan jo joskus 40-50 luvulla... Musiikissa tälläinen vertaaminen toiseen on ollut pitkään jo kovin tavallista. Mutta sarjakuvaan se näyttää tulleen vasta tässä taidesarjakuvan myötä.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
marko turunen
Vieras
« Vastaus #37 : 27.07.2003, klo 01:51:51 »

Tuntuu kuin eräät eivät edes haluaisi uskoa henkilökohtaiseen tai muiden tekijöiden kykyyn luoda omalla tavalla uutta. Parisuhdesarjakuvaa on tehty Oton ja Annan olohuoneesta Beyerin Amyyn ja Jordaniin. Ja väliin mahtuu monenlaista. Ei ole estettä miksei pienen paikkakunnan ja sen ihmisten elämästä tai kaupungin nuorista tytöistä voisi useampikin tekijä tehdä omaleimaista ja näkemyksellistä sarjakuvaa. Ihmisten kokemukset ja tuntemukset elämästä poikkeavat toisistaan.
   Asetetaan plagiointi tragedia oikeaan perspektiiviin. Tämä on kvaak.fi. Kyse on sarjakuvista, ei joukkomurhista. Tämä ei ole Kymmenen uutiset, eikä edes Comics Journal missä taannoin mm. eräs nuori herra Nissen toimi esimerkkinä plagioinnista. Herra Nissen selvisi hengissä maailmanlaajuisesta huomiosta ja tekee tänä päivänä elämänsä parasta ja omansa oloista materiaalia. Ja voin rehellisesti sanoa ettei tältä pallolta löydy montaa kyvykkäämpää sarjakuvavaikuttajaa.

MarkoT
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 464


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #38 : 27.07.2003, klo 15:45:10 »

Kyky, tahto, motiivit. Kaikki lienevät kytköksissä omaleimaisuuteen ja omaperäisyyteen. Ja niistähän tässä on yritetty miettiä selvää.

Muuten, missä Comics Journalin nummerossa, ja ketä, Nissenin väitettiin kopioivan?
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 464


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #39 : 27.07.2003, klo 15:50:29 »

>plagiointi tragedia oikeaan perspektiiviin
Sitä piti vielä sanoa, että perspektiivi voi tässä olla myös hyvinkin pieni. Yhden ihmisen maailman kokoinen. Kukaan tuskin toivoo kohdalleen ikäviä syytöksiä, sitä tarkoitin.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 10 737


<><


« Vastaus #40 : 27.07.2003, klo 20:55:08 »

Selailin tässä Byrnen Next Menien kirjepalstaa ja silmiini sattui lainaus Wally Woodilta, kun Byrneä oli syytetty siitä, että hän kopioi omia töitään(!?!).

"Never draw what you can swipe, never swipe what you can trace, never trace what you can Xerox and paste in, and never do any of that if you can hire people to do it for you."

Lainausta selittääkseen Byrne kertoi, että Wally tokaisi tämän uransa loppupuolella, kun hän oli jo jossakin määrin pottuuntunut koko hommaan ("feeling non too kindly toward an industry that had ground him almost to paste").
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Juha Kouvalainen
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 532



« Vastaus #41 : 27.07.2003, klo 22:06:40 »

Lainaus
Lainausta selittääkseen Byrne kertoi, että Wally tokaisi tämän uransa loppupuolella, kun hän oli jo jossakin määrin pottuuntunut koko hommaan
Wally taisi loppuaikoinaan pottuuntua muuhunkin kuin pelkkään sarjakuvaan. Eikös Wallace lähtenyt oman käden kautta täältä laveammille julkaisualustoille joskus 80-luvun alussa?
tallennettu

Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 10 737


<><


« Vastaus #42 : 28.07.2003, klo 00:24:21 »

Juu, eikä tainnut olla edes kauhean vanha...
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Jukka Laine
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 34 838



« Vastaus #43 : 28.07.2003, klo 07:00:12 »

Lainaus
Lainausta selittääkseen Byrne kertoi, että Wally tokaisi tämän uransa loppupuolella, kun hän oli jo jossakin määrin pottuuntunut koko hommaan
Wally taisi loppuaikoinaan pottuuntua muuhunkin kuin pelkkään sarjakuvaan. Eikös Wallace lähtenyt oman käden kautta täältä laveammille julkaisualustoille joskus 80-luvun alussa?

Wally Woodilla oli kivulias parantumaton sairaus. Kai se kärtyksi tekee.
tallennettu

kärpänen
Vieras
« Vastaus #44 : 28.07.2003, klo 13:18:55 »

mikä juttu tämä on joku dejavu vai mikä koska luulin että tämä wally wood jutska käsiteltiin jo tässä keskustelussa ihan sanatarkasti samalla tavalla aiemmin vai onko minulla vikaa päässä?
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: