Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Artikkelit ja henkilökuvat: 1952 / 100 – Seikkailuja erämaassa (13.03.2018 klo 11:48:55)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
15.12.2019, klo 18:19:51

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
478724 viestiä 10406 aihetta kirjoittanut 3832 jäsentä. Uusin jäsen: JakkeJäyhä
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Lännensarjakuvat
| | |-+  Ratsupoliisi King
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ratsupoliisi King  (Luettu 65108 kertaa)
Sampsa Kuukasjärvi
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #75 : 24.07.2009, klo 20:11:48 »

Viisirivisessä Kingissä on näköjään selvästi enemmän ruutuja kuin myöhemmässä kolmirivisessä. Viisirivisen sunnuntaisivun poistuminen lienee tapahtunut 40-luvun alussa samaan aikaan kun sunnuntaisarjojen kokoa pienennettiin yleisesti paperipulan vuoksi.

Joo, olen lukenut, että silloin kun sunnuntaisarjat olivat isoimmillaan, lehdet saattoivat jättää logoruudun pois, jotta sivu mahtui lehteen. Valitettavasti ne saattoivat myös poistaa koko ensimmäisen rivin ja rajata ruutuja. Sarjakuvantekijät ottivat tämän huomioon juonessa ja taiteessa. Asiasta on valaiseva yleiskatsaus täällä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comic_strip_formats
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunday_strip

Johanneksen laittamassa viisirivisessä näytteessä kolmatta riviä voi rajata reunoilta taiteen kärsimättä. Myöhempi kolmirivinen Ratsupoliisi King rakennettiin selvästi mietitymmin kuin viisirivinen ja mitään ei tarvinnut poistaa, vaikka kolmirivinen sivu muutettiin lehdessä kaksiriviseksi.

Pistän tähän nyt näytteen Kingin arkistrippien rakentelusta Seura-lehdessä, kun onnistuin kuvankäsittelyssä pienentämään strippien kokoa riittävästi.

Oheiset peräkkäiset stripit on julkaistu Seurassa 90-luvun lopulla kaksi liuskaa kerrallaan. Ensimmäisessä kuvassa kaksi strippiä on pantu normaalisti kahdelle riville. Seuraavassa Seurassa ilmoitus levisi sivulle niin, että lehden toimitus jakoi stripit neljälle riville kahden sijasta. Hyvin toimii niinkin.

Kingin toveri Kid on sarjakuvan vakiohahmoja. Toisen, ainoastaan tässä tarinassa esiintyneen ratsupoliisin nimi on Moore. Mooren ja Ivy-tytön oli muuten sarja skannanut jo aiemmin tähän ketjuun sivulle 3 Mustanaamiosta 13/80.

Juttua tulee. Kylläpäs olen taas innostunut Ratsupoliisi Kingistä. Smiley

* King_vaaka.jpg (75.98 kilotavua, 589x328 - tarkasteltu 576 kertaa.)

* King_pysty.jpg (139.58 kilotavua, 383x832 - tarkasteltu 508 kertaa.)
tallennettu
sarja
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #76 : 25.07.2009, klo 10:25:25 »

Niin vastaukseksi Satunnaiselle kävijälle, että Auroran nimi paljastuu tarinassa Mustanaamio no: 10.1983 Aavelentäjä . Minulla on tuo numero ja skannaan sen, kun olen käynyt kodista hakemassa. (Alexander ) McKenzie on Kingin esimies. Joissakin tarinoissa käytetään McKenziestä nimitystä komisario ja toisissa tarkastaja.Olen päätynyt tarkastaja McKenzien kannalle. Kiitos Auroran kuvasta.

Kyseinen kuva on Sarjakuvalehti no:10.1961 Tarinasta Ratsupoliisi King ja menneisyyden kylä. Tarina alkaa stripistä no 49. Mitä tarkoittaa strppinumeron perässä oleva c- kirjain?
Onko mahdollisesti kyse eri piirrosversioista?

tallennettu
sarja
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #77 : 25.07.2009, klo 12:02:25 »

No niin tässä on se lupaamani skannaus tarinasta Aavelentäjä , Muistanaamio 9-10.1983. Tässä on Aurora, mutta kasvoja ei näytetä.

tallennettu
Sampsa Kuukasjärvi
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #78 : 26.07.2009, klo 12:09:23 »

No niin, ruutu kertoo lahjomattomasti, että huivinainen on sama henkilö kuin Aurora. Hänen kasvonsa siis korjattiin. Kiitos minulle uudesta tiedosta!

Niinpä tietysti, McKenzie oli Kingin esimies. Olisi pitänyt muistaa. Nolona totean, että mainitsit hänet aiemmin tässä ketjussa ja samoin myös Erämaan tyttö -tarinan jatkon Aavelentäjä-seikkailun.

En osaa sanoa tuosta c:stä.

Niin ja 70 - 80-luvun vaihteessa Mustanaamioissa ei suomentajan nimeä enkä tiedä kuka työn teki.
tallennettu
sarja
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #79 : 27.07.2009, klo 10:36:25 »

Löysin 30-luvulla  sanomalehti Karjalassa olleen Ratsupoliisi King  sarjakuvan. Tietääkö joku, että onko tämä tarina julkaistu uudestaa. Missä?

tallennettu
Sampsa Kuukasjärvi
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #80 : 27.07.2009, klo 12:37:11 »

Olen nähnyt tämän lepakkoseikkailun Mustanaamioissa. Yksi jakso taitaa olla minulla. Juha Tynnisen indeksi kertoo, että se on Mustiksissa 8 - 10/78. Alkuperäinen julkaisuvuosi Amerikassa näkyy olevan 1939, ja myös Suomessa se varmaan esitettiin hyvin pian.

http://koti.mbnet.fi/tynninen/mustanaamio_index/
tallennettu
sarja
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #81 : 27.07.2009, klo 18:26:24 »

Mustanaamio no: 8-9.1980 King tarina" Pennejä taivaasta" ja Kippari-Kalle no 3.1953 tarina "Ratsupoliisi King etsii kadonnutta rahalähetystä" ovat sama tarina.
Mustanaamion versiossa Shad on jaettu eri ruutuun. Kippari-Kallen versiossa King ja Shad sopivat samaan ruutuun. Shad on Ivyn isä. Tosin minulla ei ole tietoa Ivyn isän sukunimestä, eikä hänen vaimonsa nimestä. Minulta puuttuu Mustanaamio no 8.1980, jossa asia saattaisi selvitä.
Mistä mahtaa johtua minun valtava King innostus?

tallennettu
sarja
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #82 : 28.07.2009, klo 13:44:38 »

Löysin selaissesani nettiä Kanadan ratsupoliisista kertovan sarjakuvan Sergeant O´Malley of Red Coat Patrol. Tekijäksi mainitaan Jack Lehti. Onko kyseessä suomalainen sarjakuvantekijä?
tallennettu
sarja
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #83 : 28.07.2009, klo 16:09:04 »

Tässä Flandersin King:

« Viimeksi muokattu: 28.07.2009, klo 17:47:40 kirjoittanut sarja » tallennettu
VesaK
Avustava toimittaja
*
Paikalla

Sukupuoli: mies

Kuka mitä häh?

« Vastaus #84 : 28.07.2009, klo 22:06:47 »

Ilmeisesti toisen polven suomalainen, oikealta nimeltään John Lehti (1912 - 1991).
Aloitti DC:n palveluksessa 1930-luvulla, kunnes lähti 2. maailmansotaan. Sen jälkeen Lehti toimi lyhytikäisen Picture News Comicsin taiteellisena johtajana 1945, kunnes siirtyi tekemään King Featuresille sirkusseikkailua, Tommy of the Big Top. Sitten Lehti piirsi Raamatun tarinoita, Tales of the Great Book-sunnuntaisarjaa peräti 17 vuoden ajan (vuoteen 1972). Uransa loppumetrit Lehti vietti myös uskonnollisissa merkeissä, tehden vielä yli 70-vuotiaana Raamattusarjoja joita hän itse kumppaninsa kanssa levitti lehdille.
Ron Goulartin lyhyessä haastattelussa* Lehti muistelee kuulleensa 1930-luvun lopulla, että DCllä olisi töitä, tätä ennen hän oli tehnyt joitakin kuvituksia ja pulp-lehtien kansia. Työt olivat käymässä sillä uralla vähiin, mutta sarjakuvapuolella oli kysyntää. Itse kirjoitetusta, piirretystä ja tekstatusta sivusta sai viisi dollaria.
O'Malley oli Lehden ensimmäinen sarjakuva (alkaen 1938), jota seurasivat Steve Conrad, Cotton Carver ja kaasupyssyä heilutellut "supersankari" the Crimson Avenger. Lehti työskenteli kotonaan, vei valmiit sivut kerran viikossa DC:lle ja tienasi vuoden päästä jo 8 - 10 dollaria sivulta.
Sota keskeytti piirtämisen neljäksi vuodeksi, "vaihdoin taiteen tappamiseen", mutta 1940-luvun lopulla Lehti oli taas tiiviisti piirustuspöydän ääressä ja viihtyi ystävänsä Alex Raymondin kanssa, joka kertoi Lehdelle hyviä vinkkejä sarjakuvan teosta. Lehden myöhempien aikojen tyyli onkin selvästi Raymond-vaikutteista. Myytyään Tommy of the Big Topin King Featuresille Lehti teki monenlaisia seikkailusarjoja, Flash Gordonia, Tarzania ja vielä Sgt. Rockiakin ennen 1980-luvun eläkepäiviään, joiden aikanakin siis (ainakin vuoteen 1989 asti) Lehti teki uskonnollisia sarjakuvakuvaelmia.

*Comics: The Golden Age: History of DC Comics by Ron Goulart. Pioneer Press 1989.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2009, klo 22:42:04 kirjoittanut VesaK » tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Paikalla

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #85 : 28.07.2009, klo 22:36:10 »

Löysin selaissesani nettiä Kanadan ratsupoliisista kertovan sarjakuvan Sergeant O´Malley of Red Coat Patrol. Tekijäksi mainitaan Jack Lehti. Onko kyseessä suomalainen sarjakuvantekijä?

Kvaakkia ja kirjoja kannattaa lukea. Eli tietoja löytyy Ilpo Lagerstedtin kirjasta Amerikansuomalaisia sarjakuvataiteilijoita.

Timo
tallennettu

Jukka Laine
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #86 : 29.07.2009, klo 10:31:51 »

Lehdestä olen lähettänyt tänne DC:n sotalehdessä olleen Lehden sivun mittaisen esittelyn. Ei siinä Suomesta tainnut mitään olla.
tallennettu

sarja
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #87 : 29.07.2009, klo 12:24:57 »

Ratsupoliisi King -- King of the Royal Mounted Vanhat  Sarjat 1982 Jalava -King  tarinan "Merihirviö " lopussa lukee:
"Ja Kingin seikkailut jatkuvat Crookend järven maisemissa." Kiintoisaa huomata, että tarina jatkuu Mustanaamio no: 5. 1978 Ratsupoliisi King tarinassa "Salaperäistä sabotointia." Siinä King saapuu lentäjäystävänsä Larouxin kanssa Crookend- järvelle.
Alkupään Ratsupoliisi King tarinoissa esiintyikin lentäjä Laroux, joka jäi myöhemmistä tarinoista pois.Lisäksi myöhemmissä tarinoissa King lentää itse.
Mieleeni tulee kusymys, että oliko Jalavan tarkoitus julkaista alunperin lisää Ratsupoliisi King albumeja?
tallennettu
Lurker
Valvoja
Paikalla

« Vastaus #88 : 29.07.2009, klo 14:42:14 »

King tosiaankin on lentokoneen puikoissa tuon tuosta. Muutenkin on sanottava, ettei Jim Gary (tai haamu) ollut mikään tumpelo piirtämään lentsikoita, laivoja sun muita vempeleitä. Laivan pultitkin on mies jaksanut pipertää! Ks. alla (Seura 29/51).

Komea värialbumi Kingin seikkailuja olisi poikaa. Ja tietty alkuperäisessä formaatissa, aikas hurjasti on Mustikseen näköjään sarjakuvaa leikelty.

* King-1.jpg (141.43 kilotavua, 678x462 - tarkasteltu 541 kertaa.)
tallennettu
sarja
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #89 : 30.07.2009, klo 15:12:31 »

Löysin lisää tietoa Ratsupoliisi Kingistä. Kingistä on olemassa oma sivustonsa.

http://www.comicsinfo.dk/king.htm
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: