Itselläni on aika ristiriitaiset fiilikset Spawnia kohtaan. Vaikka hyllystä löytyykin kaikki Suomessa ilmestyneet Spawnit niin ei se mikään über-kova juttu meikäläisellekään ole. Tässä hiljattain päätin aloittaa lukemaan koko sarjan alusta asti läpi, ja etenkin alkupuolella tarinankerronta on kyllä kaikkea muuta kuin sujuvaa tai edes kovin mielenkiintoista. Vierailevat tähdetkään (mm. Grant Morrison, Alan Moore) eivät oikein saa mitään hommasta irti, ja etenkin Frank Millerin kirjoittama tarina oli täyttä roskaa. McFarlanekin olisi varmaan ihan ok piirtäjä jos ei olisi niin humaltunut omasta tyylistään jolloin hänen työnsä ovat pahimmillaan yksityiskohtien täyttämää epämuodostunutta sekamelskaa ilman minkäänlaista kuria.
Kun taas toisaalta Spawnin tarina kiinnostaa ja myöhemmissä vaiheissa mukaan tulee varsin hyvää tarinankerrontaa. Etenkin Alan Mooren myöhempi Silpoja-tarina oli suorastaan loistava, nauroin ääneen suurinpiirtein koko tarinan läpi. Vaikka muut kuvittajat jatkavatkin McFarlanen "sotkuista" piirrostyyliä niin mukaan tulee tiettyä särmää että siihen alkaa tottua ja jopa tykkäämään siitä. Ja tietyssä vaiheessa sarja tavoittaa tylyn ja kiehtovan tunnelmansa joka alussa jää ainoastaan yrityksen tasolle.
Rovion mainitsemat Dark Age yms. "vaihtoehto"-tarinat olivat myös silkkaa herkkua. Olen tosin menossa vasta numerossa 3/97, toivotaan ettei aika ole kullannut muistoja liikaa.
Hauskin "ulkokohtainen" juttu Spawnissa on se, että yksi (ja väiteiden mukaan se suurin) syy miksi McFarlane jätti Marvelin ja oli mukana perustamassa Imagea oli se, että Marvel omi taiteilijoiden luomat hahmot itselleen ja käytti niitä miten tahtoi, ilman että taiteilijoilla oli mitään sanavaltaa kuinka heidän hahmoja "kohdeltiin". Sitten kun Neil Gaiman kirjoitti pätkän Spawnia ja loi kaksi oleellista hahmoa (Angela ja Cogliostro) McFarlane omi hahmot itselleen, käytti heitä miten tahtoi ja jätti hahmoista royaltit maksamatta.
Myöhemminhän oikeus tuomitsi asian Gaimanin hyväksi (käsittääkseni vielä aika tuntuvalla summalla), mutta huvittavaa kuinka McFarlane toimi kun itse jätti Marvelin juuri samoista syistä.