Kirjoittaja Aihe: Saukkosotilaat  (Luettu 11320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Saukkosotilaat
« : 30.07.2006 klo 23:12:17 »
Elina Hopeasaaren alias Kosmonauttihain nettisarjakuva Saukkosotilaat on viihdyttänyt lukijoitaan jo pitemmän aikaa, mutta Kvaakissa siitä ei ole näkynyt keskustelua. Korjataanpa asia.

Saukkosotilaat on graafisesti hemmetin työteliästä, tosin pitempään luettuna hieman epätasaista jälkeä. Jälkimmäinen piirre toki ei ole pitempään jatkuneille nettisarjakuville mitenkään poikkeuksellista, joten siitä ei voitane syyttää tekijää. Tähän vaikuttava tekijä on toki myös sarjakuvan tekemiseen käytetty sekatekniikka. Ainoa varsinainen miinus tulee oikeastaan ajoittain sekavasta ja ahtaasta puhekuplien asettelusta, mutta silti tämän sarjakuvan hinta/laatu -suhde on poikkeuksellisen korkea.

Juonipuoli sitten taas on varsin hitaasti aukeava ja vilisee mysteerejä, kummallisuuksia ja eksentrisyyksiä. Pitempään tarinaa tutkailtaessa sen voisi jopa kuvitella syntyneen samalla tavalla kuin Linnunradan käsikirja liftareille: satunnaisia elementtejä yhteen liittämällä ja niiden yhteydet jotenkuten perustelemalla. Toisaalta mitä edemmäs tarina etenee sitä paremmin perustelluiksi nämä yhteydet tulevat, joten tällaisen vertailun vetäminen ei välttämättä ole täysin oikeutettua.

Tunnelma vaihtelee painostavan ahdistavan ja pelkästään omituisen välimaastossa, hahmosuunnittelu on joustavaa ja maailmanrakennus omaperäistä. Erityiskunniamaininnan tekijä ansaitsee sarjakuvan julkaisemisesta yhtä aikaa sekä suomeksi että englanniksi, ja vielä toisen mokoman molempien kielien käytöstä hemmetin luovalla tavalla. Tätä on yhtä hauska lukea kummallakin.

Saman tekijän toisesta nettisarjakuvasta Infanticidesta on keskustelua täällä.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2006 klo 21:15:34 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #1 : 31.07.2006 klo 00:43:55 »
joka päivä oppii uutta ja löytää uutta.

Miksei tätä ole tarjottu jollekin kustantavalle taholle? Sotiiko se tekijän maailmankuvaa vastaan että tämä olisi albumeina.
Ehdin lukea vasta ensimmäisen "kirjan" , mutta koukussa ollaan.
laatu on poikkeuksellisen korkea.
Liian moni nettisarjakuva kun kuolee mielenkiinnon lopahtaessa tai lukijan huomatessa että samaa sivua kierrätetään toistakymmenettä kertaa, vain puhukuplien sisällön vaihtuessa!

Voi olla että Suomi elää metsästä, mutta eikö voisi kaata edes muutaman puun ja painattaa esim. tämän fyysiseksi tuotteeksi? Vaikka kierrätyspaperille.
Netti on kuin kvanttimekaniikan aleksandrian kirjasto ja tälläisten tai Kahden maailman välissä tyylisten helmien etsiminen käy voimille.
Saukkosotilaille kymmenen pistettä ja papukaija.. tai ehkä sittenkin korppimerkki.

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #2 : 31.07.2006 klo 00:56:31 »
Laitoin aikoinaan Saukkosotilaat kirjanmerkkeihin kun oppilaani sitä mainostivat. Sotilailla näyttää olevan faneja ainakin nuoren väen keskuudessa. Olen ihmetellytkin miksei tästä ole ollut enemmän puhetta. Tekijä taitaa olla varsinainen työn sankari.
Ketjun aloittajalle myös plussaa.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Kosmonauttihai

  • Vihneennielijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 29
  • Perämiehen takana istuu perempi mies.
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #3 : 31.07.2006 klo 12:27:24 »
Kah! Kävi muu henkilö tekemässä tämän ketjun ennen minua, olisinhan minä Saukoillekin oman lähitulevaisuudessa pystyttänyt.
Mutta hyvä jos se muistakin on sellaisen arvoinen.

Graafista epätasaisuutta on tarkoitus tasapainottaa jossain vaiheessa (ehkä sitten kun tämä on valmis ja on aikaa), varsinkin hahmojen naamoja voisi tuolta alkupään sivuista piirtää uudestaan näköisemmiksi, ja ensimmäinen kappale pitäisi muutenkin skannata uudestaan kokonaan, eli editoituakin tulee paremmin.
Puhekuplille en voi monessa tapauksessa jälkikäteen oikein mitään, kun ne on piirretty paperille eikä lisätty tietokoneella. Tapani kirjoittaa paljon dialogia sotii tapaani pitää puhekuplia kuvien tielle tulevina elementteinä vastaan, mutta Saukkosotilaat onkin monessa mielessä harjoitustyö ja katson kehittyneeni tekstien sijoittelussa jonkin verran sen aikana. Sitä ennen pisin yksittäinen sarjakuvani taisi olla kymmensivuinen.

Juoni onpa vainenkin syntynyt satunnaisia elementtejä yhteen liittämällä ja niiden yhteydet jotenkuten perustelemalla, mutta on tämä jossainmäärin mietitty loppuun astikin etukäteen. Ei ole pelkkä vitsikollaasi tämä, ainakaan tekniikaltaan, lopputuloksesta en kai voi vielä mitään sanoa.
Suurimmalle osalle ellei kaikille ihme jutuille on tarkoitus löytyä selitys, jos ei suoraan niin tulkitsemalla.
Ei sen puoleen ihmeen homogeenisen positiivista juttua on tullut nyt juonesta, vaikka vasta kolme viestiä onkin. Minä olen sellaistakin kuullut, että tässä nimenomaan ei tapahdu mitään muuta kuin puhutaan.

Kaksikielisesti julkaisu tuntui ihan jees ratkaisulta ottaen huomioon, että olen kaksikielinen, mutta pirusti hommaa tuottaakin yllättäen karsia sellaisia läppiä, jotka toimivat vain toisella kielellä. Ei vitsejä kuulu selittää. Näinollen osa jutuista pääsee sitten johonkin muuhun projektiin, mutta tuleepahan voimisteltua tuon edestakaisinkäännöstelyn kanssa.

Ei ole kyse mistään aatteellisesta ratkaisusta, että tämä on vain netissä, minä vain olen köyhä ja laiska. Ei ole koskaan tullut ehdottomasti päätettyä pitäisikö tätä yrittää painaa, mutta jos näin tapahtuu, ei ennenkuin tämä on valmis. En nääs tykkää tehdä mitään mitä on pakko, ja jos tämä olisi painoon menossa valmistuttuaan, se olisi pakko tehdä valmiiksi (vaikka teen tämän valmiiksi muutenkin). Plus teen joskus vielä parempiakin sarjakuvia, jotka ansaitsevat albumiuden enemmän kuin tämä.

Hei onko tuo korppimerkki muuten tahallinen juttu, vai onko kyseessä toinen kerta, kun sarjakuvani variksia pidetään korppeina? Eihän siinä tietysti mitään, itsekin syyllistyn sellaiseen, että jos tämä jostain syystä joskus animaatio olisi, kieltäytyisin toteuttamasta sitä jos ei siihen saataisi Värttinän kappaletta Korppi lopputunnariksi.

Jee olen sankari.
Hyvä jos on nuoria faneja (vaikka jotkut pitävätkin sitä itseisarvollisen tärkeänä Hyvän Sarjakuvan merkkinä, että se kiinnostaa nimenomaan aikuisia), jos mitään kohdeyleisöä tällä on, se olisi kai varhaismurrosikäiset tytöt.

Hinta/laatu-suhde muuten mahtaa ollakin korkea, kun tämä on ilmainen.

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #4 : 31.07.2006 klo 13:25:55 »
Kylläpäs voi sanoa, että jos joku pelastaa maanantaipäivän ihan parhaiten, on se uusi mahottoman hieno sarjakuva. Loistavaa, jäin heti koukkuun.. Onko tätä saatavilla paperiversiona?

-P.

kurakumppari

  • pelekkä housu
  • Jäsen
  • Viestejä: 23
  • Anop Up Stoi - Vaarmaan!
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #5 : 31.07.2006 klo 14:51:08 »
Läski ja Tukeva nimiset limsat ovat varmaan maukkaita!  :o

Kosmonauttihai

  • Vihneennielijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 29
  • Perämiehen takana istuu perempi mies.
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #6 : 31.07.2006 klo 15:46:23 »
Ei kun Läsk ja Tukev. Läsk on ruotsiksi limsa.

Ei ole saatavilla paperiversiona.

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #7 : 31.07.2006 klo 15:52:49 »
Kaksikielisesti julkaisu tuntui ihan jees ratkaisulta ottaen huomioon, että olen kaksikielinen.

Arvasin.

Hinta/laatu-suhde muuten mahtaa ollakin korkea, kun tämä on ilmainen.

Tarkoitinkin, että korkeampi kuin monella muulla nettisarjakuvalla - ilmainenkin roska on edelleen roskaa.

V3§a V1tikain3n

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 009
  • kersanttinapalm.com/
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #8 : 31.07.2006 klo 18:46:00 »
Pahus vie, taas uusi nettisarjis jota en ole lukenut. Ja korkea hinta/laatusuhde vaikuttaa pitävän paikkaansa. Kirjanmerkkiin.

Näitä ihan oikeasti kannattaa välillä tuoda esiin. Ihme miten pitkään joku on jaksanut paahtaa ennenkuin tieto sarjasta "vuoti" kvaakin yleisön tietoisuuteen.

Kosmonauttihai

  • Vihneennielijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 29
  • Perämiehen takana istuu perempi mies.
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #9 : 01.08.2006 klo 00:29:51 »
Itse asiassa löysin juuri Kvaakin linkkisivulta linkin tähän sarjakuvaan, lisätty 29. 7. 2005. Ei tätä teiltä nyt ihan salassa ole yritetty pitää.
(Kiitoksia linkin lisänneelle oli kuka hyvänsä)

Haluaisiko muuten joku puhekuplien sijoituksesta (varmasti aiheellisesti) huomauttanut tarkentaa millä sivuilla erityisesti oli hankalaa? Olisi edelleen hyödyksi se tieto tulevaa uudelleeneditoitia ajatellen.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #10 : 01.08.2006 klo 04:33:38 »
Entä olisiko vaakasuunta nettisarjakuvassa perustellumpi? Täyttäisi näytön taloudellisemmin, ei tarvitsisi vierittää klikatakseen eteenpäin kun ylhäällä on navigointipalkkia ja logoa.

Kosmonauttihai

  • Vihneennielijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 29
  • Perämiehen takana istuu perempi mies.
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #11 : 09.08.2006 klo 02:13:25 »
Jaa no päälle 160 sivun jälkeen en taida osata tuohon sanoa muuta kuin että "meni jo".

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #12 : 09.08.2006 klo 08:51:47 »
Jaa no päälle 160 sivun jälkeen en taida osata tuohon sanoa muuta kuin että "meni jo".
Niin meni. Ja osoitit että sulla on ihoa kananlihalle nostava tarinankertojan ja maailmojenluojan kyky.

Laura Sivonen

  • Tunteikas siili
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #13 : 14.08.2006 klo 17:11:17 »
Yhdyn ylistyksiin. Helvetin hienoa jälkeä.

Onko muuten vain mielikuvitustani, vai teitkö dialogin ensin englanniksi ja sitten käänsit suomeksi? Jotenkin tuntuu tuo suomenkielinen toisinaan vain joko puisevalta tai töksähtelevältä, koska englanniksi toimiva asia koitetaan vääntää suomeksi suomalaistamatta ilmaisutapaa.

Se ei mielestäni ole myöskään hyvä, että hahmo poukkoilee puhekielen ja kirjakielen väliä. Ei ole järin uskottavaa, että "mä" muuttuu jonkin ajan päästä "minäksi". Englanniksihan tuota samaa ongelmaa ei ole.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Kosmonauttihai

  • Vihneennielijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 29
  • Perämiehen takana istuu perempi mies.
Re: Saukkosotilaat
« Vastaus #14 : 15.08.2006 klo 22:08:38 »
Ihan suomeksi olen alunperin tehnyt, englanninnos on käännösversio, tosin lähes yhtäaikaisesti suomenkielisen kanssa tehty.
En sitten tiedä miltä vitsit sunmuut näyttävät muille kuin minulle, mutta itsestäni tuntuu tuo englanninkielinen kömpelömmältä. Nimenomaan kun on pitänyt yrittää ilmaista suomenkieliset asiat siten, että enkutkin ymmärtävät, ja sitten menee välillä selittelyksi (mm. voi sitä tuskaa, kun englanniksi ei ole vastinetta peelo-sanalle).
Voi tietysti olla, että sanon asiat välillä suomeksikin englanninkielestä imaisemillani tavoilla, ja se ei kuulosta suomelta kuin sanastoltaan. Mutta eipä anneta itseämme kannettavan pois.

Orvin minä/mä-tasapainottelu puhe- ja kirjakielen välillä perustuu omaan puhetapaani (niinkuin osalta tietysti kaikkien hahmojen puhetapa, Reiska on perinyt kirosanastoni), joka kai sitten on epäluonteva. Sanon puhuessani (kirjoittaessani, kuten nyt, käytän kirjakieltä, mutta siis puhuessani ääneen) yleensä että mä, mutta joissain lauserakenteissa tulee huomaamatta mutta järjestelmällisesti sanottua minä. Mä teen mutta minäpäs olen. Tjsp.
Kaikki muut hahmothan puhuvat jonkinnäköistä kirjakieltä, lukuunottamatta Orvin ikätoveria Marko Pytteliä (jolla onkin repliikkejä huimat kaksi puhekuplaa) ja jotain ihme murteensekamelskaa puhuvia vanhempiaan, ja puhekielistys yrittää viitata hahmon ikään (tai kuviteltuun ikään, Orvihan pitää itseään teininä vaikka on joku 11). Esimerkkinä tästä myös se jo mainittu kirosanasto: en ole laskenut kumpi päähenkilöistä kiroilee enemmän (varmastikin Rei), mutta ainakin omassa mielikuvituksessani käyttävät kovin eri sanoja (Josta tulikin mieleen, saako tällä foorumilla kiroilla? Näin ketjuja selatessani, että väki harrastaa itsesensuuria "rumien sanojen" kanssa, onko tämä vapaaehtoista vai yleinen käytäntö? En nyt epätietoisena tästä kuvaile yksityiskohtaisemmin).

Varmasti jonkinnäköisiä johdonmukaisuuksettomuuksia ja epäyhtenäisyyksiä näkyy kokonaisuutta tarkastellessa myös ajan mittaan (niin kuvissa kuin tekstissä, mutta tosiaan olen keskittynyt huomaamaan niitä enemmän kuvissa), ensimmäiset sivut on sekä piirretty että tekstattu vuonna 2003, jolloin yllätys yllätys olin kolmisen vuotta nuorempi.
Ehdottomasti käyn sarjakuvan oikoluvullisesti läpi ja korjailen kaikkea mahdollista, kunhan tulee valmiiksi, pidänpä siis tämänkin mielessäni kun korjauskynää vielä joskus heilutan. Voipi olla, etten kyllä sitä ennen mahdollisille töksähteleville dialogeille mitään tee, ellei sitten ole mielessä jokin yksittäinen erityisen häiritsevä kohta, jonka pystytte vaikkapa sivun tarkkuudella mainitsemaan. Silloin harkitsen.
Kirjoitusvirheitä kun löytyy, niitä korjaan heti ilmoituksen saatuani.

Kiitos taas kommentoinnista.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2006 klo 22:11:46 kirjoittanut Kosmonauttihai »