Kirjoittaja Aihe: Työvaiheista....  (Luettu 14983 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JDe

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Työvaiheista....
« : 24.08.2005 klo 16:41:30 »
Just rekisteröidyin tälle foorumille ja jos kaikki viestit lukisin menisi siihen tuhottomasti aikaa. Joten tätä aihetta käsittelevä threadi voi jo olla olemassa tai aihetta on saatettu sivuta ennen mm. jotain tosta oli luonnoksia threadissa....

Anyway, mites te teette noi eri työvaiheet, siis lyijykynän ja tussauksen, paperille "perinteisesti" ja sitten skannaatte koneelle väritystä varten? Mä oon tehny kaiken paperilla, siis lyijykynävedokset ja päälle tussaus ja tekstaus; lopputuloksena sarjis paperilla  :)

Piirtopöydistä ja kynähiiristä mulla ei mitään kokemuksia oo, mutta mieleen tuli ajatus että jos lyijykynä vedoksen/luonnoksen tussaisi tuollaista piirtopöytää käyttäen suoraan koneelle, onko tälläsestä kokemuksia? Jotain kalvoa tms. voisi käyttää siinä lyijärivedoksen päällä ettei lyijykynäjälki suttaannu...

En oo ennen  käyttäny konetta juurikaan piirtämisessä ja nyt ajattelin sen mukaan ottamista. Mä oon aina pitäny parempana kirjojen tms. lukemista paperilta kuin näyttöpäätteeltä, mutta ainahan sen vois lopuksi tulostaa. Tykkään myös piirtää paperille ennemmin kuin näytölle (tosin tää mielipide on aika hataralla pohjalla; enhän ole koskaan piirtotasoa edes kokeillut!), kun siinä sen viivan piirtymisen kynänkärjen alla konkreettisesti näkee, mutta mähän voisin edelleenkin "nauttia" tosta niitten lyijykynä vedosten muodossa.

Pääsyy miksi konetta haluaisin tossa käyttää on puhekuplat; mä meinaan oon niin huono tekstaamaan! Ja yleensä kun tekee lyijykynäversion niin käsi on silleen rento, koska mokat voi aina kumittaa helposti. Tussikynän kanssa taas on joskus "ylivarovainen" kun mokan korjaaminen on sitten suurempaa häslinkiä, ja tossa taas jälki kärsii.
"The Life of all Flesh Is The Blood" - Leviticus 17:14

Jho

  • Jäsen
  • Viestejä: 644
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #1 : 24.08.2005 klo 19:59:11 »
Olen minäkin saanut sellaisen käsityksen että täällä aika moni tykkää tussata ja värittää koneella. Itekkin meinasin että voisi kokeilla. Ongelma vaan on että se nimenomaan on lähes mahdotonta, olen itse tietsikkakaupassa töissä eikä minulla ole silti mitään mahdollisuutta päästä kokeilemaan piirtopöytää ennen kuin ostan sellaisen. Ja ne kuitenkin maksaa aikasen paljon, jos nyt lähdetään yleisestä olettamuksesta ettei Aiptekkeihin kannata koskea.

Mutta työvaiheista:
(sarjakuvissa)

*Piirrän yleensä ensin A4:lle tai muulle suttupaperille mallin tulevasta sivusta, ei kuvakäsikirjoitusta, mutta tavallaan piirrän sivun harjoitukseksi nopeasti jotta näen miellyttääkö kokonaisuus silmää.

*Sitten teen ruudut ja asettelen hahmot malliin pönttö oikeille paikoilleen (kas näin--> http://karetar.net/esivaihesw.htm)

*Piirrän hahmot tarkemmin ja lisään yksityiskohtia, en kuitenkaan tee kuvista valmiitä, vaan..

*..tykkään viimeistellä ne tussausvaiheessa. Tussaan tusseilla ja hiusterällä.

*lopuksi vältän värittämisen, koska ne on ihan ahterista. Ja teen puhekuplat erilliselle paperille jonka liimaan haluttuihin paikkoihin.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #2 : 24.08.2005 klo 20:47:47 »
Työvaiheet sarjakuvissa:

1) Ensin mietin annan tarinan kypsyä. Sitten Kun on Oikea Aika kirjoitan sen synopsikseksi ja jaan saman tien sivuiksi. Sen jälkeen odotan hetken ja kun on aivan pakko niin kirjoitan siitä käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen. Sitten odotan että joku suostuisi piirtämään sen.

2) Sitten aloitan parin sivun piirtämisen. Heitän alkuperäisen käsikseen roskiin. Palaan kohtaan yksi. Kun olen kerran palannut kohtaan yksi niin siirryn siitä sitten seuraavaan vaiheeseen (eli siis 1 -> 2 -> 1 -> 3).

3) Kaivan paljon myöhemmin käsikirjoituksen ja kuvakäsiksen esiin ja kiroilen että kuka aivon ääliö on tämänkin roskan kirjoittanut mutta päätän kuitenkin noudattaa  käsistä ilman muutoksia.

4)
  a) Piirrän huonolle paperille ensin sivun. Hyvin epämääräisesti.
 b) Piirrän valopöydällä sivun uudelleen hyvälle paperille ja piirrät puhekuplat ja ruutujen reunat tussilla. Sitten piirrän lyijykynällä kuvat uudelleen vähän paremmin.

--> Mietin että enää osaa piirtää lyijykynällä ja jälki voisi olla parempaa jos käyttäisi vähän aikaa lyijykynällä töhrertämiseen. Päätän olla kuuntelematta tätä neuvoa.

c) Tuhoan edelleen hieman keskeneräisen sivut pistämällä siihen mustetta hiustellä tai siveltimellä jos kyse on isommista alueista mitkä yritän saada mustaksi.

d) Korjaan valkoisella pahimmat virheet.

e) Skannaan sivun puolikkaat ja yhdistän ne kuvankäsittelyohjelmassa. Keksin paljon korjattavaa mitkä olisi mukava korjata nyt koneella. Korjaan niistä yhden tai kaksi ja sitten tylsistyn.

f) Tallennan kuvan tif. muodossa ja siirrän taitto-ohjelmaan jossa siirrän tekstit paikoilleen. Yleensä niin että valmiina löytyy dialogi muotoilu jne. Taitto-ohjelmassa on tulevan lehden sisäsivut.

g) Tulostan valmiin sivun.

5) Toistan kohdan 4 d4+4 kertaa (d4 tarkoittaa nelisivuista noppaa eli 5-8 kertaa). Sen jälkeen alan ruikuttaa kaikille vastaantulijoille miten vihaan piirtämistä. Ihmiset alkavat vihamaan minua. Olen tyytyväinen ettei ole sellaista asiaa kuin "tyttöystävä" koska kuka tahansa järjellinen ihminen lähtisi tässä vaiheessa. Eipä tule siitä johtuvaa rasitetta mukaan tekemiseen.

6) Suutun itselleni sen verran että palaan kohtaan 4 uudelleen ja jatkan kohtien 4, 5 ja 6 läpikäymistä.

7) Jossain satunnaisessa vaiheessa kun Tähdet ovat oikein Bthulhu tuo uniini uuden uskomattoman hienon projektin joka tekisi minusta miljönnäärin heti ja nyt eikä ainakaan tarttis jatkaa tätä. Tajuan pari päivää myöhemmin että Bthulhun tuoma idea oli vain harhautus.

8) Jatkan kohtia 4,5 ja 6 (sekä satunaisesti kohtaa 7) kunnes sarjakuva on valmis.

9) Juuri ennen valmistumista ruikutan tekemisen vaikeudesta jollain netin keskustelupalstalla. Mietin miksi kaikille muille työskentely näyttää olevan niin helppoa ja mukavaa.

10) Tunnen oloni todella hyväksi pidellessäni käsissä uutta sarjakuvaa joka toivottavasti tuo maailmaan yhtä paljon iloa kun sen tekemisessä oli tuskaa.

11) Odotan että joku suostuisi ostamaan sarjakuvan. Kun näin ei tapahdu palaan kohtaan 1) ja toistan prosessin.

Olen miettinyt että tässä voisi olla jokunen turha vaihe. Vaikka IT alan ihmisiä olenkin niin mielummin teen sarjakuvat mahdollisimman pitkälle käsin. En sitten tiedä mistä hulluudesta tämäkin johtuu.


keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #3 : 24.08.2005 klo 22:23:55 »
On hyvä muistaa, että tällaiset työvaihelistaukset ovat yksilökohtaisia, ja jokaisen kannattaa löytää se "oma tapa" töiden työstämiseen

Oi totta.
1 En ole ikinä saanut mitään ideaa mutta on asioita joista minusta pitäisi tehdä sarjakuva
2 Alan tehdä semmoista
3 Se tulee valmiiksi mutta ymmärretään väärin enkä itsekään muista mitä piti viestiä
4 Joku toinen luulee ymmärtävänsä paremmin ja toteuttaa omakseen väittämänsä idean omalla tavallaan
5 Minusta tulos on mainio, mutta tekijä saa muiden haukut päälleen. Makuani pidetään rohkeana.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #4 : 24.08.2005 klo 23:17:15 »

Piirtopöydistä ja kynähiiristä mulla ei mitään kokemuksia oo, mutta mieleen tuli ajatus että jos lyijykynä vedoksen/luonnoksen tussaisi tuollaista piirtopöytää käyttäen suoraan koneelle, onko tälläsestä kokemuksia? Jotain kalvoa tms. voisi käyttää siinä lyijärivedoksen päällä ettei lyijykynäjälki suttaannu...


Niissä usein on valmiina kalvo tuota varten.
 Kokeiltu on , en suosittele.  Jonkun hyvin yksinkertaisen nettigrafiikan kanssa voi toimia. Muuten tulee se pulma, että kuvan pitää sopia näyttöön kerralla = joutuu piirtämään 10%-20%:iin kutistetun päälle eikä valmista tulosta näe ennenkuin lopuksi - ikkunan kohdistus häviää,jos suurentelee välillä .

Käytännössä on yleensä helpompi skannata lyijykynäkuva ja piirtää päälle .

JDe

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #5 : 25.08.2005 klo 09:28:14 »
...tulee se pulma, että kuvan pitää sopia näyttöön kerralla = joutuu piirtämään 10%-20%:iin kutistetun päälle eikä valmista tulosta näe ennenkuin lopuksi - ikkunan kohdistus häviää,jos suurentelee välillä .

Käytännössä on yleensä helpompi skannata lyijykynäkuva ja piirtää päälle .


Hyvä pointti; mäkin kattelisin sitä kuvaa 15" läppärin näytöltä ja ei varmaankaan koko kuvaa  näkisi kerralla. Niin, siis tarkoitatko tolla lyijykynäkuvan skannauksella ja päälle piirtämisellä kuitenkin sitä tietokoneella tussaamista? Siinähän törmäisi sitten aivan samaan ongelmaan ton suurentelun kanssa.

Ja teen puhekuplat erilliselle paperille jonka liimaan haluttuihin paikkoihin.

Mäkin kokeilin tätä, tai siis tein tekstit koneella, tulostin ne ja liimasin puhekupliin. Ongelmana oli vaan se että ne alko repsottaa ja irtoilemaan. Silloin mulla ei siis ollu skanneria joten en niitä koneelle voinut skannata ja tulostaa.

Niin siis en ole koskaan skannannut ja tulostellut sarjiksiani vaan ne on kaikki originaalivedoksia nidottuina. Skannerilla on aina tullut vähän suttuista jälkeä; ehkäpä pitäisi ostaa kunnon skanneri ja alkamaan hyödyntää tietotekniikkaa ainakin tossa loppuvaiheessa.  8]
"The Life of all Flesh Is The Blood" - Leviticus 17:14

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #6 : 25.08.2005 klo 09:54:39 »
Käsikirjoittamisen tärkein vaihe (kirjoittamisen jälkeen) on lepuuttaminen, eli synopsiksen, treatmentin ja kässärin valmiiksi saamisen jälkeen pitää tehdä 2-6 kk jotain ihan muuta, ja unohtaa koko kässäri. Sitten sitä katsoo uusin silmin ja näkee erehdykset. Mutta jos se vielä senkin jälkeen tuntuu hyvältä, on koko sarjakuvan valmiiksi saamisen edellytyksetkin hyvät, eikä tarvitse kirjoittaa tuonne "sarjakuva jota ei tullut"-osioon.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #7 : 25.08.2005 klo 10:50:14 »
1. Käsis (teen suoraan kuvakäsiksen)
2. Lyijärit
3. Tussaus (suoraan lyijäreiden päälle, hyi minua)
4. Skannaus
5. Mahdollinen väritys tietokoneella
6. Raamit, puhekuplat ja 'tekstaus' tietokoneella
7. Printtaus
8. Roskiin (maailma säästyy jälleen yhdeltä 'mestariteokselta')
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #8 : 25.08.2005 klo 11:26:31 »
8. Roskiin (maailma säästyy jälleen yhdeltä 'mestariteokselta')

Odotas vaan kun seuraavan kerran menet roskia viemään. Siellä on iso joukko Kvaakkaajia odottamassa mitä mestariteoksia (ilman lainausmerkkejä) kierrätykseen on menossa.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #9 : 25.08.2005 klo 12:59:19 »
Niin, siis tarkoitatko tolla lyijykynäkuvan skannauksella ja päälle piirtämisellä kuitenkin sitä tietokoneella tussaamista? Siinähän törmäisi sitten aivan samaan ongelmaan ton suurentelun kanssa.

 Eihän törmää. Kun se samassa ikkunassa oleva lyijykynäkuva skaalautuu ja liukuu tussauksen mukana. Juuri tätä ei piirtopöydälle laitettu paperi tee.

JDe

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #10 : 25.08.2005 klo 13:47:46 »
1. Käsis (teen suoraan kuvakäsiksen)
2. Lyijärit
3. Tussaus (suoraan lyijäreiden päälle, hyi minua)
4. Skannaus
5. Mahdollinen väritys tietokoneella
6. Raamit, puhekuplat ja 'tekstaus' tietokoneella
7. Printtaus
8. Roskiin (maailma säästyy jälleen yhdeltä 'mestariteokselta')


Noi on suunnilleen munkin työvaiheet, paitsi etten tee kuvakäsikirjoitusta ja mun vaiheet loppuu tohon kolmoseen  ;D

Haluun nopeesti valmista mutten kuitenkaan sutastua. Kun sitä lyijykynäversiota on jo niin kauan viilannut en halua sitä enää toiseen kertaan piirtää. Siitähän voi tulla dramaattisesti erinäköisempi (=huonompi). Tosin tätä tarkoitusta varten suunnittelin semmoisen valopöydän tekemistä että sais piirrettyä läpi niistä lyijykynävedoksista ilman että lopulliseen tussattuun versioon jäis kaikenmaailman pyyhekumin jälkiä, tummennuksia tms.

Valopöytää korvaavaksi ajattelin ensin sen piirtopöydän, mutta jos se skannaaminen onnistuu hyvin (että myös jälki näyttää hyvältä) niin pitää pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa, ja hommata vaan parempi skanneri.  ;)
"The Life of all Flesh Is The Blood" - Leviticus 17:14

Lind JR.

  • oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • Viestejä: 192
  • "omapa on mielipiteeni."©
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #11 : 25.08.2005 klo 15:21:36 »
itselläni.
 pienempi projekti:
  suoraan hommaan ilman käsikirjotuksia! jipii!!!!!!
 isompi projekti.
  tikku ukoilla sommittelen liikkeet, suunnittelen ja väkerrän paljolti ennen kuin alan piirtämään.
  itse tussaan pelkästään paperilla, en voisi edes ajatella koneella tussausta.
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

JDe

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #12 : 26.08.2005 klo 08:13:23 »
itselläni.
 pienempi projekti:
  suoraan hommaan ilman käsikirjotuksia! jipii!!!!!!


 :D Tein tolleen kanssa aluksi kun halusin vaan päästä piirtämään. Tarinaa keksin sitä mukaa kun piirsin  :D

Nykyään kuitenkin teen aina jonkinlaisen käsiksen....
"The Life of all Flesh Is The Blood" - Leviticus 17:14

Jho

  • Jäsen
  • Viestejä: 644
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #13 : 26.08.2005 klo 12:34:32 »
Tein tossa eilen tämmösen :
http://karetar.net/vaihe.htm

Digikameralla napattu kun A4 skannerilla on niin hidasta, ja pelkkä kuva, ei sarjis. Lopullinen työ löytyy skannattuna sivuilta jos kiinnostaa. Mutta tässäpä silti työvaiheita.

Toppo

  • Jäsen
  • Viestejä: 20
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #14 : 14.09.2005 klo 21:11:15 »
Työvaiheet sarjakuvissa...

*nipsnaps*

...Olen miettinyt että tässä voisi olla jokunen turha vaihe. Vaikka IT alan ihmisiä olenkin niin mielummin teen sarjakuvat mahdollisimman pitkälle käsin. En sitten tiedä mistä hulluudesta tämäkin johtuu.

Jotenkin hirveän tuskalliselta kuullostaa tuo sinun urasi :D
« Viimeksi muokattu: 14.09.2005 klo 21:40:07 kirjoittanut kaltsu »