Kirjoittaja Aihe: Idea/ Olisiko sarjakuva kliseistä hyvä?  (Luettu 6357 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leo Loikkanen

  • Vieras
Idea/ Olisiko sarjakuva kliseistä hyvä?
« : 03.06.2004 klo 11:59:56 »
Mulla on eräs idea eräänlaiseen parodia sarjakuvaan. Mutta koska kärsivällisyyteni ei ikinä tule riittämään suuremman kuin 1:n sivun sarjakuvaan, luovun ideastani, ja annan sen yleisen käyttöön.

Seuraava idea on julistettu Public Domainiksi, sillä ehdolla, että valmis tuote tulee olemaan kaikkien nähtävissä, maksullisena tai ei.

Juoni: Sarjakuva, jossa päähenkilö tietää olevansa sarjakuvassa, ja yrittää kaikin tavoin välttää joutumasta kliseiden uhriksi, muttei onnistu siinä. Sarjakuvan päähenkilö kommentoi myös sarjakuvan etenemistä tavalla, josta päättää sarjakuvan piirtäjä.

Genre: Mitä tahansa fantasia sarjakuvansta finmangaan (Suomalaisten piirtämä manga sarjakuva)

Ehdotuksia: Päähenkilö joutuu niiden kliseiden uhriksi mitä genreä paroioidaan. Myöskin, päähenkilö voi esittää miten käy, jos hän itse aiheuttaa kliseen.

Erikoisehdot: VAlmis tuote tulee olla kaikkien nähtävissä. Koska tämä ideaa on julistettu public domainiksi, kuka vain voi tehdä tästä oman versionsa, ja periä siitä maksun, jos itse haluaa. Myös, nimeni tulee mainita alkuperäisen idean luojana.

Siitä vaan tekemään ketä huvittaa. Tästä voi jopa kehkeytä jotian vallankumouksellista!
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 12:44:05 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re:Olisiko sarjakuva klisesitä hyvä?
« Vastaus #1 : 03.06.2004 klo 13:02:44 »
On ihan pakko niuhottaa.

En ymmärrä miten japanilainen sarjakuva on genre. Sen verran juuttuneita he siellä päin ovat tiettyyn piirustustyyliin että sitä voidaan pitää tyylinä mutta tuossa maailman suurimmassa sarjakuva maassa tehdään sarjakuvaan lukuisista eri genreistä.

Näin ollen en ymmärrä miten suomalaisten tekemä japanilaisvaikutteinen sarjakuva (tai japanilaisesta sarjakuvasta inspiroitu sarjakuva) eli FinnManga olisi oma genrensä.

Mutta se niuhottamisesta.

Ellemme olisi juuri toipuneet edellisestä haasteesta niin tästäkin aiheesta saisi hyvän haasteen seuraavaksi kvaak tekee sarjakuvaa tempaukseksi.

Leo Loikkanen

  • Vieras
Re:Olisiko sarjakuva klisesitä hyvä?
« Vastaus #2 : 03.06.2004 klo 13:27:38 »
no, mä olen sen verran säälittävä/huonotuurinen, ettei mun ideat taho ottaa tulta alleen... Mutta, tää ei varsinaisesti ole haaste, vain yleisistei ja vapaasti käytettävä idea, vähän niin kuin Linux, muttei tarttee asentaa mitään.

SE tekee kuka tahtoo, milloin tahtoo.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re:Olisiko sarjakuva klisesitä hyvä?
« Vastaus #3 : 03.06.2004 klo 13:49:49 »
Ärf. Et sinä ole säälittävä jne. Idea on hyvä. Antaa tietyt rajoítukset tekemiseen mutta samalla antaa mahdollisuuden tehdä vaikka klisheistä supersankarisarjakuvaa tai romanttista komediaa.

Ai niin FinnManga on myös niin uusia asia, ettei sen ympärille ole hirveästi ehtinyt klisheitä syntyä mutta toki noilla alkuperäisehdoilla voisi tehdä vaikka sarjakuvan joka noudattaisi niistä klisheitä mitä esim. eurooppalaisilla on japanilaisesta sarjakuvasta missä sitten sankari pohtisi koko ajan että se ei ole vielä tee tästä "japanilaista sarjakuvaa" että minulla on isot silmät ja pieni suu.

Mutta itse näen ehdottamasi sarjakuva iden erityisesti hyvänä harjoituksena. Eteenkin jos itse huomaisi jämähtäneensä jonkin tietyn genren klisheiden vangiksi tai jos muuten vain haluaa kokeilla jonkin tietyn genren sarjakuvan tekemistä. Jos itse sattuisin löytämään luovaa energiaa tämmöisen väsäämiseen niin en tiedä pitäisikö minun tehdä oikein klisheistä fantasiaa vaiko yrittää tutustua supersankari genreen. Tai sitten tehdä sarjakuva klisheistä niuhottajasta jonka mielestä japanilaista sarjakuvaa ei pidä yleistää yhdeksi isoksi möykyksi mitä kutstutaan vain mangaksi vaan... mutta se ei enää kuuluisi aiheeseen.

Leo Loikkanen

  • Vieras
Re:Olisiko sarjakuva klisesitä hyvä?
« Vastaus #4 : 03.06.2004 klo 13:50:17 »
hemmetti. No, ainakin Palomuuri Mies on originelli idea...

Leo Loikkanen

  • Vieras
Re:Olisiko sarjakuva klisesitä hyvä?
« Vastaus #5 : 03.06.2004 klo 13:52:00 »
Ärf. Et sinä ole säälittävä jne. Idea on hyvä. Antaa tietyt rajoítukset tekemiseen mutta samalla antaa mahdollisuuden tehdä vaikka klisheistä supersankarisarjakuvaa tai romanttista komediaa.

Ai niin FinnManga on myös niin uusia asia, ettei sen ympärille ole hirveästi ehtinyt klisheitä syntyä mutta toki noilla alkuperäisehdoilla voisi tehdä vaikka sarjakuvan joka noudattaisi niistä klisheitä mitä esim. eurooppalaisilla on japanilaisesta sarjakuvasta missä sitten sankari pohtisi koko ajan että se ei ole vielä tee tästä "japanilaista sarjakuvaa" että minulla on isot silmät ja pieni suu.

Mutta itse näen ehdottamasi sarjakuva iden erityisesti hyvänä harjoituksena. Eteenkin jos itse huomaisi jämähtäneensä jonkin tietyn genren klisheiden vangiksi tai jos muuten vain haluaa kokeilla jonkin tietyn genren sarjakuvan tekemistä. Jos itse sattuisin löytämään luovaa energiaa tämmöisen väsäämiseen niin en tiedä pitäisikö minun tehdä oikein klisheistä fantasiaa vaiko yrittää tutustua supersankari genreen. Tai sitten tehdä sarjakuva klisheistä niuhottajasta jonka mielestä japanilaista sarjakuvaa ei pidä yleistää yhdeksi isoksi möykyksi mitä kutstutaan vain mangaksi vaan... mutta se ei enää kuuluisi aiheeseen.

Just, mutta täytyy vain keksiä että mitkä ne yleisimmät kliseet on. Esim. räp videosa se vois olla ruutu täyttä naisten takapoulia, ja sitten joku äijä perään tuomaan sukupuolista tasa-arvoa.

Tuuk42

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 221
  • "En pidä minään"
Re:Olisiko sarjakuva klisesitä hyvä?
« Vastaus #6 : 03.06.2004 klo 14:37:59 »
Tässä muutama viikko sitten mökillä ollessa tuli luonnosteltua muutama pseudomanga strippi jossa jutut keskityttyivät juuri klisheiden pohtimiseen.
Sarja saattaa nähdä päivänvalon netissä jos saan inspiraation piirtää ne valmiiksi. Suunnitelmissa on kyhätä jonkinlainen nettisarja, mutta vielä en tiedä tuleeko siitä mitään.

Juoni: Sarjakuva, jossa päähenkilö tietää olevansa sarjakuvassa, ja yrittää kaikin tavoin välttää joutumasta kliseiden uhriksi, muttei onnistu siinä.

Eikös sekin ole aika iso klishe että parodiassa sanakri tietää olevansa vain sarjakuvaa? :D

Näin sitä sortuu tahtomattaankin kliseisiin.




"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Wilpuri

  • Vellihousu
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 279
  • Jaa kuka?
Re:Olisiko sarjakuva klisesitä hyvä?
« Vastaus #7 : 03.06.2004 klo 22:03:25 »
Klisejuttu kuulostaa hyvältä... on vain ollut tuo The Project jo katkolla niin pitkään, että pitää ennemin jatkaa sitä... osaakohan sitä enää edes piirtää samalla tyylillä? :P

Jos ylimääräistä intoa on, niin kyllähän tuohonkin ideaan voisi tarttua.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern