Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Arvostelut: Luomakunnan kruunu pahasti hukassa (13.08.2018 klo 06:43:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
16.08.2018, klo 12:49:48

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
466030 viestiä 10342 aihetta kirjoittanut 7300 jäsentä. Uusin jäsen: -KUOLEMA-
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Aku Ankka ja kumppanit
| | |-+  Kultu Kimallus ja Roope
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kultu Kimallus ja Roope  (Luettu 20946 kertaa)
Kultu
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: nainen
Viestejä: 11



« Vastaus #90 : 25.06.2009, klo 23:10:08 »

Lainaus
Samaa mieltä. Tässä tarinassa Kultuun tuli enemmän sisältöä ja hän muuttui minusta julmemmaksi. Ja seksi ei minusta sovi Aku Ankkaan, ei ole vaikea päätelellä mitä Roope ja Kultu tekivät kolmen teksteistä tyhjän ruudun sisällä. Jotenkin arvasin sen.

Minusta Kultusta taas tuli ehkä hiukan pehmeää puolta esiin. ``Mutta entä kaikki mitä on tapahtunut tämän neljän viikon aikana, eikö se merkitse mitään``-kommentti kuulostaisi vähän siltä, että Kultu halajaisi Roopesta vähän enemmänkin irti.

Ja siitä seksiin viitauksestakaan en nyt olisis niin sataprosenttisen varma.

Meinaan kun Roopehan nimenomaan sanoi että haluaisi Kultun lähtevän ettei tapahtuisi mitään. Hänhän totesi että ``ties mitä siinä kävisi jos jäisit``.

Eihän sitä koskaan voi tietää, mutta oma käsitykseni asiasta on- toisenlainen.

Erotettu lainaus kirjoittajan omasta tekstistä. YP
« Viimeksi muokattu: 26.06.2009, klo 09:22:39 kirjoittanut Joe » tallennettu
X-men
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 12 624


Comics costs too much, damned!!!


« Vastaus #91 : 27.04.2018, klo 20:18:24 »

Vuodet eivät ole välttämättä olleet kovin kohteliaita Kultu Kimallukselle ja Roopekin on saanut osansa mutta Riitta Hanhelle ne ovat olleet suosioillisia kun Roope on tuntenut Riitan jo ~120 vuotta  ja tämä näyttää Akun ikäiseltä tai muutaman vuoden vanhemmalta.
tallennettu

There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.
DanyB
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #92 : 16.06.2018, klo 21:01:04 »

Vähän aikaa sitten oli Aksarissa No 10 (7.3.-18) esitettiin taas uuusi versio Roopen ja Kultun historiasta,  sen takana olivat norjalaiskaksikko Arild Midthun  ja Knut Naerum. Midthunin tarinassa Konnantöitä Klondikessa (D 2017-092 - Clues of the Klondike) Kultua ei enään esitetä koreisiin vaattrisiin pukeutuneena hienohelmana ja laululintuna vaan näpäkkä ja ovela Kimallus on esitetään punaiseen flanelipaitaan sonnustautuneena baariemäntänä. Midthunin Kultu eroaa paljon siitä millaiseksi Barks ja Rosa saluunan omistajan aikanaan kynäili.
tallennettu
DanyB
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #93 : 16.06.2018, klo 21:08:17 »

Maailman rikkain, mutta ei ankka. Ihminen joka onnettomuudekseen muistuttaa ankkaa, sanoi Barks joskus. Jotain tuohon suuntaan. Joka tapauksessa inhimillisin Disney-sarjakuvien hahmoista, koska on ainoa jolla on oikea menneisyys ja sitä kautta persoonallisuus.

Timo

Barksin tarinoissa, Taliaferron stripeissä ja animaatioissa viljellyistä langoista voisi periaatteessa koota vielä samanlaisen teoksen Aku Ankastakin, jos vain viitsittäisiin ja olisi joku tekijä. Siinä suhteessa Roope ei ole ainoa jolla on menneisyys ja historia. Toisaalta, Aku Ankan Elämä ja Teot kirjalla ei taida olla sellaista kusyntää että sitä kukaan suostuisi julkaisemaan.
tallennettu
Kääk13
Jäsen
****
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 420


Tripla Kääk!


« Vastaus #94 : 16.06.2018, klo 23:47:38 »

Midthunin tarinassa Kultua ei enään esitetä koreisiin vaattrisiin pukeutuneena hienohelmana ja laululintuna vaan näpäkkä ja ovela Kimallus on esitetään punaiseen flanelipaitaan sonnustautuneena baariemäntänä. Midthunin Kultu eroaa paljon siitä millaiseksi Barks ja Rosa saluunan omistajan aikanaan kynäili.
Midthun on mielestäni kyllä ollut aina kohtuullisen uskollinen Barksilais-Rosalaiselle näkemykselle Roopen historiasta ja tuo näkemys Kultusta on suoraan Don Rosan Klondiken keisarista.

https://inducks.org/hr.php?html=1&image=https://outducks.org/us/us/292/us_us_0292b_007.jpg
« Viimeksi muokattu: 16.06.2018, klo 23:49:16 kirjoittanut Kääk13 » tallennettu

Kääk13-kirjoittaa!
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 298



« Vastaus #95 : 18.06.2018, klo 20:58:29 »

Barksin tarinoissa, Taliaferron stripeissä ja animaatioissa viljellyistä langoista voisi periaatteessa koota vielä samanlaisen teoksen Aku Ankastakin, jos vain viitsittäisiin ja olisi joku tekijä. Siinä suhteessa Roope ei ole ainoa jolla on menneisyys ja historia. Toisaalta, Aku Ankan Elämä ja Teot kirjalla ei taida olla sellaista kusyntää että sitä kukaan suostuisi julkaisemaan.

Luulen kyllä että Akun menneisyyden viittaukset on vielä enemmän ristiriitaisia ja monenkirjavia kuin Roopen, kun ottaa huomioon ihan vaikka ne ammatit joissa on toiminut...
Ja sinänsä pidän siitä että Aku on omalla tavallaan historiaton, tämä erohan tulee hyvin esiin Ovelan Roope-sedän lopussa kun Roope kerää ja hamstraa lantteja ja muistoja ja Aku taas ostaa pirtelön, elämänfilosofioissa on perustavalaatuinen ero.
tallennettu
DanyB
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #96 : 18.06.2018, klo 21:47:04 »

Luulen kyllä että Akun menneisyyden viittaukset on vielä enemmän ristiriitaisia ja monenkirjavia kuin Roopen, kun ottaa huomioon ihan vaikka ne ammatit joissa on toiminut...
Ja sinänsä pidän siitä että Aku on omalla tavallaan historiaton, tämä erohan tulee hyvin esiin Ovelan Roope-sedän lopussa kun Roope kerää ja hamstraa lantteja ja muistoja ja Aku taas ostaa pirtelön, elämänfilosofioissa on perustavalaatuinen ero.

Minusta Aku on taas aika värikäs ja elämän rikas henkilö henkilö, eikä niin väritön ja mauton kuten voisi ensiolettamalla luulla. Ensinnäkin Akulla ja pojilla on erityinen suhde ja Akulla on perhe jota Roopella taas ei ole. Vaikka Aku tuhlaakin rahansa pirtelöön, sihijuomaan, PopUp -yrityksiin, härveleihin ja lomamatkoihin, ei ei se tee Akusta sen enempää historiattomampaa henkilöä kuin Roopesta. Roope säilöö muistonsa rahaan, mutta Akulle elämys, kokemus ja seikkailu on itse rahaa arvokkaampaa, vaikka luonteeltaan Aku osaakin olla todella ahne. Ja vaikka Roope onkin rikas numismaatikko jolla on kolme kuutioeekkeriä muistoesineitä, on Akulla myö Roopea enemmän harrastuksia, kuten esimeksiksi kasvimaan hoito, golffaaminen, lainelautailu, sekä postimerkkien ja harvinaisten rahojen kerääminen. Mutta mitä eniten Akun historiaan tulee, niin Akuhan on itseasiassa Yhdysvaltain toisenmaailmansodan veteraani, vanha sotasankari jolla on jopa jäänyt traumat japanilaisten hyökkäyksestä (en nyt muista kyseistä tarinaa, mutta kyseinen pätkä yleensä esitetään kun puhutaan keittioneurologian ptsd -diaknoosista). Sotaa enen voidaan uskoa että Aku opiskeli Duckburgin Univercityssä (olkoon vaikka Ankkalinnan Yliopisto), mihin voidaan katsoa viitattavan muutamissa Barksin tarinoissa (esim. W OS 1095-04 The Madball Pitcher ja W WDC 280-03 Double Masquerade). Lapsena taas Aku kuului Tuomenmarjojen partio järjestöön (Little Booneheads), ja Donin mukaan siksi ettei tätä huolittu hakumuksestaan huolimatta Sudenpentuihin. Toisin kuin Sudenpennut jotka käyttävät supilakkia, Tuonenmarjat käyttävät lierihattua mikä esim Barksin tarinassa viitanne siihen että Aku toimii kyseisessä partiojärjestössä yhä osa-aktiivisesti. Paljon muutakin voisi Akusta kirjoittaa.
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 17 465


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #97 : 18.06.2018, klo 22:38:55 »

Akun lapsuudesta tiedetään että hän oli Mummolla kasvatettavana (parissa vanhassa Stroblin tarinassa näemme jopa Mummon miehen, eli im. Akun vaarinkin), sitten lienee muuttanut sieltä omilleen asuntolaivaan jonnekin ei kovin kauaksi Mummo Ankan tilaa, ja 1935 näemme hänet myymässä sanomalehtia Ankkalinnassa. jne.

Timo
tallennettu

DanyB
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #98 : 18.06.2018, klo 22:43:14 »

Akun lapsuudesta tiedetään että hän oli Mummolla kasvatettavana (parissa vanhassa Stroblin tarinassa näemme jopa Mummon miehen, eli im. Akun vaarinkin), sitten lienee muuttanut sieltä omilleen asuntolaivaan jonnekin ei kovin kauaksi Mummo Ankan tilaa, ja 1935 näemme hänet myymässä sanomalehtia Ankkalinnassa. jne.

Timo

Ja minä kun luulin että Mikki möi sanomalehtiään 1935 Losissa tai jossain muussa suurkaupungissa. Ankkalinnaan en osannut tuota yhdistää.
tallennettu
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 298



« Vastaus #99 : 18.06.2018, klo 22:52:40 »

Nimenomaan se että Akulla riittää harrastuksia, ammatteja, seikkailuja jne vaikka millä mitalla tekee tästä mieluummin historiattoman hahmon, Aku elää hetkessä, siirtyy asiasta toiseen ja unohtaa menneet, ja samoin tekevät näppärästi kaikki muutkin jotka unohtavat minkä mokan seurauksena Aku olikaan lähtenyt viime kerralla Timbuktuun, Pippurimaahan tai muukalaislegioonaan, aina pääsee yrittämään uudestaan. Samalla kun Roopella riittää menneiden kaivelijoita jotka ilmestyvät vanhoja muistelemaan...

Tottakai niitä Aku-tiedonmurusia voisi koota jonossa mutta siinä olisi just ongelma että ne olisivat vain tiedonmurusia jonossa ilman draamaa tai kehitystä, kokonaisuus on vähemmän kuin osiensa summa.
tallennettu
DanyB
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #100 : 18.06.2018, klo 23:09:12 »

Nimenomaan se että Akulla riittää harrastuksia, ammatteja, seikkailuja jne vaikka millä mitalla tekee tästä mieluummin historiattoman hahmon, Aku elää hetkessä, siirtyy asiasta toiseen ja unohtaa menneet, ja samoin tekevät näppärästi kaikki muutkin jotka unohtavat minkä mokan seurauksena Aku olikaan lähtenyt viime kerralla Timbuktuun, Pippurimaahan tai muukalaislegioonaan, aina pääsee yrittämään uudestaan. Samalla kun Roopella riittää menneiden kaivelijoita jotka ilmestyvät vanhoja muistelemaan...

Tottakai niitä Aku-tiedonmurusia voisi koota jonossa mutta siinä olisi just ongelma että ne olisivat vain tiedonmurusia jonossa ilman draamaa tai kehitystä, kokonaisuus on vähemmän kuin osiensa summa.

Mutta eikö sama tiedon murusten ongelma ollut Rosalla kaivaessaan Barksin tiedonmurusia Roopen historiasta. Rosa lisäksi täytti aukkoja, väritti draamaa ja oikoi ristiriitoja. Miten tuo siis eroaisi Akun suhteen? Ja jos kyse on romanssista, niin Don Akun "Kultu" oli meksikotar Donna, vaikka Donnaa pidetäänkin vain pelkkänä Iineksen edeltäjänä. Animaatiosta Don Donald tiedämme hyvin miten Donna jatti Akun ja Aku osti 313:n, mutta kertomatta jää koska he tapasivat, missä ja kauanko he olivat yhdessä. Myöhemminhän tarina vielä jatkui niin, että myöhemmin Donna palasi Taliaferron stripeissä sotkemaan Akun kuvioita Iineksen kanssa. Toinen seikka sitten on se, miten hyvin menisi nyky tarkastuksesta läpi Sota-Akut ja Donnan vikittelyt. Roopen ja Kultun tarina ilmestyi Rosan kynästä vielä aikana jolloin seula ei ollut vielä näin tiukkaa.
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 17 465


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #101 : 19.06.2018, klo 01:09:09 »

Ja minä kun luulin että Mikki möi sanomalehtiään 1935 Losissa tai jossain muussa suurkaupungissa. Ankkalinnaan en osannut tuota yhdistää.

Niin siis Aku. No jos tarkkoja ollaan, niin Mousevillessa kai oltiin. Ankkalinnaa vielä keksittykään.

Timo


* Mikin oma sanomal.jpg (148.1 kilotavua, 550x256 - tarkasteltu 63 kertaa.)
tallennettu

DanyB
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #102 : 19.06.2018, klo 01:27:27 »

Niin siis Aku. No jos tarkkoja ollaan, niin Mousevillessa kai oltiin. Ankkalinnaa vielä keksittykään.

Timo

Pienellä Googlauksella ainakin selvisi että Silo Center mainitaan 1932 tarinassa The Great Orphanage Robbery. Tai näin ainakin väittää Disney Wiki (Disney fanien ylläpitämä wikisivu?). Olisiko kuseessä ns. satelliittikaupunki Mousevillen lähettyvillä? Mouseville (alias Mousetown) tuli kuvioihin kaiketi vasta myöhemmin, esimerkiksi Floyd Gottfredson näyttää kutsuneen kaupunkia yksinkertaisesti nimellä Hometown.
tallennettu
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 298



« Vastaus #103 : 19.06.2018, klo 17:41:56 »

Mutta eikö sama tiedon murusten ongelma ollut Rosalla kaivaessaan Barksin tiedonmurusia Roopen historiasta. Rosa lisäksi täytti aukkoja, väritti draamaa ja oikoi ristiriitoja. Miten tuo siis eroaisi Akun suhteen?

Koska Roope on elämänasenteeltaan henkilö joka kerää ja säilöö muistoja (rahojen yms kera), tarinakokonaisuus jossa kootaan paljon murusia ja muistoja yhteen niin että niistä luodaan kokonaisuus sopii hahmolle, Elämä ja Teot -Roope on entistä enemmän Roope.

Aku ei kerää muistoja, elää hetkessä, siirtyy asiasta toiseen ja aloittaa aina uudestaan. Menneistä ei oteta opiksi, menneet unohdetaan.
Tästä syystä tarina jossa laitetaan murusia järjestykseen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi jossa on dramaattinen kaari hukkaa sen mikä tekee Akun hahmosta erityislaatuisen, Elämä ja Teot -Aku ei ole enää Aku.

Itse asiassa sanoisin että se Marco Rotan 50-v-sarja albumissa Onneksi olkoon Aku Ankka taitaa lopulta olla paras malli miten Akun historia pitäisi tehdä jos sellaisen välttämättä haluaa tehdä, ripotella joitain taustaviittauksia vieläpä niin että sanotun ja nähdyn välillä näkyy ristiriita tuoden ilmi että kertoja ei ole niin hirveän luotettava ja näin ollen niitä muitakin esitettyjä faktoja on syytä epäillä, tällä tavalla ei tehty niin valtavan laajaa ja dramaattista tarinakokonaisuutta mutta tällä tavalla kunnioitetaan kuitenkin kuka hahmo on.

Aloin miettiä muita hahmoja, Mikin Elämä ja Teot voisi olla hauska toteuttaa esim. skandaalinkäryisenä paljastuskirjana jota nyky-Mikki voi sitten selitellä parhain päin...
Ja Hessun (ja Hessun suvun) historia voisi lähteä kehittymään niin moneen suuntaan ja olla myös avoimesti niin sisäisesti ristiriitainen ja outo että lopputulos olisi jossain Italo Calvinon ja HP Lovecraftin välimaastossa...
tallennettu
DanyB
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #104 : 19.06.2018, klo 18:19:03 »

Koska Roope on elämänasenteeltaan henkilö joka kerää ja säilöö muistoja (rahojen yms kera), tarinakokonaisuus jossa kootaan paljon murusia ja muistoja yhteen niin että niistä luodaan kokonaisuus sopii hahmolle, Elämä ja Teot -Roope on entistä enemmän Roope.

Aku ei kerää muistoja, elää hetkessä, siirtyy asiasta toiseen ja aloittaa aina uudestaan. Menneistä ei oteta opiksi, menneet unohdetaan.
Tästä syystä tarina jossa laitetaan murusia järjestykseen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi jossa on dramaattinen kaari hukkaa sen mikä tekee Akun hahmosta erityislaatuisen, Elämä ja Teot -Aku ei ole enää Aku.

Itse asiassa sanoisin että se Marco Rotan 50-v-sarja albumissa Onneksi olkoon Aku Ankka taitaa lopulta olla paras malli miten Akun historia pitäisi tehdä jos sellaisen välttämättä haluaa tehdä, ripotella joitain taustaviittauksia vieläpä niin että sanotun ja nähdyn välillä näkyy ristiriita tuoden ilmi että kertoja ei ole niin hirveän luotettava ja näin ollen niitä muitakin esitettyjä faktoja on syytä epäillä, tällä tavalla ei tehty niin valtavan laajaa ja dramaattista tarinakokonaisuutta mutta tällä tavalla kunnioitetaan kuitenkin kuka hahmo on.

Aloin miettiä muita hahmoja, Mikin Elämä ja Teot voisi olla hauska toteuttaa esim. skandaalinkäryisenä paljastuskirjana jota nyky-Mikki voi sitten selitellä parhain päin...
Ja Hessun (ja Hessun suvun) historia voisi lähteä kehittymään niin moneen suuntaan ja olla myös avoimesti niin sisäisesti ristiriitainen ja outo että lopputulos olisi jossain Italo Calvinon ja HP Lovecraftin välimaastossa...

Rotan tarina oli itseasissa pelkkä mukaelma yhdestä Disneyn koosteesta elokuvasta, kyseessä on nimittäin This Is Your Life, Donald Duck, joka itseasiassa vain esittelee pätkiä aiemmista Aku -lyhäreistä.

http://disney.wikia.com/wiki/This_is_Your_Life,_Donald_Duck_(animation)
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: