Kirjoittaja Aihe: Kari Korhonen  (Luettu 137936 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #15 : 19.11.2005 klo 15:51:53 »
Nytkin Korhosen juttu oli erittäin nokkela, harvemmin on Roopen rahoja käsitelty muuten kuin yhtenäisenä massana, joka on vaarassa pudota kuiluun / joutua leijumaan pitkin avaruutta / vajota meren syvyyksiin. Korhonen on pätevä kirjoittaja ja piirtäjäkin, paljon parempi ainakin kuin ne jotka tekevät Ankkasarjoja kuin makkaraa. Kaikille asiat eivät vain avaudu, eikä sille voi mitään.

Jos ymmärtää mitään sarjakuvien perusluonteesta, käsittää että kyse on nimenomaan sanojen JA kuvien yhteenliittämisestä. Kun tekstiä vyöryy päälle yli puolet ruudusta jatkuvasti, sarja ei toimi kunnolla. Turha selittely pilaa tarinan - jos osaa, voi asiat ilmaista riittävän hyvin kuvillakin. Ennen kaikkea, kuten jo totesin, Rosalla on aivan liikaa tavaraa tarinoissaan. Ruutujen rytmitys ja sitä kautta sivukokonaisuudet eivät toimi. Rosa voisi keskittyä kirjoittamiseen ja jättää piirtämisen taitavammille tekijöille.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #16 : 21.11.2005 klo 21:50:23 »
On se hassua kun vanhat sedät räyhäävät siitä kuka osaa piirtää parhaiten, mun lempparipiirtäjä vai sun lempparipiirtäjä. Kukin taaplaa tyylillään. Van Hornin piirrosjälki voi olla nukkeanimaation taidekirjan kuvitusta lähestyvää, mutta entäs sitten? Eniten ihmetyttävät ne pienet itikat, joita aina pörrää siellä sun täällä.

Korhonen on piristävän erilainen käsikirjoittaja, olkoonkin että hänen ratkaisunsa asuttaa Pikku-Aku isoäitinsä luokse on hieman mielenkiintoinen. Hänen piirtotyylissään ei minua ärsytä kuin hänen järjenvastainen ratkaisunsa ulottaa Pikku-Akun silmät nokan reunaan asti. Raukka näyttää ihan progerikolta.

Neittis

  • Jäsen
  • Viestejä: 199
  • Sitä sattuu.
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #17 : 21.11.2005 klo 22:22:58 »
Eikös pikku-aku asu mummon luona ihan virallisestikkin. (Rosan tarinoissa ainakin)

Korhonen on oikein hyvä käsikirjoittaja, piirrokset vain ovat turhan omaperäisiä.
Heitetään halit!

W

  • sarjakuvaduunari
  • Jäsen
  • Viestejä: 606
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #18 : 21.11.2005 klo 22:40:12 »
Nyt heräsi jokinasteinen innostus tähän Korhoseen. Omaperänen akkarin tekijä ja vieläpä suomalainen?
Pitänee tonkia veljen akkari hyllyä ja palata asiaan.

Duckster

  • Jäsen
  • Viestejä: 201
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #19 : 22.11.2005 klo 12:15:38 »
Hmmm....Kommentoidaanpas vähäsen.

Korhosen tarinat ovat aina olleet nokkelia ja oivaltavia ja piirrostyyli omaperäistä.
Olen itsekin huomannut Karin tyylin muuttuvan "kumi-ankkamaiseksi", josta olen ollut vähän huolestunut mutta piirrustustyylin muuttuminen on luonnollista. Mutta aina se on ollut omaperäista ja sen takia aina tunnistettavissa, katsokaa esim: Kalin kynsi ja Viitan varjo-taskareita tai Nälkäinen Kummitus-kirjaa.

Käsikirjoituksista huomaa vaikutteita leffoista ja muusta populaarikulttuurista(esim: aivottomat harlekiini-kirjat). Kässäreissä on huumoria, jännitystä ja Korhonen tuntee hyvin hahmot joista tarinoita tekee, niissä jatketaan Barksin perintöä oikeassa hengessä.     

Korhosen tuotannosta löytyy helmiä jos minkälaisia, esim:
Kuun pojat, hieno vanhan ajan seikkailutarina joka sijoittuu muinaiseen aikaan,
Pääsiäismunajahti, Film noir-tyylinen aarteenmetsästys tarina muistinmenetyksineen, takaumineen ja yllättävine loppuratkaisuineen.
Lemmenhuumaa, joistakin tämän sarjan puhekuplista on jo minulle klassikoita.

Van Hornia haukutaan täällä turhaan, tässä on myös omaperäinen tekijä joka osaa sitä mitä tekee.
hyvin kuvillakin. Ennen kaikkea, kuten jo totesin, Rosalla on aivan liikaa tavaraa tarinoissaan. Ruutujen rytmitys ja sitä kautta sivukokonaisuudet eivät toimi. Rosa voisi keskittyä kirjoittamiseen ja jättää piirtämisen taitavammille tekijöille.
Juteltiin koulussa kaverin kanssa ankoista ja niiden piirtäjistä. Sitten kaveri totesi: "Carl Barks on paras, Rosalla on liikaa tekstiä". Johon vastasin: "Mmmm", samalla nyökyttelin päätä ja hivelin sormella leukaani.   

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 042
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #20 : 22.11.2005 klo 12:53:45 »
Omaperäinen ja mielenkiintoinen ovatkin monen keskustelijan mielestä negatiivissävytteisiä attribuutteja.

Mitenkäs ne vanhan laulun sanat menevät. Koskaan et muuttua saa?

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #21 : 22.11.2005 klo 15:55:22 »
Mitenkäs ne vanhan laulun sanat menevät. Koskaan et muuttua saa?

Näinhän ne menee YUP:n "Rankat ankat"-sanat. Ja katso, sehän sopii tähän tismalleen:

Lainaus
Ne rankat ankat rakentaa nuo bunkkerinsa betonista,
ja irvistäen paloviinaa juo, kun askarrellaan tappolista.
On nynny ämmä pullasorsa, joka muutosmusiikkia soittaa.
On paperia sen Opel Corsa, kun panssarivaunu tiet tasoittaa.

On vihollinen vieras lapsikin, ja se maa joka jää rajan taa.
Jos koputetaan oveen bunkkerin on tunnuslause koskaan et muuttua
saa... Koskaan et muuttua saa...

Ja moni tulee vielä kaatumaan, ja katumaan, että edes sattui syntymään.
Kun rankkojen ankkojen opetusryhmä tulee teille tahtia näyttämään!

Niin aseita sormeilee räpylät hikiset.
Kuolet, jollet näkemyksiään jaa.
Vaan sinäkin rankka ankka vielä vikiset, kun bunkkerissa
jokin rasahtaa.

Niin ankkajoukko hätkähtää, vain höyheniä ilmaan jää leijumaan.
Näin voiman alttarille joutuu joskus uhraamaan!

Kun tulitus viimein taukoaa, kaatuneille tehdään kunniaa.
Ja suurin älypää muita ankkoja muistuttaa:
Kvaak kvaak kvaak! Sanokaa niille että minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak! Sanokaa niille että minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak! Sanokaa niille että minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
MIES!

Vihdoin viimein odotettu päivä koitti.
Johtaja-ankka lähtökäskyn konekiväärillä soitti
soitti. Höyheniin meni mutaa ja rapaa, ja jokainen oli
vastuusta vapaa, tietäen työn oikeutuksen!

Vaan vihan innossa kontrolli petti.
Liian varhain irti pääsi tulivoima.
Taisi irti päästä koko helvetti,
kun oli joka ankka pian toisen likvidoima.
Vain yksi enää tantereella raahautui viime voimillaan.
Se räjäytti reiäin vihollismuuriin,
ja jäi näkyä katsomaan.

Se kyräillen tiiraili kolostaan,
kun kansa rannalla nauroi ja ui.
Ja moni näytti nauttivan olostaan,
rankka ankka rantaleijonille nyrkkiä pui.

Se silmänsä loi ylös taivaaseen,
ja lausui viimeiseksi lauseekseen:

Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!

Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Kvaak kvaak kvaak kvaak! Minä olen mies!
Mies! Mies! Miees!

Ostakaapa Martikaiselle kaffet kun näätte seuraavax.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2005 klo 15:57:26 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #22 : 23.11.2005 klo 13:34:08 »
Eikös pikku-aku asu mummon luona ihan virallisestikkin. (Rosan tarinoissa ainakin)

Hetkinen... Asuu vai? Olikos tämä nyt Kolmostikliaisen merkissä, koska se on ainoa tällä hetkellä mieleen tuleva vaihtoehto?

comic.book.guy

  • fiksu
  • Jäsen
  • Viestejä: 222
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #23 : 25.11.2005 klo 14:30:40 »
Aina ennemmin Riihimäelle kuin Forssaan. Mutta haloo, Van Hornhan on ankkahistorian surkein piirtäjä. Giuseppe Perego on nero Horniin verrattuna. Perego oli rehellisesti huono, eikä edes yrittänyt mitään muuta.
Don Rosa taasen... no tarinat ovat yhä hyviä, mutta teksti on lisääntynyt koko ajan ja samalla piirrosten taso laskenut kuin ankan pyrstö. Lisäksi ruuturytmitys on välillä aivan onnetonta.
olen erimieltä.
William Van Horn on parhaimpia nykyisiä ankka piirtäjiä ja Don Rosa on paras! mun mielestä kaikkein huonoin piirtäjä on Branca (jos noita epä tunnettuja surkimuksia ei oteta)!
MINÄLASSI

Markustus

  • Jäsen
  • Viestejä: 111
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #24 : 25.11.2005 klo 15:34:38 »
Minäkin olen miettinyt, että mitä kummaa Korhosen piirroksille on tapahtunut. Ennen ne olivat todella hienoja Roopen tuuheine poskipartoineen, mutta kääk sentään millaisia ne ovat nyt.
Onko joku muu huomannut jotain outoa Rosan sarjoissa. Rosan ensimmäiset sarjat perustuvat johonkin Barx-tarinaan tai omaan nuoruudensarjikseen. Ainoastaan ne toimivat hyvin. Mutta kun nykyään ei enää ole Barkssarjoja, joihin voisi tehdä jatko-osan, ja Perthwillaby paperssitkin loppuivat, on tarinoista tullut aika kökköjä. Rosa ratsastaa vain vanhojen sarjojensa maineella.
Ammattitaitokin on vähän rapistunut. Onko joku nähnyt huonompaa ankkasarjan lopetusta kuin Täyttä roskaa-sarjan viimeinen sivu?
Heippa

jep

  • Vieras
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #25 : 28.11.2005 klo 21:15:19 »
joo, eipä William van horn mikään huippu piirtäjä oo.  >:( Muuten ihan hyvä mutta ne ilmeet...  ???

SampoH

  • Vieras
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #26 : 29.11.2005 klo 04:23:46 »
Kyllä nyt täytyy hieman valaista asiaa koskien Korhosen muuttunutta "Kumi-ankka" tyylistä. Asia on nyt nimittäin sillä lailla, että Kartsan työmäärät eri saroilla nousivat siihen pisteeseen, että jotain oli tehtävä, jotta julkaisuaikatauluista pystyttäisiin pitämään kiinni. Näinollen ratkaisuksi Tanskan pääkallopaikalta tuli määräys, että jatkossa suurin osa Karin piirroksista annetaan ulkopuoliselle tussaajalle. Ja siihen sopiva työjuhta löytyikin sitten espanjasta, jonka viiva on kieltämättä lennokasta ja poikkeaa tietenkin monessa suhteessa aikaisemmista sarjoista / piirroksista, jotka ovat jääneet lukijoille mieleen. Mutta nopeudesta ei todellakaan voi moittia, koska Karilla meni aikoinaan jopa pari päivää yhden sivun tussaukseen ja tällä uudella kaverilla tulee melkein koko tarina samassa ajassa. Tähän on nyt valitettavasti tultu, vaikka kyllä Karilta silloin tällöin vielä jotain juttua tulee ulos myös hänen omalla tussauksellaankin. Nou hätä.    

W

  • sarjakuvaduunari
  • Jäsen
  • Viestejä: 606
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #27 : 29.11.2005 klo 08:49:36 »
Mää tutustuin tohon kaivostarinaan. Juoni oli yllätyksellinen. Eniten hupia tuottivat Roopen parahdukset rahariippuvuudesta ja ilmeiset fetissi viittaukset.
Tarina pysyi hyvin kasassa eikä tässä ollut hajuakaan tavanomaiseta häslinki tarinasta.
Akkareissa tavanomaiset poukkoilu, takaanajo tai muu aivoton häslääminen pitkin/ympäri kyliä on tämmä Korhosen tarina piristävä poikkeus. Mitä Korhosen piiros tyyliin tulee. Muista että olsin joskus lukenut niitä pikku Akuja. Eivät tarinallisesti iskeneet. Mutta piirostyyli on letkeää ja tulee melkein mieleen se tyyppi taskareissa.
Minä arvostan ainakin persoonallista otetta piirtäjässä. Varsinkin kun Korhosessa yhdistyy hyvä tarina ja omaleimainen kuvitus.

Van Hornin ankat on parhaita. Hän on piirtänyt suurimman osan akkari tarinosta joita muistan. Mä tykkään sen tyylistä piirtää ankat oikeasti ilkeiksi.

Neittis

  • Jäsen
  • Viestejä: 199
  • Sitä sattuu.
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #28 : 29.11.2005 klo 14:42:12 »
Korhonenhan ei piirrä pikkuakua (tai niitä mitkä minulla on tässä lähellä). Itsekkin olin ajatellut korhosen piirrokset hieman... vähemmän erikoisiksi ennenkuin luin että eihän se Korhonen ookkaan piirtäny näitä.
Heitetään halit!

Duckster

  • Jäsen
  • Viestejä: 201
Re: Umpisurkea K. Korhonen
« Vastaus #29 : 02.12.2005 klo 15:57:18 »
Viime Akkarissa(48/05) oli taas Korhosen kässäämä Pikku-Aku, joka oli taas osoitus Karin hienoista kirjoitus taidoista. Piirtäjäkin oli keskinkertaisen hyvä, minulle vähän oudompi tuttavuus. Varmaan parhain Pikku-Aku-tarina tähän mennessä.

Hah! Pikku-Akun rinnalla Bart Simpson on lällärikamaa!