Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Kolumnit ja matkaraportit: Sarjakuvan vajavainen historia (24.05.2017 klo 06:00:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
18.11.2017, klo 13:46:01

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
460243 viestiä 10203 aihetta kirjoittanut 7208 jäsentä. Uusin jäsen: Prunus Padus
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Toimintasankarit
| | |-+  On aika sijoiltaan
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 12 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: On aika sijoiltaan  (Luettu 31381 kertaa)
J.Salo
Valvoja
Poissa

Sukupuoli: mies

..ja valmis!

« Vastaus #15 : 19.12.2003, klo 22:07:09 »

Ensimmäinen Generations oli loistava. Generations kakkonen lähinnä täytti ykkösessä pakosti olevia aukkoja, ja tällalailla viellä puolusti paikkaansa. Gen3:ssa ei ole enään mitään yhteistä ideaa. Koko juttu vuosisadasta toiseen ei toimi yhtään (ainakaan tähän mennessä, eikä minun mielestäni). Ja Byrne suunnittelee viellä Gen4:n tekemistä.
Mikseivät ne tajua lopettaa kun ovat voitolla?
tallennettu
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #16 : 19.12.2003, klo 22:56:26 »

Olen samaa mieltä. Kakkoseen oli jätetty keskeneräisiä juttuja. Kuten miksi Blackhawk inhosi Hal Jordania?

Ja II:n viimeinen osa oli tarinaltaan kamalinta sontaa mitä Byrneltä on nähty. En kuitenkaan taida spoilata, mutta Welzu kertokoon oman kantansa. Ja III on huonosti piirrettykin.
tallennettu

Rami Rautkorpi
Siirtäjä ja vääntäjä
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #17 : 19.12.2003, klo 23:23:44 »

Lainaus
Ainoa M2-sarjakuva jonka olen lukenut on suomeksi tullut Spider-Girl. Mutta siinäkin kävi ilmi että on olemassa Hämähäkkimies "toisessa ulottuvuudessa".

En muista mitään viittauksia "toiseen ulottuvuuteen" Spider-Girleissä. Alkuperäinen tarina tosin julkaistiin What If...-lehdessä, joten pohjimmiltaan se tapahtui vaihtoehtotodellisuudessa ("Entäpä jos... Pikku-Maytä ei olisi heitetty pois pesuveden mukana, kun Kloonisaaga osoittautui jättimäiseksi kasaksi höyryävää luonnontuotetta?"), mutta ainakaan suomennetussa tarinassa ei ollut sitä tyypillistä "Olen Kyttääjä ja kyttään maailmoja, joissa asiat tapahtuivat eri tavalla"-johdantoa.

Lopulta Spider-Girleissä kyllä käytiin juurta jaksaen läpi ne Kloonisaagaan liittyneet tapahtumat, jotka ratkesivat toisin kuin pääjatkumossa, mutta tietenkään missään vaiheessa ei sanottu, että olisi olemassa joku toinen todellisuus, josta Hämähäkkitytön todellisuus poikkesi.

Lainaus
Myöskin Mayday eli selvästi 90-lukua Alanis Morissette viittauksineen.

Miksi oletat, että Alanis Morissette -viittaus voi esiintyä vain 90-luvulla? Hän tekee vielä comebackin, saattepa nähdä!

Lainaus
Eli Mayn isä on Hämis joka oli aloittanut jo 60-luvulla. Vrt. Byrnen Generations.

Hämähäkkimies aloitti uransa vuonna 1962, jolloin hän oli n. 16-vuotias, joten hän olisi syntynyt vuoden 1946 hujakoilla. Spider-Girlin ensimmäisen numeron ilmestyessä 1998 Peter olisi siis ollut 52-vuotias. Jokseenkin uskottavaa, vaikka mielestäni Peter näyttää olevan lehdessä lähempänä 40:tä. Ongelmaksi muodostuu se, että aika ei kulje Spider-Girlin sivuilla yhtä nopeasti kuin tosimaailmassa. Jos Hämähäkkimiehen uran alkamisajankohdasta pidetään kiinni, Peter on nyt 57-vuotias. Muutaman vuoden kuluttua hän on jo 60, mutta näyttää Spider-Girlissä edelleen nelikymppiseltä. Raivotautisimmankin fanipojun on jossain vaiheessa vain annettava periksi.

Tosiasia on se, että jos Spider-Girlin olisi tarkoitus noudattaa samaa pakkomielteistä periaatetta kuin Generations, niin tärkeät vuosiluvut olisi tuotu siinä esille yhtä selkeästi kuin Generationsissa. Mutta näin ei ole. Sen sijaan Spider-Girlissä on tarkoitus unohtaa tuollaiset peevelin pikkuseikat ja vain nauttia siitä juupelin tarinasta, himskatti soikoon.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2008, klo 11:21:50 kirjoittanut Surfin Joe » tallennettu

"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (http://snurl.com/28l2ydb)
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
Poissa

<><

« Vastaus #18 : 20.12.2003, klo 00:14:41 »

"Ja III on huonosti piirrettykin."
Yllättävä kommentti. Yleisesti monet ovat kehuneet, että parasta Byrneä vuosiin. Olen itse saanut haalituksi vain nelosen (GIII) ja siinä kuvitus oli ihan huippua. Ja tietenkin olen nähnyt kaikenlaisia väläyksiä.
Onko muuten se kansikuvista muodostuva kuva noin livenä yhtä selvä kuin mustavalkosivuissa?
Ja kyllähän se tarina tässä kolmosessa varmaan on pomppiva, kun eteen päin mennään aina sadan vuoden verran.
G4 tai ainakin jatkuva sarja olisi mahdollisesti sitten sellainen, että jokainen lehti olisi oma tarinansa ja mahdollisesti jopa yhdelle sankarille omistettu (eli vieläkin selkeämmin irrottautuisi alkuperäisestä Superman & Batman -teemasta).
Minä taas tykkäsin GII:n viimeisestä tarinasta (kuten muistakin). Byrne oli aika oivallisesti tavoittanut vanhojen Teräspoika yms. tarinoiden tunnelman. Mutta tietenkin vain mun mielipide. Pitäis joku päivä lukea noi GI ja GII kronologisessa järjestyksessä...
GIII:n viimeisessä osassa on muuten yksi sivu, joka on kokonaan piirretty tietokoneella. Enkä tarkoita niitä 3D -kuvia (aiemmissa osissa oli ainakin yksi sivu kokonaan), vaan ihan sarjakuvatyyliä. Byrne teki sen ihan hiirellä ja mun mielestä ihan ensiluokkasta jälkeä sellaiseksi. En tiedä sitten erottaako sitä muista.
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #19 : 20.12.2003, klo 06:02:49 »

En muista mitään viittauksia "toiseen ulottuvuuteen" Spider-Girleissä. Alkuperäinen tarina tosin julkaistiin What If...-lehdessä, joten pohjimmiltaan se tapahtui vaihtoehtotodellisuudessa ("Entäpä jos... Pikku-Maytä ei olisi heitetty pois pesuveden mukana, kun Kloonisaaga osoittautui jättimäiseksi kasaksi höyryävää luonnontuotetta?"), mutta ainakaan suomennetussa tarinassa ei ollut sitä tyypillistä "Olen Kyttääjä ja kyttään maailmoja, joissa asiat tapahtuivat eri tavalla"-johdantoa.

Lopulta Spider-Girleissä kyllä käytiin juurta jaksaen läpi ne Kloonisaagaan liittyneet tapahtumat, jotka ratkesivat toisin kuin pääjatkumossa, mutta tietenkään missään vaiheessa ei sanottu, että olisi olemassa joku toinen todellisuus, josta Hämähäkkitytön todellisuus poikkesi.

Mega-Marvel 2/2000, sivu 90, ruutu 3

Ja Welzu: Vuosissa 1997 (GII) ja 1999 (GI) on kronologinen virhe koskien Vihreää Lyhtyä. OK, se on helppo selittää pois.

GII:n viimeisen osan loppuratkaisu oli se joka minua ällötti. Siis kuusi viimeistä sivua. Pitääkö perustella? Tylsää muuten koittaa olla spoilaamatta. Joo, vanhanaikainen Smallville-fiilis oli muuten ihan OK.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2003, klo 06:14:02 kirjoittanut Jukka Laine » tallennettu

Rami Rautkorpi
Siirtäjä ja vääntäjä
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #20 : 20.12.2003, klo 12:43:38 »

Lainaus
tietenkään missään vaiheessa ei sanottu, että olisi olemassa joku toinen todellisuus, josta Hämähäkkitytön todellisuus poikkesi.

Mega-Marvel 2/2000, sivu 90, ruutu 3

Touché. Jos kuitenkin palataan alkuperäiseen lausuntoosi:

Lainaus
Mutta siinäkin kävi ilmi että on olemassa Hämähäkkimies "toisessa ulottuvuudessa".

Löytämässäsi ruudussahan Spiraali viittaa omassa ulottuvuudessaan oleviin Ihmenelosiin, mutta ei mainitse sanallakaan Hämähäkkimiestä. Eli missä oikein käy ilmi, että on olemassa Hämähäkkimies "toisessa ulottuvuudessa"? (Nyt minä vain kiusaan sinua. Tiedän jo, missä se käy ilmi...)

Lainaus
GII:n viimeisen osan loppuratkaisu oli se joka minua ällötti. Siis kuusi viimeistä sivua. Pitääkö perustella?

Joo, pitää. Jos oletetaan, että X on saanut aikaan enemmän hyvää kuin pahaa, niin eikö herra ja rouva Y:n päätös ole moraalisesti oikea, suorastaan sankarillinen? Ja minulle se toi elävästi mieleen The Man of Steelin prologin, ja se ei ole koskaan huono asia.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2008, klo 11:22:27 kirjoittanut Surfin Joe » tallennettu

"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (http://snurl.com/28l2ydb)
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #21 : 20.12.2003, klo 13:57:32 »

Löytämässäsi ruudussahan Spiraali viittaa omassa ulottuvuudessaan oleviin Ihmenelosiin, mutta ei mainitse sanallakaan Hämähäkkimiestä. Eli missä oikein käy ilmi, että on olemassa Hämähäkkimies "toisessa ulottuvuudessa"? (Nyt minä vain kiusaan sinua. Tiedän jo, missä se käy ilmi...)

Joo, sivu 83, eka ruutu. En vain viitsinyt enempiä todisteita aamukuudelta etsiä laiskuuttani.

Joo, pitää. Jos oletetaan, että X on saanut aikaan enemmän hyvää kuin pahaa, niin eikö herra ja rouva Y:n päätös ole moraalisesti oikea, suorastaan sankarillinen? Ja minulle se toi elävästi mieleen The Man of Steelin prologin, ja se ei ole koskaan huono asia.

Jos minä tietäisin että ennenaikaisen kuolemani jälkeen lapseni pukeutuisi pitkiin kalsareihin ja hyppisi kattoja pitkin niin mallinani olisivat ennemmin Spider-Girlin Peter ja Mary Jane. Eli: Ei käy, nuori neiti/mies.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2003, klo 14:02:13 kirjoittanut Jukka Laine » tallennettu

VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Onpa tässä outo juttu.

« Vastaus #22 : 20.12.2003, klo 21:04:41 »

Pukkia odotellessa joulukysymys: Yhdistä Kiirastulen kerubit (ts. Päivä lainvartijana-sarjan alkuperäisjulkaisu) ja Teräsmies.
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
Leo
Valvoja
Poissa

« Vastaus #23 : 20.12.2003, klo 21:21:25 »

Pukkia odotellessa joulukysymys: Yhdistä Kiirastulen kerubit (ts. Päivä lainvartijana-sarjan alkuperäisjulkaisu) ja Teräsmies.

Pitääkö yhdistää tarina vai tuo "jengi"?
tallennettu
VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Onpa tässä outo juttu.

« Vastaus #24 : 20.12.2003, klo 21:27:41 »

Tarina on oleellisempi, tai siis sen tekijä.
Joulun kunniaksi vihje: Barks on Päivä lainvartijana-sarjan käsikirjoittaja, mutta hän ei liity kysymykseeni...
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #25 : 20.12.2003, klo 21:32:30 »

Öööö....Forever People # 1???
tallennettu

Anonyymi Jaarittelija
Jäsen
Poissa

"I hate Mondays!"

« Vastaus #26 : 20.12.2003, klo 21:34:45 »

Se, että Babs ei ole enää Lepakkotyttö, johtuu luonnollisesti Killing Jokesta, mutta en kyllä tiedä, kuka keksi tehdä hänestä Oraakkelin, ja miksi.

Olisiko tuo ollut Chuck Dixon? Grin

Ei sentään tässä tapauksessa, vaan Barbara Gordonista, ainoasta oikeasta Lepakkotytöstä, Oraakkelin muokkasi John Ostrander, enemmän tai vähemmän kulttimainetta saavuttaneen Suicide Squad -lehden 23. numerossa vuonna 1990...

http://image.milehighcomics.com/istore/images/fullsize/83407045856.23.GIF

tallennettu

"Kill one man, and you are a murderer.
Kill millions of men, and you are a conqueror.
Kill them all, and you are a god."
Jean Rostand (1894 - 1977)
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #27 : 20.12.2003, klo 21:41:17 »

Täytyy taas mainita John Ostranderin (ja Tim Trumanin)upea "The Kents".

Lännensarjojen parhaita. Ei Blueberryä lähelläkään mutta sen jälkeen paras. Tai sovitaan että paras amerikkalainen länkkärisarjakuva.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2003, klo 21:44:07 kirjoittanut Jukka Laine » tallennettu

Rami Rautkorpi
Siirtäjä ja vääntäjä
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #28 : 20.12.2003, klo 22:02:39 »

Eipä minua yleensä nämä Akkari-jutut kiinnosta, mutta tämä sai minut niin ymmälleni, että oli pakko ottaa selvää. Olen pahoillani, jos tämä olisi pitänyt ratkaista pelkästään oman muistinsa tomuisia lokeroita tonkien.

Alkuperäisen "Päivä lainvartijana"-sarjan piirsi Barksin tarinasta Tony Strobl (Daan Jippes on tehnyt siitä uusintaversion, mikä johti minut hetkeksi harhaan):

http://coa.inducks.org/coa/c1/issue.php/0/fi/AA1973-04

Toy Strobl opiskeli aikoinaan Cleveland School of Artissa, jossa hän kerran auttoi paria koulukaveriaan erään sarjakuvahahmon kehittelyssä. Kaverit olivat Jerry Siegel ja Joe Shuster, ja hahmo oli Teräsmies:

http://art-bin.com/art/strobleng.html

Vesa muuten, tuo kysymyksenasettelusi rassaa minua. Vasta nyt tajusin, ettet tarkoita "mitä saadaan, kun yhdistetään X ja Y?" ("Yhdistä Wolverine ja Batman. Vastaus: Darkclaw!"), vaan "mikä yhdistää X:ää ja Y:tä?". Kysymyksen esittäminen kysymyksen muodossa on yleensä hyvä idea...
tallennettu

Leo
Valvoja
Poissa

« Vastaus #29 : 20.12.2003, klo 22:08:01 »

Tämä liittyy tarinan puhtaaksipiirtäjään Daan Jippesiin. Jippeshän oli armeijan jälkeen Uitgeversin (kustantaja) palkkalistoilla taittajana. Jippes pääsi tänä aikana piirtelemään Uitgeversin lehtiin kuvia ja näihinhän kuuluu Teris! Olinko oikeassa?
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 12 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: