Kirjoittaja Aihe: PDF nettisarjaformaattina?  (Luettu 9676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #15 : 04.04.2006 klo 15:49:08 »
Maziwappin uusin MKK pictures -lehti webbilaatuisena PDF:nä on pienempi kuin lehden sarjakuvat webbilaatuisina jpg:inä.

Onnekasta. Väännän yhtä pienjulkaisua, joka leviää ainoastaan pdf:nä. Minulla käy järjestään niin, että megan word-dokumentista tulee kahden-kolmen megan pdf heti kun sivuilla on värivalokuvia. Käytän print optimized-säätöä. Muistelen kerran kokeilleeni screen optimized-asetusta, ja kokoa tuli vielä enemmän.

Jaa, laitetaan nyt nimikin näkyville... jos vaikka jollakulla olisi vinkkejä ja mielenhäiriössä jaksaisin käyttää niitä hyödykseni.
http://clusive.sdxl.org

Mutta tosiaan en ole jaksanut ruveta valtavaan säätämiseen, koska julkaisun koko on noin 1 megatavu ja lähes pelkästään tekstiä. Jos asiat olisivat toisinpäin, silloin siihen olisi pakko paneutua.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2006 klo 15:50:51 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #16 : 04.04.2006 klo 16:17:21 »
Onnekasta. Väännän yhtä pienjulkaisua, joka leviää ainoastaan pdf:nä. Minulla käy järjestään niin, että megan word-dokumentista tulee kahden-kolmen megan pdf heti kun sivuilla on värivalokuvia.
Ilmeisesti käytät Wordin omaa tai siihen asennettua PDF-tulostinta? Minä teen PDF:t suoraan taitto-ohjelmalla. Tietenkin vielä parempi olisi Acrobat, mutta hyvin niitä InDesignissäkin pystyy säätämään. Puhumattakaan siitä jos taiton tekee suoraan nettilaatuisilla kuvilla.
No, ehkä pitää kokeilla ihan käytännössä ei vaihtoehtoja, niin näkee, millasia kokovaihteluita siinä saa aikaan ja mikä olisi minimikoko...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #17 : 04.04.2006 klo 16:22:02 »
Saattaa joka tapauksessa käydä niin että pdf-muotoisia ei huolita.
Itse niitä välttelen.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #18 : 05.04.2006 klo 10:05:49 »
Max OSX -käyttäjänä olen alkanut pitämään PDF:stä. Se kun on niin helppo formaatti nykyisin. Lukisin kyllä toki sarjakuvaa PDF:nä ja sehän jää koneellekin kivasti, webbisivut tekevät kaikkia kansioita ja linkkejä ja mitä ihmeitä kun niitä tallentaa. PDF on PDF eivätkä ne isoja ole nykyisin.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #19 : 08.04.2006 klo 17:55:58 »
Ei tämä niin huono idea olisi. Kyllä minä jaksaisin lukea lähteä tässä muodossa ja kun olen viime aikoina enemmän miettinyt että ei viitteis tuhlata rahaa paperiversioon niin itsekin voisin harkita ko julkaisumuotoa. Muutamasta kirjasta olen jo hommannut PDF muodon kun kulkevat paremmin mukana ja oikean asian löytäminen on helpompaa hakutoiminnoin. PDF muotoista teosta on helpompi myös myydä kohtuullisella hinnalla jos tahtoisi teoksesta rahaa saada. Toki sähköisissä kirjoissa parhaiten toimii tietoteokset ja ainakaan muutama vuosi sitten kun siskoni pisti oman teoksensa sähköisenäkin myyntiin niin sarjakuvaa ei sillä tavalla oltu julkaistu.

Itselläni on kyllä käynyt mielessä tehdä joskus sähköinen julkaisu mutta se vaatisi että saisin ensin paljon enemmän materiaalia aikaiseksi.

Mutta saattaisi olla itselleni pienempi kynnys tehdä pienjulkaisua jos voisi jättää sen painatuksen ja myynnin pois. Ei myöskään tulisi varsinaisesti niin paljoa tappiota kun PDF:n teko ei sinällään maksaisi mitään. Ohjelmat ja kotisivutila nyt tietenkin maksavat mutta niistä maksaa muutenkin. Myös monitorikoot ovat koko ajan kasvamassa ja omallekin näytölle saisin tuollaisen MKK:n kokoisen (A5) julkaisun auki oikeassa koossa niin että koko aukeama näkyy. Ja 19 tuumaiset TFT:t taitavat yleistyä kovaa vauhtia. Itselleni kuitenkin tuo lehti muoto toimii paremmin. Pitää taittamisesta vaikka Veli veikin hommani MKK:n taittajana :)

Mutta netti - PDF sarjakuva julkaisussa pitäisi kuitenkin tehdä niin että lehti todellakin tallennetaan kiintolevylle sen sijaan että se avautuisi selainikkunaan. Itse asiassa nyt kun asiaa mietin niin voisin siirtää vanhoja paperijulkaisuja PDF muotoon.

Ja kun asia tuli esille niin miten olisi jos näitä julkaisuja saisi yhteen paikkaan? Voisi olla vapaaehtoinen jonkin verran ylläpidollisiin toimenpiteisiin sähköisiä sarjakuvalehtiä ylläpitävällä saitille. Tällä hetkellä kun maksan turhaan melko käyttämättömästä Small Business palvelusta.

Mikael Mäkinen

  • maziwapp
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 1 451
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #20 : 08.04.2006 klo 18:14:08 »
Pitää taittamisesta vaikka Veli veikin hommani MKK:n taittajana :)

Nyt on pakko sanoa ihan off-topikkina, että se johtui vaan siitä, etten viitsinyt sinua enää häiritä. Ja Veli ilmoittautui vapaaehtoiseksi pyytämättä.
Ja ISO kiitos vielä kummallekkin, ilman teitä, lehteä ei varmaan olisi.

Ööö... kai mäkin voin tähän laittaa oman mielipiteeni. Eli mun mielestä netti ei sovi kuin mainostukseen. En mä ainakaan jaksaisi mitään pidempiä juttuja lukee, ainakaan tän kannettavan näytöltä. Paperista sarjakuvan kuuluu olla tehty.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #21 : 08.04.2006 klo 18:28:40 »
Nyt on pakko sanoa ihan off-topikkina, että se johtui vaan siitä, etten viitsinyt sinua enää häiritä. Ja Veli ilmoittautui vapaaehtoiseksi pyytämättä.

Enhän minä tuolloin edes jaskanus täällä niin usein käydä ja parempi vaan että useampi henkilö näitä vapaaehtoishommia tekee. Off topicina vielä että tuo MKK kolmonen komea. Jatka samaa rataa.

Eihän sähköinen ja lehti jakelu sulje toisiaan pois ja sähköistä lehteä olisi aina saatavillia. Eräänkin lehden ykkösnumerosta odottaisin uusintapainosta. Itse olisin kyllä mielummin siirtymässä sähköiseen kun sitä kautta voisi saada lukijoita. Tuo tyypillinen pienjulkaisujen tilaaminen netitse tuntuu kuitenkin olevan aika iso kynnys monille. Olen muutaman sähköpostiviestin saanut jossa on todettu että enpä tilaa kun täytyy maksaa etukäteen (olen sanonut että voin lähettää lehden ja voit sitten maksaa jos huvittaa kun en kuitenkaan voi mitenkään rahoja periä).


Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #22 : 08.04.2006 klo 22:54:48 »
No päädyin laittamaan Alainia 2:n myös netti levitykseen. Ykkösestä en löytänyt muuta kuin painoon menneen PDF:n mikä on vainoharhaisen suuri (CD:lle on mahtunut koko versio ja versio missä kannet ja sisältö on erikseen.)

Täytyy myöntää että vähän epäluettava tuo pikaiseen väsätty PDF on. Eteenkin kun kaikki fontit oli mennyt sekaisin. En tiedä paljonko tuota saisi vielä tiivistettyä. Takakannen (sisäkannen) tekstiä en mielelläni lukisi ruudulta. Voi olla että ihan HTML versio olisi kuitenkin parempi.

Löytyy täältä: http://www.studio-rain.com/ecomic/alainia/

(Jos joku kokee jostain mystisestä syystä tarvetta kommentoida sarjakuvaa tehkää se
tuolla)
« Viimeksi muokattu: 08.04.2006 klo 23:04:37 kirjoittanut Tero Mäntylä »

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #23 : 09.04.2006 klo 13:50:45 »
Jatkan monologiani tässä ketjussa.

Päädyin itse siihen tulokseen että sarjakuvan siirtämisessä sähköiseen muotoon ja nettilevitykseen formaattina sopinee paremmin HTML kuin PDF. Jos haluaa tehdä nettiin myös artikkeleita sisältävän julkaisun on parempi käyttää minusta html taittoa ja linkkejä eduksi ja laittaa itse sarjakuva pelkkinä kuvina. PDF:n eduista tuo ei voi tallentaa tai se on hankalaa etu menee pois jo siitä että PDF:ien käsittelyyn on näämä iso liuta erinäisiä ohjelmia joilla PDF:iä voi pakata paremmin ja myös purkaa jolloin sieltä saa kuvat takaisin juuri sillä tarkkuudella kuin ne haluaa.

PDF:ssä on kuitenkin yksi etu mutta silloin kannattaa laittaa PDF:ään kuvat erittäin tarkkana ja tämä muoto sopisi niille joilla on nopea nettiyteys ja iso monitori. Nykyään monissa TFT näytöissä ruudun saa helposti käännettyä 90 astetta (toki se onnistuu helposti ihan vain kääntämällä ruutu 90 astetta ja toivomalla että ruutu pysyy pystyssä). Olettaen tietenkin että sarjakuva on perinteisen lehden muodossa. Kun sivun saa näkymään helposti A4 isompana niin lukeminen on jo huomattavan mukavaa. Toki onnistuu myös HTML:ssä mutta silloin kuitenkin on aina lähdetty siitä että sivu on pitänyt pakata niin että yhden sivun lataamisen ei menisi tuhottomasti aikaa.

Paperinen on toki paras edelleen lukea. Lehti kuitenkin tehdään tiettyyn kokoon ja vaikka muita ongelmia ei tulisi niin sähköisessä muodossa ei enää pysty hallitsemaan sitä missä koossa käyttäjä näkee sivun eikä välttämättä edes sitä miten paljon hän näkee sivusta kerrallaan. Jos haluaa tehdä lehden etupäässä paperina niin PDF on toki helppo laittaa siinä ohessa sähköiseen lehvitykseen mutta paras ratkaisu olisi varmasti tarjota julkaisu kaikissa kolmessa muodossa.

Kaikki yritykset mitä olen nähnyt laittaa sarjakuvaa luettavaksi Flashiä ovat olleet aivan kammottavia luettavuudella.Yleensähän niissä on kaikenlaista turhaa kikkailua jotka vain rajoittavat lukemista.

Dogbert

  • Vieras
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #24 : 13.04.2006 klo 18:17:54 »
En uskoisi; alaspäin rullaava formaatti on jotenkin...kumma vaihtoehto, vaikka olenkin näihin pdf-sarjakuviin törmännytkin. Itse luotan ihan tavalliseen Smackjeevesin muottiin.

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #25 : 10.05.2006 klo 16:00:43 »
Huh, en kyllä minäkään. Nytkin jo ketuttaa aivan jumalattomasti, kun klikkaa netissä jotain linkkiä ja sit se onkin pdf ja sit Acrobat avautuu ikuisuuden ja koko kone menee juntturaan ja maailma räjähtää ja lentokoneet tippuu taivaalta.

Eli ei, ei ja ei.

Paremmin en tuota olisi voinut sanoa itse .. muuta kuin ehkä lisätä EI !!

(Mä AINA tarkistan url.linkistä mikä on osoitteen pääte, jos on dokuformaatti jatkeena. JOS tiedostossa on .pdf niin en, en EN avaa!! Vanhinkoja taas sattuu joskus, ne kärsii .. )


-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #26 : 10.05.2006 klo 16:54:39 »
Paremmin en tuota olisi voinut sanoa itse .. muuta kuin ehkä lisätä EI !!

(Mä AINA tarkistan url.linkistä mikä on osoitteen pääte, jos on dokuformaatti jatkeena. JOS tiedostossa on .pdf niin en, en EN avaa!! Vanhinkoja taas sattuu joskus, ne kärsii .. )


-- j --

Pitäisi julkaista jossain "emme koske pdf-tiedostoihin" -nimilista.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #27 : 11.05.2006 klo 19:15:13 »
Ostakaa Macci. Avaa PDF:n miten haluaa. Esikatselulla (vakiona), selaimessa tai irrallaan Acrobaatin avulla. Ja nopeasti. Muistelen niitä PC-aikoja tuskalla ja Classicciakin.

Jööti

  • Jäsen
  • Viestejä: 48
  • "I think I'm getting the fear" - Dr. Gonzo
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #28 : 17.05.2006 klo 21:19:37 »
PDF on kyllä sellainen ilmiö jota on tullut ihmeteltyä jo pitemmän tovin. Onhan se tietenkin näppärää kun on skaalautuvaa daattaa niputettuna yhteen, mutta voi elämä että käyttömukavuus on suoraan helvetistä, mitä tulee juuri tähän jouhevuuteen. PDF on siinäkin mielessä suhteellisen kyseenalainen installaatio, että siitä on oikeasti hyötyä työskentelyssä vain pienelle osalle verkon- ja tietokoneiden käyttäjistä, sillä eikös PDF:t vaadi ihan Adoben omia ohjelmia jotta niitä voisi tehdä vähänkin kattavammin? Onhan näissä uusimmissa tekstinkäsittelyohjelmissa jonkinlainen PDF:n luontimahdollisuus, mutta jotenkin tuntuu, ettei tämä nimenomainen grafiikan optimointi oikein onnistu puoliksikaan niin hyvin kuin ohjelmilla jotka on sitä varten suunniteltu.

Adoben uusin PDF-lukija, olikohan version 7 Acrobatista, yllätti kuitenkin hienosti olemalla huomattavasti nopeampi ja linjakkaampi versio edeltäjästään.

Eikös PDF ole ihan Adoben omia erikoisuuksia? Mietiskelin että olisikohan olemassa vaihtoehtoisia ohjelmia lukemiseen/tekemiseen.

Jokatapauksessa asia on auttamattomasti niin, että googletellessa PDF-merkattuja linkkejä avaa kenties 99% vähemmän kuin tavallisia HTML-linkkejä.
Isona voi puhua vähemmän

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Re: PDF nettisarjaformaattina?
« Vastaus #29 : 17.05.2006 klo 21:25:25 »
Jos ei saa hankittua mäkkiä, niin pdf:n lukemiseen kannattaa käyttää Foxit PDF Readeria. On paljon pienempi ja nopeempi kuin Adobe Reader. Muilla ilmaisohjelmilla voi korvata Adoben skeidaohjelman muut ominaisuudet:

http://koti.mbnet.fi/chakram/pdf.php
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti