Sivuan hieman aihetta, mutta sarjakuvamainoksissa pysytään silti: Muistaakseni myös jossakin Asterix-albumeiden kokoomakirjassa, jossa oli useampi Asterix-tarina, pari lyhyempääkin juttua ja jokunen väliin ripoteltu artikkeli Asterixin vaiheista, käsiteltiin sarjakuvahahmojen käyttämistä mainoksissa.
Uderzo ja Goscinny olivat jopa jossakin vaiheessa joutuneet pitämään jonkinlaisen hätäpalaverin, koska heillä ei tuohon aikaan (joskus 60-luvulla) ollut enää minkäänlaista kontrollia, mihin kaikkeen mainontaan Asterix-sarjan hahmoja käytettiin.
Siis kyse ei ollut enää pelkästään siitä, että tekijöitä olisi pyydetty piirtämään juuri tuollainen tiettyä tuotetta mainostava sarjakuvasivu, vaan hahmoja saatettiin käyttää mainostamassa mitä tahansa tuotetta kustantajan luvalla.
Albert Uderzo ja René Goscinny pelkäsivät, että liika kaupallistaminen alentaisi sarjan arvoa - totta kai ihan aiheesta. Tekijät eivät kirjan mukaan onneksi kuitenkaan olleet saaneet ainoatakaan valitusta sarjan lukijoilta mainoksista.