Kirjoittaja Aihe: Hugo Pratt  (Luettu 99382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #180 : 29.04.2013 klo 19:36:35 »
Mulle ei tule millään tavalla mieleen sana "rahastus" puhuttaessa näistä albumeista.

Ei mullekaan. Ylipäätään ajatus rahastamisesta laatusarjakuvaa julkaisemalla on Suomen oloissa aika mahdoton... En usko Prattinkaan niin hirveitä määriä myyvän. Hinta on pehmeäkantisesta ohkaisesta albumista kova, mutta se on kustantamon yleinen linja nykyään. Siihen lienee syynsä, jotka kenen tahansa kustannusalaa yhtään tuntevan on aika helppo arvata...

tertsi

  • Vieras
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #181 : 29.04.2013 klo 19:39:59 »
Ei minustakaan tunnu rahastukselta.

Lähestyvätköhän sarjakuvat tulevaisuudessa taidekirjoja? Kovakantisia, kalliita, (pienipainoksisia) korkeatasoisesti painettuja eliittituotteita?

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #182 : 29.04.2013 klo 19:57:34 »
Ei minustakaan tunnu rahastukselta.

Lähestyvätköhän sarjakuvat tulevaisuudessa taidekirjoja? Kovakantisia, kalliita, (pienipainoksisia) korkeatasoisesti painettuja eliittituotteita?

Mjoo... pienikin toimitettu lisäaineisto antaa kivasti lisäarvoa. Jos mukana on sivun tai parin artikkeli tekijästä/teoksesta, muutamia luonnoskuvia ja sellaista kivaa, maksan mielelläni albumista siitä pyydetyn hinnan. Aina tällaista aineistoa ei tietenkään ole saatavilla, mutta voihan sitä toimittaa täällä Suomenkin päässä.

Prattin seikkailujen mies -albumit ovat silti sellaista herkkua, että nämä hamutaan hyllyyn.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #183 : 29.04.2013 klo 20:07:27 »
Lähestyvätköhän sarjakuvat tulevaisuudessa taidekirjoja? Kovakantisia, kalliita, (pienipainoksisia) korkeatasoisesti painettuja eliittituotteita?

Suuntaus on ollut näkyvissä jo jonkin aikaa.

tertsi

  • Vieras
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #184 : 29.04.2013 klo 20:11:53 »
Huippuna lienevät nämä Gaston version originale - ja vaikkapa Spirit Artist's edition -tyyppiset julkaisut.
Paperilta sarjakuvansa lukevien ja niistä jotain maksaakin haluavien määrä kai laskee koko ajan.  :(

Micco

  • Jäsen
  • Viestejä: 30
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #185 : 30.04.2013 klo 01:09:47 »
"...Suuren Pohjolan miehen ja Somalian miehen aineistot ovat eri tahoilta: ensimmäinen Castermanilta, jälkimmäinen Prattin perikunnalta (Cong SA)..."
...Joo nuo Cong SA:n julkasut on ilmeiseti roskaa. Mulla on muutama Italian kielisiä Corttoja Cong Sa:n julkasemana ja niissä on kaikissa pahasti rasteroitunut viiva.
   Intohimoisena sarjakuvien harrastajana ja keräilijänä, itse palautin tuon Somalian Miehen kauppaan, enkä viitsinyt edes alkaa pilaamaan lukunautintoa lukemalla ensin sitä.  :( 
...Pohjolan Mies odottaa hyllyssä vielä ensimmäistä luku/katsomiskertaa :)
Sarjakuva "puritanisti".

Micco

  • Jäsen
  • Viestejä: 30
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #186 : 30.04.2013 klo 01:16:47 »
"...Suuren Pohjolan miehen ja Somalian miehen aineistot ovat eri tahoilta: ensimmäinen Castermanilta, jälkimmäinen Prattin perikunnalta (Cong SA)..."
...Joo nuo Cong SA:n julkasut on ilmeiseti roskaa. Mulla on muutama Italian kielisiä Corttoja Cong Sa:n julkasemana ja niissä on kaikissa pahasti rasteroitunut viiva.
   Intohimoisena sarjakuvien harrastajana ja keräilijänä, itse palautin tuon Somalian Miehen kauppaan, enkä viitsinyt edes alkaa pilaamaan lukunautintoa lukemalla ensin sitä.  :( 
...Pohjolan Mies odottaa hyllyssä vielä ensimmäistä luku/katsomiskertaa :)
Tai siis Lizard (http://www.rizzoli-lizard.com/category/libri/ebook/) on tuo julkaisija mutta Cong Sa:lta aineisto?
Sarjakuva "puritanisti".

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #187 : 30.04.2013 klo 07:09:52 »
Mukavaa, että kustantaja osallistuu keskusteluun. Sain vastauksen valitukseeni. I stand corrected.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #188 : 30.04.2013 klo 08:54:27 »
...Joo nuo Cong SA:n julkasut on ilmeiseti roskaa. Mulla on muutama Italian kielisiä Corttoja Cong Sa:n julkasemana ja niissä on kaikissa pahasti rasteroitunut viiva.

Palautetta Cong SA:lle voi antaa sähköpostiosoitteeseen info@congsa.com
Löytyi sivuiltansa http://cortomaltese.com/ alareunasta.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #189 : 30.04.2013 klo 09:36:37 »
Tai siis Lizard (http://www.rizzoli-lizard.com/category/libri/ebook/) on tuo julkaisija mutta Cong Sa:lta aineisto?

Mulla on koko sarja Prattin seikkailujen miestä italiaksi juuri Lizardin kustantamana. Niissä ei ole missään rasteroitunutta viivaa. Monta muutakin Prattin albumia minulla on samalta kustantajalta, ei kylläkään Cortoja, ja kaikissa viiva on eheää. Jos Cong Sa:n matsku on kauttaaltaan viallista, niin sitten Lizard ei ole sitä käyttänyt ainakaan niissä albumeissa, mitä meikäläisellä on.

Vähän kyllä huolestuttaa jatkon kannalta, jos/kun Cong Sa:n matskua näissä suomijulkaisuissa käytetään, että mikä on painojälki. Luulin, että ranskalaiset osaavat.
"Tex-tieteen yli-morisco"

tertsi

  • Vieras
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #190 : 30.04.2013 klo 10:37:56 »
Isot ranskalaiset osaavat, pienet ei välttämättä. Mulla on Mosquiton Toppi- albumeita, kaikissa on viivassa pikseliä (liian pieni resoluutio kuvissa). Angoulemessa hämärässä teltassa ostotapahtumaa suorittaessani en moista asiaa huomannut. Kotona sitten harmitti.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2013 klo 15:31:26 kirjoittanut Tertsi »

S.B.

  • Törkymaakari
  • Jäsen
  • Viestejä: 69
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #191 : 30.04.2013 klo 14:24:39 »
Viiva on Somalian miehessä rasteroitunutta siksi, että se on alkuperäisessä aineistossa rasteroitunutta.
[...] Katsotaanpa, jos saan tähän yhden ruudun - suoraan Prattin perikunnalta siis.


Oon kyllä sitä mieltä, että tuossa näytteessä viiva ei ole rasteroitunutta. Sen sijaan siinä näkyy pikseleitä. 1-bittinen mustavalkokuva näyttää täydessä 100%:n koossa tietokoneen ruudulla aina palikoituneelta/sahalaitaiselta. Se ei kuitenkaan haittaa, jos resoluutio on riittävän suuri, jolloin sahalaitaisuus häviää painettaessa.

Kokeilin printata näyteruudun 600dpi resoluutiolla (uudelleensämpläämättä)1-bittisenä mustavalkokuvana, jolloin sen kooksi muodostui 61mm x 54mm. Laserprintissä viiva oli mun silmään ihan hyvä ja rasteriton. En tiedä sitten onko oikea julkaisukoko isompi (en omista albumia) ja resoluutio vastaavasti pienempi. 300dpi:n resoluutiolla (edelleen uudelleensämpläämättä) printtikoko on tuplat ja pikselit varmaan jo havaittavissa. Tietysti paperilaatu vaikuttaa myös. Testissä käyttämäni perusmallin toimisto-A4 on varmaan anteeksiantavampi kuin sileämmät laadut.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #192 : 30.04.2013 klo 22:26:54 »
...Joo nuo Cong SA:n julkasut on ilmeiseti roskaa. Mulla on muutama Italian kielisiä Corttoja Cong Sa:n julkasemana ja niissä on kaikissa pahasti rasteroitunut viiva.

Nyt täytyy vetää vähän sanojaan takaisin. Tarkistin omat italiankieliset Pratt-albumini. Menin läpi seikkailujen miehet, Aavikon skorpionit, Cato Zulun sekä Sandokanin. kaikki Lizardin kustantamia Cong Sa:n matskusta. Paljaalla silmällä tutkittuna juuri noissa Seikkailujen miehissä viivassa on kuin onkin pientä rosoa. Se on niin häviävän pieni roso, että en ollut sitä edes havaita, vaikka kuinka tarkasti katsoin. Eikä se ole siis tietenkään millään tavalla häirinnyt.

Jos on, kuten S.B. vakuttaavasti osoitti, sittenkin kyse pikselöitymisestä, eikä rasteroitumisesta, niin syy epätasaiseen viivaan alkaa olla selvä. Lizardin Seikkailujen miehet ovat nimittäin huomattavasti pienikokoisemmat kuin nämä suomiversiot. Cong Sa:n matsku on siis juuri ja juuri ollut riittävän hyvää heidän julkaisuunsa (vaikka Micco, jota onnittelen tarkoista silmistä, on todennäköisesti kanssani eri mieltä ;)). Suomiversioita varten skannausresoluutio on auttamatomasti liian pientä. Sarjan viimeistä kahta osaa varten, jos ne halutaan julkaista eheällä viivalla, ei auta muu, kuin pyytää Cong Sa:lta tarkempia skannauksia.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #193 : 01.05.2013 klo 12:22:04 »
Sarjan viimeistä kahta osaa varten, jos ne halutaan julkaista eheällä viivalla, ei auta muu, kuin pyytää Cong Sa:lta tarkempia skannauksia.
Eppäilempä että eivät kyllä hyvää hyvyttään lähde noita uudelleen skannaamaan. Jos nyt edes siihen olisi mahdollisuutta.

Micco

  • Jäsen
  • Viestejä: 30
Vs: Hugo Pratt ja Seikkailujen mies
« Vastaus #194 : 01.05.2013 klo 22:50:58 »
"(vaikka Micco, jota onnittelen tarkoista silmistä, on todennäköisesti kanssani eri mieltä .." Ei tarvi tarkkoja silmiä  :), kuvat näkyvät jo kaempaakin katsottuna epäterävinä. Siis nää on kaikki Corttoja (...Mies sarjasta en tiedä.),... nää on tämmösiä pieniä, jopa pienempiä kuin nuo Jalavan ...Mies -sarjat. 
Sarjakuva "puritanisti".