Kirjoittaja Aihe: X-Men ja muut mutantit  (Luettu 399618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rac

  • Jäsen
  • Viestejä: 882
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #345 : 20.01.2008 klo 15:50:17 »
Höhä. Olinkin jo jonnin verran ihmetellyt miksei minulle ole tullut Ryhmiksen laskua vähään aikaan. Pari päivää sitten tuli muistutus! Lienee edellinen mennyt epähuomiossa mainosten tahi vanhojen lehtien mukana lehtikeräykseen kun en ole mokomaa edes nähnyt. No, onneksi ei ollut korkoja vielä.
"Excuse me. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?" -Batman

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #346 : 20.01.2008 klo 17:11:03 »
Höhä. Olinkin jo jonnin verran ihmetellyt miksei minulle ole tullut Ryhmiksen laskua vähään aikaan. Pari päivää sitten tuli muistutus!

Mielenkiintoista, koska minulle kävi samoin eli ensimmäistä laskua ei mielestäni koskaan tullut ja nyt sitten muistutus...

tmielone

  • Il Dille
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 635
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #347 : 20.01.2008 klo 20:23:11 »
Mielenkiintoista, koska minulle kävi samoin eli ensimmäistä laskua ei mielestäni koskaan tullut ja nyt sitten muistutus...

Tuohan kuulostaa ihan Egmontin normitoiminnalta.
Itselleni kävi vastaavaa, kun tilasin jonkun kovakantisen albumin. Sarjakuvan tultua maksoin sen kiltisti ja kuvittelin kaiken olevan kunnossa. Muutaman kuukauden päästä minulle tulee karhulasku, joka väitti, etten ole kyseistä albumia maksanut. Varmistettuani, että todellakin olin kirjan maksanut, soitin Egmontille ja kysyin karhukirjeestä. Sieltä vastattiin, ettei laskua tarvitse maksaa, sillä se oli lähetetty vahingossa. Olisivat voineet edes pahoitella tilannetta.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #348 : 21.01.2008 klo 19:38:18 »
No Joen vaatimuksesta: Näin netissä muutaman kuvan tuosta nykyisestä Shi'Ar-tarinasta (loppuosasta) ja hyvin näkyy että Rachel tulee äitiinsä voimien suhteen.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #349 : 24.01.2008 klo 18:23:06 »
Tuli täs mieleen et millä tavalla Cable ylipäätään tuli X kuvioihin,siis eikse oo tulevaisuudesta? tai siis noin oon käsittänyt.Mieluiten Cablen eka esiintyminen ja syyt olis ihan jees jos joku jaksaa kirjottaa..
Kello- viiden- tee.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 087
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #350 : 24.01.2008 klo 18:39:35 »
Mieluiten Cablen eka esiintyminen ja syyt olis ihan jees jos joku jaksaa kirjottaa..

Suomalaisia lehtiä voi etsiä divarista seuraavasti:

R-X 10-11/92
MARVEL 1/93
MARVEL 3/94
R-X 5-11/94
R-X 3/95
MARVEL 1/96
MARVEL 3/93

Nämä lukemalla löytyvät vastaukset kysymyksiin. Tiedot toki jälleen Perunamaasta.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #351 : 24.01.2008 klo 18:45:14 »
Kiitos infosta,pitää alkaa tsekkailee divareista  jos vaikka joku lehti löytyisi.
Kello- viiden- tee.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #352 : 24.01.2008 klo 19:25:04 »
Kiitos infosta,pitää alkaa tsekkailee divareista  jos vaikka joku lehti löytyisi.

Kato myös huudosta.

Jollei löydy niin Wiki auttaa hiukan: http://en.wikipedia.org/wiki/Cable_(comics)
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

mastermind

  • Jäsen
  • Viestejä: 401
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #353 : 29.01.2008 klo 19:08:54 »
Minua kiinostaisi alkaa lukemaan X-Meniä, mutta en tiedä mistä aloittaisin.
En ole muutama irtonumeroa lukuunottamatta X-Meniä lukennut.
Wolverine, Xavier yms... tiedän, mutta en juuri enempää.

Olisiko joku Kokoelma kirja hyvä? Mihinhän olisi koottu alkuaikojejn X-Meniä?
Tai mikä olisi ylipäätän sellainen kokoelma, josta saisi hyvän käsityksen kyseisestä sarjasta? Kielenä saa olla englanti tai suomi. Mutta taitaa mennä englannin puolelle, koska olisi hyvä, että kokelma olisi saatavilla, eikä sitä tarvitsisi Huuto.netistä metsästää....

Niin ja tietysti myös nykytilanteeseenkin pitäsi päästä kiinni. Mutta siihen paras keino taitaa olla vain ostaa X-Meniä lehtipisteestä. Niin ja olen ostamassa isoa kasaa jenkkilehtiä, mukana myös X-Meniä. Enköhän minäkin pian sisälle tähän sarjaan pääse...

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #354 : 29.01.2008 klo 21:01:58 »
Parhaat ovat Ihmesarjan osissa 2 ja 5 suomeksi.

IMHO, parhaat on Romita Jr:n kuvittamia. Ne tarinat ovat jotenkin eeppisempiä. Koskaan tajunnut miksi kaikki diggaa vain Byrneä..

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 087
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #355 : 29.01.2008 klo 21:34:05 »
IMHO, parhaat on Romita Jr:n kuvittamia. Ne tarinat ovat jotenkin eeppisempiä.

En käyttäisi samaa sanaa tässä, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Tarinoissa on sellaista painostavaa lopullisuuden tuntua, etenkin vuosikerrassa 1987. Tapahtumat eivät ole kenenkään hallinnassa, ne vain vyöryvät eteenpäin hahmojen hakiessa osaansa niiden pyörteessä.

Vuosikertoihin 1987-1988 olen lämmennyt hitaasti iän myötä, mutta ne ovat kestävin yksittäinen kausi X-miesten seikkaikuissa. Silti en näitä nostaisi yksioikoisesti Byrnen tai Paul Smithin kausien yläpuolelle, kaikki ovat vuosien myötä muuttuneet niin läheisiksi. Muut sarjakuvat eivät oikeastaan koskaan ole pystyneet kohdallani samaan, vaikka arvostan useampiakin jo pelkän nostalgian voimalla.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #356 : 29.01.2008 klo 21:55:17 »
Makuasiat: varmin tapa saada aikaan riit.. keskustelua.
Claremont ja byrne olivat se kaksikko joka nosti X-henkilöt lopullisesti.
Dave Cockrum on aliarvostetuin tekijä kyseisen sarjakuvan sykleissä.
JRJR on syystä marvelin kruununjalokiviin kuuluva, mutta itse esittäisin ensin kysymyksiä minkälaisista tarinoista lukija itse muuten pitää.

Byrnen kaudella Claremont loi pohjan Paul Smithin art noveaulle, JRJRn barokkimaiselle kerronnalle.
Silvestrin myötä siirryttiin rautakauden synkkiin vesiin joista eeppisyyteen palattiin Jim Leen tuhlailevan pikkutarkoin viivoin.

uudelle lukijalle aloituspistteeksi ehdottaisin silti ehkä Millarin, Whedonin tai Morrisonin kausia.


Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 087
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #357 : 29.01.2008 klo 22:17:55 »
Mainitsemasi uudempi materiaali sopii ehdottomasti, jos muutoin seuraa nykyisiä supersankarisarjoja. Toisaalta kehoitan lähtemään liikkelle Byrnen ajan klassikoista, niitä on vielä helppo lähestyä mutta sopivat varmaan vaativampaankin makuun.

Divareista puhuttaessa nämä Ihmesarjan tarinat ovat halpa keino testata, tehoavatko tarinat. Silvestrin kautta, eli 1990-luvun alkupuolta löytyy kai helposti divareista mistä päin Suomea tahansa, mutta itse olen niihin lämmennyt samalla tavoin ajan myötä, helpoimmasta päästä ne eivät uusia lukijoita ajatellen ole: kausi toimii parhaiten jos tuntee hahmojen historian.

Morrisonin kirjoittamat tarinat tietysti edustavat komeinta kautta tästä aivan lähivuosilta.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #358 : 30.01.2008 klo 12:38:40 »
Claremont ja byrne olivat se kaksikko joka nosti X-henkilöt lopullisesti.
Itse asiassa Byrne itse jaksaa aina vaahdota tästä, että näin ei oikeasti ollut. Byrnen ollessa X-menissä lehti oli lähellä lopetusuhkaa ja vasta myöhempien piirtäjien aikana (Smith?) lehti ponnahti korkeuksiin. Tai kyllähän se ylämäki taisi alkaa jo Byrnen kauden lopulla.

Lainaus
Byrnen kaudella Claremont loi pohjan Paul Smithin art noveaulle, JRJRn barokkimaiselle kerronnalle.
Mielenkiintoinen lausunto, kun ottaa huomioon, että etenkin loppupuolen tarinoissa juonet olivat enimmäkseen Byrnen tuotoksia ja Claremont vastasi lähinnä dialogista. Tämähän johti myös Byrnen lähtöön, koska Claremont viis välitti Byrnen kynäilemistä juonista. Viimeinen niitti oli R-X 9/85:n aloitussivu, jossa ideana oli oikeasti kannon repimisen helppous, mutta Claremont muuttikin sen dialogissa haastavaksi. Tyhmä syy, mutta se oli kai vaan viimeinen monen jutun sarjassa.

Mutta joo. JR juniorin kausi oli aika apokalyptistä. Vuosikerta 86 taisi olla vielä hakemista, mutta sen jälkeen oltiin huipulla. Itse tykkäsin Silvestrin ajoistakin, vaikka loppua kohden alkoi vauhti hiipumaan. Leen tullessa puikkoihin mentiin ihan pelkän inertian voimalla ja Claremontin lähtiessä meni ohjauskykykin.
Tekis mieli ostaa noita essentialeja, että sais täysiä sarjoja ja pääsis lukeen noi taas putkeen. Ei noita suomijulkaisuja jaksa ruveta keräileen divarista ja ne alkaa oleen hinnoissakin (okei, 86-88 lehdet pyörivät alle viidessä eurossa, mutta en silti raaski maksaa hirveästi niistä).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #359 : 30.01.2008 klo 15:41:00 »
Itse asiassa Byrne itse jaksaa aina vaahdota tästä, että näin ei oikeasti ollut. Byrnen ollessa X-menissä lehti oli lähellä lopetusuhkaa ja vasta myöhempien piirtäjien aikana (Smith?) lehti ponnahti korkeuksiin. Tai kyllähän se ylämäki taisi alkaa jo Byrnen kauden lopulla.
Mielenkiintoinen lausunto, kun ottaa huomioon, että etenkin loppupuolen tarinoissa juonet olivat enimmäkseen Byrnen tuotoksia ja Claremont vastasi lähinnä dialogista. Tämähän johti myös Byrnen lähtöön, koska Claremont viis välitti Byrnen kynäilemistä juonista.

Niin siis X-men oli tarponut uusintasuossa jo hyvän tovin ennen kuin Claremont&Cockrum aloitti noususuhdanteen mutta Byrnen piirrostyyli toi lopullisen suuren suosion.
Marvelin tapa tehdä sarjakuvia on aina syrjinyt piirtäjää.
Byrnen ansiosta Wolverinen rooli korostui Cockrumin suosiessa Painajaista ja Kolossia.
ero on siinä että Byrne lähti, Claremont jäi, niin hyvässä kuin pahassakin.