Kirjoittaja Aihe: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?  (Luettu 20089 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaakko Pehkonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 357
  • Kvaak *hik*
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #75 : 16.05.2005 klo 17:48:59 »
Mainiota kamaa ovat molemmat sarjat, suosittelen lämpimästi! Rmäki

Suomenna ne.  ;D
Jahka saan ne pikku skorpionit käsiini, niin koivumäen herra pääsee tanssimaan saksanpolkkaa heidän pieksämäellään!

Rmäki

  • Vieras
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #76 : 18.05.2005 klo 08:58:30 »
Suomenna ne.  ;D

No, yritetään... Coyote on Kojootti... Scorpio Rose taas Skorpioniruusu... vakavasti ottaen, tuskin on heti pelkoa että näitä käännetään, niin paljon kuin itse sarjoista pidänkin. Ostakaa jenkkitreidari vaan suosiolla, sen kansihinnasta varmaan menee tekijöillekin ihan mukava pala kakkua!
Rmäki

Zippo

  • Lueskelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #77 : 18.05.2005 klo 15:55:18 »
Mike Grell. GA:n kuvittajana perusvarmaa.

Itse tykkäsin kyllä enemmän Grellin sarjasta: Jon Sable, freelance. Harmittaa vieläkin kun tilasin niitä MHC:ltä ja paketti hukku matkalla.

G.Perez ei myöskään ole pystynyt piirtämään mitään mikä minua ärsyttäisi. Tyydyttävää kun yrittää niin kiitettävää pukkaa.
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #78 : 09.06.2005 klo 21:39:17 »
No nyt olen keksivinäni miksi Byrnen tyyli näyttää minusta aikansa eläneelle. Tuossa Byrne haisee tjsp. ketjussa viimeiseksi esillä ollut Teriksen kokosivun kuva paljastaa asian. Kyseessä on mustan käyttö, tai pikemminkin se ettei sitä pahemmin käytetä. Kuvahan on lähes puhdasta viivapiirrosta kokonaisuudessaan. Kun vertaa jälkeä näihin tämän hetken 'hip' artisteihin kuten vaikka Hitchiin niin ero käy selvemmäksi. Vaikka Byrne onkin vuosien saatossa petrannut on jälki vanhalla (niinku 80-lukuu) tavalla sarjakuvamaista.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #79 : 09.06.2005 klo 22:06:49 »
Siis ei käytä mustaa? Entäs tämä tai tämä  tai ehkä tämä?
Mutta taidan tajuta kyllä mitä tarkoitat kun mainitsit Hitchin. Tarkoitat hahmojen varjostuksia yms.? Byrne tekee perinteistä vanhan ajan varjostusta, kun taas Hitch hakee vähän realistisempaa jälkeä. Eikö?
Varjostusten (ja mustan käytön suhteen yleensä) kohdalla Byrne ei kuitenkaan ole niitä pahimpia esimerkkejä (eikä mielestäni edes huono esimerkki).  Monet kun tekevät nykyisin ihan puhtaita rautalankapiirroksia ja värittäjä saa lisätä kaikki varjot ja kontrastin. Hyviä esimerkkejä tästä on esim. taannoisessa Magic Fantasy -lehdessä.
Toisaalta, mihin olisit sitä mustaa pistänyt enemmän kuin siinä postaamassani kuvassa jo on?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #80 : 09.06.2005 klo 22:23:27 »
Ainakin tuossa helikopteri-maassa kuvassa olisi saanut ihan täyttä mustaa toiselle puolelle hahmoja, kun esim. palava helikopteri on valolähteenä paljon muita voimakkaampi. Mutta ei ole kuvittajan koulutusta. Kuhan heitin. Noin saisi ainakin lisää mustaa.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #81 : 09.06.2005 klo 22:32:46 »
Joo, se on totta. Mutta ehkä Byrne huomioi sen, että toi tapahtuu keskellä kirkasta päivää eikä palava ja mustaa savua tupruttava kone valaise niin paljoa. Tämäkin on just semmonen, missä vois noitten hahmojen taakse pistää varjoksi pelkkää mustaa (tosin sekin tapahtuu keskellä päivää ja vielä Afrikassa. Kai). Huomiota kannattaa kiinnittää sivun reunaan, josta löytyy ohjeistus värittäjälle (onkohan Eddie tussaaja Nelson vai toimittaja.): mustat kappaleet räjähdyksessä pitää jättää mustiksi.

Pitäsköhän nää siirtää tonne Byrne haisee -ketjuun?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #82 : 09.06.2005 klo 22:49:48 »
Juurikin näin, Byrne tekee perinteistä vanhanajan varjostusta. Esim. Juuri tuossa palava helikopteri -kuvassa on mustaa, hahmon vaatteet ovat paljolti varjostettuja, mutta lihaksistoa kuvaavien viivojen lisäksi iholle ei ole tehty mitään. Varjoilla ja valonlähteillä ei ole näissä kuvissa suoranaista riippuvuutta. Tai siinä teriskuvassa, jos katsotaan missä aurinko on, niin suurin osa keskushahmoista tulisi olla varjostettua. Nyt se jää värittäjän tehtäväksi. Ja mielestäni ne 80-luvun puhtaat värisävyt sopivat Byrnen tyyliin paremmin kuin nykyiset tietokoneella maalatut.

Jottei menisi vain Byrnen arvioimiseksi, niin tuleeko muille mieleen muita sittemmin syrjäytettyjä genren parhaita kuvittajia. Olihan Liefeldkin (olevinaan) joskus huippu. (Byrnestä ja Liefeldistä täytyy kuitenkin puhua eri lauseissa.  ;) )

Tiedä tuosta viestien siirtämisestä, laitoin edellisen tänne, kun olin jo tässä ketjussa aiemmin pohtinut piirtäjiä ja juna-aikatauluja.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #83 : 09.06.2005 klo 23:06:25 »
Jottei menisi vain Byrnen arvioimiseksi, niin tuleeko muille mieleen muita sittemmin syrjäytettyjä genren parhaita kuvittajia.
No eihän nyt Byrneä sentään vielä ole syrjäytetty. Herättää edelleen paljon keskustelua ja sopivissa projekteissa myykin oikein hyvin.
Mutta jos oikeasti syrjäytetyistä tekijöistä puhutaan, niin ehdottomasti on mainittava Herb Trimbe, joka aika kylmästi potkittiin Marvelilta ulos.


Lainaus
Tiedä tuosta viestien siirtämisestä, laitoin edellisen tänne, kun olin jo tässä ketjussa aiemmin pohtinut piirtäjiä ja juna-aikatauluja.
No ei siirretä sitten. Ja kun juna-aikataulut tuli puheeksi, niin viikonloppuna pohdin, että mistäs saan uuden aikataulukirjan, kun kevään kirja meni 4. päivä umpeen? Eikö ne enää lähetä sitä postissa niin kuin viime vuonna?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #84 : 11.06.2005 klo 20:05:27 »
Trimpe rupesi matkimaan Rob Liefeldiä, ja jälki oli sen mukaista.
Joo ja se oli aivan järkyttävää.

Lainaus
Mitäköhän sillä oli mielessä, ajan hengessä pysymistä?
Varmaankin yritti pelastaa uransa viimeiset rippeet. Sehän aika häijyllä tavalla pistettiin ulos Marvelilta. Alkoivat vaan vähentämään töitä ja lopulta eivät antaneet mitään. Eivät edes ilmoittaneet, että ei enää haluta sua.

Lainaus
Ja minulle tuli ainakin juna-aikataulu postissa mennäviikolla.
Outoa. No, ehkä se vielä tulee.

Lainaus
Mutta tämä on aika hyvä:
http://www.vr.fi
Joo, toi on hyvä, mutta sitä ei oikein voi ottaa matkalle mukaan...Ja ei, kännykässäni ei ole wappia...vai onkohan...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Omaperäinen

  • Vieras
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #85 : 22.06.2005 klo 12:38:30 »
Tuota kaikki parhaat on jo mainittu mutta minun mielestä seuraavat tyypit ovat aikanaan tehneet jotain lyömätöntä mihin edes he itse eivät enää pysty:
todd mcfarlane, erik larsen, jim lee, jae lee. he ovat suosikkini mutta suosikkien suosikkini on marc silvestri! eikö kukaan muista hänen ensimmäisiä ryhmä-xiään! myönnän ne tulivat aina vähän huonoimmiksi mutta se ehkä johtui siitä että lehdestä tuli 2 kertaa kuukaudessa julkaistava ja se että dan green ei osaa tussata. sitä paitsi hän oli ainoa joka sai larry haman kässärit tuntumaan hyviltä. silvestrin lähdön jälkeen huomasin ettei hama osaa muuta kuin olla kunnianhimoinen. sitä paitsi sal busceman uusi tyyli jota aina haukuttiin oli mun nmielestä aika siistiä huomioon ottamatta hahmojen ulkonäköä.
MIKSI SUURI OSA SARJIS FANEISTA AINA VAAN KATSOO MILTÄ HAHMOT NÄYTTÄÄ!!!

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #86 : 22.06.2005 klo 14:18:20 »
mutta suosikkien suosikkini on marc silvestri! eikö kukaan muista hänen ensimmäisiä ryhmä-xiään! myönnän ne tulivat aina vähän huonoimmiksi mutta se ehkä johtui siitä että lehdestä tuli 2 kertaa kuukaudessa julkaistava ja se että dan green ei osaa tussata. sitä paitsi hän oli ainoa joka sai larry haman kässärit tuntumaan hyviltä. silvestrin lähdön jälkeen huomasin ettei hama osaa muuta kuin olla kunnianhimoinen.

Minä olen samaa mieltä Silvestristä! Hänen Ryhmä-X:nsä ja Wolverinensa ovat loistavaa kamaa, molempia diggailin aikanaan kovasti. Silvestrin lähdön jälkeen kumpaankin lehteen tuli huomattavasti taitamattomampia tyyppejä, tosin Ryhmä-X:n tapauksessa lukijoiden enemmistö erehtyi luulemaan päinvastaista.

Dan Greenistä olen eri mieltä, minusta Greenin tussaus sopi erinomaisesti yhteen nimenomaan Silvestrin kanssa. Greenin tussaus toi Silvestrin tuherruksiin semmoisen komean kaoottisen tunnelman, joka sopi hyvin Ryhmä-X:n senhetkiseen meininkiin, ja Wolverineenkin.

Tussaaja vaikuttaa kyllä pirusti. Tulee mieleen kun Milleriä loistavasti tussannut Klaus Janson kokeili yhteistyötä John Byrnen kanssa (Sarjakuvalehti 5 & 7/92). Huh huh, karseeta jälkeä.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #87 : 22.06.2005 klo 14:26:14 »
Tussaaja vaikuttaa kyllä pirusti. Tulee mieleen kun Milleriä loistavasti tussannut Klaus Janson kokeili yhteistyötä John Byrnen kanssa (Sarjakuvalehti 5 & 7/92). Huh huh, karseeta jälkeä.
Ja mikä suuri menetys, kun sitä ei tussannutkaan Al Williamson. Vain sen yhden ruudun kokeeksi siitä ensimmäisestä osasta.
Mutta Janson toimi Byrnen kanssa paljon paremmin aikaisemmin Kostajien yhteydessä (niissä suomalaissa Kostajat-spessuissa). Wolverinessa vaikutti ehkä se, että Byrne teki vain breakdownit (ja olen nähnyt niistä kopioita ja ne oli breakdowneja lähes Buscema tyyliin) ja Jansonin olis pitäny olla viimeistelijä. Lopputulos vastaa aika tavalla Byrnen breakdowneja.

Mutta siis asiaan. Silvestristä tykkäsin itekin. Ehkä jopa enemmän kuin Romitan pojasta.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

lasse

  • Jäsen
  • Viestejä: 645
John Romita sr.
« Vastaus #88 : 10.07.2005 klo 15:06:04 »
Saisko vähän tietoa piirtäjästä nimeltä John Romita SR? Tiedän hänestä jo aika paljon, mutta jos kertoisitte hiukan enemmän, esim.syntymäaika, ensimmäinen julkaistu sarjakuva, milloin lopetti piirtämisen, yms. yms. Ja sitten vielä kysymys, että mitä mieltä olette hänen kuvitustyöstään?
Mun mielestä on yksi kaikkien aikojen parhaista piirtäjistä.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #89 : 10.08.2019 klo 01:27:13 »
Mike Deodato Jr. on vuosien mittaan monesta Marvel-sarjasta ja -tapahtumasta tuttu kuvittaja. Takavuosilta muistan Marvelin tehneen pitkän yksinoikeussopimuksen hänen kanssaan.

Hiljattain Deodato lähti omilleen ja ensimmäiset sarjat yhteistyössä Jeff Lemiren (Berserker Unbound, Dark Horse) ja JMS:n (Resistance, Awa Studios) kanssa ovat tulossa ulos.

Tämä on mielenkiintoinen tapaus, koska minulle ei tule näin äkkiseltään mieleen ketään Marvel-/DC-kuvittajaa, joka olisi vuosien jälkeen ja vielä näin vanhoilla päivillä lähtenyt tekijäomisteisiin juttuihin, vielä näin itsenäisesti.

Osa on liikahdellut siihen suuntaan, mutta monesti sitten palannut takaisin tai syystä tai toisesta kadonnut ja unohtunut. Sitten ovat nämä, jotka kulkevat yhden ja saman käsikirjoittajan projektista toiseen.

Käsikirjoittaja voi hyvin työstää useampaa sarjaa samaan aikaan, kuvittaja on paljon enemmän aina siihen työn alla olevaan sidottu.