Kirjoittaja Aihe: MAD  (Luettu 87452 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Clavia Z

  • Kummajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: MAD
« Vastaus #120 : 28.08.2017 klo 19:15:32 »
Onkohan tuo 3/1970 kansikuvan tekijä tosiaan Hasse Blad? Kun on se Hasselblad-kamera. Vai onko näin hauska yhteensattuma?

Timo

Jaa? En tiedä, ei tuossa kannessa muuta signeeraukseen viittaavaa ole. Tai onhan se oikea signeeraus voinut jäädä tekstiruudun alle.

Clavia Z

  • Kummajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: MAD
« Vastaus #121 : 28.08.2017 klo 19:31:13 »
Löysin netistä alkuperäisen ruotsalaiskannenkin. Sama tekstiruutu siinäkin on.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: MAD
« Vastaus #122 : 28.08.2017 klo 20:44:55 »
Tosi hienoo settiä Clavia Z! Mielettömän hieno piirtäjäkaarti. Lindqvistiäkin on tosi paljon, noista saisi hienon kokooman! Yksi kansikin ja kolme takakantta, jos oikein laskin. Onks tää Bowen joku ruotsalaistaiteilja vai?

Entäs sitten 1/71: Sarja nimeltä Pirskatti! Jäinpä pärettä paitsi. Eikö löydy tekijää. Laita näytettä tänne niin tutkitaan olisko tuttu.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Clavia Z

  • Kummajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: MAD
« Vastaus #123 : 28.08.2017 klo 22:59:24 »
Entäs sitten 1/71: Sarja nimeltä Pirskatti! Jäinpä pärettä paitsi. Eikö löydy tekijää. Laita näytettä tänne niin tutkitaan olisko tuttu.  :)

:) Eipä ole sen valokuvan ottajaa mainittu tuossa mainoksessa.
 
Piirtäjistä minua kiinnostaa tuo Fimbul, joka on selvästi noita ruotsalaisia hänkin. Hänen tyylinsä muistuttaa erehdyttävästi Paul Coker Jr:a. Kiinnostaisi tietää, oliko miehessä itsessäänkin yhdennäköisyyttä Cokeriin.

Vakavammin puhuen, eniten tässä Suomalaisessa MADissa harmittaa se, ettei siinä ole enemmän leffa- ja TV-"satiireja". Niitä joku kirjepalstallakin toivoi. Vaan minkäs Williamsin toimitus mahtoi, jos Ruotsin MADissakaan ei niitä sen enempää ollut?

Pässi

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 096
Vs: MAD
« Vastaus #124 : 11.02.2018 klo 16:18:00 »
Vuonna 2018 MAD on samanaikaisesti sekä ajankohtainen että täysin kelkasta pudonnut. Näinkin voi käydä.

https://amp.thedailybeast.com/mad-magazine-taught-us-to-laugh-but-now-we-laugh-at-it?__twitter_impression=true

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: MAD
« Vastaus #125 : 04.03.2018 klo 12:31:49 »
Sarjahan oli kooste kauhuleffojen kliseistä, ja se tehtiin selväksi itse sarjassakin. Oltiin vaan totuttu parodiohin jotka olivat aina yhtä ja samaa leffaa käsitteleviä.

Goreinta Jack Davisia sitten EC-aikojen.

Satutko muistamaan tai muistaisiko joku missä numerossa/julkaisuss tuo julkaistiin? Näistä MADin parhaista kooste tekisi terää, en panisi pahakseni myöskään näkkäreitä. Taitaa olla kylläkin sellaisten toteutuminen toiveunta.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: MAD
« Vastaus #126 : 04.03.2018 klo 17:24:10 »
En muista kuin että Suomen MADin alkutaipaleella se oli. Itse olin tuolloin kauhuvideoiden suurkuluttaja, ja iski todella nauruhermoon.

Samoin, tuli harrastettua bootleg skeneä kun videolaki saksi vuokraamoleffat piloille. MADin videolaki- ja kauhuspesiaalit iski kyllä aina.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Pässi

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 096
Vs: MAD
« Vastaus #127 : 04.03.2018 klo 18:35:20 »
Videosensuuria vastustava väkivaltainen Mad-spesiaali saa isot propsit (eli kaikki kiitos epäilemättä The Metsäselle), koska "Videovuokraamon oppaassa" namecheckattiin Lucio Fulcin New York Ripper.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: MAD
« Vastaus #128 : 14.03.2018 klo 16:54:38 »
Hurraa taittelutehtävien ja nokkelien vastausten mestari Al Jaffeelle! Täytti eilen 13.3. peräti 97 vuotta. Edelleen aktiivinen MAD-man!
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Ördög

  • Jäsen
  • Viestejä: 286
Vs: MAD
« Vastaus #129 : 01.06.2018 klo 18:44:57 »
Löytyihän se pähkäilyn jälkeen kokonaan netistä englanniksi.
http://andeverythingelsetoo.blogspot.fi/2015/10/the-ultimate-horror-movie-arbor-day.html

Alkuperäisjulkaisu on MAD # 227 (1981)

Jutun viimeisessä ruudussa ohjaaja Gore Gruesome (Suomen MADissa hän taisi olla Väinö Veripalttu) ilmoittaa seuraavan kauhuleffansa nimeksi Ground Hog Day. Aika hupaisa yksityiskohta - samanniminen elokuvahan lähti valloittamaan maailmaa kaksitoista vuotta tuon MAD-pläjäyksen jälkeen! Kovin kauhupainotteinen se ei kylläkään ole.

https://en.wikipedia.org/wiki/Groundhog_Day_(film)

Siitä on jo vuosikymmeniä, kun muuton yhteydessä tai kaljarahan puutteessa vein  kaikki 80-luvulla hankkimani Suomen MADit divariin. Ja sitä olen jälkeenpäin harmitellut. Olisi joskus mielenkiintoista tutkia miten  jenkki-MADin kaikkia viittauksia Yhdysvaltain yhteiskuntaan ja kulttuuriin "muokattiin" suomalaista lukijakuntaa ajatellen. Tuon kauhuleffajutun nimihän on Arbor Day, ja sen nimistä päivää on USA:ssa vietetty 1800-luvulta alkaen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arbor_Day

Oliko tuolloin Suomessa kukaan kuullut puunistutuspäivästä? Kun juttu julkaistiin Suomen MADissä (6/1983), sen otsikkona / filmin nimenä oli Sunnuntai. Ei kai nimi sinänsä sarjaa pahentanut, mutta ei myöskään selitä miksi nuo Jack Davisin mimmit päättivät lähteä metsään istuttamaan puuntaimia.

Onko kenelläkään tallessa Suomen MAD 5/1983 (lehti jossa on Don Martinin palomiehet kansikuvassa)? Siinä on julkaistu Stan Hartin ja George Woodbridgen juttu The Model Majority Manual joka oli ilmestynyt USA:ssa vuotta aikaisemmin (MAD # 230 April '82). Sarja oli melko rienaava satiiri juuri noina vuosina voimissaan olleesta Moral Majoritysta ja sen arvomaailmasta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_Majority

Juttu aiheutti varsinaisen palautetulvan MAD Magazinelle. Muistan että  lehti julkaisi aimo kasan lukijain leperryksiä, sekä kiitoskirjeitä että erittäin sapekkaita kommentteja.

Suomessa ei ollut tuolloin (eikä toivottavasti ole nytkään) mitään Moral Majorityyn verrattavaa. Periamerikkalaisuudestaan huolimatta juttu julkaistiin kuitenkin Suomen MADissä otsikolla Hiljaisen [sic! ]enemmistön keskeistä sanastoa. Minulla ei ole käännöksestä minkäänlaista muistikuvaa. Mahtoikohan moni suomalainen lukija edes ymmärtää mille sarjassa irvailtiin?
« Viimeksi muokattu: 15.02.2020 klo 08:52:29 kirjoittanut Ördög »

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: MAD
« Vastaus #130 : 15.03.2019 klo 08:09:31 »
Tukkijätkiä vai taiteilijoita? Wallace Wood ja Reed Crandall silloin joskus.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Pässi

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 096
Vs: MAD
« Vastaus #131 : 15.03.2019 klo 09:59:16 »
Al Jaffee täytti toissapäivänä vaatimattomat 98 vuotta, ja sen kunniaksi MAD julkaisi taittelutehtävän.


Garwin

  • Jäsen
  • Viestejä: 371
Vs: MAD
« Vastaus #132 : 15.03.2019 klo 15:00:58 »
Minua on aina huvittanut 40 vuotta MAD:ia julkaisseen William M. Gainesin vuosittaiset MAD-retket ympäri maailmaa. Tarkoituksena oli saada henkilökunta tuntemaan yhteenkuuluvuutta MAD-perheeseen. Esimerkiksi ajatus ensimmäisestä matkasta v.1960 diktaattori "Papa Doc" Duvalierin rautaisella kädellä hallitsemaan Haitiin kutkuttaa mielikuvitusta. Gaines oli saanut selville, että Haitissa oli ollut peräti yksi MAD-lehden tilaaja ja niin koko porukka pyyhälsi viidellä Jeepillä tämän kotiovelle taivuttelemaan kaveria uusimaan tilauksensa. Heh, minkä muun lehden toimitus tekisi tuollaisen tempun.

 https://www.madmagazine.com/blog/2012/12/13/totally-mad-excerpt-what-were-the-mad-trips

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: MAD
« Vastaus #133 : 04.07.2019 klo 07:42:40 »
Nyt on aihetta olla murheissaan.

MAD Magazine ei lähtenyt liikkeelle uudelleenkäynnistykselläkään. Huippuvuosien miljoonalukemista sataantuhanteen kappaleeseen syöksynyt levikki ei riitä kustantajalle.
Uutta materiaalia sisältävät uus-Madit päättyvät numeroon #10. Sen jälkeen luvassa on kierrätettyjä juttuja sisältäviä lehtiä sopimuksellisen tilauskauden päättymiseen asti. Sitten ei enää, sitten se on loppu.
MAD Spesiaaleja varmasti tulee maailman tappiin, mutta lehteä ei enää kannata kioskista etsiä. Vaihtoehtoisten faktojen aikakaudella pilalehdet ovat turhia.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: MAD
« Vastaus #134 : 04.07.2019 klo 10:32:07 »
Joo, samaan uutiseen törmäsin eilen iltayöllä. No, Mad ei ollut kummoinen enää vuosiin vuosiin. Vaihtoehtoisten faktojen maailmassa tarvittaisiin rätväkämpiä lehtiä. Tosin paperilta lue kohta kukaan enää mitään.

Timo