Äänestys

Eli montako sarjakuvaa sinulla on ?

1-50
9 (4.2%)
50-100
11 (5.2%)
100-300
23 (10.8%)
300-500
28 (13.2%)
>750
17 (8%)
750-1000
19 (9%)
>2000
27 (12.7%)
2000-5000
35 (16.5%)
5000-10000
24 (11.3%)
10000-20000
14 (6.6%)
20000-50000
3 (1.4%)
<50000
2 (0.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 184

Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakokoelmasi  (Luettu 138321 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Esa

  • Jäsen
  • Viestejä: 712
Sarjakuvakokoelmasi
« : 07.08.2003 klo 10:46:28 »
Millainen on sarjakuva kokoelmasi? Itse olen noin puolet elämästäni kerännyt sarjakuvia.

Omani on suunnileen tällainen.
Aku Ankkaa tullut vuodesta 1994. Vanhempia divarista ostettuja 164 kpl vanhin11c 1954.
Roope-setiä 170 kappaletta. Tullut vuodesta 1998.
Aku Ankan taskukirja 150 kpl
Nakke 117 kpl
Madia 90 kpl on myös ensimmäinen Suomen Mad.
Myrkky 43kpl
Karvinen 41 kpl
Tenavat pokkareita 31 myös ensimmäinen vuodelta 68.
Hämähäkkimiehiä 27 kpl
Väiski Vemmelsääri 17 kpl
Väiski & kumppanit 13 kpl
Erikois taskareita 12
Masi 11 kpl
Don Martin 11 kpl
Asterix 10 kpl
Teevee-tutut 10 kpl
X-men 10 kpl
Myrkky spesiaali 10 kpl
Mad spesiaaleja 10

Ja sitten sellaisia lehtiä joita alle kymmenen on
Aku Ankan parhaita, Karvinen pokkareita, Mega Marvelia ja Megaa, Mad spesiaaleja, Sarjakirjoja, Teräsmiehiä, Huba sarjoja, Nalle Puheja, Batmaneja, Vaaleanpunaisia panttereita, Luupäitä, Sarjakuvalehtiä, Dragon Balleja, Pahkasikaa, Hakki Hamsteria, Aku Ankan karusellia, Hulkkia, Non Stopia, Mad pokkareita, Myrkky pokkareita, Masi pokkareita, Retu & kumppaneita, Hulkkia ja jotain muita joita en jaksa laittaa tähän kun ei kukaan kuitenkaan lue näitä :)

Ei tietenkään tarvitse olla näin tarkkoja listoja kuin mulla. Mä vaan pidän listaa sarjakuvistani.

Ilja Rautsi

  • Jäsen
  • Viestejä: 645
  • Kvaak!
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #1 : 07.08.2003 klo 14:21:42 »
Olisi hauskaa jos joku (muu kuin minä) tekisi kokoelmastani listan. Minulla on varmaankin noin 1500-2000 lehteä.
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #2 : 07.08.2003 klo 14:23:09 »
Itseasiassa juuri tässä laskeskelin jokin aika sitten järjestelyn ohella. Nidoksina laskien n. 750 kpl. Lehtinä (osa kokoomia useammasta lehdestä) n. 1000 lehteä. Ja n. arviolta 300-400 lehteä on eloni aikana tullut vietyä divariin tai muuten vaan myytyä tai hävitettyä (etenkin lapsena saamani ovat lähes 100 % kadonneet - enkä tiedä mihin!?!?). Nykyään ostan joka viikko engl. kielisiä sarjiksia tuommoset 5 kappaletta ja kuukaudessa suomenkielisiä saman verran. Joten karttuuhan tuo kokoelma nykyisin aika tahtia verrattuna aiempiin vuosiini. Divareita koluan perin harvoin johtuen niiden aukioloajoista (olen töissä!).

Jos laadullisesti puhutaan niin eniten olen ylpeä hienoista engl. kielisten erikoisjulkaisujen ym. ja minisarjojen kertymästäni. Ja (taas) täytyy kehua 100 Bulletsia :) Se on sitten hyvä. Kaikki olen ostanut yhtä lukuunottamatta, mitenköhän siinä niin kävikään. Nimmarein varustettuja sarjiksia on vain muutama: Viivin & Wagnerin tekijältä, Alkuperä (olikohan se noin) - trilogian tekijältä, Alan Davisilta ja B. Virtasen tekijältä. I. Heilän signeeraama on ainoa divarista löytämäni signeerattu teos, ja lähti halvallakin!

Notta semmosta.

PS: Tuo 10 000 on mieletön luku. Itsekin olen lukenut varmasti noin monta sarjakuvaa mutta että kokoelma tuon kokoinen, jestas! Nostan kuvitteellista hattuani.

thepanu

  • Jäsen
  • Viestejä: 361
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #3 : 07.08.2003 klo 14:40:32 »
Jos mun kokoelmaani vertaa jo mainittuihin niin olen täysin alkutekijöissäni :)

Olen vasta ihan viime aikoina alkanut ostamaan lehtiä, albumeita on tullut ostelutua satunnaisesti jo pidemmän aikaa.

Eniten tällä hetkellä on Dredd julkaisuja joista löytyy kaikki suomeksi julkaistut albumit, vuosikertaa -85 lukuunottamatta kaikki suomeksi ilmestyneet Dredd lehdet. Kaikki muutkin suomeksi ilmestyneet 2000ad albumit. Sen lisäksi muutamia sekalaisia albumeita. Tulevaisuudessa kokoelmaa on tarkoitus kartuttaa keräämällä kaikki ilmestyneet Judge Dredd Megazinet ja Sin Cityt lehti muodossa.

Toki sitä törmää kaikkeen mielenkiintoiseen jatkuvasti, mutta rahat ei millään riitä ja Dredd vain on niin hyvä.


<Offtopic>
Onko jollain tarvetta sarjakuvalaatikoille? Ajattelin tilata englannista(6£/kpl), mutta minimi tilaus on 5 kpl, ja ei mulla ihan niin suurta tarvetta ole tällä hetkellä.
</Offtopic>
huuto.net kohteeni

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #4 : 07.08.2003 klo 14:51:05 »
Äskettäin meinasin että en vastaa tähän kun en jaksa pitää enää lukua kokoelmistani, mutta tämähän innostaa ihan laskemaan - ainakin osapuilleen - paljonko niitä alppareita ja muita lättyjä kotihyllyissä on. :-) Palaan asiaan :-)

Timo

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #5 : 07.08.2003 klo 15:03:14 »
En tiijä, prkl, mutta onhan noita lehtiä kertynyt aikamoinen kasa. Suurimman osan olen jättänyt vanhempien luokse maalle (mm. sandman ja batman -kokoelmani), pitäsi varmaan jossain vaiheessa käydä kaikki läpi ja laskea, arkistoida ja silleen... Mutta ei taida jaksaa. On se vaan kumma homma, vaikka hyllyt notkuu jos minkälaisista alppareista ja lehdykäisistä, niin siltikin sieltä poimii aina vain ne samat Corto Malteset , V for Vendetat ja Love and Rocketsit (ta no onhan noita muitakin). Paljon on kuitenkin sellaista hyllyssä, jota ei jaksa lukea, muttei halua luopuakaan. Siellä ne vaan sitten "töpöttää", hemmetin sarjakuvalehdet.   Pitäisi varmaan täyttää hylly pelkästään Crumbeilla ja Friikkilän veljeksillä, niitä voi lukea uudestaan ja uudestaan ja aina jutut tuntuvat ennenlukemattomilta. Sama muuten pätee joihinkin aku ankkoihin, tiedä sitten mistä moinen johtuu...Mutta samat ilmiöthän pätevät myös äänilevyihin.
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #6 : 07.08.2003 klo 16:02:57 »
minulla on täsmälleen sama arkistointimetodi:lehdet ja vähemmän kiinnostavat albumit joutuvat maalle vanhempien luokse. määristäkin on mahdoton sanoa mitään kun olen täysin epäjärjestelmällinen keräilijä. olen reilut 20 vuotta ostanut sitä mitä tykkään lukea ja ehkä jotain Pratteja ja Mooreja lukuunottamatta melekin pelkästään divareista ja alennusmyynneistä. liikutaan sadoissa mutta tuskin tuhansissa sentään vielä.

olen samaa mieltä tuosta levyhommasta, mutta toisaalta olisi aika hankalaa jos kotona olisi tuhat yhtä hyvää levyä kuin Stone Rosesin eka. ei viitsisi liikkua sieltä minnekään
« Viimeksi muokattu: 07.08.2003 klo 16:03:44 kirjoittanut antti »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Zisatto

  • Jäsen
  • Viestejä: 52
  • Kvaak!
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #7 : 07.08.2003 klo 16:15:19 »
Mulla on ehkä hieman toista metriä sarjakuva-alppareita kotonani, lisäksi joitain läjiä lehtiä, lähinnä tärkeimpiä suomeksi ilmestyneitä scifisarjiksia. Maalla on sitten ihan toisia määriä lapsuuden sarjakuvia, muun muassa miltei kaikki Akkarit n. 1970-1986. Osa esimerkiksi Asterix ja Tintti-sarjiksista on maalla, osa kotona, mikä on haitallista kun törmää jossain kirppiksellä halpoihin kappaleisiin, eikä muista oliko mulla jo tuota ja missä.

Pitäs tehdä jonkinlainen kirjanpito siitä, mitä omistaa ja missä se on. Eihän sitä kokoelmaa muuten voi kartuttaa.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #8 : 07.08.2003 klo 18:05:22 »
Tjooh, eihän näitä jaksa kunnolla ruveta listaamaan, kaikenlaista on kertynyt lähes kolmen vuosikymmenen aikana. Lapsuudesta on jäänyt jäljelle lähinnä repaleisia Ankkoja ja semmosta. Mittanauhalla laskien sain hyllymetrejä noin 20, sarjakuville pyhitettynä.
Mutta, alpparisarjoista on täydet (tai ainakin lähes):
- Tintit 25 kpl
- Asterixit 31
- NonStop-albareet 13(?)
- Zoom-albareet 14
- Prinssi Rohkeat 8
- Akun parhaat 48
- Lucky Luket (paitsi uusimmat) n.48
- Alixit 8
- Ken Parkerit (okei: pokkari) 44
- Veikko, Tette ja Jykke 5(?)
- Johannes ja Pirkale 5 kai
- Ritari Ardent 4
- Quick ja Flupke 5
- Umpah Pah 5
- Barellit 8

(luvut ulkomuistista)
sekalaisia ankka-alppareita on noin 20
Judge Dreddejä on kai kymmenkunta
JAlavan, Tammen, Wsoy:n, Liken ja pienempien kustantajien tai ulkolaisten ym alppareita 400-500 kpl (eli nämä Cortot, Krazyt ja kaikenlaiset yksittäisjutut).

Lehdistä on täydet (tai lähes) ainakin
Tapiirit
Kalmat (liimaselkä-Kalmat)
Non Stopit
Zoomit
Alpha
Kylmä Metalli
Sarjarit
Kannukset
Kuplat

Satoja muita yksittäisiä, sekalaisia lehtiä suomalaisia ja ulkolaisia:
USA-disney, supersankareita, Mustiksia ja ties mitä, 80-luvun Conanit on melkein kaikki. Viidakko-liuskalehdet on hauskoja.
Akuja on yli tuhat, täydet vuosikerrat 1971-84 ja 2000-03 ja roimasti sitten tuolta väliltä ynnä 60-luvulta. Taskareita laskin 43. Muita pokkareita on ainakin Tenavia melko lailla.
Sarjakuvakirjallisuutta eli alan tietokirjoja löytyi hyllystä tasan 30. Suomalaisia omakustanteita löytyy myös kymmeniä, ehkä jopa lähes sata. Ehkä ylikin.
Kaiken tuon lisäksi vielä kymmeniä "tavallisia" kirjoja, eli joitakin romaaneja, hakuteoksia (sanakirjoja) ja paljon mm. 50-luvun Pekka Lipposia. Ja yksi hyllyllinen videoita.

Timo

Esa

  • Jäsen
  • Viestejä: 712
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #9 : 07.08.2003 klo 20:40:36 »
Jos te kaikki joskus kuolette  niin testamentatkaa sarjakuvat mulle. Tai jos tila loppuu kesken uhraudun ottamaan vastaan! :)

h00k00

  • Jäsen
  • Viestejä: 208
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #10 : 08.08.2003 klo 09:55:56 »
Moi,

Onhan niitä jo monta metriä. Aloin 80-luvulla kortistoimaan sarjakuviani ensin erillisiin vihkoihin, koska oli vaikeaa muistaa missä lehdessä mikäkin juttu oli julkaistu ja vihkojen selaus oli helpompaa kuin lehtien. Sittemmin siirsin nuo tietokoneelle ja haut vaan helpottuivat. Viimeisten vuosien aikana olen sitten tehnyt alkuperäisten pohjalta myös tekijäkohtaisia listoja ja siirtänyt listat html-muodossa nettiin, jos niistä vaikka olisi apua jollekulle toisellekin.
(http://koti.mbnet.fi/~robotman/)
Tämän hetken projektina on muuttaa nuo xhtml-muotoon, jotta pääsen itse tarkastelemaan niitä myös kännykällä. Tämähän on tarpeen kun kiertelee divareita eri puolella maailmaa.

- Harri -


Rac

  • Jäsen
  • Viestejä: 882
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #11 : 08.08.2003 klo 13:56:26 »
Äh, niitä on niin paljon ettei jaksa laskea. Mutta kuitenkin jonkinlaista listaa:

Aku Ankka: 198?-???? + 60- ja 70-luvulta hajanaisia numeroita.
Roope-Setä: 1997-2001 (kaikki) 1972-1996, 2002-???? hajanaisia
Aku Ankan Taskukirja: hitosti, jotain 150-180.
Hämähäkkimies: 1996 eteenpäin kaikki. Hajanaisia 198?-1995.
Mega-Marvel/Mega: Kaikki
Ryhmä-X: Hajanaisia joku puolelta.
Sarjakuvalehti: 1990-1996 hajanaisia
Marvel: 1988-1996 hajanaisia
Tintti: Kaikki
Lucky Luke: Hajanaisia
Korkeajännitys: 1990-1994 taitaa olla kaikki. Sitten löytyy eri vuosilta hajanaisia numeroita.
Star Wars: 1978 Albumi, 1983-1987 (melkein kaikki, pari numeroa uupuu) 1996: ESB, Musta Keisari 1-3, 1999-2002 (kaikki) 2003-???? (Kaikki)
Taikaviitta 2000: kaikki

Ja kaikkea muuta taivaan ja maan väliltä (melkein). Suom. Preacherit, alkuperäsiä jenkkilehtiä (DC, Marvel, Mickey Mouse, Donald Duck), Asterixeja, AA kirjoja, ym. ym.

"Excuse me. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?" -Batman

ana

  • Jäsen
  • Viestejä: 76
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #12 : 08.08.2003 klo 20:46:20 »
aikas vähän omistan sarjakuvia, jotain aku ankkoja ja tähän mennes kaikki suomennetut Akira sarjakuvat,ja kaikkee sekalaista. mutta koneelta löytyy Nagaberoshi Giniä ja muuta sälää :)

Rouhu

  • Jäsen
  • Viestejä: 128
  • Fornit some fornus
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #13 : 10.08.2003 klo 10:04:32 »
Aku Ankkoja löytyy muutama pahvilaatikollinen, kuten varmaan puolelta suomalaisista.

Pääosin kokolemani koostuu marvelin sarjiksista joita tuli keräiltyä suht aktiivisesti. eli:

 Suomeksi:

-Marvel, suunnilleen kaikki numerot n.96 vuoteen asti    
   sen jälkeen hajanumeroita.
-Sarjakuvalehti, suunnilleen kaikki numerot.
-Ryhmä-x, kaikki numerot
-Ihmeneloset, kaksi numeroa puuttuu
-Hämähäkkimies, n.100kpl
-Suuret kasat erikoisjulkaisuja

-Läjä Batmäneitä, kaikki Lobot, Ronin minisarja ym. ym.
-Spawn, kaikki numerot
-Kalma, kaikki numerot (tämän lehden lopettaminen on  
  varmaan vituttanut eniten...)
-Nintendo lehdet :) yksi numero puuttuu
-Jasso Kissoja
-Laasi ja leevi Juhla-albumit
-Dragon Ball:it (*keleen kukkahattutädit minkä tekivät!!)
-Friikilän veljekset, kaksi albumia puuttuu
-Smurffit, kaikki
-Sandmanit
-Muumi albumeita ja lehtiä
-Omaha kissatanssijat
-Läjät muita albumeita ja lehtiä.

  Englanniksi:

-Strangers in Paradise, kaksi tpb:tä puuttuu
-The Maxx, kaikki + suurin osa Kiethin muista tuotoksista
- X-force (nyk. X-statix), kaikki numerot+spessut
- x-menejä, kaikki new x-menit
-Isot läjät muita Marvel ja dc lehtiä
-Preachereitä & sandmaniä muutama tpb
-Freak brotherseja
-Doom patroleita

 Ruotsiksi:

-Joakim Pirisen GAS ja Socker-Conny
-yksi Gon albumi

  +kaikkea muuta mitä ei tule mieleen...


Lehtiä ja albumeja yhteensä Aku Ankat poislukien on varmaan n.1500.
 Suurin osa kokoelmasta on tällä hetkellä pahvilaatikoissa vaatehuoneessa. Mutsi kun muutti ja piti roudata vanhat lehdet pois sen luota.


 Nykyään jos ois enemmän rahaa niin kokoelma karttuisi varmaankin lähinnä Mangalla. Onneksi pääkaupunkiseudun kirjastoissa on hyvät valikoimat niin manga annoksensa täyteen.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2003 klo 10:06:57 kirjoittanut Rouhu »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #14 : 10.08.2003 klo 21:56:15 »
Jaa-a.
Mun kokoelman parhaimmat päivät on jo aikaa sitten ohi (kun oli melkein täydelliset kokoelmat kaikkia Suomen Marvel/DC -lehtiä 1980 vuodesta lähtien ja vähän muitakin). Nykyisin olen taas harvakseltaan täydentänyt kokoelmaani kuitenkin huomattavasti nirsommin kuin ennen. Enimmäkseen painotun amerikkalaisten Byrne -julkaisuiden puoleen ja niihin harvoihin suomalaisiin lehtiin, joissa Byrneä on (mitä en vielä omista). Jos siis olet hankkiutumassa eroon Byrne-materiaalista, niin kannattaa ottaa yhteyttä josko olisin vailla jotakin.
Myöskin Teräsmiehen suomalaiset seikkailut olisi kiva saada kaikki kootuksi. Mutta aiheenahan ei ollut se, mitä toivotaan vaan mitä on...
Laskenut en ole lehtiä, mutta arvioisin, että jossakin 500 hujakoilla se pyörii (saattaa olla lähempänä  tuhattakin, mutta viimeksi kun laskin vuosia sitten oli noin 500) ja n. 3 hyllymetriä (jää kirjoille pahasti jälkeen).
Ja tuo määrä koostuu niistä tavallisista, eli Aku Ankka (lähinnä Don Rosaa ja vähän Barksia), Teräsmies (+ poika), Hämähäkkimies, Marvel, Mega-Marvel (Megaa en ole vielä ostanut yhtään), erinäisiä albumeita, sekalaisia jenkkilehtiä ja kokoelmia, Hulk, Ihmeneloset, Ryhmä-X, Star Wars jne.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva